Träningstips för småbarnsföräldrar?

katten

Aktiv medlem
Det verkar ju vara ett vanligt fenomen att mtb-cyklister har barn så någon vuxen måste väl veta?

Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag (4km enkel väg) och hinner med ETT pass i veckan på max 1.5h. Hur kan man maxa träningen på den 1.5h så att man kan åtminstone behålla lite kondition. Cykla upp å ner för närmnsta vettiga backe?

Eller är det bara att ge upp och gladcykla den lilla tiden man har?

/Andreas

Andreas: Hur ser det ut på kvällar för dig med tid för cykling? Har du en sambo som kan vara hemma med lillen så kan du passa på under kvällen så du hinner fler än 1 pass i veckan.

Jag gladcyklar mest till och från jobbet, inte mycket tid för några större ego äventyr.
Men i helgen hände något stort när Tindra 6år matade på mil efter mil, en 3 mil i lördags och det upprepade i söndags också. KUL!

Löpning är tidseffektivt. Ansträngande och du kan börja direkt utanför ytterdörren. Ingen cykel att spola av efteråt.

/Mats småbarnsförälder

ställ klockan tidigare än du brukar, kör 1/1½/2 timmar och kom hem lagom till du brukar gå upp. upprepa ett par gånger i veckan (beroende på ambitionsnivå) om du inte kan komma loss på kvällen.

köp en trainer och kör intervaller på hemma när barnet har somnat

kliv utanför familjens vanliga tidsram helt enkelt. :)

Träna på jobblunchen?

Det beror ju förstås på hur man har det med tid, duschmöjligheter och mycket annat men för mig har det varit ett sätt att komma ut lite mer.

Har ingen koll på riktig träning men backintervaller ska väl vara tidseffektivt??

Känner igen fenomenet :)

/Johan (fyra barn och doktorandfru som jobbar dygnet runt)

Trainer i källaren är bra när barnen är små samt vintertid. Visst, inte lika roligt, men om alternativet är att inte cykla alls så funkar det väl. Jag brukar sätta laptop'en framför och se en film under tiden.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> ställ klockan tidigare än du brukar, kör
> 1/1½/2 timmar och kom hem lagom till du brukar
> gå upp. upprepa ett par gånger i veckan
> (beroende på ambitionsnivå) om du inte kan komma
> loss på kvällen.

Håller med mattel. Jag kör i princip all träning på morgnarna. Är inte en morgonmänniska egentligen, men har gradvis vant mig vid att nåt låter illa kring 4.45-draget på morgonen.

Då kan man även passa på att förlänga jobbpendligen på morgonen med lite omvägar.

En annan fördel är gentemot jobbet. Det har i alla fall inte för mig någonsin hänt att någon planerat in en extramöte före 7 på morgonen! Däremot kan det ju dyka upp oväntade möten i andra änden av dygnet...

Är det bara ett barn vi pratar om? Då dröjer det inte länge innan man kan börja bytas av och ta varannan "kvällning" med mat, ombyte o.d. Då får både du och mamman gott om tid för träning / rekreation / lathet. Ingen som helst anledning att gå upp kl 4 om man inte gillar det, mao.

Med flera småttingar blir det en *helt* annan problembild. Being there, doing that.

/Dag

dag skrev:
> Är det bara ett barn vi pratar om? Då dröjer
> det inte länge innan man kan börja bytas av och
> ta varannan "kvällning" med mat, ombyte o.d. Då
> får både du och mamman gott om tid för träning
> / rekreation / lathet. Ingen som helst anledning
> att gå upp kl 4 om man inte gillar det, mao.
>
> Med flera småttingar blir det en *helt* annan
> problembild. Being there, doing that.
>
> /Dag

I samma situation son Dag. Är pappaledig. Kör barnvagnslöpning några gånger i veckan. En mtb tur någon kväll. En längre mtb tur på helgen. Det är lättare på vintern. Då kör jag trainer 4 pass i veckan lite senare på kvällen. På våren,sommaren,hösten har jag ingen lust att köra trainer. När jag jobbade gick jag upp tidigare på morgonen för att kunna ta en omväg på ca 1,h timme hem. Det kommer jag fortsätta med efter sommaren.
/Peter

katten skrev:
> Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag
> (4km enkel väg) och hinner med ETT pass i veckan
> på max 1.5h. Hur kan man maxa träningen på den
> 1.5h så att man kan åtminstone behålla lite
> kondition. Cykla upp å ner för närmnsta vettiga
> backe?

