Trans Am Bike Race 2019

Trans Am Bike Race 2019
Oliva som ligger 2:a/3:a har fortfarande inte haft ngn längre paus - ett par halvtimmesstopp är allt jag hittar. Och då har loppet pågått i 26,5 timmar.

Trans Am Bike Race 2019
I de främre leden är de flesta nu igång. Bara Augutis och Ligt som jag kan se fortfarande verkar vara stillastående när klockan närmar sig halv åtta på morgonen lokal tid.

Trans Am Bike Race 2019
Nu är mhnery och kri uppe på 28+29:e plats. Min gissning är att om det inte sker några missöden kommer de att avancera uppåt i startfältet under dagen.

Trans Am Bike Race 2019
Svenskduon närmar sig 270 miles och befinner sig på drygt 300 möh. Kommande 40 miles har de i runda slängar 1100 höjdmeter att klättra.

Trans Am Bike Race 2019
Londontjejen Lea Meszarosova är snabbast av de alltför få damerna. Hon är knappt fem mil framför tvåan och amerikanskan Jennifer Ziel (ett tyskt namn för alla lopp). Jennifer ligger strax bakom mhenry/kri. Tredje tjej är Amy Williams, även hon en Londonbo, knappt femton mil bakom Lea.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
Svenskduon närmar sig 270 miles och befinner sig på drygt 300 möh. Kommande 40 miles har de i runda slängar 1100 höjdmeter att klättra.

Nu cyklar de in det mindre cruisiga området som Gunnar O var snabb att påminna om igår ☺. Är det en jämn lutning, är det enkelt att hita ett flyt uppför?

Trans Am Bike Race 2019
Känns som mhenry och kri kan komma att "hålla ihop" ett tag. Man kanske skulle ta och införa M&K som förkortning för duon!?

Trans Am Bike Race 2019
Hm, här verkar ngt konstigt ha inträffat. Måste väl rimligen vara ngt strul med registreringen för annars är det verkligen off-road-cykling.
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2019
Om man ignorerar tidsskillnader för senast inrapporterade position har M&K nu

2,0 miles till Noyce
3,5 miles till Corkill
6,4 miles till Link
6,6 miles till Rothenbüler
6,7 miles till Robinson
8,9 miles till Wick

Sen är det ytterligare 8 miles fram till nästa cyklist.

Trans Am Bike Race 2019
Underbar rapportering!
Viktigt med god självkännedom och kunna lyssna på sin egna kropp på en sådan här strapats. Att ha kommit dit som 19 åring är stort, om hela loppen nu genomförs. Själv var jag överentusiastisk i den åldern och hade svårt att inse mina egna begränsningar, på gott och ont. Val av vila, paus, mat etc är ju helt klart avgörande över en så lång period. Ska bli spännande att se under loppet hur utslagsgivande olika upplägg är.

Trans Am Bike Race 2019
Jag vet inte om ”mental mognadsgrad” är en sak som jag öht förväntar mig hos en långcyklare av den här kalibern? De har frivilligt tänkt sig cykla ca 676 mil... Det är inte klokt.

;-)

Trans Am Bike Race 2019
De svenska gossarna verkar hålla ett högre tempo än ensamcyklarna i närheten – åtminstone när de är på cykeln – och har passerat Kyle Noyce nu.
Däremot verkar de ha blivit omkörda av Jennifer Ziel, vilket vad jag kan se beror på ett kort stopp vid McKenzie Bridge General Store, vilket jag kan förstå var lockande i situationen. Men just nu är de på väg att ta sig förbi henne igen.

Trans Am Bike Race 2019
Inte långt kvar till 300 avverkade miles nu för M&K. Om jag räknar rätt är det plats 26&27 som gäller i detta nu (synkroniseringsproblem i rapporteringen obeaktade). Ca 14 miles och drygt 500 höjdmeter till toppen.

Trans Am Bike Race 2019
Nu vill jag se en skriftlig rapport på hur många som är veganer eller vegetarianer.

Hoppas det trummar på bra. Ett litet problem med tex ett knä kan bli ett stort problem över sisådär några hundra mil.

Trans Am Bike Race 2019
F.n. har

5 åkare passerat 400 miles
8 åkare kommit 350-400 miles
21 åkare kommit 300-350 miles
19 åkare kommit 250-300 miles
13 åkare kommit 200-250 miles
5 åkare kommit 100-200 miles
2 åkare inte nått 100 miles

(1 åkare står som att han kommit 0 ft)

Trans Am Bike Race 2019
Nu bär det utför 500 höjdmeter på två och en halv mil ned till staden Sisters, där flera andra har stannat för vad som väl måste vara lunchpaus.
Martin och Kristian rullar förbi Boris Pupic.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
Nu är mhnery och kri uppe på 28+29:e plats. Min gissning är att om det inte sker några missöden kommer de att avancera uppåt i startfältet under dagen.

Och under hela loppet. Imponerande klok inledning och med tanken på deras kapacitet och den tydliga strategin att ha kul, så finns mycket mer kul även för oss att vänta.

Fortsätt så Martin och Kri!

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
Är några cyklister som fortfarande inte gått in för första nattvila vad jag kan se eller så har de haft extremt korta sådana. Detta gäller t.ex. de som ligger på plats 3-6 just nu. Funderar lite på om det är optimalt att starta med ett "extrahårt" dygn för att sedan svänga in mot någon slags cykliskt schema med lite längre nattvila eller om det är bättre att försöka hitta rätt mix av cykling-vila direkt. Känns som svenskarna gått på det senare spåret, vilket jag spontant skulle gissa vore bättre på ett såpass långt lopp som detta handlar om.
Håller med, jag minns till exempel hur metodiskt Anton körde. Lugnt och sansat ångade han förbi en efter en som kroknat. I stat efter stat hela vägen till Atlanten i princip.
Har nu missat första dygnet. Heja Martin!

Trans Am Bike Race 2019
Nyss passerade Abdullah Dreamers Lodge Motel mitt i John Day, Oregon. Även om det är mitt på eftermiddagen; hur kan han inte göra ett sovstopp när stället har ett sånt namn? Efter drygt 33 timmar en route utan sömn. Och de har 4,2 i betyg!

Trans Am Bike Race 2019
M&K har lämnat Prineville och börjat klättringen upp mot Ochoco Pass. Det är inte så våldsamt brant där, men en stadig klättring på 35 kilometer och 1000 höjdmeter.
Undrar om dagens mål är Spoke’n Hostel i Mitchell.
Mitchell var också mitt andra nattstopp förra året. Men jag tog in på The Oregon hotel, där jag lyxade med fyra timmars sömn.

1D13E148-3A78-4B5C-B20B-70406C0C3003.jpeg

Paus påväg upp till Ochoco Pass. (Everything is big in America).

Trans Am Bike Race 2019
Framme för kvällen. Det utlovades kyrka med dusch, men tvärstängd, så det är plastpåse på marken. Riktigt fin dag med diverse grönsaker och djur.

Trans Am Bike Race 2019
Från Mitchell till Dayville är det 60 km och förutom en klättring på några hundra höjdmeter strax efter Mitchel så är det mest svagt utför i en vacker trång floddal resten av vägen.
Detta i kombination med en hyfsad medvind borde ha gjort att M&K hade goda förutsättningar för en fin kvälls-cruising igår kväll.

Trans Am Bike Race 2019
Har dragits ut rejält i täten. Zeinab har hunnit 615 miles och har 47 miles försprång till Di Felice och 99 miles tilll Carpenter.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
Har dragits ut rejält i täten. Zeinab har hunnit 615 miles och har 47 miles försprång till Di Felice och 99 miles tilll Carpenter.

Ständigt samma ordning på förstaplatsen medan de nedanför kastas om som i en burk. Det är ganska sannolikt att han är först även i mål utifrån hans meritlista men när ska Zeinab tagga ner?

Trans Am Bike Race 2019
kri sa:
Framme för kvällen. Det utlovades kyrka med dusch, men tvärstängd, så det är plastpåse på marken. Riktigt fin dag med diverse grönsaker och djur.

Då kanske det blir en lite kortare nattvila..

Kunde passa fint - det är nämligen ett ofog att ligga och sova just de 8 timmar vi andra sitter parkerade framför datorn ;)

Trans Am Bike Race 2019
Lanterne rouge och ålderman i fältet, Thomas Camero, har nattvila efter att ha nått 121 miles. Med nuvarande ca 60 miles/dag skulle målgången bli framemot mitten på augusti. Coolt sätt att se landet i den åldern om han skulle lyckas ta sig till mål.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2019
Zeinab har nu inte mer än i runda slängar 10 miles kvar till passagen av Snake River och lämnandet av Oregon för att ta sig in i Idaho.

Trans Am Bike Race 2019
Uppdatering kring hur långt cyklisterna hunnit nu när fler och fler verkar gått in för nattvila.

1: >600 miles
7: 500-600 miles
18: 450-500 miles (inkl M&K)
7: 400-450 miles
14: 350-400 miles
16: 300-350 miles
5: 200-300 miles
5: 100-200 miles

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp