Träningsklocka

Dalmans

Ny medlem
Träningsklocka
Jag blir inte klok på det här med klockor, läst spaltmetrar om diverse olika klockor och då jag är helt nybörjare med klockor och ganska ny inom träning (cyklar och löper) vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter..

Ni som både cyklar och springer med era klockor, vilka har ni och varför gillar ni dem?

Det jag vet är att jag vill ha GPS och Pulsband!

Träningsklocka
Har en Garmin forerunner 310XT somvarit mycket bra. Har funderat på att uppgradera och kollar just nu på garmin forerunner 630 och 920xt samt fenix 3 men har inte riktigt kommit fram till vad jag behöver egentligen.

Träningsklocka
Laco har jag när jag cyklar och springer. Inga batterier som tar lut och jag behöver inte dra upp den. Den bara går och går.

Bilagor

• DSCF4097.JPG
    DSCF4097.JPG
    228.1 KB · Besök: 29
Träningsklocka
Gillar ambit3. Men det är enorma prisskillnader och jag förstår inte riktigt skillnaden.

Suunto ambit3 run black hr går lös på 2000 och en Ambit3 Peak Black för 3300 på samma webshop.

Peak är i dyraste laget för mig. Men vill inte heller köpa en klocka där jag snabbt kommer vilja byta pga avsaknad av någon nyttig funktion.

Träningsklocka
Jag valde Garmin 920xt pga att jag kör triathlon och vill a funktioner för det och varje ingående gren för sig.
Finns ju några klockor som fixar det men jag har inte fått sett ågon mer som har möjlighet till snabbfäste för cykeln.
Jag använder alltså "Quick release kit" till min klocka.
Andra funktioner jag inte skulle vilja vara utan nuså här när jag använt klockan dagligen i ett år är BT/Wi-Fi och intervallfunktionerna.

Träningsklocka
eketjall sa:
Jag valde Garmin 920xt pga att jag kör triathlon och vill a funktioner för det och varje ingående gren för sig.
Finns ju några klockor som fixar det men jag har inte fått sett ågon mer som har möjlighet till snabbfäste för cykeln.
Andra funktioner jag inte skulle vilja vara utan nuså här när jag använt klockan dagligen i ett år är BT/Wi-Fi och intervallfunktionerna.

Jag kör Fenix 3, klarar typ samma som 920 plus lite navigering och sånt kul. Använder klockan dagligen och funktionerna ganska ofta.
Både som träningsverktyg och ren loggning/navigering på turer och så.

Mycket nöjd änsålänge.

Fenix 3 har ävdn den quickrelease kit nu. Dock inget jag är intresserad av, har den hellre på armen.

Träningsklocka
Jag har en Tomtom Multisport, och som pulsklocka/GPS-loggare så tycker jag att den är grym. Bra batteritid och smidig på armen. Smidigt fäste till styret också, men jag kör mest med den på armen ändå.

Dessvärre så är bluetoothfunktionaliteten, eller snarare mobilappen (både iOS och Android) ett skämt. Ungefär 90% av gångerna så ansluter klockan inte till telefonen.

Träningsklocka
Det finns ganska många klockor idag som klarar av löpning och cykling. Förutom att mäta sträcka, tid och puls så har de flesta också funktioner för intervallträning, varvfunktion, bassäng-/open water simning, uppskattning av din fysik, uppskattning av återhämtningstid plus minst dussinet fler funktioner som är mer eller mindre viktiga. För den genomsnittlige motionären oftast mindre viktiga.

Ska du både cykla och springa så kan det vara bra att kolla att klockan har just cykelfunktionen. Oftast innebär det att man kan ändra från min/km (löpning) till km/h (cykling). Dessutom brukar man kunna koppla ihop klockan med hastighets- och kadenssensor vilket kan vara trevligt. Vissa klockor har dessutom stöd för effektmätare men det är nog mest intressant för den mer avancerade användaren.

Suunto Ambit finns ju som du redan upptäckt i flera versioner. Den enklaste versionen, Run, är såvitt jag vet en löparklocka som inte har ovan nämnda cykelfunktioner. Versionerna Sport och Peak är Multisportklockor, som förutom löpning och cykling klarar triathlon och lite annat. Skillnaden dem emellan verkar vara att den dyrare Peak har en barometrisk höjdmätare och bättre batteritid. Många verkar väldigt nöjda med sina Ambit3, personligen tycker jag att de är lite stora och klumpiga. GIllar du formatet så är det säkert en jättebra klocka för dina behov (Sport eller Peak då, inte Run).

Sen finns det givetvis lite andra klockor som skulle kunna passa:
- Garmin 920xt och Fenix3 är multisportklockor som klarar det mesta. Kanske lite dyra, ffa om du tycker att Ambit3 Peak är dyr.
- Polar V800 är också en multisportklocka. Jag tycker den verkar dyr med tanke på vad man får.
- Tomtom Spark finns i flera versioner. Alla har funktioner för löpning, cyckling och poolsimning. Vissa versioner har optisk pulsmätning så du slipper pulsband (fast den optiska pulsmätningen är förmodligen inte lika bra som ett pulsband). Läs mer här: http://www.dcrainmaker.com/2015/11/tomtom-spark-review.html

Träningsklocka
Har en Suunto Ambit 3 sport (klarar multisport) + HR sensor.

Hittar GPS signal riktigt fort (Stockholm) och sitter skönt.

Funkar bra både till löpning och cykling.

Stödjer ej ANT+ men har bluetooth (Notiser / samtal mm syns i klockan när den är parad med smartfån)

Mkt bra batteri tid och laddas fort.

Mina 2cents

Träningsklocka
Vad skall du ha GPS och pulsband till? Det är väl en intressant fråga att börja med. Du skriver "Jag blir inte klok på det här med klockor, läst spaltmetrar om diverse olika klockor och då jag är helt nybörjare med klockor och ganska ny inom träning (cyklar och löper) vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter.. "

En budgetlösning (som räcker långt) är att använta smartphone (under förutsättning att du redan har en). Med lämpligt pulsband (zephyr tycker jag fungerar bra, har ett från sports tracker med) så får du ju precis det datat du vill ha. Tillsammans med att få allt uppladdat direkt efter passet, utan att behöva göra extra moment.
Sports tracker och Endomondo tycker jag har riktigt bra pulskurvor. Runkeeper har blivit bättre på det och lär väl snart ha samma funktionalitet. Du kan bygga pass i de flesta apparna med.

Kan vara ett enkelt insteg för att slippa lägga pengar på prylar?

Träningsklocka
+1 på Polar V800.

Har den till all träning. Köpte den mest för att jag ville ha en pryl både till cykeln och när jag springer.
Gillar notiser från telefonen och 24/7 klocka (dvs mäter sömn och aktivitet).

Måste berömma Polars support. Fick problem med armbandet men efter kontakt med supporten så skickade de mig en helt ny klocka :)

Träningsklocka
Jag cyklar mest och har en Garmin 800 till det.

Men ville gärna ha en klocka då jag springer ibland. Valet föll på Garmin Vivoactive, som både har GPS, funkar med pulsband och kadensgivare. Den har förvalda kategorier som löpning, cykling m.m. och är dessutom en helt ok vardagsklocka. Den kopplas till telefonen med bluetooth så passen går rakt in i Garmin Connect och vänner kan följa en via Livetrack. Sjukt nöjd med denna klocka för under 1500 kr (+pulsband, ca 500 kr). :-)

PS. Jag jobbar inte på Garmin eller har några kopplingar dit :-)

Träningsklocka
Mr Handley sa:
Mini_me sa:
Mr Handley sa:
Kan vara ett enkelt insteg för att slippa lägga pengar på prylar?

...va? Hur menar du nu? *förvirrad*

Förlåt. Tänkte fel :)
Har för övrigt kommit till insikt att det inte är fler prylar jag behöver, utan att det är _träningstid_ som gör mig bättre. Märkligt va?

...men rätt prylar kan leda till att man tränar mer...på ett mer effektivt sätt, och kanske oftare? ;) Svår balansgång för oss som gillar prylar, men ändå har lite insikt i vad som ger effekt eller inte.

Jag helgarderar - ser till att ha lagom rätt prylnivå och tränar så mycket jag orkar/hinner. xD

Träningsklocka
Håller med, lagom prylnivå är nog grejen för att hålla motivationen. Får ju inte bli krångligt för då tror jag det sliter sig lättare. F3 tycker jag har varit ett toppenköp för mig även om man hade klarat sig hyffsat bra med bara telefonen - har dock en förmåga att lämna kvar telefonen eller inte orka slå på rätt appjä..l. klockan är ju där hela tiden. Träningstiden har redan blivit bättre och det kul med grafer och statistik... ( sjukt? javisst!) :)

Nu ska man bara rensa upp i träningsapparna, lär väl ta sin tid då de är bra på olika grejer.

Träningsklocka
marr sa:
eketjall sa:

Jag kör Fenix 3, klarar typ samma som 920 plus lite navigering och sånt kul. Använder klockan dagligen och funktionerna ganska ofta.
Både som träningsverktyg och ren loggning/navigering på turer och så.

Mycket nöjd änsålänge.

Fenix 3 har ävdn den quickrelease kit nu. Dock inget jag är intresserad av, har den hellre på armen.

Hur tycker du att GPS'n trackar i skogen? Missar den segment eller gör "avstickare"?

Tillbaka
Topp