Det finns ganska många klockor idag som klarar av löpning och cykling. Förutom att mäta sträcka, tid och puls så har de flesta också funktioner för intervallträning, varvfunktion, bassäng-/open water simning, uppskattning av din fysik, uppskattning av återhämtningstid plus minst dussinet fler funktioner som är mer eller mindre viktiga. För den genomsnittlige motionären oftast mindre viktiga.
Ska du både cykla och springa så kan det vara bra att kolla att klockan har just cykelfunktionen. Oftast innebär det att man kan ändra från min/km (löpning) till km/h (cykling). Dessutom brukar man kunna koppla ihop klockan med hastighets- och kadenssensor vilket kan vara trevligt. Vissa klockor har dessutom stöd för effektmätare men det är nog mest intressant för den mer avancerade användaren.
Suunto Ambit finns ju som du redan upptäckt i flera versioner. Den enklaste versionen, Run, är såvitt jag vet en löparklocka som inte har ovan nämnda cykelfunktioner. Versionerna Sport och Peak är Multisportklockor, som förutom löpning och cykling klarar triathlon och lite annat. Skillnaden dem emellan verkar vara att den dyrare Peak har en barometrisk höjdmätare och bättre batteritid. Många verkar väldigt nöjda med sina Ambit3, personligen tycker jag att de är lite stora och klumpiga. GIllar du formatet så är det säkert en jättebra klocka för dina behov (Sport eller Peak då, inte Run).
Sen finns det givetvis lite andra klockor som skulle kunna passa:
- Garmin 920xt och Fenix3 är multisportklockor som klarar det mesta. Kanske lite dyra, ffa om du tycker att Ambit3 Peak är dyr.
- Polar V800 är också en multisportklocka. Jag tycker den verkar dyr med tanke på vad man får.
- Tomtom Spark finns i flera versioner. Alla har funktioner för löpning, cyckling och poolsimning. Vissa versioner har optisk pulsmätning så du slipper pulsband (fast den optiska pulsmätningen är förmodligen inte lika bra som ett pulsband). Läs mer här:
http://www.dcrainmaker.com/2015/11/tomtom-spark-review.html