Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som AL-duon hade ett stopp på ca 5h i Newton och nu rullar på medan både Peterson, 37 miles framför. Och en sextett 50 miles bakom är stillastående.

Trans Am Bike Race 2017
Jack Peterson (JP) verkar ha kommit igång sedan 20 minuter eller så och Anton (AL) har ett par kilometers försprång till Amy (AL) som i sin tur har en knapp mil på JP.

Trans Am Bike Race 2017
Sex cyklister har nu passerat 3000 miles. Och tre stycken har fortfarande inte nått 1000 miles (av de som fortfarande cyklar loppet).

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Anton rapporterar om en tuff natt pga bortjagad av hund och väckt av tåg på de två platserna han försökte sova på. Temperaturer upp till 39 grader dagtid och en känsla att han inte vill tappa tid mot bakomvarande. Race is on!

Trans Am Bike Race 2017
Kanske fyra mil kvar tills Kansas är passerat för AL-duon som har Peterson bara en mile framför. 76 miles till Hippy och ytterligare 20 miles till Souter.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Deutsch leder med drygt 200 miles med mindre än 700 miles kvar. Lester å sin sida har drygt 70 miles till Hayes som har dubbla det avståndet ner till fyran, Bermudez.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
AL:arna har nästan 100 miles bak till närmaste förföljare. De har dock fortfarande över 1500 miles till mål så mkt kan hända än.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Loppets FB-sida har lite bilder på AL-duon och Peterson, bland annat en på Anton liggandes på ett par stolar med ögonen slutna.

Trans Am Bike Race 2017
Efter drygt två veckor har tIo cyklister passerat 3000 miles och Dudley har bara fem miles kvar. Ytterligare tjugo har passerat 2500 miles.

Totalt 54 har passerat 2000 miles medan ytterligare 18 nått 1500 miles. Fem stycken har tillryggalagt mellan 1000 och 1500 miles och de tre sista har mindre än 50 miles kvar till 1000 miles.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Trans Am Bike Race 2017
Försökt få tag i lite info om Eric Fishbein men inte lyckats. Enligt trackerprofilen är han 61år men ser yngre ut på bilden så jag vet inte hur seriös den informationen är. Några bakomvarande cyklister anlände och stannade men har nu fortsatt.

Trans Am Bike Race 2017
Undrar vilken effekt detta kommer få på framtida lopp? Jag kan inte vara ensam om att fundera på förutsättningarna för de som ska delta framöver. Det är nästan så att arrangörerna kan/bör påminna vid start att en av er kommer inte överleva detta. Det börjar likna riskerna att bestiga Mount Everest till exempel. Som många andra så finns drömmen om att göra något sånt här en dag och jag blir riktigt ledsen över utvecklingen, inspirationen får en mycket bitter bismak. Satt och såg på filmen Inspired to Ride (http://inspiredtoride.vhx.tv) igår kväll. En suverän film där Mike Hall slår rekord i Trans Am Bike Race. Där får man även träffa andra cyklister som cyklar Trans Am och som av olika skäl blir tvungna att avbryta, varav en kvinna blir påkörd och avlider. Det är så trist, så trist att detta ska överskugga en stor glädjekälla.

Trans Am Bike Race 2017
Det verkar som om Anton har dragit ifrån Amy nu. Och vad det verkar har han slagit nattläger på The Scenic Rivers Motel. Snart 3000 miles avklarade.

Trans Am Bike Race 2017
Det finns risker i trafiken, oavsett om man ska cykla till jobbet eller tvärs över ett land. Men visst har ultraloppen en stor utmaning när det kommer till bansträckning.

Kolla K-96 i höjd med Marienthal, Kansas på google streetview. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att bilarna kör ganska fort där. Absolut ingen vägren att gömma sig på som cyklist. Den är tyvärr inte helt olik vägen där Mike Hall dog.

Det är inte en sån väg man skulle välja om man skulle ta en sväng efter jobbet eller rita upp en brevet-bana med start och mål på samma plats. Men ska man från A till B tycks det ofrånkomligt att man på vissa sträckor hamnar på den typen av vägar.

Trans Am Bike Race 2017
Stor tragedi! Tankar till anhöriga, vänner, arrangörer och medtävlare.

Att det ska behöva bli så här, vill minnas att det tom var en dödsolycka med bil på Tour Divide för ett par år sedan...

Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
JLarsson sa:
RAAM-organisationen skrev ett lite klumpigt formulerat uttalande på FB angående dödsolyckan i TABR, men nu kan jag inte hitta det?

Jag hittar ingenting. Om det nu var otvetydigt klumpigt kan man anta att det tagits bort.

Andemeningen var i stil med att "det finns en anledning till att vi på RAAM kräver följebil efter mörkrets inbrott"

Trans Am Bike Race 2017
JLarsson sa:
ohellstrom sa:
JLarsson sa:
RAAM-organisationen skrev ett lite klumpigt formulerat uttalande på FB angående dödsolyckan i TABR, men nu kan jag inte hitta det?

Jag hittar ingenting. Om det nu var otvetydigt klumpigt kan man anta att det tagits bort.

Andemeningen var i stil med att "det finns en anledning till att vi på RAAM kräver följebil efter mörkrets inbrott"

Jag misstänkte det.

Det resonemanget lär urarta ganska fort...

Trans Am Bike Race 2017
Känns verkligen väldigt tråkigt. Att cyklister är så utsatta och utlämnade. Russian roulette varje gång man ger sig ut. Som Dot-watcher hoppas man ju på en framtid för dom här loppen. Hände det när det var mörkt ? Kan dom kanske införa speciella regler under dygnets mörka timmar, obligatorisk vila, eller krav på flera rejäla röda blinkande lampor som syns på långt håll - kanske ett standard-kit som arrangören står för, som delas ut till alla, och som måste vara igång när det är mörkt - ?

Trans Am Bike Race 2017
Nu 16:e plats för Anton.
Sjukt jä#la imponerand av din cykling!
Hoppas att det flyter på under andra halvan av racet också.

Njut och "myscykla" hela vägen i mål nu!

Trans Am Bike Race 2017
Cyklisten Donncha Cuttriss som är närmast framför ALx2, har inte de bästa flytet just nu.
Han är långsam och de lär väl passerar honom ganska snart

Tillbaka
Topp