Träningsvärk

Diogenes

Aktiv medlem
Träningsvärk
Jag cyklar i princip varannan dag och mellan 1,5 och 2,5h per pass sedan ett drygt år tillbaka. Givetvis brukar jag känna av träningen, i benen. Men inte mer än så.

I måndags körde jag ett maxpass för att pressa mitt rekord på en runda. Vilket jag lyckades med trots halvdana förutsättningar. Mao pressade jag mig rätt hårt. Sedan dess har jag haft en absurd träningsvärk i benen. Vilket gör mig förbryllad. I övrigt är jag helt frisk. Fysiskt.

Någon som har någon idé om varför?

Träningsvärk
Det börjar bli lite väl mkt idot-trådar på Happy nu igen, just sayin'...

Det går ju förstås i perioder, men bäst att kväva det i sin linda kanske.

Träningsvärk
Diogenes skrev:
-------------------------------------------------------
> körde jag ett maxpass /../
> träningsvärk i benen. /../
> Någon som har någon idé om varför?

Skämtar du eller? Det här betyder ju bara att du lallat omkring övriga året.

Träningsvärk
Okay charmtroll. Min poäng är att jag fick träningsvärk som om jag aldrig tränat tidigare efter ett pass som bara var något mer intensivare än vanligt.

Träningsvärk
Inser att jag är otydlig. Jag tror nämligen inte att jag lallar igenom mina pass i normalfall. Ligger och snittar mellan 70 och 80% av min maxpuls.

Det är inte heller så att jag inte är van vid träning. Snarare tvärtom.

Träningsvärk
Diogenes skrev:
> Inser att jag är otydlig. Jag tror nämligen inte
> att jag lallar igenom mina pass i normalfall.
> Ligger och snittar mellan 70 och 80% av min
> maxpuls.
>
> Det är inte heller så att jag inte är van vid
> träning. Snarare tvärtom.

mellan 70-80% är väl "lätt" träning.. typ uppvärmning eller söndagstur med fikapolarna. Inte konstigt om det då känns lite i benen om du chockar kroppen med riktig träning.

Träningsvärk
Diogenes skrev:
> Inser att jag är otydlig. Jag tror nämligen inte att jag lallar igenom mina pass i normalfall.
> Ligger och snittar mellan 70 och 80% av min maxpuls.
>
> Det är inte heller så att jag inte är van vid träning. Snarare tvärtom.

Ja lallat runt. 70 och 80% av maxpuls är "lallatempo" och inget annat. Själv älskar jag att lalla runt på cykeln ;7)

Om vi ska vara lite allvarliga så kan det vara så att du tränade lite/mycket hårdare än vad du normalt brukar göra och att du sammtidig inte hade din bästa dag avseende kroppen, eller det är rätt så troligt att det är så. Ev kanska du hade ett dålig energiläge, viloläge mm. Det är inter så mycket som behövs för att kroppen ska reagera så som du beskriver det och det ffa under en maxprestation. Och max är alltid max och max "dödar" så är det bara.

Träningsvärk
Pebben skrev:
> Och max är alltid max och
> max "dödar" så är det bara.

Bilagor

• intacto.jpg
    intacto.jpg
    14.3 KB · Besök: 26
Träningsvärk
Träningsvärk i ditt läge skulle jag se som något positivt. Som ett betyg på att du verkligen maxade. Alternativt så kan du haft något skit i kroppen (en förskylning eller nåt) eller bara ätit/sovit/vilat dåligt.

Vila några extra dagar, ät mycket protein och kör ett super-jätte-lungt pass där du inte blir svettig så ska du se att du snart är tillbaka på banan igen.

Träningsvärk
mmmrrrr skrev:
> Du slarvade med nedcyklingen?

Om man maxar utan nedcykling blir det svårt att gå dagen efter

Träningsvärk
Jag kan få en sjuk träningsvärk om jag har en förkylning på gång, som jag inte märkt av än. Träningsvärken brukar då följas upp av att förkylningen bryter ut.

Träningsvärk
grump skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och max är alltid max och
> > max "dödar" så är det bara.
>

*bild på Max*

Hahaha, sjukt passande bild

Träningsvärk
Tack för bra resonemang.

Det verkar nog inte bättre än att jag kör gubbtempo i normalfall. Och därför har fått vänlig hederlig träningsvärk.

Träningsvärk
bjorre skrev:
> Du gjorde nåt kroppen inte var van vid? Eller så
> är du döende i lepra..... Vad vet jag?

Klassisk cyklist:
Cyklist.jpg

Träningsvärk
Diogenes skrev:
> Tack för bra resonemang.
>
> Det verkar nog inte bättre än att jag kör
> gubbtempo i normalfall. Och därför har fått
> vänlig hederlig träningsvärk.
+1 :-) T

Träningsvärk
Om jag kör ett riktigt jäkla mördarbenpass på gymmet med övningar jag normalt inte kör, så får jag träningsverk i en vecka efteråt. Kroppens sätt att säga åt mig att jag borde göra det oftare.

På cykelpass får jag väldigt sällan träningsvärk över huvud taget men i förrgår var det 90 minuter backträning och då fick jag träningsvärk om än inte så allvarlig.

Normalt sett får man träningsvärk antingen för att man gör övningar som man normalt sett inte gör, alternativt tar man i betydligt mer, eller en kombo av båda. Men all träningsvärk är av godo - så det är bara att köra samma pass igen, fast hårdare! :)

Vad gäller puls så bör du försöka ta reda på dina träningszoner i någon form av följande:

0% - 70% - under aerobisk
70% - 80% - aerobisk zon
80% - 90% - aerobisk träningszon
90% - 100% - anaerobisk träningszon

Att ligga i 70-80% är grundträning men ger inga jätteförbättringar. Försök klättra upp över 80% och ligg där så länge som möjligt.

Träningsvärk
Jag har nog aldrig fått regelrätt träningsvärk av att cykla. Fast benen kan ju vara rätt mosiga dagen efter en mördarrunda...

Däremot får jag ofta träningsvärk av löpning om jag inte har sprungit på några veckor. För att inte tala om badminton efter ett längre uppehåll, där kan man få ont i en massa spännande muskler som man inte visste att man hade. :-)

En gång fick jag träningsvärk i ljumskarna i 3 dagar av att spela bowling, det är väl knappt att man vågar säga det...

Träningsvärk
selstam skrev:
> Om jag kör ett riktigt jäkla mördarbenpass på
> gymmet med övningar jag normalt inte kör, så
> får jag träningsverk i en vecka efteråt.
> Kroppens sätt att säga åt mig att jag borde
> göra det oftare.
>
> På cykelpass får jag väldigt sällan
> träningsvärk över huvud taget men i förrgår
> var det 90 minuter backträning och då fick jag
> träningsvärk om än inte så allvarlig.
>
> Normalt sett får man träningsvärk antingen för
> att man gör övningar som man normalt sett inte
> gör, alternativt tar man i betydligt mer, eller
> en kombo av båda. Men all träningsvärk är av
> godo - så det är bara att köra samma pass igen,
> fast hårdare! :)
>
> Vad gäller puls så bör du försöka ta reda på
> dina träningszoner i någon form av följande:
>
> 0% - 70% - under aerobisk
> 70% - 80% - aerobisk zon
> 80% - 90% - aerobisk träningszon
> 90% - 100% - anaerobisk träningszon
>
> Att ligga i 70-80% är grundträning men ger inga
> jätteförbättringar. Försök klättra upp över
> 80% och ligg där så länge som möjligt.

När jag kollar igenom min träning ser jag att jag ligger över 80% i snittpuls på i stort sett alla pass. I a f när jag kör själv. Gissar att jag får hitta nya träningskamrater…

På de lopp jag kört ligger jag över 90%.

Jag har iofs inte mätt min maxpuls utan går enligt formeln 220 - ålder.

Träningsvärk
Den där formeln kan slå fruktansvärt mycket fel, så om du ska ha någon aning om vilka pulsintervall du ligger i bör du ta och mäta upp maxpulsen.

Träningsvärk
Bästa sättet att pressa sig själv är att tävla mot klockan/någon annan, om du gett dig fan på att du ska sätta rekord är det klart du får träningsverk.

Spelade innebandy mot halvtränade vänner när jag själv var helt otränad för några år sedan. Hade blodsmak i munnen efter en kvart och kunde knappt gå på en vecka efteråt.

Träningsvärk
GoranS skrev:
> Den där formeln kan slå fruktansvärt mycket
> fel, så om du ska ha någon aning om vilka
> pulsintervall du ligger i bör du ta och mäta upp
> maxpulsen.

Ja den kan slå väldigt fel, 220-åldern. Då är det bättre med "borgskalan" tycker jag.

Träningsvärk
GoranS skrev:
> Den där formeln kan slå fruktansvärt mycket
> fel, så om du ska ha någon aning om vilka
> pulsintervall du ligger i bör du ta och mäta upp
> maxpulsen.

Det man kan göra är att försöka hitta sin mjölksyratröskel och placera den pulsen runt 90% - det ger en exaktare siffra än 220-ålder eller liknande formel.

Men absolut, få sin maxpuls testad är det absolut bästa. Jag gjorde mitt test hos Aktivitus. :)

Träningsvärk
selstam skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Den där formeln kan slå fruktansvärt mycket
> > fel, så om du ska ha någon aning om vilka
> > pulsintervall du ligger i bör du ta och mäta
> upp
> > maxpulsen.
>
> Det man kan göra är att försöka hitta sin
> mjölksyratröskel och placera den pulsen runt 90%
> - det ger en exaktare siffra än 220-ålder eller
> liknande formel.

Fast det är väl ganska stora individuella variationer i var mjölksyratröskeln ligger som % av maxpuls, beroende på träningsnivå +ANNAT?

Så om man ändå ska göra ett test är det väl lika bra att testa maxpulsen "på riktigt". Enda nackdelen är att det är lite jobbigt. :-)

Träningsvärk
DT skrev:

> Fast det är väl ganska stora individuella
> variationer i var mjölksyratröskeln ligger som %
> av maxpuls, beroende på träningsnivå +ANNAT?

Ja, absolut. Ren dagsform kan för mig flytta tröskeln 5-6 slag upp eller ner, men det är fortfarande bättre än 220-ålder. Det är just den förenklade formeln som får folk (många iaf) att tro att de blir jäkligt skarpa på att hojja när de kör spinning med pulsband. De tränar ju på 95% hela passet! ;)

> Så om man ändå ska göra ett test är det väl
> lika bra att testa maxpulsen "på riktigt". Enda
> nackdelen är att det är lite jobbigt. :-)

Äh, det är bara jobbigt i 20 minuter! :)

Träningsvärk
Som kroppsbyggare som har lyft skrot i 17 år vet jag att man får udda träningsvärk om man slarvar med återhämtingen (kost & sömn)

Måste samtidigt påpeka att det verkar som att de flesta på happy verkar ha noll koll på kost osv.....

Träningsvärk
tellusair skrev:
> Måste samtidigt påpeka att det verkar som att de flesta på happy verkar ha noll koll på kost osv.....

Bara för att en del dricker mjölk som om de vore kalvar... :-)

Men jag håller med dig om att matkunskapen haltar en del här. Det saknas HTFU vad gäller att trycka i sig mat efter träningen.

Träningsvärk
pLu skrev:
> tellusair skrev:
> -----
> > Måste samtidigt påpeka att det verkar som att
> de flesta på happy verkar ha noll koll på kost
> osv.....
>
> Bara för att en del dricker mjölk som om de vore
> kalvar... :-)
>
> Men jag håller med dig om att matkunskapen haltar
> en del här. Det saknas HTFU vad gäller att
> trycka i sig mat efter träningen.

Känns som att det finns en hel del grabbar och tjejer på happy som verkar vara riktigt duktiga på att träna/tävla osv men hade de också lagt en % av tiden de lägger ner här på forumet på att läsa på lite om kost och proteinsynteser så hade de säkert slipa en hel del på sina tider.. Just sayin =)

Träningsvärk
tellusair skrev:
> Känns som att det finns en hel del grabbar och
> tjejer på happy som verkar vara riktigt duktiga
> på att träna/tävla osv men hade de också lagt
> en % av tiden de lägger ner här på forumet på
> att läsa på lite om kost och proteinsynteser så
> hade de säkert slipa en hel del på sina tider..
> Just sayin =)

Då kan du ju säga hur man ska göra med kosten för att förbättra sina tider, så behöver man inte ens lägga ner den där procenten av sin tid ... ;-)

Träningsvärk
GoranS skrev:
> tellusair skrev:
> -----
> > Känns som att det finns en hel del grabbar och
> > tjejer på happy som verkar vara riktigt
> duktiga
> > på att träna/tävla osv men hade de också
> lagt
> > en % av tiden de lägger ner här på forumet
> på
> > att läsa på lite om kost och proteinsynteser
> så
> > hade de säkert slipa en hel del på sina
> tider..
> > Just sayin =)
>
> Då kan du ju säga hur man ska göra med kosten
> för att förbättra sina tider, så behöver man
> inte ens lägga ner den där procenten av sin tid
> ... ;-)

+1

Träningsvärk
tellusair skrev:
> Måste samtidigt påpeka att det verkar som att de
> flesta på happy verkar ha noll koll på kost
> osv.....

