Yihaaa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej allihop! Under 2011 gick jag ner från 120kg till 90kg med diverse träning och
> kostomläggning.
Grattis.
> Men nu tänkte jag att jag skulle ner till 80kg. Har ni några bra tips på träningsupplägg vad
> gäller cyklande för att se till att man bränner en del? Typ intensitet, hur lång tid, flera
> gånger om dage, hur ofta. Ja ni förstår..
Jag skulle köra på med korta relativt hårda pass, och gärna köra två pass om dagen varannan dag.
Sen varannan dag styrketräning. Plus att hålla en god kost, med ett minus på minst 500Kcal dag, gärna 1000Kcal. Då kommer du att gå ner i vikt, så är det bara.
Och varför två korta pass om dagen då?
Jo därför att "Det finns ett direkt samband mellan hur ofta du tränar och hur mycket fett du kommer att förlora.
Bara genom att dela upp ditt vanliga 30 minuters motionspass i två stycken 15 minuterspass kan nästan dubbla fördelarna genom användning av nästan dubbelt så många kalorier. Forskare vid Universitetet i Kansas USA undersökte detta ämne och publicerade resultatet i the Canadian Journal of Physiology (23:433-443, 1998). Dessa forskare lät 18 män i två grupper utföra två typer av träningspass, men båda träningsprogrammen hade samma intensitet. Första gruppen tränade i 30 minuter i sträck. Den andra gruppen tränade i två stycken 15 minuterspass med sex timmars mellanrum. Syreåtgång efter träning mättes (EPOC) för att mäta mängden kalorier som brändes av träningen. Resultaten visade att även om den total träningstiden var densamma, och även intensiteten, så brände de som tränade två gånger per dag nästan dubbelt så mycket kalorier jämfört med de som utförde ett långt pass. Det är en mycket stor skillnad.
Men att träna två gånger per dag betyder nödvändigtvis inte dubbel arbetskraft. Två snabba pass omkring 15 minuter med högintensitetsträning kan fungera och vara mycket effektivare, för att uppnå de resultat man vill ha, än ett långt."
Och styrketräningen då? Jo därför att "En ny studie har visat att den bästa metoden för att gå ner i vikt och bränna fett är om man styrketränar som en del av bantningsprogrammet. Det är forskare vid University of Maryland som har undersökt hur 24 veckors styrketräning kan påverka såväl ämnesomsättning som muskelmassa."
Själv kör jag ungefär så och har under 4 veckor i princip gått ner 8kg (7.8kg)
Jag ska kör så här den veckan ut och se hur mycket jag går ner på 5 veckor. Målet var 7-8kg och det är redan uppnått. Sen ska jag köra 5 veckor till men då med en annan typ acv träning.
> Jag cyklar mest asfalt just nu då all annan terräng är full i snö.
Ja vem fan gör inte det och knappt det heller. Mest trainer blir det för min del ;7)