Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
kitzblitz sa:
NLC sa:
Vad kör du för skor? Har hört att det är omöjligt att cykla långt i MTB-pjuck

Jag har hört från visa källor att det är omöjligt att cykla långt utan MTB-pjuck (för att man går mycket på pauser. Jag har inte provat.

Två trovärdiga källor. Tillsammans blir budskapet att det är omöjligt att cykla långt över huvud taget.

Trans Am Bike Race 2017
mhenry sa:
NLC sa:
Vad kör du för skor? Har hört att det är omöjligt att cykla långt i MTB-pjuck

Giro Republic. Har inte du såna själv? Cyklar man bara snabbt nog så hinner man inte upptäcka att det egentligen inte går...

Republic har jag för pendlingen, på långturerna är jag en Sidi fan boy =)

Men den här tråden handlar ju inte om mig så vad passar bättre än en idolbild på ham som nu troligen tänker cykla så där långt?
DSC_0496.JPG

Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
Absolut!

Målet är att snitta 300km dag över tid. Sovmässigt är mitt upplägg på förhand att sova 4-5h, hälften av tiden utomhus/hälften inomhus. Sen vet jag av erfarenhet från TCR att det kan ändas fort, fick problem med hygienen i underdelarna och då blev det inomhus varje natt sista 6 dagarna.

Vad ska du göra annorlunda för att slippa problemen i underdelarna?

Är det något speciellt du ser fram emot på resan? Något speciellt ställe som blir spektakulärt? Någon speciell mat du ser fram emot att frossa i?

Har du mentalt brutit ner resan i checkpoints (tid, plats) eller är det nedbrutet i dygn som gäller?

Trans Am Bike Race 2017
a) Jag kan inte se vad han har för skor

b) Är det en lila hjälm?

c) Hipstersnörade Giro till pendling när det är skoförbud inomhus på dagis? Not so much

d) Specialized S-works road. Men jag har aldrig cyklat lika långt som Anton.

e) som i Edit - jag vet att man helst kallar det förskola nuförtiden men det hette det inte när jag senast bodde i Sverige och definitivt inte på 80-talet när jag gick på dagis. Så det så!

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Ta med ett, minst, paket baby wipes för snabb service av underredet. Om du nu inte redan har tänkt på det. Fin barnolja löser det mesta och vårdar på samma gång, även kedjan vid behov.

Trans Am Bike Race 2017
Hittade iallafall några bekanta namn i startlistan - holländaren Bobbink och irländaren Cuttriss, som båda var med i vårens Indian Pacific Wheel Race, tidernas samtidigt bästa och sämsta internetcyklingsupplevelse. Cuttriss genomförde RAAM 2011.

Trans Am Bike Race 2017
Nu har min text försvunnit två gånger så det blir riktigt kort.

Blev inte så mycket tid över som jag tänkt, fick problem med mitt framdäck igår pga en glasskärva som punkterade mitt TL-däck. Lyckades vulkanisera ihop det igå är och fick det tätt. Men onödigt stressmoment som jag kunde varit utan.

Angående hygien i underdelarna har jag med mig två par bibs i år så jag kan tvätta oftare. Jag använde wipes + alkohol två gånger per dag.

Angående folk att holla koll på har jag hört Michael Wacker, Donncha Curtis, Sofiane Shl som tunga namn.

Jag har inte tid att skriva allt jag har med mig så ni får bilderna så kan ni gissa, den som får flest rätt svar får en öl av mig =). Här kommer en Dropbox-länk :https://www.dropbox.com/sh/lfhxajuuabjmgxw/AAAKxhjfTHwZlYOsxk37G8b8a?dl=0

Kan någon bemöda sig att göra ett inlägg av det?

Trans Am Bike Race 2017
Eftersom det är start lördag kom vi, i en annan tråd, gemensamt fram till att det borde vara Siljan Runt som gäller. Fast är det verkligen kurbits på skylten?

Trans Am Bike Race 2017
Av kläderna gissar jag att det är klart varierande väder att vänta. Hur är det med regnrisk? Funderar lite med tanke på avsaknad av skärmar. Är det valet p.g.a. av låg regnrisk, ökat luftmotstånd, "kutym", att väskorna skyddar tillräckligt, ...? Jag hade annars inbillat mig att det i händelse av flerdagsregn skulle kunna öka riskerna för problem med känsliga delar om man har konstant vattensprut. Vore kul att höra lite hur du resonerat kring detta.

Och, lycka till på färden!

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Schysst att se din nya setup med mindre bak och mer fram! Skönt att få slippa den svajande svansen därbak. Något som kanske skulle vara värt en tanke om du vill köra mer frampackning i framtiden är väl återigen de där siffrorna angående trail och wheel flop för att hitta en bra stabilitet framtill, men sånt är en vanesak också så det har nog inte så stor betydelse. Så grymt imponerad och avis på Anton nu! Ska bli skitskoj att följa och drömma sig bort till äventyret. Lycka till!

Trans Am Bike Race 2017
Ett av mina problem med stor last fram är ganska banalt - det ät helt enkelt att en fullproppad och regntung väska riskerar att gå emot däcket...

Men principiellt helt rätt att reducera vikten bak. Om de allra tyngsta sakerna dessutom är i ramväskan så...

Det tycks vara kutym att köra utan skärmar. Utöver det finns det väl nån slags principiell önskan om att minimera mängden saker som inte är absolut nödvändiga. En sadelväska eller asssaver hjälper ganska mycket för de mest kritiska områdena.

Trans Am Bike Race 2017
Trans Am Bike Race 2017
Det tycks ha varit samlad start ja. Anton la upp en film med "5 minuter till start" och där stod en större skock med cyklister.

Hur man i praxis får folk att fördela sig på vägen framgår inte.

Trans Am Bike Race 2017
Konkret sa:
ohellstrom sa:
Det tycks ha varit samlad start ja. Anton la upp en film med "5 minuter till start" och där stod en större skock med cyklister.

Hur man i praxis får folk att fördela sig på vägen framgår inte.

Är det inte kutym med sten sax påse? ;)

Jag vet inte... de enda "no drafting"-loppen jag kört är ironman och där brukar folk bara spela dumma när man undrar vad i helvete de gör 17сm bakom mitt hjul...

Trans Am Bike Race 2017
Nästan lite läskigt att man själv också heter Anton, igentligen...

Annars tycker jag the real Anton är hur tufft som helst: detta lopp verkar mycket roligare/passande för oss sverigerandonneurer än RAAM.

Det kommer gå hur bra som helst för dig Anton.

Trans Am Bike Race 2017
Med tanke på dramat de lyckades med på drygt 200 mil, tänk vad de skulle lyckas åstadkomma på närmare 700 mil. Skulle kunna bli TV-12-dokusåpaklass på det hela.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar som att Anton tagit en sovpaus vid foten av första stora klättringen. Just nu på 627ft (191möh) och imorgon ska han direkt klättra upp till 5050ft (1539möh).

Trans Am Bike Race 2017
Intressant jämförelse med Sverigetempot är att på Sverigetempot är högsta punkten kring 700möh (Vemdalen) vilket i USA-sammanhanget är en liten backe. Högsta punkten på TABR verkar vara över 3000möh.

Trans Am Bike Race 2017
freddiesan sa:
Intressant jämförelse med Sverigetempot är att på Sverigetempot är högsta punkten kring 700möh (Vemdalen) vilket i USA-sammanhanget är en liten backe. Högsta punkten på TABR verkar vara över 3000möh.

Varför kör man över vemdalen och inte 45an
?

Trans Am Bike Race 2017
Konkret sa:
freddiesan sa:

Varför kör man över vemdalen och inte 45an
?

För att petert vet att man inte har behov av att se mer av E45 när man kommit så långt som till Åsarna...

Tillbaka
Topp