Träningsmål 2020

Edarion

Aktiv medlem
Träningsmål 2020
Jag vet inte riktigt om detta är en tråd som passar Happy, men personligen tycker jag det. Min förhoppning är att det ska bli som en "blogg" fast betydligt mer levande och enklare. Jag kommer INTE använda den som träningsdagbok, men säkerligen kommer små notiser om träning också finnas med då och då. Jag är glad för alla kommentarer och det är för feedback jag startar tråden, inte för att "skryta".

Allt börjar med ett mål!
Målet 2016 var att genomföra en klassiker. Det lyckades och gav mersmak, men kostar lite väl mycket pengar.
Mina resultat
Vasaloppet 9.30
Vätternrundan 9.30
Vansbro 1.15
Lidingöloppet 4.00

Mål 2020 (och anledningen till denna tråd)
Klara en superklassiker
Vasaloppet 7 timmar
Vätternrundan 9 timmar
Vansbro 1 timma
Lidingöloppet 3 timmar

För att nå målet krävs teknikträning i längdskidor och löpning, men gärna också i simning.
Det krävs också fortsatt konditionsträning. Träningen kommer fokusera på cykling och det är där de stora träningsvolymerna kommer ligga.

Träning 1 jan 2016-idag
200 tränade timmar totalt
140 cykeltimmar
310 cyklade mil

Mål 2017
Cykla Vätternrundan på under 9.30
>250 träningstimmar
>150 cykelträningstimmar
>3 h träning VARJE vecka, betydligt mer på sommaren
>400 mil cykling
Träna teknik i löpning och längdskidor
Delta på små (billiga och lokala) lopp snarare än stora event.

Jag har skaffat en mtb med dubbdäck och jag räknar med att varva den och längdskidor nu i vinter.

Vad tror ni om upplägget? Räcker träningen för att nå målet? Några tankar på vägen?

Träningsmål 2020
Skulle säga att enklaste sättet att kapa tid är att köra med nån subgrupp på Vätternrundan, i rätt grupp kan du inom tre år nog komma ner på sub-8 utan särskilt stora bekymmer.
I vart fall betydligt enklare än att kapa 2,5 timmar på Vasaloppet.

Träningsmål 2020
Tack för tips!

Jag tänker att min utveckling har nått betydligt längre i cykling än i skidåkning. Jag kapar troligen utan vidare en timma genom att bara träna teknik och ha lite kunskap om hur min kropp reagerar när jag åkt skidor en stund. Detta var mitt första vasalopp och jag hade långt under 10 mil skidåkning totalt i livet innan säsongen. Lite åkning som barn och 4 halvdagar med teknikträning för 8 år sedan på universitetet var ungefär allt.

Sedan har jag en liten förhoppning om att hoppa på en 8 eller iaf 8.30-grupp.

Träningsmål 2020
Att jag kapar minst på cyklingen är att jag anser den vara ganska hårt kapad redan. Jag cyklade i en grupp där vi hade ett bra samarbete och högt tempo. Alla övriga lopp har jag betydligt mindre träning inför... Tänkt 140 timmar cykel och 60 timmar fördelat på löpning och skidor... Simningen var i princip obefintlig.

Träningsmål 2020
Det kan väl vara rimligt på tre år men jag fattar inte riktigt, du har redan kört VR på 9:30 men det är ändå målet för nästa år? Sen är det drastiska förbättringar du vill göra på LL och VL men du lägger krutet på cykel där du har en rätt blygsam målsättning? Hur resonerar du där?

IMO om du ska klara målen på en bas av cykel och begränsad grenspecifik träning borde du bli jämförelsevis mycket bättre på cykel, sen kanske du har en annan plan på lång sikt men utifrån vad du skrivit hittills...

Träningsmål 2020
Har jag helt fel i att Vasaloppet och Lidingöloppet är mediokra tider och alltså bör kunna kapas ganska mycket? Cyklingen anser jag ändå vara ganska bra redan...

Men det kanske är helt fel?

Träningsmål 2020
Hur körde du VR i år? Solo? Tillsammans med en del andra men inte organiserat? I organiserad grupp? Det är rätt stor skillnad.

Sen är ju VL det delmoment där resultatet varierar mest mellan olika år och beroende på startposition. Kör du öppet spår ett år med kanonförhållanden och jämför det med ett riktigt VL med start i sista led och riktigt jobbiga förhållanden kan det garanterat skilja enormt mkt i resultat även om form och förberedelser är likartade.

Träningsmål 2020
Nej det är väl inte fel men förbättringspotentialen beror väl också lite på hur träningen ser ut. Sen ju mindre fallenhet för löpning du har, desto mer lär du få kämpa för att kapa tiden. Dvs det går nog inte av bara farten utan du får nog skaffa dig lite mil i benen!

Träningsmål 2020
Körde VR i organiserad grupp med nästan 200 mil i benen inför. Vi hade dessutom planen att åka bakom en större grupp med mål sub9 där vi kände flera och vi startade 10 min före dem. Vi åkte med dem nästan 15 mil = halva sträckan var transport utan att behöva dra och position precis bakom välfungerande hel.

VL startade jag långt bak på öppet spår och visste inte hur hårt jag vågade gå på. Fina spår, men hade vallat helt fel och saknade fäste. Jag tror fortfarande VL är den jag kan kapa klart mest på, men inser att jag kanske lagt ribban väl hårt.

Träningsmål 2020
Siktar du på 2020? Då är det så pass långt fram att det är onödigt/omöjligt att detaljplanera tider, du har mer än tre år på dig. Mycket kan hända om du är novis i vissa av grenarna. Inte förrän du har lagt en hel del träning på varje enskild gren kan du estimera vad som är rimligt.

Skillnaden på tiden på simningen du rimligen kan träna dig till blir mer eller mindre ett avrundningsfel i totalen, så den kan du ignorera ur det perspektivet. Bra allmänträning dock, så fortsätt simma likväl.

Hade jag varit du hade jag lagt ett år av fokus på löpning under 2017 (med en del skidåkning under vintern) och lite avslappnad cykel och simning som komplement. Sen kan du analysera nyåret 2017/2018 var du står då och vad som blir fokus 2018, detsamma ett år senare. Sen på hösten 2019 så drar du igång den grenspecifika träningen för varje enskilt lopp (om du startar ditt superklassikerförsök med Vasan 2020)

Träningsmål 2020
Att kapa en timma på Ll med teknikträning tror jag är en väl optimistisk plan. Jag alternera löpning och cykling och märker snabbt när jag varierar i träningamängd mellan dessa. Tycker att löpningen blir väldigt lidande av att köra mindre löpning. Jag skulle lägga fokus på att köra distans varvat med intervaller på löpningen istället för att köra mer teknik.

Träningsmål 2020
patten sa:
Att kapa en timma på Ll med teknikträning tror jag är en väl optimistisk plan. Jag alternera löpning och cykling och märker snabbt när jag varierar i träningamängd mellan dessa. Tycker att löpningen blir väldigt lidande av att köra mindre löpning. Jag skulle lägga fokus på att köra distans varvat med intervaller på löpningen istället för att köra mer teknik.

Jag skulle nog säga tvärtom. Har man konditionen att göra 9:30 på VR så kan man samtidigt göra 3 timmar på LL, om man bara har lite hyfsad teknik.

Intervallträning kombinerat med teknikträning (antagligen med en bra lärare) är nyckeln till att bli en bättre löpare om man redan har grunden i syreupptagningsförmåga från cykling, i min erfarenhet.

Träningsmål 2020
Tack för alla svar!
Jag försöker ge ett samlat svar till det senaste i ett inlägg...
Självklart är det omöjligt att detaljplanera tiderna, en de ge en hint om hur jag måste träna. Att jag har skrivit ut tider och varit väldigt konkret har ju också gjort att många redan nu har idéer på hur jag bör fokusera min träning.

Jag inser att jag bör lägga mer tid på löpning under sommaren och skidor under vintern. Cyklarna måste nog få vila en aning är jag rädd... Samtidigt kommer jag fortfarande hålla volymen på dem då det är den gren jag tycker är i särklass roligast och som jag upplever är skonsammast mot kroppen.

Att kapa en timma på LL kan vara mycket, men jag har sprungit milen på 1 timma (och 10 sekunder) i terräng som andra säger är jämförbar med LL. Jag tänker att det därför ska vara rimligt.

Simningen ser jag som en tid i marginalen, jag kommer inte ha mycket volym på det men ska iaf träna en aning tänker jag.

Problemet med skidor är att det är extremt väderberoende. Är det inte kallt och snö finns det inte så stora möjligheter att teknikträna och även möjligheten att stakträna blir begränsad då jag inte äger några rullskidor. Framåt 2018 kanske jag inser att jag kommer vara tvungen att skaffa något sådant...

Nu ska jag ut och testa dubbdäcken på isgatorna :)

Träningsmål 2020
nisseson sa:
patten sa:

Jag skulle nog säga tvärtom. Har man konditionen att göra 9:30 på VR så kan man samtidigt göra 3 timmar på LL, om man bara har lite hyfsad teknik.

Intervallträning kombinerat med teknikträning (antagligen med en bra lärare) är nyckeln till att bli en bättre löpare om man redan har grunden i syreupptagningsförmåga från cykling, i min erfarenhet.

Tack! Det har varit min känsla. Tillgång till ett par kompisar som är bra löpare (båda kom in på strax över 2h på årets LL) och som erbjudit mig att hjälpa till med tekniken. Så jag tränar inte teknik i blindo :)

Träningsmål 2020
Kan tillägga att Vasaloppet är extremt väderberoende... Perfekta förhållande under 6 timmar utan några större problem... Urusla förhållanden som de sista åren uppåt 9 timmar och man får slita som en hund...

Träningsmål 2020
nisseson sa:
patten sa:

För mig är det inte konditionen som är problemet vid längre löpningar...benen är det som sätter stopp när jag ökar tempot på längre sträckor, från 15 km och uppåt. För mig är det då antalet mil i benen som gör att jag klarar av att hålla tempot på längre distanser. Sedan är jag ingen förespråkare av teknikträning till löpning.

Träningsmål 2020
Ett löppass veckan med fokus på kvalitet borde kunna ta dig en bra bit under tre timmar, förmodligen ner mot 2:30. I alla fall så länge du håller i gång med övrig träning och någons gång ibland ersätter ett cykelpass med långpass i löpning (cirka 2 timmar utan att titta på klockan, bara lunka).

Träningsmål 2020
conquest sa:
Ett löppass veckan med fokus på kvalitet borde kunna ta dig en bra bit under tre timmar, förmodligen ner mot 2:30. I alla fall så länge du håller i gång med övrig träning och någons gång ibland ersätter ett cykelpass med långpass i löpning (cirka 2 timmar utan att titta på klockan, bara lunka).

Kvalitet i form av teknik eller "pressa ut sista smulan energi"?

Det lär gå lite i vågor. När det är snö kommer jag troligen satsa helt på längdskidor (med vissa inslag av cykling).

Träningsmål 2020
Kanske lägga in mer teknisk löpning? Jag får mer träningsvärk av att springa i skogen än av att nöta platt terräng (asfalt / grus). Främst vader får sig en omgång i skogen.

Hur la du upp loppet förra året? (Li). Kanske gå ut lite lugnare men öka upp vid 1,5/2mil.

Märker oxå att löpningen tar stryk fortare än cykling. Och att cykling inte hjälper löpning på nåt annat sätt än kondisen.

Träningsmål 2020
Jag upplever löpintervaller som något som är förenade med rätt stor skaderisk, i synnerhet om man inte tränar så mkt löpning men tränar en hel del annan konditionsträning.Tre timmar på LL kräver inga våldsamma fartresurser. Jag undrar om det inte är viktigare att helt enkelt försiktigt öka volymen löpning. Om planen är på så lång sikt som till 2020 kan ta ett par år och bara öka längden på passen men ta det väldigt lugnt. Sen kan man försiktigt börja varva in lite backintervaller. Det upplägget borde minska risken för skador. Dessutom är det betydligt mindre risk att att benen dör efter 15-20 km om man dels är van att springa längre pass och dels har vana vid backar.

Träningsmål 2020
Edarion sa:
conquest sa:

Kvalitet i form av teknik eller "pressa ut sista smulan energi"?

Det lär gå lite i vågor. När det är snö kommer jag troligen satsa helt på längdskidor (med vissa inslag av cykling).

Kvalitet i form av att få upp pulsen, antingen genom intervaller (rätt långa med tanke på att det är ett riktigt långt lopp du siktar på) eller snabbdistans. Som Goran är inne på är det bra att vara försiktig dock. Jag har haft problem med löpningen på grund av smärtor en längre tid. När jag startade om började jag med fokus på kvalitet men medvetet en bit under min nivå och ökade intensiteten eller distansen var tredje vecka (små ökningar). Det har fungerat bra för mig och då har jag mer eller mindre lagt all annan löpträning på hyllan. Inga nya skador och varje pass jag springer ger mig mycket.

Träningsmål 2020
För att nyansera min rekommendation av intervaller och teknik ovan så är tanken att om man cyklar VR på 9:30 men gör LL på 4 timmar så måste man (Edarion, hoppas du ursäktar :-) ) ha ganska dålig teknik, eftersom man inte får någon användning av sin kondition. Vägen till att bli bättre kommer bli mycket enklare och mindre skadebenägen om man har en ok/bra teknik, vilket gör att man bör fokusera på det först när man har så gott om tid. Intervall-delen (bör kanske förtydligas) är dels för att träna löpmuskler (ben och muskelkorsetten), men också att teknik är lättare att få till i ett tempo som är högre än lunktempo. Jag menar inte att man gör ren mjölksyreträning och klassiska fyror, men kortare intervaller med fokus på teknik i god fart. (Ovanstående var inte klart i mitt tidigare inlägg, sorry, jag förstår att det ser annorlunda ut i det inlägget.)

Sen behöver man kompletera med en viss del mängdlöpning, och över tiden långdistans, men jag hävdar att det är kontraproduktivt att börja göra det om man inte iaf har en basal löpteknik. Om man inte skadar sig så nöter man likväl in fel rörelsemönster i muskler och nervbanor.

Träningsmål 2020
För 3h på LL så räcker det med distans och naturliga intervaller i kuperad terräng, lika mycket för att träna på att springa utför som uppför. Sen skadar det ju inte att se över tekniken och träna löpskolning etc.

Träningsmål 2020
Du klarar det.
Undrar varför det är målsättning till 2020?
Du borde kunna klara det redan nästa år eller 2018 med rätt träning.
Som alla har redan sagt 9.30 är redan en bra tid på VR. Med rätt grupp borde du kunna sikta på 8.30 - 8 om allt går bra i gruppen och du tränar ordentlig.
Sub 3 på LL är görbart - bara tärranglöppning varje vecka + intervall.
Närmare 7.30 borde du kunna klara med stakträning och bra väder / öppet spår. Kanske svårare på den riktiga VL om du inte seeda upp till ett riktigt bra startgrupp.
En timme +\- på vansbro kan man göra utan problem.

Med rätt löppträning och stakträning kommer du att tjäna mest tid. Jag hade mål att klara en superklassiker 2016 (klar med VL) och klarade det på 18.30 främst pga bra snabbgrupp runt vättern, lagom löpp träning, och lite stakträning (och kanske 6 mil på skidor innan VL). En bra tid på VR är du en god väg till ditt mål.

Träningsmål 2020
För att utveckla min träningsbakgrund en aning... Känner att det är på sin plats :)

Jag började cykla 2014, innan det spontanidrottade jag mest. Ingen fokuserad konditionsträning alls. I ungdomen tränade jag mer, men fortfarande ganska lite kondition.

2015 cyklade jag min första vätternrunda. Då helt ensam och hängde på lite grupper när jag fick chansen. Då gick jag i mål på 10.42, vilket jag var mycket nöjd med. Cyklade ungefär 100 mil inför och 100 mil efter vättern det året.

2016 hängde jag med ett gäng, som började som sub-10, men utvecklades till "närmare 9". Det slutade på 9.31 för min del.

Under hösten 2015 började jag och min fru prata om att åka vasaloppet och vätternrundan. Vi anmälde oss därför till Vasaloppet. Då hade jag åkt kanske 10 mil (knappt) i mitt liv. Under vintern kom jag upp i 30 mil inklusive vasaloppet. Jag insåg snabbt hur kass min teknik var och den var huvudfokus för träningen. Den blev också vansinnigt mycket bättre, men det finns MYCKET kvar att göra.

När vi gjort Vasan bestämde vi oss av olika anledningar för att göra hela klassikern. Vättern var mitt huvudmål och fram till den tränade jag inget annat än cykling. Jag fortsatte cykla även efteråt och simmade egentligen bara en gång för att testa våtdräkten. Då simmade jag runt nog knappt 1 km. Jag tog dock alla mina märken i sjö som barn och att simma i sjön var det naturliga för mig.

Löpningen var värst! Jag har sprungit 5 km TVÅ gånger i mitt liv innan jag började träna löpning 2016 (och då gick jag en hel del de rundorna). Nu skulle jag springa 3 mil. Min första runda var i juli och jag sprang totalt 13 mil denna säsong inklusive LL, så i princip 2,5 månaders träning inför LL gav mig 4 timmar... Vad ska då 3 år göra?
Jag insåg direkt att min kondition vida trumfade mina leder och jag sprang därför uteslutande stigar och motionsspår. Jag insåg också att jag hade låg kadens, långa steg och en ordentlig hällandning i stegen. Jag kom hyfsat nära att landa platt, men är inte riktigt där och långt ifrån att trippa på tå. Kadensen lyckades jag inte göra något åt, men ska arbeta på det nästa år. Min kadens låg fast på 75 steg/minut enligt polar, så som jag förstår det är det 150 steg/minut för övriga löparvärlden :)

Att målet är 2020 handlar mer om leder än muskler. Skulle jag öka för hårt på kort tid skulle risken att gå sönder vara allt för stor.

Träningsmål 2020
Att komma ner till 3h på lidingöloppet kräver ingen teknikträning eller kadensanalys alls, det handlar ju bara om att orka jogga hela vägen och inte behöva gå. Löpning är ju perfekt att träna när ingen annan träning funkar (dvs hela vintern...) och det kommer att räcka om kontinuiteten finns där. Det enda att jobba på är att lägga in ett långpass i veckan 3 av 4 veckor och över tid göra långpasset längre och längre, idealt 25 km ett par veckor innan LL. Dit mål för vasaloppet är klart mest ambitiöst om du inte har bakgrund som längdskidåkare eller bor i Norrland, men du kan säkert tjäna in en timme till på LL och VR. Min första klassiker från för länge sedan:

- Vasaloppet: 7.30 (riktiga med köerna i starten...)
- VR: 10h prick, nybörjare med träningscykling, körde ensam och hade 70 mil i benen
- Vansbro: 1h
- LL: 2.36

För mig var löpningen basen och jag kunde stå på längdskidor sen tidigare, så förutsättningarna är självklart olika.

Senast ändrad:
Träningsmål 2020
Cykla funkar hela vintern, ordentliga däck bara... Sedan kommer ju skidåkningen när kylan och snön gjort sitt...

Löpning är det i särklass tråkigaste, så det tänker jag inte överträna. Sedan inser jag att jag ska baka in mer löpning än jag gjort hittills.

Intressant dock att VL är den den som är mest ambitiös. Så såg jag det inte!

Träningsmål 2020
Jag är en f.d. löpare som på gamla dar sadlat om till mtb. Med tanke på ditt väldigt långa tidsspann så hade jag rått dig att skynda långsamt med löpningen. Kör intervaller på cykeln men vänta med det gällande löpningen. Det tar tid att vänja senor, muskler och leder... Bättre att springa lugnt och sakta öka distansen. När du kan springa 20 km utan större ansträngning kan du möjligen börja tänka på hastighet. Under 3 tim på LL kräver ingen större snabbhet. Själv har jag gjort 51 min på sista 15 km på LL och 1.08 på HM mend ett var ett antal år sedan nu...

Träningsmål 2020
Lugnt är att inte springa snabbare än att du kan tala obehindrat. Alternera snabb gång med löpning och trappa upp successivt. Finns massor av "kom igång pass" på diverse löparsidor på nätet.

Träningsmål 2020
Edarion sa:
Mål 2020 (och anledningen till denna tråd)
Klara en superklassiker
Vasaloppet 7 timmar
Vätternrundan 9 timmar
Vansbro 1 timma
Lidingöloppet 3 timmar

[...]
Vad tror ni om upplägget? Räcker träningen för att nå målet? Några tankar på vägen?

Om det är ditt mål 2020 så kan du typ skita i att träna tills 2019. Det är mitt förslag. Se till att inte gå upp för mycket i vikt bara.

Träningsmål 2020
Edarion sa:
Vad är lugnt?
Någon som har förslag på hur jag lägger upp löpningen under de första månaderna/det första året?

Första året ska du bara satsa på att bygga volym och kontinuitet tycker jag. Som enduromannen sa är ju löpning den gren som har klart högst skaderisk för en nybörjare. En halvmara i slutet på året skulle kunna vara en liten motivationshjälp, och börjar du springa regelbundet nu så kan du ju testa lite fartträning till sommaren. Vintern är en bra tid för grundträning eftersom det är skönare att springa med lägre puls/andning i kyla, och det ojämna/mjuka underlaget hjälper till med att bygga upp löpmuskler/senor etc.

Träningsmål 2020
Jag kommer inte lägga in löpning innan våren. Nu är det skidor och cykling som gäller, sedan löpning och cykling till våren.

Men jag lyssnar på alla tips och volym är det som blir fokus. Spontant tänker jag en runda på 10 km varje vecka som grund. Lite kortare och intensivare ibland, något längre ibland.

Träningsmål 2020
Så här trappade jag upp förra hösten/våren. Då var jag i rätt bra cykelform men hade inte sprungit alls sedan våren 2014. Det räckte till att vara ungefär 30 s över mitt pers på Göteborgsvarvet v 20 så nöjd med utdelningen men underpresterar såklart i löpning om man ser på testvärden etc... (testade VO2max på mässan dagen innan loppet). DL är väldigt lugn distansfart, sen är det mycket "snabb"distans dvs zon 3 eller mellanmjölksträning som en del säger och tycker ska undvika... men det tycker jag man kan unna sig när man bara springer 1-2 ggr per vecka.

42 2x DL 20min
43 2x DL 25min
44 -
45 2x SDL 20 min
46 -
47 1x DL 25
48 -
49 1x DL 20min
50 2x DL 25 min
51 -
52 -
53 2x DL 20min
1 2x DL 30 min
2 1x DL 40, 1x DL 20
3 1x DL 50 min
4 2x SDL 35 min
5 1x SDL 45
6 1x SDL 30, 1x SDL50
7 1x SDL 60 min
8 -
9 1x DL 60 min
10 1x SDL 45
11 1x DL 90, Testlopp 5km terräng
12 1x SDL 45, 1x DL 90
13 1x SDL 50
14 1x SDL 60
15 1x Intervall 15/15
16 -
17 1x Pr. Ds. 45, 1x SDL 1:30
18 1x SDL 45, 1x DL 1:45
19 1x Intervall 6x5 min, 1x DL 1:45

Träningsmål 2020
algol sa:
Så här trappade jag upp förra hösten/våren. Då var jag i rätt bra cykelform men hade inte sprungit alls sedan våren 2014. Det räckte till att vara ungefär 30 s över mitt pers på Göteborgsvarvet v 20 så nöjd med utdelningen men underpresterar såklart i löpning om man ser på testvärden etc... (testade VO2max på mässan dagen innan loppet). DL är väldigt lugn distansfart, sen är det mycket "snabb"distans dvs zon 3 eller mellanmjölksträning som en del säger och tycker ska undvika... men det tycker jag man kan unna sig när man bara springer 1-2 ggr per vecka.

42 2x DL 20min
43 2x DL 25min
44 -
45 2x SDL 20 min
46 -
47 1x DL 25
48 -
49 1x DL 20min
50 2x DL 25 min
51 -
52 -
53 2x DL 20min
1 2x DL 30 min
2 1x DL 40, 1x DL 20
3 1x DL 50 min
4 2x SDL 35 min
5 1x SDL 45
6 1x SDL 30, 1x SDL50
7 1x SDL 60 min
8 -
9 1x DL 60 min
10 1x SDL 45
11 1x DL 90, Testlopp 5km terräng
12 1x SDL 45, 1x DL 90
13 1x SDL 50
14 1x SDL 60
15 1x Intervall 15/15
16 -
17 1x Pr. Ds. 45, 1x SDL 1:30
18 1x SDL 45, 1x DL 1:45
19 1x Intervall 6x5 min, 1x DL 1:45

Kanon! Tack

Träningsmål 2020
Det är fortfarande bara jag som tycker du ska lära dig en bra löpteknik innan du drar igång löpningen på riktigt, men jag står fast vid det. Att jogga milen en gång i veckan med enbart leder, senor och muskler som begränsande faktor låter som löparknä-på-recept för mig. :-) Visst, det funkar nog för många, men varför göra saker i fel ordning när du inte behöver det?

Träningsmål 2020
PS ovanstående var utfallet och inte planen... det såg lite snyggare och mer strukturerat ut när jag planerade det men sen är det livet, dagisvirusen... Det går kanske ändå att spåra grundtanken som var att börja väldigt lugnt och öka försiktigt. Lite som att börja styrketräna med tom stång.

Tillbaka
Topp