Kanske är för att de flesta cyklar för det är roligt, inte för att köra Vättern på sub 7?

Träningsvärk
tellusair skrev:
> Måste samtidigt påpeka att det verkar som att de
> flesta på happy verkar ha noll koll på kost
> osv.....

Jag tror precis tvärtom. Vi har grym koll på maten, de flesta kan fixa till en jordiskt god tomat/mozarellasallad med lite nötter och ett glas rosé. Eller en marinerad perfekt grillad entrecôte med ljummen fransk potatissallad och en flaska Amarone. Eller varför inte en skål ostbågar och ett torrt vitt vin?

Jag hävdar att happyiter inte alls har dålig koll på maten!

Träningsvärk
Misärpendlaren skrev:
> tellusair skrev:
> -----
> >
>
> Jag hävdar att happyiter inte alls har dålig
> koll på maten!

Precis, vad är det för fel på några skivor rå falukorv och ett par öl efter utförd träning?

Träningsvärk
... Eller så inser man att komplexiteten är mycket större än kroppsbyggare tror och äter vanlig kost och lägger ner energin å att träna istället.

Träningsvärk
Tredje passet i rad som jag har träningsvärk i nya muskler efter att ha bytt till elliptiska klingor, var ska jag anmäla mig? Finns det något formulär att fylla i, typ i stil "Blankett 37-A: Notering om självklara följder". Eller räcker det med ett allmänt förkunnande inlägg här?

Träningsvärk
Misärpendlaren skrev:
> tellusair skrev:
> -----
> > Måste samtidigt påpeka att det verkar som att
> de
> > flesta på happy verkar ha noll koll på kost
> > osv.....
>
> Jag tror precis tvärtom. Vi har grym koll på
> maten, de flesta kan fixa till en jordiskt god
> tomat/mozarellasallad med lite nötter och ett
> glas rosé. Eller en marinerad perfekt grillad
> entrecôte med ljummen fransk potatissallad och en
> flaska Amarone. Eller varför inte en skål
> ostbågar och ett torrt vitt vin?
>
> Jag hävdar att happyiter inte alls har dålig
> koll på maten!

Håller med, även om det är några som envisas med sportdryck och proteinpulver...

Träningsvärk
Jag ser cykling som en kombination av marathonlöpning och vad det nu är bodybuilders/skrotlyftare sysslar med förutom delen som innefattar stringtanga och babyolja med nummerlapp på penisen hos medelåldersmän som rynkar pannvecken i en kraftansamling på svagt upplyst catwalk.

Somliga envisas ju kostmässigt med att cykling är en ren uthållighetssport, och äter därefter. Men så är det ju också de som sällan/aldrig lyfter häcken och blir avhängda stort på en backspurt.

Visst är det sköldpaddan som segrar över haren i loppet, det fick vi inpräntat som små, och visst är det så sant så. Men cyklar man främst för nöjes skull som de flesta av oss gör, så hur kul är det att vara en sköldpadda?

Bodybuilder/belgian blue/hulken-benmuskler FTW FFS!

Och där tror jag vi cyklister har en hel del att lära av gymnastik-nissarna i oljad tanga :)

Träningsvärk
Dessutom så finns det så mycket bullshit runt kosthållning vid träning på nätet. Mycket av det folk sitter och prisar är ungefär like grundat i vetenskap som homeopati. För att lista ut vad som stämmer behöver man nästan vara läkare eller biomedicinare.

Nej, ska man bättra på sina tider är det bäst att injicera EPO, det har i alla fall vetenskapligt bevisad effekt.

Träningsvärk
Å andra sidan riskerar man att få sina tider strukna när farbror dopingkontrollant kommer på besök (om det är officiella tider vi snackar om).

Träningsvärk
Fatta vad mycket bättre om doping var obligatoriskt? EPO-injektion direkt på startlinjen, inget mer tjafs, avstängningar, dålig publicitet i media, osv. Och det är ju inte precis mexikanska karteller som framställer knarket heller så det där sambandet mellan brott och droger försvinner ju här. Istället kan vi få en positiv anknytning till droger. Idrott istället för våld, vore inte det en trevlig omväxling?

Barnen i förorten drar en lina nere på stadion och springer 400meter häck istället för att röka en pipa och vänta på nästa rånoffer vid pendeltågstunneln...

Jag ser ljusa utsikter för den här helomvändningen...

Tillbaka
Topp