Träningsvärk på elcykel

Bladin

Aktiv medlem
Träningsvärk på elcykel
Jag upplever att jag får mer träningsvärk i benen på elmtb än vanlig mtb. Vilket jag tycker är bra 👍 Lika på både korta och långa turer. Nån annan som upplever det så? Å hur kan det vara så?

Träningsvärk på elcykel
Det enda jag kan tänka på är om du kör på ett lägre läge med mindre hjälp. En elcykel är klart tyngre så kör man lägsta några timmar så känns det

Träningsvärk på elcykel
Vettefan om det stämmer på mig 🤔 Jag har 4 lägen. Kör mest i läge 2 på platt och 3 uppför. Kan det bero på att jag stannar mer sällan på el? Eller kanske att jag får ta i mycket hela tiden på vanlig cykel och istället för att bygga upp musklerna bryter ner dom bara? Det är så det känns iallafall 🤔

Träningsvärk på elcykel
Kanske 🤔 Hade ju korta vevar på min vanliga så fick ju pinna på rätt duktigt. På el behöver man ju inte trampa så fort, även fast det är lika korta vevar på den.

Träningsvärk på elcykel
Hade samma upplevelse i början. Det berodde nog på att jag stog upp och trampade med en högre kadens än på en vanlig cykel. Men nu har benen vant sig. Kör nästan alltid på läge 3 Bosch cx med 155 vevar.

Träningsvärk på elcykel
Kan det vara så att min kropp är mer mottaglig för lågintensiv träning? På vanlig cykel fick jag nog bara värk när turerna mest bestod av grusväg i låg pulszon.

Träningsvärk på elcykel
Fanns ju någon studie som hävdade att elcyklister fick samma eller bättre träning som vanliga cyklister. Detta berodde enligt studien på att elcyklister cyklade längre och var ute oftare, det kanske gäller för dig också?

Träningsvärk på elcykel
Är du ute lika länge och brottas med en cykel som är 5-10 kg tyngre än din akustiska så är det ju logiskt att musklerna har jobbat mer. Jag har bara kört elmtb några korta vändor på demodagar men kände direkt att nedre ryggen fick jobba mer pga tyngden.

Träningsvärk på elcykel
Det skumma är ju att jag får träningsvärk efter en kort runda på ca 7km med el. Tillsammans med en otränad vanlig cyklist. Men fick sällan träningsvärk på en 15km runda med vanlig cykel. Och det är ben och arslet jag får träningvärk i. Överkroppen känner jag nog av mer på el också. Men ingen träningsvärk. Överkroppen känns ju mer logiskt på nått vis.
Kan ju bero på (som tidigare beskrevs) olika kadens också. Jag hade högre kadens på vanlig cykel. Lägre kadens borde ju ge mer muskelträning än högre 🤔

Träningsvärk på elcykel
Det skumma är ju att jag får träningsvärk efter en kort runda på ca 7km med el. Tillsammans med en otränad vanlig cyklist. Men fick sällan träningsvärk på en 15km runda med vanlig cykel. Och det är ben och arslet jag får träningvärk i. Överkroppen känner jag nog av mer på el också. Men ingen träningsvärk. Överkroppen känns ju mer logiskt på nått vis.
Kan ju bero på (som tidigare beskrevs) olika kadens också. Jag hade högre kadens på vanlig cykel. Lägre kadens borde ju ge mer muskelträning än högre 🤔
Har du glömt slagit på elmotorn😝 annars kanske du har en förkylning i kroppen eller nått, hur gärna än elcyklister vill hävda att det är bättre träning med elcykel så är nog sanningen en helt annan 🙂

Träningsvärk på elcykel
Har du glömt slagit på elmotorn😝 annars kanske du har en förkylning i kroppen eller nått, hur gärna än elcyklister vill hävda att det är bättre träning med elcykel så är nog sanningen en helt annan 🙂
Nja, jag är mycket mindre trött efter en elcykeltur. Men turen blir roligare med el. Mina cykelturer har inte fokus på att få grym kondition, eller klara en viss uppförsbacke så snabbt som möjligt. Utan uppförsbacken är bara nått som måste klaras för att få rolig åkning utför. Förmodligen helt annorlunda mot för dig.
Jag har inte haft nån förkylning i kroppen så länge jag ägt elcykeln. Att jag får mer värk på elcykel är ett faktum. Så det borde ju innebära att det är bättre styrketräning för mig.

