Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Henry är i mål och Staines har bara 20 miles kvar till det att han med all sannolikhet kommer in och belägger den nittonde platsen. Sen är det lucka på 155 miles ner till Moser (inte Francesco utan Rolf). Är väl gränsfall om han kör in i mål utan någon mer sovpaus eller om han tar en (kortare) lur ytterligare innan han är i mål. Han har fyra mils försprång på Osbornarna så om han vill få en 21:a plats så har han troligen inte råd att sova speciellt mkt mer än de gör.

Trans Am Bike Race 2017
Undrar vad som hänt med Prashanth. Han har ingen registrering på snart två dygn och senaste registreringen var i en korsning i Fairplay, utanför vad som ser ut som något slags köpcentrum.

Trans Am Bike Race 2017
Mm, låter inte helt otroligt. Har inte koll på hur det är med kommunikationer från Fairplay till "mer civiliserade" trakter varifrån man kan komma vidare hemåt.

Trans Am Bike Race 2017
Staines är i mål sedan nio timmar.

Moser har knappt tio mil kvar och verkar inte ha haft något längre stopp (bortsett från ett timslångt stopp på Starbucks runt nio (lokal tid).

Trans Am Bike Race 2017
Oops. Sista cyklisten, Chinda David, är tydligen en kvinna och inte, som jag felaktigt antagit, en man.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Hittade följande från Peterson angående att han inte hängde med AL-duon in i mål.

No race for the next finisher for me. Holed up in Ashland for a few hrs. Riding in daylight with a good local friend for the last 50 miles is more important than 15th place. Has been fun leap frogging this pair for weeks, will Amy outsprint Anton Lindberg at the end. Looks like Rod And Ryan will jump me in the night too, so more people to have a beer with at the end..cool. Love a good finish booze up. Get em in guys

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Hittade följande från Peterson angående att han inte hängde med AL-duon in i mål.

No race for the next finisher for me. Holed up in Ashland for a few hrs. Riding in daylight with a good local friend for the last 50 miles is more important than 15th place. Has been fun leap frogging this pair for weeks, will Amy outsprint Anton Lindberg at the end. Looks like Rod And Ryan will jump me in the night too, so more people to have a beer with at the end..cool. Love a good finish booze up. Get em in guys

Härlig inställning!

Trans Am Bike Race 2017
Moser i mål på 20:e plats.

Nästa till mål bör Osbornarna (far och son?). Totalt nio cyklister har nu nått 4000 miles men inte gått i mål ännu. Dessa bör komma i mål idag eller imorgon, vilket gör att 29 personer kommit i mål. Min gissning är att det max är 39 som fortfarande är aktiva i loppet, vilket gör att max 68 skulle kunna fullfölja av de 131 startande. Är dessutom ett par som varit stillastående i över ett dygn, så det verkar som det kan komma att bli runt 50% som fullföljer loppet av de som startade.

Trans Am Bike Race 2017
Vet inte riktigt hur jag ska börja, men ett stort jävla tack till alla här på Happy! Jag har läst varje dag och blivit lila glad varje gång jag ser er support och att ni följt mig. Det betyder så jäkla mycket och har gjort mitt race bättre.

Jag ska försöka sätta mig ner och samla tankarna unde veckan. Just nu är det tomt. Idag vaknade jag och spurtade upp ur sängen och letade efter mina cykelkläder för jag trodde att jag hade försovit mig...

Är det något ni vill jag skriver om eller har frågor?

Här kommer lite bilder:

Bilagor

• IMG_0510.JPG
    IMG_0510.JPG
    194.7 KB · Besök: 74
  • IMG_0592.JPG
    IMG_0592.JPG
    186 KB · Besök: 62
  • IMG_0593.JPG
    IMG_0593.JPG
    211.1 KB · Besök: 58
  • IMG_0481.JPG
    IMG_0481.JPG
    379.9 KB · Besök: 72
Trans Am Bike Race 2017
Tycker det är du som förtjänar ett stort tack för underhållningen.

En sak jag är lite nyfiken kring är hur det funkade med andra cyklister. Uppenbarligen har du ju under en stor del av loppet cyklat i närheten av Amy, och även Jack. Jag antar att det kom till något läge där ni upptäckte att ni hade ungefär samma fart och "rytm" och att det var en fördel för er båda/alla tre att "slå följe". Genom att det ju inte var tillåtet att ligga på rulle, gjorde ni upp om när ni skulle stanna för mat resp. sömn i förväg eller blev det att den som låg först stannade till och den som kom efter också stannade till? Beslutade ni er när ni stannade för nattstopp för när ni skulle gå upp efter vilan? I vissa lägen verkade det på trackern som att avståndet drogs ut. Var det i något läge du trodde att du var på "egen hand" igen?

Sen vore det kul att när du gått fundera lite och samla tankarna allmänt höra dina intryck av de olika delarna av banan - vad var extra fint, vad var kanske lite mindre sevärt, var det någon del som överraskade positivt/negativt, ...?

Slutligen, om du hade vetat vad du vet nu, är det något du hade gjort annorlunda vad gäller upplägg, utrustning, förberedelser, ...?

Trans Am Bike Race 2017
Gratulerar till en nästan ofattbar bedrift.

Jag undrar hur du lite generellt uppfattar deltagarna i ett sånt här äventyr. Är de badass fysfenomen? Ödmjuka och envisa? Som kameler med en lagrad energipuckel? Totalt destruktiva självplågare? Eller vad, det kanske finns alla typer?

Trans Am Bike Race 2017
Jag vill veta allt !

Men det är helt ok om RRen bara är en sådär 10 sidor a4 :-).

Intressant är förstås utrustning i detalj samt logistiken/planering kring var och hur man sover några timmar här och där.

/ingvar

Trans Am Bike Race 2017
Kul små händelser är också uppskattade. Du har ju nämnt en del saker i videorapporterna (typ personen som tyckte att tre timmars bilfärd för att få möta TABRare var helt OK), men jag misstänker att det kanske finns mer i den skolan.

Trans Am Bike Race 2017
Hur känner du nu för framtida långlopp, måste det till nåt värre nu eller känner du dig lite nöjd på ultralånga lopp?

Kanske för tidigt att svara på iofs.

Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
Vet inte riktigt hur jag ska börja, men ett stort jävla tack till alla här på Happy! Jag har läst varje dag och blivit lila glad varje gång jag ser er support och att ni följt mig. Det betyder så jäkla mycket och har gjort mitt race bättre.

Jag ska försöka sätta mig ner och samla tankarna unde veckan. Just nu är det tomt. Idag vaknade jag och spurtade upp ur sängen och letade efter mina cykelkläder för jag trodde att jag hade försovit mig...

Är det något ni vill jag skriver om eller har frågor?

Här kommer lite bilder:

-Om du fick välja en plats att återvända till utmed rutten, vilken skulle det vara och varför?

-Hur många gånger bytte du slitdelar så som kassett/kedja/slang/styrlinda osv?

-Vad var det godaste du åt/drack under racet?

-Pratade du med Amy om hur ni skulle göra vid målgången? Spurt eller bara rulla i sakta gemakt över linjen(förutsatt att ni nu var så nära varandra)?

-Vad tror du är anledningen till att nästan alla körde väst/östlig riktning?

-Lyssnade du på radio/musik under dagarna?

Stämmer in i hyllningskören och säger bara: Härligt kämpat!

Trans Am Bike Race 2017
Jag är nyfiken på en del av det GoranS funderade på för ett tag sen, nämligen hur det kom sig att kompiscyklingen fungerade under så lång tid trots att ni inte fick cykla ihop (eller kan det vara anledningen?).

Var USA större än du hade trott...?

Trans Am Bike Race 2017
Har följt din grymma resa och vill bara instämma i hyllningskören. Grattis till en fantastisk bedrift.
Nu får du bara luta dig tillbaka, njuta och göra många turer till kylskåpet.

Trans Am Bike Race 2017
Storartat Anton!

Utöver sånt som andra redan tagit upp undrar jag hur mycket din kroppsvikt förändrades under tiden och om det var enligt plan.

Trans Am Bike Race 2017
Haluza, han som färdas västerut, är rejält off course i Colorado Springs. För 32 timmar sen kom senaste registreringen på rutten. Efter det bara en registrering i CS för 8h sen. Cykelstrul, kroppsliga problem eller SCR?

Trans Am Bike Race 2017
De skulle behöva rensa lite bland åkarna i de bakre leden. Murphy, McCullum, Prashanth, Hoffman och Fishbein är (troligen) inte längre med i loppet. Även Gates skulle jag sätta ett frågetecken för.

Trans Am Bike Race 2017
Spacekitty sa:
GoranS sa:
De skulle behöva rensa lite bland åkarna i de bakre leden. Murphy, McCullum, Prashanth, Hoffman och Fishbein är (troligen) inte längre med i loppet.

Fishbein är garanterat inte längre med oss, han blev ihjälkörd.

Var lite lat och orkade inte separera ut honom. Troligen-kommentaren rörde övriga åkare som jag hoppas fortfarande är i livet om än inte med i loppet.

Trans Am Bike Race 2017
Jag är lite nyfiken på skillnaden mellan TABR och TCR.
Härifrån har jag upplevt TCR som det stora äventyret med episka alpnätter, underliga tältningar och galna hundar.
TABR som ett omänskligt långt litande över USAs oändliga slätter men med betydligt mer ordning på natt och dag och ett mer rutinmässigt upplägg

Stämmer detta?
Vad är upplevelsen av detta?

Trans Am Bike Race 2017
Håller självklart med alla andra här om att det du gjort är en sjuhelsikes prestation!

Jag funderar lite på hur man fysiskt förbereder sig för en sån här utmaning. Hur tränade du och hur lång tid tog det för dig att bli redo att klara 22 VR på raken? Hur får man t ex knäna och bakdelen att hålla för något sånt här?

Även om många här inte tycker att t ex VR är så långt så är det nog inte gemene mans uppfattning utanför Happy. Att då snitta det 22 dagar på raken finns inte på mångas kartor överhuvudtaget.

Även mentalt måste det vara en sjuk utmaning. Att dag 10 när man är trött, hungrig, precis punkat och är less på allt veta att man knappt kommit hälften kräver något extra för att man inte ska kasta in handduken och ta in på första bästa "hotell" och bara skita i allt.

Trans Am Bike Race 2017
88 miles kvar för Erevik. Ytterligare 18 miles har Lockhart och McClain. Sen är det 121 miles till Stellato och ytterligare 96 till Robinson.

Trans Am Bike Race 2017
32 cyklister i mål. Närmast på tur nu är Stellato med 160 miles kvar och Robinson 69 miles bakom honom. Sen är det 115-116 miles ner till en trio, men de är nog inte i mål förrän (tidigast) i morgon.

Trans Am Bike Race 2017
I de bakre leden är det som sagt väldigt utspritt. Chinda har ganska nyligen kommit in i Colorado. JJ Cruz, som ligger drygt 100 mil före har kommit mer än halvvägs genom Kansas. I Missouri finns sex cyklister. Resten är utspridda över Kentucky och Virginia.

Trans Am Bike Race 2017
Stellato i mål. Robinson har 95 miles kvar och får därmed en rätt hanterbar sista etapp efter det att han sovit färdigt.

Är sen tio stycken som har mellan 175 och 280 miles kvar så under fredag och lördag bör det droppa in en skaplig skara cyklister till målet.

Trans Am Bike Race 2017
Kort genomgång hur långt de som inte kommit i mål ännu hunnit:

>4000 miles: 8
3500-4000 miles: 13
3000-3500 miles: 8
2500-3000 miles: 2
2000-2500 miles: 1
<2000 miles: 1

Trans Am Bike Race 2017
Insåg att jag i något tidigare inlägg missat att Stamerjohn ligger mellan Chinda och Cruz, så det är bara drygt 40 mil fram för Chinda till närmast framförvarande och Stamerjohn har i sin tur 76 mil fram till Cruz. Hur som helst, rejäla avstånd är det.

Trans Am Bike Race 2017
52 cyklister är i mål. Verkar vara 10 till som fortfarande cyklar. Gör att maximalt 62 av 131 startande kommer att fullfölja.

Längst kvar har den västerut färdandes Halouza som har 1962 miles kvar. Av de som färdas åt andra hållet har Stamerjohn klart längst kvar med 1765 miles. Sannolikheten att han kommer att se något mer av de övriga deltagarna är låg då närmast framförvarande befinner sig 808 miles längre fram.

Robinson bör vara i mål när som helst. Sen dröjer det ett antal dagar då åkarna närmast mål därefter har runt 500 miles kvar.

Trans Am Bike Race 2017
Angående önskemål i Antons RR så vill jag gärna veta hur du Anton reagerade när du upptäckte att bakdäcket höll på att haverera. Stress? Behöver man planera däckbyte under Trans AM? Är det telefonen och Google som gäller för att hitta reservdelar?

Men gott kämpat!

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Anton, hur går det med återacklimatiseringen till ett normalt liv? Och kan vi hoppas på en RR snart?

Det går ganska dåligt om jag ska vara ärlig, väldigt tomt och vardagen känns väldigt händelselös och irrelevant. Jag vet dock om att det är en del av processen av att komma tillbaka och processa loppet.

Nåväl, tillbaka till loppet. Inte så konstigt att jag tyckte det gjorde ont i benen på slutet:
ontibenen.PNG

Vill någon grotta ner sig mer finns min strava här: https://www.strava.com/athletes/1968641

Jag kommer inte skriva en fullständig dag-per-dag RR, utan den kommer bli mer av en sammanfattning av "highs-and-lows" och besvara samtliga frågor jag fått i tråden.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Förstår att en regelrätt dag-för-dag-RR kanske inte är rätt format för att beskriva ett äventyr av detta slag.

Jag tycker dock att det vore trevligt om highs-and-lows kunde ordnas i någon hygglig kronologisk följd i den mån det är möjligt. Kan ju vara att saker går in i vartannat och vissa känslor kanske går på en dygnsskala medan andra är på en mkt kortare tidsskala.

Hur som helst, ser fram emot alstret oavsett vilken form det får.

Trans Am Bike Race 2017
Förstår inte riktigt varför Robinson inte är upptagen som Finished. Han kom till målet för en dryg vecka sedan.

Är fyra cyklister som har mellan 174 och 199 miles kvar nu och som borde kunna komma i mål imorgon. Efter det följer Cooke med 321 miles kvar, Waller med 536 miles, Cruz med 712 miles, Stamerjohn med 1690 miles och Haluza med 1728 miles kvar. Om Haluza fullföljer kommer han att vinna öst-väst-klassen i form av enda fullföljande deltagare!

Trans Am Bike Race 2017
Max fyra cyklister kvar nu. Waller har 106 miles till mål och Cruz 146 miles. Haluza kämpar på mot västkusten men har fortsatt över 1100 miles kvar. Slutligen har Stamerjohn över 1500 miles kvar och har inte rört sig på drygt 3 dygn.

Tillbaka
Topp