När jag var hos Mattias på Aktivitus tyckte han att de där korta jobb-cyklingarna nog kunde användas bättre. Värma upp 10minuter, sedan maxa så länge det går, sedan rulla hem. Du kanske får ta en omväg på ngn km beroende på hur lång tid dina 4km tar, men det är sannolikt mkt bättre än inget.

Det är ju tvärt om .?
Jag blir utsliten av alla långpass jag utsätter mig för ,för att slippa va hemma bland alla ungdjä...r .
Inte ens tven får man sitta ifred framför längre

Sitter i samma sits.

Köpt en cykelvagn så jag kan cykelpendla även när jag lämnar på dagis. Och så är det slut på slöcyklande på pendlingen, någonting måste vara jobbigt varje gång. Intervaller, igångdrag, en jobbig backe eller bara fort som fan, men någonting varje gång. Enda undantag är om jag misstänker att jag har någon sjukdom på gång (vilket är ganska ofta pga dagis..)

Sen tror jag stenhårt på att korta intensiva intervaller ger mer än långa distanspass. Mest för att jag ändå inte hinner med långa distanspass :-)

/* Jörgen */

Min situation:
2 barnsförälder. Har MTB träning mellan 18 - 19 varje tis och onsdag. Frugan tar hand om flickorna dessa kvällar. Hinner ofta med ett pass extra på veckan efter läggning, och ett pass på helgerna.

Allt handlar om en familjesituation, om man är 2 eller är ensamstående. Sistnämnda gör ju det hela krångligt förstår jag.

Men sen beror det på om frugan kan ta barnen eller inte dom kvällar man behöver träna

Att få ut så mycket som möjligt på 1.5timme, ja hur fan gör man det. Backträning låter inte dumt då du tränar både syreupptagning, styrka, uthållighet vid mer eller mindre syrebrist?

Men tipsen om att gå upp tidigare och cykla längre på morgonen alternativt komma tidigare till jobbet så du kan köra en längre runda påvägen hem. Och ha en öppen dialog med frun hemma, har du ett behov att cykla mer kan ni säkert lösa det. Din fru kanske också har ett behov att göra annat för sig själv på sidan, och då behöver du ställa upp med att ta hand om barnen etc.

Värst vad det tog fart, det är väl för att diskussionen om småbarnen inte vart igång senast året!

Kul med alla tips, nu har vi två barn 2 och 4 år. Å änglarna sover inte alltid på morgonen, dvs 05.10 är inget undantag utan inträffar ganska ofta. 2h innan dess är lite tufft! Dessutom så långpendlar jag med tåg, så det går inte att förlänga och svetta så mycket på cykelpendlingen heller. Är man kontorsråtta så är man. På kvällarna på vardagen är det inte så mycket utom den vanlig vardagsfixandet som måste finnas med. Trainer går bort, jag körde med pannlampa i 1dm snö och snöblandat regn i vintras, 1ggr/vecka och det var ganska skönt faktist. Jag vill ut!

Har funderat på om inte borde Öresundstågen kunde ha spinningpass i låggolvsdelen, på drygt 1h tågresa hinner man en del ;).

Hmm, träna på lunchen kanske skulle gå men den är ju 45min och jag måste äta också. Frågan är bara vad man skall träna, mina knän och springa är inte kompisar oftast.

Backintervaller verkar vara det man kan få slita riktigt ordentligt på och jag har en backe på 100m stigning grusväg inom räckhåll. Hur gör man dom där intervallerna praktiskt, kör stenhårt 30s med hög kadens, lugnare 20s eller vad? Men lite träningsvetenskap (som jag har noll koll på) borde man kunna komma någonvart.

/Andreas

träning idag var 1h ICA Maxi med två barn, det ger inte så hög puls som jag strävar efter!

Hej!

Jag har 3 kids (1,5år 4,5år 6år) För min del så blir det pendling på cykel om jag inte lämnar på dagis/fritids. Jag har börjat löpträna på kvällarna. Det funkar! Fast jag tyckte löpning var det tråkigaste som fanns för ca 1,5 år sedan.
Det är först i år som jag ser att det ev. finns möjlighet till lite cykelträning på kvällar/helger.

katten skrev:
> Hmm, träna på lunchen kanske skulle gå men den
> är ju 45min och jag måste äta också. Frågan
> är bara vad man skall träna, mina knän och
> springa är inte kompisar oftast.

Du har inte möjlighet att styra lite själv så att du tar 30 minuter två dagar och 1.15 den tredje? Nåt i den stilen har funkat för mig.

/Johan

Tidiga pass på helgen, drar man iväg innan 7 så fungerar det iaf för mig att köra pass på tre timmar utan att familjelivet förstörs. Kräver dock viljan, ibland så är det svååårt att komma upp.

Många bra tips!

Två barn 8 mån resp 3 år.

Jag löptränar två ggr per vecka på jobbluncherna, tar lite längre lunch. Funkar bra. Löpning kvällar/helger funkar i undantagsfall; det är för lätt hänt att det inte stämmer helt enkelt med mat- sov- och läggtider.

Barnvagnslöpning blir det enstaka gånger. Typiskt ett distanspass med pauser på några lekplatser och några backdrag. Cyklar gör jag med barnstol, liknande upplägg som löpningen men det blir mer av rekreationscykling. Visst går det att ta i i någon backe så man får lite benträning iaf.

Tyvärr blir det sällan "riktiga" pass nuförtiden och det saknar jag mest - typ 3 timmar i skogen!

Visst skulle frun kunna övertalas att ta hand om barnen men jag vill ju också träffa dem och det blir det inte tillräckligt av med ett jobb....

Två knoddar här, 3 år resp. 10 månader. Det är verkligen inte lätt att få ihop träningstid, helst inte när man dessutom pendlar < 2 timmar per dag. Då jag oftast bara hinner umgås med mina barn en timme per dag så känns helgerna lite heliga och då vill jag inte gärna träna allt för långa stunder.
Nu kan jag som tur är cykla till jobbet vissa dagar och då sträckan är 25 km enkel väg så får jag ihop en del mil och tid på så sätt.
Annars är det sena kvällar som gäller. Löpturer eller ett kortare gympass efter 21 på kvällarna när barn sover och allt hemmafix är avklarat. Ibland nu på sommaren kan man ju även ge sig ut på MTB i skogen sena kvällar eftersom det är ljust så pass länge.
Men på vintern, när det är mörkt och jäkligt, då är det svårare... Jag har en spinningcykel hemma som jag nöter på en del, men det tar ju emot.
Även fast jag egentligen verkligen HATAR att springa har jag kommit fram till att det passar mig oftast bäst, då det är så pass tidseffektivt.

som snö skrev:
> 7? Då har man ju hunnit med antal avsnitt
> Svampbob och dom börjar ropa efter frukost...

Jo, men om du är hemma 10, så har du resten av dagen / helgen till familjen med kvalite ( bra insälj där... ) om du kan får din partner att ta hand om dem den "lilla" tiden.... Lär den äldsta att använda fjärren så tidigt som möjligt...

jag har 3 barn och är pappaledig.
allt handlar som vanligt om material.

1. köp en monark ergomedic och kör effektiva intervaller när du har 30-60 min över.
2. köp en babyjogger löpvagn och börja spring. jag springer 14-16 km med den (och minsta tjejen i) 3 ggr /vecka i samband med att jag lämnar mellankillen på skolan.
3. köp en cykelvagn och ladda i ett barn i den. funkar iallafall typ 1.5 timmar, och till och med går det att köra backintervaller (om man sitter ned på cykeln och har ett fint rundtramp).
4. samt som sagts ovan, svinottecyklingar och monark/löppass sent på kvällen.

Jag kör extra på båda hållen på jobbpendlingen. Mycket intervall betonat.
Sen försöker jag få till ett pass på helgen. Utöver detta kan jag varmt rekomendera lördagsgodisträningen. Den går til så att barnen får sitt lördagsgodis och äter det i cykelkärran medan du cyklar 1-2h. I mitt fall så innebär det ca 50kg på släp vilket ger starka ben.

bigmollo skrev:
> Kör en extrasväng innan eller efter jobbet så
> får du ett bra pass om dan.

+1 på träning före jobbet, eftersom jag börjar 6:30 och följdaktligen inte kan lämna på dagis går jag och lägger mig tidigare kvällen innan och sticker ut vid 04-05 nu när det både är ljust och varmt. Annars blir det komp en halv eller heltimme på eftermiddagen och intervallpass innan hemcyklingen. Någon vardagkväll brukar det gå att få till ett kortare kvällspass, beroende på hur ljust det är kan man få till både 1 och 2 timmar ibland. Helgen brukar det gå att få till något längre pass i mellanåt, självfallet inte varje helg men totalt räcker formen att tävla i seniorklass/H30-H40 som både jag och många av mina klubbkamrater tävlar i lvg i :-) T

Nu är det ju ljust til 22 på kvällarna. Kör en timme efter att barnen är i säng varannan dag. Varannan dag ser du till att frgan kör en timme så blir det rättvist. I höst skaffar du lampa. Hur lätt som helst om viljan finns.

Jag brukar turboträna på vägen hem från jobbet, 5 ggr upp för HBB och sen full spätta hem. Då har man fått syra och tempo så att man håller sig igång. Tar jag racercykeln så har jag ett par valda backar som jag tar omvägar förbi innan jag kommer hem. Den totala tiden brukar dock max bli 30-40 minuter vilket inte gör någon världsmästare... Visst hade det varit nice med mer tid men det känns ändå som att jag håller mig på en jämn nivå.

Jag har prioriterat bort cykelpendlig i år, tar bilen till jobbet och får därför ganska mycket tid med familjen och det ger mig mer tid att kunna sticka ut på minst två ordentliga rundor per vecka, med barn är tid en brist så varför lägga två timmar tråkig jobbcykling när man kan ta bilen 25min per dag och få mycket mer tid till rolig skogscykling. Sen är min sambo väldigt förstående och vi ger varandra ganska mycket egentid. Kvällar när lillan sover är bra för små kvällsrundor.

Många tips på hur man får mer tid till att cykla, lite färre om hur man kan träna effektivt på det lilla man har.

Får se, om man får vara frisk kanske jag skall ta varannan vecka gladcykling och varannan backträning. Jag har märkt att gladcyklingen blir mycket roligare när man har starka ben. Det är dessutom en lite självförtroendeboost att veta att man lätt tar dom där 100m uppåt.

/Andreas

katten skrev:
> Många tips på hur man får mer tid till att
> cykla, lite färre om hur man kan träna effektivt
> på det lilla man har.
>
> Får se, om man får vara frisk kanske jag skall
> ta varannan vecka gladcykling och varannan
> backträning. Jag har märkt att gladcyklingen
> blir mycket roligare när man har starka ben. Det
> är dessutom en lite självförtroendeboost att
> veta att man lätt tar dom där 100m uppåt.
>
>
> /Andreas

Jag skrev om intervallträning kombinerat med pendling, kör du inte intervaller blir du knappast bättre/starkare/uthålligare med liten träningsmängd, intervaller är i särklass mest tidseffektiv träning... :-) T

Jag har tre ungar på 5,9,10, två fotbollslag, firma, hus och bättre hälft att se om. Okynnescyklingen på helgen är en gyllene stund man längtar till.

vilket du än väljer så kör intervaller.

sen kanske du får inse att just nu funkar det inte med långpass utan det är trainer/monark/spinninghoj som gäller även sommartid OM du vill hålla någon sorts form. om inte så fuck it, cykla och njut när du kommer iväg. :)

Några småbarnsföräldrar i min närhet som alla tycker om att träna brukar dela upp barnpassningen. Så när de plötsligt är 6 st som kan dela på barnpassningen så blir det enklare att få tid att träna.

katten skrev:
...
>
> Har funderat på om inte borde Öresundstågen
> kunde ha spinningpass i låggolvsdelen, på drygt
> 1h tågresa hinner man en del ;).
...

Cykelpendla till/från nån station på vägen, t.ex Svågertorp? Och sen duscha när du kommer fram. Kräver pendling med nån form av väska men det kan det kanske vara värt?

Tillbaka
Topp