Träningsvärk på elcykel
Nja, jag är mycket mindre trött efter en elcykeltur. Men turen blir roligare med el. Mina cykelturer har inte fokus på att få grym kondition, eller klara en viss uppförsbacke så snabbt som möjligt. Utan uppförsbacken är bara nått som måste klaras för att få rolig åkning utför. Förmodligen helt annorlunda mot för dig.
Jag har inte haft nån förkylning i kroppen så länge jag ägt elcykeln. Att jag får mer värk på elcykel är ett faktum. Så det borde ju innebära att det är bättre styrketräning för mig.
Nejdå, inte anorlunda för mej, bomba på nedför å gärna med hopp är ju dä som är det roligaste, men du har rätt i att jag vill svettas å bli trött därför jag sällan kör emtb i skogen, har den till ”bikepark”. Körde igår i skogen med emtbn för i snö är det inte roligt med analog men jädrigt kul med el, blev inte speciellt trött men roligt var det. Kan det vara så att det går fortare med el och att du då spänner dej omedvetet? har du full emtb eller en med mindre tryck i ( heter SL på vissa)

Träningsvärk på elcykel
Nejdå, inte anorlunda för mej, bomba på nedför å gärna med hopp är ju dä som är det roligaste, men du har rätt i att jag vill svettas å bli trött därför jag sällan kör emtb i skogen, har den till ”bikepark”. Körde igår i skogen med emtbn för i snö är det inte roligt med analog men jädrigt kul med el, blev inte speciellt trött men roligt var det. Kan det vara så att det går fortare med el och att du då spänner dej omedvetet? har du full emtb eller en med mindre tryck i ( heter SL på vissa)
Det kan det ligga nått i. Tycker mig märkt att jag spänner mig mer på el än vanlig cykel. Fast trott att det beror på att jag inte vant mig vid cykeln än. Men det går ju helt klart fortare på platten och uppför. Fast lite saktare utför. Utför kan ju vara en känsla bara. Kommer från en Tallboy som ju har lite mindre fjädringsväg och stabilitet.
Jag har en Cdale moterra sl, så den är väl både fullpower och lite sl 😁
Ja, åkning på snö var ju riktigt roligt med el i lördags 👍

Träningsvärk på elcykel
Jag får träningsvärk i överkroppen av emtb, det är rätt tungt för mig där, på mtb blir det mest benen som får jobba. Det är mer vikt att brotta runt i den tekniska terräng jag cyklar i och det går fortare uppför. Benen är det sista jag känt av på emtb, som sagt överkroppen som får jobba när jag står upp och hanterar alla ojämnheter.

Träningsvärk på elcykel
Jag får sällan träningsvärk, men ibland får jag värk i musklerna redan under turen, eller kanske snarare mot slutet av turen. Det inträffar bara när jag försöker cykla i zon 2. Kör jag hårt och/eller intervall så får jag aldrig den värken.

EDIT:
Och när jag kör i zon 2 tror jag att det tenderar att bli lägre kadens.

Träningsvärk på elcykel
Nu har jag ingen elcykel själv, men sitter man litet fel kan man väl få träningsvärk där också: "Nya" muskler som ansträngs och gamla som får jobba åt fel håll. Det är nog vanligare man sitter litet för lågt på riktiga cyklar, om det kan vara något att fundera på.

Träningsvärk på elcykel
Jag får sällan träningsvärk, men ibland får jag värk i musklerna redan under turen, eller kanske snarare mot slutet av turen. Det inträffar bara när jag försöker cykla i zon 2. Kör jag hårt och/eller intervall så får jag aldrig den värken.

EDIT:
Och när jag kör i zon 2 tror jag att det tenderar att bli lägre kadens.
Detta stämmer ganska bra på mig med. Jag får värk nästan direkt efter turen.

Träningsvärk på elcykel
Nu har jag ingen elcykel själv, men sitter man litet fel kan man väl få träningsvärk där också: "Nya" muskler som ansträngs och gamla som får jobba åt fel håll. Det är nog vanligare man sitter litet för lågt på riktiga cyklar, om det kan vara något att fundera på.
Sitter ca 1cm lägre på elcykeln. Så höja kan vara nått att testa 👍

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp