Träningsråd för trainer

Träningsråd för trainer
Efter uppvärmning skulle dagens träning vara 5x8 minuter (250W) med 2 minuters vila (200W)
Passade på att experimentera med lite olika kadenser samtidigt som jag lyssnade på Rammstein.

Kadens, Stabil puls efter ca 2-3 minuter, WATT
80, 156, 250
90, 151, 250
100, 146, 250
110, 148, 250

Har en Tacx, Flow trainer (T1680). Har för mig att jag så att vissa (Alla?) trainers visade olika mycket fel vid olika kadens.
Är man olika effektiv vid olika kadens eller är det så att felen vid de olika kadenserna gör att man inte kan lösa ut något vettigt?
Kan jag överhuvudtaget göra någon vettig tolkning?
Vad säger ni som kan lite mer om detta?
/Peter

Träningsråd för trainer
PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Tacx, Flow trainer (T1680). Har för mig
> att jag så att vissa (Alla?) trainers visade
> olika mycket fel vid olika kadens.
> Är man olika effektiv vid olika kadens eller är
> det så att felen vid de olika kadenserna gör att
> man inte kan lösa ut något vettigt?
> Kan jag överhuvudtaget göra någon vettig
> tolkning?
> Vad säger ni som kan lite mer om detta?
> /Peter

Det är nog itne själva kadensen som gör att trainern visar fel, snarare att felet på visad effekt skiljer sig beroende på bakhjulets hastighet.

För att eliminera det felet kan du köra med konstant hasighet på bakjulet genom att byta växel när du kör med olika kadens.

Det skulle vara kul om du testade köra lite mer extrema variationer likt de jag gjorde, alltså tex kadens 100 vs 55.

Träningsråd för trainer
Har ett riktigt bra upplägg för trainer/testcykel...kör olika intervaller, ta i så det gör ont och skit i siffrorna...No PAIN NO GAIN!!! kör old school training!!!

Träningsråd för trainer
I vanliga fall brukar jag köra 3 mtb pass i veckan på vintern. 2x2 timmar (tisdag/torsdag) samt ett längre pass på helgen 3-4 timmar.
Nu blir det istället 1,5 timme trainer på tisdagar och torsdagar.
1 timme trainer på onsdag och fredag.
4 timmar mtb på söndagar.

Följer fortfarande cykelcitys trainerupplägg för motionärer, men gör om dem lite ibland för att få variation. Känns faktiskt som om det redan nu börjar ge resultat.
Någon gång i februari byter jag från uthållighetsträning till Syreupptag.

I mars så brukar Leo köra igång med sina lördagsturer på ca 10mil, så då ändras upplägget lite igen.
Troligtvis blir det då LVG på lördagarna. MTB på tisdagar/torsdagar och troligtvis 2 syreupptagspass på trainern.

Så här strukturerat har jag inte tränat sedan jag la av med simmning på 80-talet. Det ska bli kul att se om om det blir någom skillnad mot det vanliga upplägget på 3 happy MTB turer i veckan.

Det bästa med dagens upplägg är att jag får mycket mer tid för familjen eftersom trainerpassen ju körs hemma vid 8-tiden då dottern sover och sambon pysslar med annat.
/Peter

Träningsråd för trainer
PeterA skrev:
>
> Följer fortfarande cykelcitys trainerupplägg
> för motionärer, men gör om dem lite ibland för
> att få variation. Känns faktiskt som om det
> redan nu börjar ge resultat.
> Någon gång i februari byter jag från
> uthållighetsträning till Syreupptag.
>

Hur ser cykelcitys trinerupplägg ut? Går det få tag på någonstans utan att köpa en trainer av cykelcity?

//Jocke

Träningsråd för trainer
Jocke: De skickar med dem separat om man köper en trainer. Men jag skulle tro att om du handlar lite prylar av dem så kan de säkert ge dig ett ex.
/Peter

Träningsråd för trainer
Jag märker att jag har svårt att hålla samma höga puls på trainern jämfört med när jag cyklar ute.

De enda förklaringarna jag kan komma på är antingen att det är psykologiskt (mer motiverande att cykla ute, speciellt tillsammans med andra) eller så beror det på värmen (trots fläkt så svettas jag mycket mer inomhus).

Någon annan som upplever samma sak?

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
> Jag märker att jag har svårt att hålla samma
> höga puls på trainern jämfört med när jag
> cyklar ute.
>
> De enda förklaringarna jag kan komma på är
> antingen att det är psykologiskt (mer motiverande
> att cykla ute, speciellt tillsammans med andra)
> eller så beror det på värmen (trots fläkt så
> svettas jag mycket mer inomhus).
>
> Någon annan som upplever samma sak?

Värmen höjer pulsen

Träningsråd för trainer
Lite svårt att jämföra tycker jag. Jag antar att du räknar snittpulsen?
- Inne kör jag personligen alltid någon for av kortare eller längre intervall. Skulle tro att återhämtningen mellan intervallen gör att snittpulsen hamnar lite lägre. (Är jag ute och cyklar nu?)
- Ute så blir det ju "naturliga" intervall baserat på hur turen ser ut, men där ligger jag mest och mal på i ett jämnt högt tempo när jag kör solo.
- Kör jag i grupp så tenderar pulsen alltid att vara högre i snitt. Det är tufft att hänga med i Leo's tempo (även när man ligger på rulle). Man vill ju inte släppa klungan...

Sammanfattning: Oftast lägst snittpuls när jag kör solo utomhus. Näst högst när jag kör trainer och högst när jag kör i grupp med bättre cyklister. Men det beror givetvis på hur turen/trainerpasset är upplagt och vilket sällskap man har.

Bör tillägga att inne för mig är ett nollgradigt garage;-)

/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Träningsråd för trainer
Intressant frågeställning huruvida man behöver eller ska träna på gym som komplement till den huvudsakliga cykelträningen för att bli en snabbare cyklist?
Kan det finnas individuella variationer på vad som fungerar bäst, kanske även beroende på hur vältränad muskulärt/kardiovaskulärt individen är vid det aktuella träningstillfället?
Tränar själv överkropp på gym med fokus på bål & korsrygg, kompletterar naturligtvis med bröst, triceps, biceps osv. men har (nästan) slutat köra knäböj, utfall och andra rena 'benövningar'.
Försöker istället köra riktigt tunga växlar på cykeln emellanåt för att bygga benstyrka.
Har även skaffat en trainer (enklare Elitemodell) men känner att tyngsta steget på det 5-vxl motständet i kombination med tyngsta utväxlingen på racern 53-11 inte ger sådär jättemkt motstånd som en spinningcykel (ex. 'Pulse' som F & S har i Gbg) kan ge. Hur mkt motstånd ger de lite dyrare trainerserna?

Vore även intressant att höra hur många timmar/pass/vecka som ni lägger eller tror er behöva lägga för att cykla runt Vättern på SUB-8?

Mvh
/Robert

Träningsråd för trainer
Speedrobby skrev:
> Intressant frågeställning huruvida man behöver
> eller ska träna på gym som komplement till den
> huvudsakliga cykelträningen för att bli en
> snabbare cyklist?

Kadens har ju en serie angående Emma Johanssons träningsupplägg inför förra säsongen.
Hon körde väldigt mycket styrketräning i Novermber och December. Tre pass i veckan med vikter kombinerat med backträning på cykel. I Januari-Februari minskade hon till ett pass styrketräning / vecka och längre repetitioner på viktträningen (ökade till 8 reps vilket måste betyda att hon körde extremt tungt och få reps under hösten).

Enligt artikeln så låg hon väldigt mycket efter sina landslags-kamrater under testerna i December, och ledarna var oroliga men den oron visade ju sig var obefogad!

> Hur mkt motstånd ger de lite dyrare trainerserna?

Min Tacx Cosmos kan enligt reklamen "deliver over 1,000 Watts of braking power with low frequency pedalling". Tror att det stämmer, har aldrig kört 1000W men tex 600W på tyngsta växeln och kadens runt 60 går jämt och fint.

> Vore även intressant att höra hur många
> timmar/pass/vecka som ni lägger eller tror er
> behöva lägga för att cykla runt Vättern på
> SUB-8?

Jag kör i snitt ca 10 mil pendling per vecka + 1-2 trainerpass (ca 40min långa) + 1 pass styrekträning (1 timme hela kroppen). Sen om det räcker för SUB8 återstår att se.

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
> cyklar ute.
>
> De enda förklaringarna jag kan komma på är
> antingen att det är psykologiskt (mer motiverande
> att cykla ute, speciellt tillsammans med andra)
> eller så beror det på värmen (trots fläkt så
> svettas jag mycket mer inomhus).
>

Jag tycker oxå att jag får jobba mer att hålla samma puls eller samma kadens som utomhus plus att 3 timmar ute på vägarne flyter snabbt och 3 timmar på trainer har jag inte ens provat, det räcker med dryga timmen. Dessa variationer tror jag är helt psykologiska det är så mycket roligare att cykla utomhus.

Jag har gjort expriment med att väga mig innan ett trainerpass och efter. För att hålla vikten konstant behöver jag dricka ungefär 1.5 liter för ett pass 3x15 med aktiv vila totalt med uppvärmning 1:15. Ute gör jag av med 1.5 liter på 3 timmar. Jag tror att fartvinden gör att kroppen kyls så mycket bättre än vad fläktar gör inomhus.

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
>

Ja. Personligen har jag utgått från att det i mitt fall beror på psykologi. Det vill säga jag har svårt att motivera mig att hålla samma "tempo" på trainer som utomhus.

Träningsråd för trainer
Timothy skrev:
> Jag fattar inte hur man kan ha motivation att
> sitta 90 minuter på trainer? Respekt!
När jag skulle till Gran Canaria i mitten av januari och provköra cyklar för en svensk cykeltidning för några år sedan körde jag 2 1/2 timmes pass på trainern eftersom det var rejält med snö och -10 grader ute... Det var enda chansen att få distanstimmar i benen innan resan :-) T

Träningsråd för trainer
Little Stereo skrev:
> När jag skulle till Gran Canaria i mitten av
> januari och provköra cyklar för en svensk
> cykeltidning för några år sedan

Vill du också hamna på hat-listan tillsammans med Toni?
;-)

Träningsråd för trainer
Little Stereo skrev:
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fattar inte hur man kan ha motivation att
> > sitta 90 minuter på trainer? Respekt!
>
> ......... körde jag 2
> 1/2 timmes pass på trainern eftersom det var
> rejält med snö och -10 grader ute... Det var
> enda chansen att få distanstimmar i benen innan
> resan :-) T

Såg nån triatlonmänniska som körde 2-5 timmars trainerpass några gånger i veckan under vintersäsong.
Skulle hellre hälla tabasco i rumpan varje dag!

Träningsråd för trainer
tillmann skrev:
> Skulle hellre hälla tabasco i rumpan varje dag!

Påminner mig om den gången jag käkade kryddstark crawfish i USA och gick på toa utan att tvätta händerna innan. Det sved som fan och jag fick det kortvariga öknamnet, Mr "Dick-on-fire". Hur det känns i rumpan har jag ingen aning om, troligtvis som ett trainerpass på ett par timmar.

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
> cyklar ute.
>

Tvärtom tycker jag.
Jag upplever det som lättare att hålla diciplinen på trainern. Cyklar jag ute så kommer jag ofta på mig själv med att cykla runt och njuta utan att tänka på pulsen.

Däremot är det psykologiskt svårare att hålla igång på trainern, att cykla 1 timme trainer är OK, mer är jobbigt. Även om en riktig långrunda ute svider så måste man hem...

Träningsråd för trainer
40 minuter trainer kosntant effekt på vad jag uppleveler som väldigt hårt börjar jag på ca 160 och avslutar på ca 170 slag/minut. Snitt någonstans kring 165. Sen kollar jag datat från Roslagshösten: snitt 169 slag/minut i 3tim 24 minuter. Så hårt skulle jag inte ens orka köra i 30 minuter på trainerna känns det som! Och trots att det gick fort på Roslagshösten så låg man ju rätt mycket och fis-åkte bak i klungan. På trainern sitter jag och pinar mig konstant vad som känns som nära max. Kan det verkligen bara vara psykologiskt?

Träningsråd för trainer
tillmann skrev:

>
> Såg nån triatlonmänniska som körde 2-5 timmars
> trainerpass några gånger i veckan under
> vintersäsong.
> Skulle hellre hälla tabasco i rumpan varje dag!

Pallar man inte över två timmar på trainern är kanske triathlon fel sport?
På Ironman kör man 180km helt ensam, man får inte ligga på rullen, så det händer inte mycket där heller, det handlar typ 5-7 timmars time trial, 5 timmar var kanske att träna mentalt:)

Har själv provat trainern bara en gång, var inte min grej! Vill man träna strukturerat känns det dock riktig bra träningsform, om man nu vill _träna_ förstås:) Kul läsning på tråden.

Träningsråd för trainer
Ola skrev:
> På Ironman kör man 180km helt ensam, man får
> inte ligga på rullen, så det händer inte mycket
> där heller, det handlar typ 5-7 timmars time
> trial, 5 timmar var kanske att träna mentalt:)
>

Spelar det någon roll egentligen? Trainer är tråkigt för att man cyklar inomhus utan någon som helst variation runtomkring. Kör man på riktigt är det ju mycket mer omväxlande, även utan klunga.

I somras körde jag 20 mil ensam. Det tog många timmar, skulle aldrig kunna köra lika många på trainer. Aldrig.

Träningsråd för trainer
Σ: Håller med dig. Inget går upp mot att vara ute på småvägar/stigar och cykla. Men när man inte har möjlighet att komma iväg så är trainern ett fantastiskt och lättillgängligt substitut.
/Peter

Träningsråd för trainer
Triathlonister kör ju med ett tempostyre och då ser man inte mycket mer är ett par meter framför sig utan att lyfta huvudet, så det var därför jag jämförde det för att sitta på trainern. jag föredrar själv också att cykla ute, men skulle jag sikta på Ironman skulle jag kunna tänka mig att nöta med trainern, specielt på vintern.

20 mil ensam, då hinner man ju samla sina tankar:)

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > När jag skulle till Gran Canaria i mitten av
> > januari och provköra cyklar för en svensk
> > cykeltidning
>
> Vill du också hamna på hat-listan tillsammans
> med Toni?
> ;-)
Jag skrev iofs för några år sedan... Troligen medans kadens fortfarende hette velo :-) T

Träningsråd för trainer
Ola skrev:
------------------------------------------------------
> Pallar man inte över två timmar på trainern är
> kanske triathlon fel sport?

Kanske,

> På Ironman kör man 180km helt ensam,

Om jag säger så här då: Jag kör hellre evosmos mysiga 20-mila Sörmlandsrunda ensam varje dag resten av livet än 4 timmar trainer (överdrev jag tillräckligt nu?). Poängen är att jag tycker det är roligare att köra långpass utomhus, även på vintern, än på trainern. Ser ingen större poång med att köra distans på trainer.

> Har själv provat trainern bara en gång, var inte
> min grej! Vill man träna strukturerat känns det
> dock riktig bra träningsform, om man nu vill
> _träna_ förstås:) Kul läsning på tråden.

Det är bra träning (speciellt intervallpass funkar bra för mig), men det ändrar inte att det är grymt tråkigt att köra långpass på trainer.Jag är däremot lite imponerad/skrämd av personer som orkar göra det i någon större omfattning.

Träningsråd för trainer
Håkan Dahlgren skrev:
> Jag tycker att man skall ägna vinterns
> trainer-pass till att jobba på tekniken.
>
> Enbenstrampning, spin-ups är två exempel.

Idag testade jag både enbenstramp och spin-ups.

Enbenstramp körde jag med ena foten på en stol. Hade en stol på vardera sidan om cykeln och växlade ben varje miunt. Det kändes som en väldigt bra övning, dels för att förbättra rundtrampet, dels för att träna sekundära muskler. Det kändes att man använde en del ovana muskler! Svårt att få upp kadensen över 60 tyckte jag, men det kanske är en övningssak.

Någon annan som tränat enbenstramp? Vad kör ni för kadens, och hur långa intervall?

Spinups kändes också som en bra övning. Trodde att det skulle gå bra eftersom jag har cyklat mycket SS men hade ändå svårt att undvika att studsa i sadeln när det gick över 120.

Sen testade jag ett nytt sätt att träna korta högintensiva intervaller.
Låg i lagom aktiv-vila-tempo ca 30km/t på simulerad plan väg. Varannan minut så spurtade jag upp till 55km/t. Det blir ca 15 sekunder långa spurter tror jag ungefär. Kändes bättre än att köra efter ett program med inlagda korta effekt-toppar.

Träningsråd för trainer
Har lekt lite med att köra järnet i 30 sekunder och sedan vila i 90 (I totalt 5 intervaller)
Kan köra upp till strax under 140 i kadens utan att studsa. Har legat på ca 230 W i vila och 400 W i intervallet. Eftersom detta intervall ligger i början av ett 1,5 timmes pass så vill jag inte köra hårdare. Skulle vara kul att se om jag kan nå 500 W vid ett lämpligare tillfälle.

När jag började köra detta passet (som jag kör två ggr per vecka) för en månad sedan började jag studsa på runt 120, så det verkar som det är hyfsat lätt att träna upp rätt teknik.

Enbenstramp har jag bara kört vid några enstaka tillfällen. Tyckte dock att det kändes lite obekvämt så jag slutade med det.

/Peter

Träningsråd för trainer
Så här ser mitt typiska tisdagspass på 1,5 timme ut:

10 minuters uppvärmning 200W Cad 90-100
6 * (30 sek spin-ups ~400W 135 Cad, 90 sek ~220W Cad 90)
8 minuter 200-220W Cad 80-90
5 * (8 min 260W (Cad 70,80,90,100), 2 min 200W Cad 90)
10 minuter nedvarvning 200-160W Cad 100-80

Brukar variera 260W intervallerna:
Ibland: 5 * (2 min Cad 70, 2 min Cad 80, 2 min Cad 90, 2 min Cad 100, 2 min vila)
Ibland: 8 min Cad 70 + 2 min vila därefter 8 min Cad 800 2 min vila etc

Med datorn laddad med musik så flyger tiden iväg. Det segaste på passet brukar vara de sista 10 minuterna;-)

Ska fortsätta köra detta passet februari ut på tisdagar.

/Peter

Träningsråd för trainer
PeterA, kör du fyra "Uthållighetspass" från cc trainerprogram i veckan eller varierar du och tar tex två "Uthållighets" och två "Syreupptag"?

Träningsråd för trainer
SteffoN: Just nu är jag i en brytpunkt så jag kör "uthållighet" (1,5 time) på tisdag och torsdag och Syreupptag på måndag och onsdag (eller fredag).
/Peter

Edit: Om detta är bra eller dåligt generellt sätt har jag ingen aning om. Däremot så vill jag inte släppa distransträningen just nu, men känner mig sugen på att få den variationen som syreupptagsträningen ger.

Träningsråd för trainer
Har haft problem med att få upp pulen riktigt högt på trainern.
Men idag körde jag ett pass som jag tycker blev riktigt lyckat:

powertapintervall.GIF ht=322

Efter 10 minuter uppvärmning körde jag
5 minuter ca 115% tröskel
7 min aktiv vila (ca 50% tröskel)
upprepat 4 gånger

Tyvärr så loggade jag inte pulsen (använde trainern som pulsmätare, inte Powertap) men jag kom upp i 180 slag/minut = ca 95% i intervallerna, och ca 140 under vilan.

Skillnaden med det här passet mot var att jag nu vilade rejält mellan 5minuters-ruscherna. Tidigare när jag kört 5minters-intervaller har jag kört kortare vila, ca 2 minuter, och då på en något högre nivå. Nu kunde jag köra mycket hårdare. Nackdelen är väl att andelen "aktiv tid" under passet blir kortare. Fick bara ut 20 minuter ur totalt en timme på trainern. Men å andra sidan kändes det som att det var hög kvalitet på de 20 miutrarna.

Träningsråd för trainer
I Söndags körde första träningspasset med Hofvet för i år. Blev lite halvknäckt efter att ha fått slita som ett djur för att hänga med både hybridcyklar och MTB:s med dubbdäck medan jag själv satt på en CX med semi-slicks. Lite som att delta i Paralympics, utan att själv vara handikappad.

Tvärt om mot hur det brukar vara på Hofvets träningspass så gick däremot spurter och backar hur bra som helst. Kanske för mycket styrketräning och för lite mil i vinter? Så den här veckan har det blivit tre pass 2 x 20 min med det långsiktiga målet att få upp tröskeleffekten.

file=89937

276 resp 282 Watt i intervallerna men det var fan absolut max. Mer klarar jag inte utan en pistol riktad mot huvudet. Kanske några Watt till om jag vilade någon dag (har kört detta passet tre dagar i rad nu).

Är det någon annan med Vättern-ambitioner (eller andra) som har några Watt-siffror att jämföra med (väger 79kg)? Har bara kört med mätaren sedan i höstas så jag har ingen koll på hur jag ligger till konditionsmässigt jämfört med förra året.

Träningsråd för trainer
Joakim Quensel skrev:
> Håkan Dahlgren skrev:
> -----
> > Jag tycker att man skall ägna vinterns
> > trainer-pass till att jobba på tekniken.
> >
> > Enbenstrampning, spin-ups är två exempel.
>
> Idag testade jag både enbenstramp och spin-ups.
>
> Enbenstramp körde jag med ena foten på en stol.
> Hade en stol på vardera sidan om cykeln och
> växlade ben varje miunt. Det kändes som en
> väldigt bra övning, dels för att förbättra
> rundtrampet, dels för att träna sekundära
> muskler. Det kändes att man använde en del ovana
> muskler! Svårt att få upp kadensen över 60
> tyckte jag, men det kanske är en övningssak.

Det är det men först måste väl målet vara att få ett bra rundtramp med ett ben. Först därefter är det väl dags att vispa upp kadensen.

> Någon annan som tränat enbenstramp? Vad kör ni
> för kadens, och hur långa intervall?

Det är sällan jag bekymrar mig om kadensen här. Håller på tills tekniken börjar svikta; inga bestämda tidskrav. Tekniken skall vara i fokus.
>
> Spinups kändes också som en bra övning. Trodde
> att det skulle gå bra eftersom jag har cyklat
> mycket SS men hade ändå svårt att undvika att
> studsa i sadeln när det gick över 120.

Det låter väldigt lågt och här har du nog ett moment att träna upp. När jag körde första gången kom jag upp i 108 men nu brukar jag hamna kring 160 vid en maxinsats. På intervallträningarna ligger jag nu efter all kadensträning oftast på 120-130.

Jag tror dock att man skall köra spin-ups på extremt lätt motstånd, snarare än att köra på det motstånd där man kan prestera sitt max-RPM. Det är betydligt svårare och man tvingas att slappna av än mer för att det skall hända något.

Träningsråd för trainer
En lite rolig sak idag när min brosa skulle testa att cykla på min trainern. Han är 12 år yngre än mig och i samma viktklass. Cyklar inte men är ganska sportig, styrketränar och springer en del.

Jag utmanade brorsan skulle testa köra uppvärningen i mitt pass som jag precis kört, 10 minuter x 180W (därefter körde jag 60 min x 250W). Inga problem trodde brorsan och satte i gång och trampa. Han blev lite knäckt när han fick kliva av helt slut efter bara 5 minuter!

Träningsråd för trainer
Supertramp skrev:
> En lite rolig sak idag när min brosa skulle testa
> att cykla på min trainern. Han är 12 år yngre
> än mig och i samma viktklass. Cyklar inte men är
> ganska sportig, styrketränar och springer en
> del.
>
> Jag utmanade brorsan skulle testa köra
> uppvärningen i mitt pass som jag precis kört, 10
> minuter x 180W (därefter körde jag 60 min x
> 250W). Inga problem trodde brorsan och satte i
> gång och trampa. Han blev lite knäckt när han
> fick kliva av helt slut efter bara 5 minuter!

Kul!

Träningsråd för trainer
Guldfinger skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
>
> Kul!

Grävde du upp den här 3,5 år gamla tråden bara för att säga det? :-)

Träningsråd för trainer
bra bumpat tycker jag. Läst hela tråden och lärt mig en del. sen att trainer verkar ogörligt i vår lägenhet avseende ljud är en annan femma. Blir väl en spinningcykel istället.

Träningsråd för trainer
DT skrev:
> Guldfinger skrev:
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > Kul!
>
> Grävde du upp den här 3,5 år gamla tråden bara
> för att säga det? :-)

Jag funderar på att köpa en trainer med "lite" mer motstånd (än nuvarande Xtreme från Rose) och är sugen på en Tacx Bushido. Så jag skummar just nu igenom allt som finns om trainers...

Träningsråd för trainer
Hittar ingen lämplig tråd. Ska ge träningsråd till en nybörjare. Om jag säger: Volym/mil, till att börja med vad säger ni då?

Ska man börja komlplicera träningen direkt med olika intervaller, FTP osv?

Träningsråd för trainer
Så här resonerar jag ang cykelträning. Anser man sig vara tävlande så har man förhoppningsvis kunskap inom sin förening för att få ett bra upplägg (inte bara tips på pass utan en målbaserad plan utifrån tävlingskalender, styrkor, svagheter etc )

För alla andra motionärer/icke-tävlande tycker jag prio borde vara
1) frekvens
2) volym
3) zon/intensiter

Sen är det förmodligen större chans att 1 blir bra om man kör pass man tycker är roliga

Tillbaka
Topp