Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Verkar tufft för de i det bakre ledet:

Shocking weather in "West" Yellowstone. Torrential rain and high winds. The temperature dropped to -1C as I climbed up to the park. 16 miles out I couldn't feel my hands or feet and managed to pull over at an open bar and stumble in.
The locals got my wet things off, wrapped me in blankets and put me in front of a heater. I was humbled by their kindness to a wet shivering foreign stranger. After about 2hrs 'out' I managed to crawl into town. Snow is forecast for Tuesday 13th June. You've got to love TABR17
It's so cold that the Grizzlies will stay in their caves and not bother with English meat on wheels :-)

Trans Am Bike Race 2017
Anton bör när som helst komma upp till Willow Creek Pass. Är ju sen 50 miles med huvudsakligen utför innan klättringen till Hoosier Pass tar vid.

Trans Am Bike Race 2017
Vad jag förstår håller Anton plats 22 men är jagad av ett gäng tight bakom sig. Har tyvärr ett skapligt gäng som jagar och typ ett berg mellan sig och närmast framförvarande.

Vet någon om det fortfarande blåser hård motvind för det verkar inte gå så fort?

Trans Am Bike Race 2017
Som sagt, de som ligger närmast före på listan, Andersen och Kocher, är båda inte i toppskick. Andersen har lunginflammation och ser ut att befinna sig i Denver f.n. Kocher är drabbad av Shermer´s neck. Andersen har Anton f.ö. redan passerat i praktiken då han kommit längre än den punkt där Andersen slutade cykla. Och jag skulle gissa att det är rätt skaplig sannolikhet för att han även kommer att passera Kocher.

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch är igång igen och har 9 miles lucka till Lester.

Hayes har passerat Wacker och har Sehili bara ett par miles framför, så hon kan snart vara uppe på tredje plats.

Trans Am Bike Race 2017
Kocher har lite försiktigt börjat röra på sig. Vi får se hur det går med nacken. Han är i nuläget 72 miles framför Anton.

Trans Am Bike Race 2017
Å herregud. Anton ska snart börja stigningen till sträckans högsta punkt, sedan är det mer eller mindre nedför hela vägen till Missouri. Dvs 120 mil. Verkar som de rådande sydliga vindarna i Kansas håller i sig ett tag så det blir sidvind efter Pueblo ut på platten.

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som Anton gjorde en snabbhandling i Kremmling innan motlutet börjar. Han är i alla fall ett par miles bakom Lippe nu. Fram till Kocher, som tagit en paus i Breckenridge, är det 58 miles.

Trans Am Bike Race 2017
Anton gick precis förbi Lippe. De är snart uppe vid Green Mountain Reservoir där banan tar den långa vägen runt sjöns sydsida. Roligt för en touringrutt, säkert frustrerande på ett rejs. Samma sakuppe vid Silverthorne/Frisco och Breckenridge men där kan det vara ganska skönt att slippa den tyngre trafiken som dessa turistställen genererar.

Edit: trodde jag ja, var nog bara lagg i trackingen :) Men de ligger tätt i varje fall.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Det är sannerligen inte lätt att från trackingen sluta sig till vem som ligger först när det är tajt. Lite extra information kan man ju få i form av att titta på hur länge det är sedan senaste uppdateringarna, men även med den informationen blir det ju lite gissningslek över det hela.

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som Lippe och ev. även Anton svängt av från vägen in på en grusig parkeringsplats. De har ca 38 miles till Hoosier Pass.

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch trummar på bra i täten och har bara ungefär 110 miles kvar av Kansas. Norrmännen säger 33 grader och en frisk sydlig vind i Eureka som han passerade för en liten stund sen. Några grader svalare är det i Pittsburg vid delstatsgränsen och lite mindre vind.

Trans Am Bike Race 2017
De två första är ganska isolerade just nu. Det är 75 miles för Lester fram till Deutsch och ner till Hayes på tredje plats är det 77 miles.

Hayes får dock se upp, Wacker är bara ungefär en mil bakom. Sehili har tappat lite och är ca fem mil bakom Wacker.

Ner till nästa cyklist, Dudley, är det sedan ca 19 mil. Han har knappt två mil tillgodo på Cuttriss som har lite uppvaktning bakifråni form av Bermudez som är klart under milen efter. Efter det kommer med tremilsluckor Deneka och Lippe innan det är ett lite större gap igen.

Trans Am Bike Race 2017
Tar en liten genomgång av hur långt deltagarna hunnit. Konstigt nog har det blivit ännu mer utspritt sedan senaste genomgången:

Minst 2500 miles: 2
Minst 2400 miles: 5
Minst 2300 miles: 5
Minst 2200 miles: 10
Minst 2100 miles: 15
Minst 2000 miles: 17
Minst 1900 miles: 20
Minst 1800 miles: 29 (AL-duon som på plats 21&22)
Minst 1700 miles: 37
Minst 1600 miles: 40
Minst 1500 miles: 55
Minst 1400 miles: 65
Minst 1300 miles: 67
Minst 1200 miles: 78
Minst 1100 miles: 85
Minst 1000 miles: 88 (Prashanth på 88:e plats)
Minst 900 miles: 92
Minst 800 miles: 95
Minst 700 miles: 95
Minst 600 miles: 98
Minst 500 miles: 99
Brutit: 32

Trans Am Bike Race 2017
Om man tittar lite på gänget som sov i Walden den gångna natten så är AL-duon först på vägen. Därefter kommer de övriga med följande lucka fram till duon:

Moore: 23 miles
Welsh: 51 miles
Henry: 59 miles
Staines: 69 miles
Robison: 105 miles

Bakom duon avancerar Gregg och Adam Osborne som sov i Saratoga, vilket är 70 miles innan Walden. Dessa två är nu 66 miles bakom AL-duon, så de har tagit in några miles, men inte så många. Slutsatsen är att i sin del av fältet går AL-duon bra.

Trans Am Bike Race 2017
Kocher för fem timmar sen:

In Breckinridge now trying to get some more relief

Nu har han stannat i Alma, första stället efter Hoosier Pass, och ha varit där i 1,5 timmar. Undrar om han verkligen kommer att kunna slutföra loppet.

Trans Am Bike Race 2017
Brian Welsh verkar ha cyklat fel i Kremmling.
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Nej, nu ger jag upp för idag. Hoppas se Antons namn med en 2 som inledning på tillryggalagd sträcka när jag tittar till det imorgon bitti.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Nej, nu ger jag upp för idag. Hoppas se Antons namn med en 2 som inledning på tillryggalagd sträcka när jag tittar till det imorgon bitti.

Inte riktigt. Mätaren på 1988 miles för Anton. Lippe är precis i samma trakt (svårt att veta vem som är först då uppdateringarna är dåligt synkade).

Trans Am Bike Race 2017
Anton och Lippe på väg in i Cañon City, precis före 2000-milepasseringen. De flesta har stannat till en stund här. Frågan är om AL:arna t.o.m. slår nattläger här för att sedan ta en tidig start imorgon eller om de kör på en bit till.

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch stillastående och Lester rullande innebär att avståndet mellan de två i täten krymper. Dock är det fortfarande 57 miles och då Deutsch varit stillastående i 3,5 timmar misstänker jag att Lester inte kommer att hinna passera innan Deutsch återupptagit trampandet. Lite raffinerat är det dock då Lester "bara" varit igång drygt 12 timmar sedan senaste vilan och mycket väl kan köra på stund till innan det är dags för stopp. Sen kan jag tycka att det verkar lite udda att som vid förra pausen förlägga den i början på den ljusa delen av dygnet. Enda skälet skulle vara anpassning till föränderliga vindförhållanden. Annars borde ju den svala delen av den ljusa delen av dygnet vara den bästa att cykla ur ett rent prestationsperspektiv.

Trans Am Bike Race 2017
Hayes och Wacker fortsätter där bakom sin envig om tredjeplatsen. Hayes är fortfarande först. Kan i och för sig ha växlat under den svenska natten då jag inte kollat historiken. Avståndet mellan dem är dock bara ett par miles. Upp till Lester är avståndet 67 miles för Hayes.

Trans Am Bike Race 2017
En lite noggrannare analys av rejset kring tredjeplatsen under den svenska natten.

De två verkar båda ha stannat till på Norm's Coffee Bar i Newton (ca 2500 miles) runt halv ett i natt svensk tid. Med trackinghistorikens tidsupplösning är det nästan omöjligt att säga vem som var först dit. Kan dock inte ha skiljt mer än någon minut. Ut från Newton var dock Hayes åtminstone en halvtimme före Wacker.

I Cassoday (knappt 2530 miles), där vägen svänger av från rakt östlig riktning till rakt sydlig hade Wacker minskat avståndet till knappt 25 minuter.

I Rosalia (2557 miles), där vägen åter går över till att gå i en östlig riktning, hade avståndet krympt till runt 10 min.

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som AL-duon tagit in på Super 8 i Canon City. Innebär att det nog dröjer ett antal timmar innan Anton kommer att cykla igen, så lite lugnt på den fronten ett tag.

Trans Am Bike Race 2017
Graf på utvecklingen i täten under senaste två dygnen (typ):
Capture.PNG

Man ser att Sehili haft det relativt tungt och att Lester och Deutsch går lite i skift vad det gäller pausandet. Annars svårt att säga så mkt tycker jag.

Tillbaka
Topp