Trans Am Bike Race 2017

GoranS

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Nja, det är ju snarast tvärtom i upplägg förutom att det är tvärs över USA. RAAM har maxservice med följebilar och det är maxtider. Trans Am har:

"Spirit: Above all, attempts are intended to be solo / self-supported, self-timed, and observed as one stage, i.e. the clock runs non-stop. The challenge is complete upon arrival to the opposite Trans Am terminus from start. There are no required checkpoints or designated rest periods on course. There is no finish time cut-off!"

Dessutom är väl Trans Am en skaplig bit längre än RAAM om jag inte minns helt galet.

Senast ändrad:

Jannetuba

Medlem
Trans Am Bike Race 2017
Ska bli riktigt kul att följa Anton (som jag hört också ska vara med :)). Hoppas att han har möjlighet till uppdateringar i den här tråden.

ohellstrom

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Sambal Oelek sa:
GoranS sa:
Dessutom är väl Trans Am en skaplig bit längre än RAAM om jag inte minns helt galet.
ok, tack, ja det verkar som det är ca 692 mil istället för 497 mil som RAAM. Det var en skaplig skillnad!!

Läste om en britt som klarade det på 17 dagar:
http://www.bikingbis.com/2014/06/27/brit-wins-trans-am-bike-race-in-17-days/

Inte vem som helst. https://www.outsideonline.com/2173576/mike-hall-man-who-inspired-world-cyclists

På förekommen anledning önskar jag Anton (som är med) och alla andra en säker resa.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017

WSMC

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Hej Anton,
skulle du så här i förhand kunna tänka dig att berätta lite om ditt upplägg?
T ex vad du planerar att cykla(mil/miles eller timmar)och sova(timmar eller minuter) per dag. Vad är matplanen? Kan rekommendera IHOPE, Quiznos och Arby´s för mycket kolhydrater...:)
Go tur!

Mayhem

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Rob English skall köra och har såklart byggt en cykel specifikt för ändamålet:
http://www.englishcycles.com/custombikes/robs-transam-race-bike/

ta1-1.jpg

ohellstrom

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Jag lutar också åt lådvin. Eftersom cykeln är fullpackad med elektronik men saknar dynamo så har han tid att njuta medan han håller "laddstopp".

Tror förresten jag glömde skriva att Anton ska köra. Jag har iallafall sett på instagram att han tycks befinna sig i Amerika. Fast det kan ju vara så att han sitter på ett konferenshotell i Eskilstuna och lastar upp gamla bilder bara för att luras...?

GoranS

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Med tanke på att cykeln ser mer ut att vara gjord för snabbcykling än sol-och-vin-cykling gissar jag på att det är en rödbetsjuice-behållare.

ohellstrom

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Med tanke på att cykeln ser mer ut att vara gjord för snabbcykling än sol-och-vin-cykling gissar jag på att det är en rödbetsjuice-behållare.

Cykel(e)n är onekligen byggd med tanke på fart. Det är väl också som tempocyklist Rob har sina meriter.

Återstår att se hur konceptet funkar över en så väldigt lång tid och distans.

Han kanske får vända på styrstammen om nån vecka...

antonlindb

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
WSMC sa:
Hej Anton,
T ex vad du planerar att cykla(mil/miles eller timmar)och sova(timmar eller minuter) per dag. ...
Go tur!

+1

Absolut!

Målet är att snitta 300km dag över tid. Sovmässigt är mitt upplägg på förhand att sova 4-5h, hälften av tiden utomhus/hälften inomhus. Sen vet jag av erfarenhet från TCR att det kan ändas fort, fick problem med hygienen i underdelarna och då blev det inomhus varje natt sista 6 dagarna.

Att planera för mycket innan är meningslöst. Jag har gjort en snabb överflygning av hela rutten och skrivit upp där längre sträckor utan service startar och vart längre klättringar startar. Detta på grund av att köpa med mat på rätt ställe och att inte hamna uppe i något iskallt bergspass när jag måste sova.

Fråga gärna mer, har mycket tid att slå ihjäl fram till på lördag. Kommer lägga upp packlista och färdig cykelsetup imorgon.

GoranS

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Har du någon information om övriga deltagare, både sådana som kan vara intressanta för att de kör fort och sådana som kan vara värda att följa av helt andra orsaker? Har varit lite dåligt med det i tråden hittills.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
Fråga gärna mer, har mycket tid att slå ihjäl fram till på lördag. Kommer lägga upp packlista och färdig cykelsetup imorgon.
kan inte sätta ord på hur ballt jag tycker detta är. En annan sitter här och funderar på vad man ska packa för en tredagarstur :) men hur som helst. Har du någon support längs vägen? Hur funkar det, kan man lämna prylar i förväg längs vägen och plocka upp?

ohellstrom

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Jag brukar tex cykla en sväng om jag har tid att slå ihjäl ;)

Blir väldigt intressant att se din packlista. Cykeln också, även om jag i grova drag anar vad den består av.

WSMC

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
GoranS sa:
WSMC sa:
Hej Anton,
T ex vad du planerar att cykla(mil/miles eller timmar)och sova(timmar eller minuter) per dag. ...
Go tur!

+1

Absolut!

Målet är att snitta 300km dag över tid. Sovmässigt är mitt upplägg på förhand att sova 4-5h, hälften av tiden utomhus/hälften inomhus. Sen vet jag av erfarenhet från TCR att det kan ändas fort, fick problem med hygienen i underdelarna och då blev det inomhus varje natt sista 6 dagarna.

Att planera för mycket innan är meningslöst. Jag har gjort en snabb överflygning av hela rutten och skrivit upp där längre sträckor utan service startar och vart längre klättringar startar. Detta på grund av att köpa med mat på rätt ställe och att inte hamna uppe i något iskallt bergspass när jag måste sova.

Kul att höra hur du tänker inför loppet. Sen är det precis som du säger, det kan ändras fort, men så länge man är medveten om det och kan agera därefter, så är iaf förutsättningarna riktigt bra.
Återkommer säkert med fler frågor innan loppet drar igång.

WSMC

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Målet är att snitta 300km dag över tid.
--------------------------------
Fråga gärna mer, har mycket tid att slå ihjäl fram till på lördag. Kommer lägga upp packlista och färdig cykelsetup imorgon.[/quote]
Har du något mål rent tidsmässigt?
T ex SUB 20 dygn(ca 340 km/dygn), eller gäller det "bara*" att genomföra loppet?

* inte många ställen man kan skriva "bara" om att snitta 340 km/dygn i nästan tre veckor på raken....:)

Senast ändrad:
Topp