Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Freddie L sa:Jag hoppas att ni när ni kan sortera intrycken minns de här veckorna mest positivt!
IngvarW sa:Bravo Martin och Kristian!! När kommer en detaljerad RR? :-)
kri sa:IngvarW sa:Bravo Martin och Kristian!! När kommer en detaljerad RR? :-)
Vi är i NY nu. Kommer hänga här några dagar och bland annatåroducera någon slags reflektion...
GoranS sa:Frågan inställer sig dock, är det så att man lätt hamnar i en lägre kadens en bit in i så där långa lopp. Hur upplevde ni detta?
Michal Wiecki har tappat mycket på den andra halvan. Ännu vid Hoosier Pass tampades han med Di Felice om tredjeplatsen, och över Mississippi-floden vid Cape Girardeau låg han jämnt med Martin och Kristian.GoranS sa:Fyra mil kvar för Corkill och 19 för Wiecki.
Mål 14 (+ Simula) 4000-mål 3 3500-4000 13 3000-3500 9 2500-3000 7 (varav 5 vid 2991) 2000-2500 2 1500-2000 1 1000-1500 0 <1000 1 (Camero, 945)
Lurade mig själv lite och tänkte att han inte skulle komma så mkt längre igår men han nådde 945 miles. Nu ser det snarare ut som det blir onsdag eller ev. redan under dagens etapp som 1000 milespassagen kommer att ske istället för min lite defensiva gissning på torsdag.GoranS sa:Camero har passerat 900 miles (med 8 miles marginal) och är snart uppe vid banans nordligaste punkt. Han kan kanske väntas nå 1000 miles på torsdag.
Är han godkänd?xyz-saft sa:Undrar vad som händer med Simula, någon som läst något? Får han något "straff" på grund av trackerstrulet?
mhenry sa:GoranS sa:Frågan inställer sig dock, är det så att man lätt hamnar i en lägre kadens en bit in i så där långa lopp. Hur upplevde ni detta?
Det är inget som nån av oss tänkt särskilt mycket på. Jag brukar kanske ligga på 90 +/-5 under normala långrundor (100-110 under kortare intervaller), men kan tänka mig att jag låg en bra bit lägre under TABR. Mätte dock inte utan lämnade effektmätaren hemma för att inte oroa mig för låga siffror i onödan. Jag frihjulade ju en hel del också haha. Nåt som jag märkte också var att jag gärna stod upp och bröt i backarna, gärna i flera minuter i sträck. Det är nåt som är ovanligt för mig och tänker att det kanske gick bättre för att jag styrketränat under hösten och våren. Eller för att jag var trött :)
Kristian har ingen känsla för att han gjorde nåt annorlunda än normalt.
ohellstrom sa:Nu har jag ju aldrig cyklat så långt som det här, men jag känner igen mig i att det gärna blir mer brytande uppför på längre turer. Det blir mindre attraktivt att sitta och spinna när "nybilsdoften" gått ur benen. (Jag styrketränar inte, men har av någon anledning muskler iallafall... i den mån det kan finnas ett samband där).
emilh sa:ohellstrom sa:Nu har jag ju aldrig cyklat så långt som det här, men jag känner igen mig i att det gärna blir mer brytande uppför på längre turer. Det blir mindre attraktivt att sitta och spinna när "nybilsdoften" gått ur benen. (Jag styrketränar inte, men har av någon anledning muskler iallafall... i den mån det kan finnas ett samband där).
+1
Allt eftersom kilometrarna rullar på så finns det ju ibland också en önskan att få lätta från sadeln när tillfälle ges :)
NLC sa:emilh sa:ohellstrom sa:Nu har jag ju aldrig cyklat så långt som det här, men jag känner igen mig i att det gärna blir mer brytande uppför på längre turer. Det blir mindre attraktivt att sitta och spinna när "nybilsdoften" gått ur benen. (Jag styrketränar inte, men har av någon anledning muskler iallafall... i den mån det kan finnas ett samband där).
+1
Allt eftersom kilometrarna rullar på så finns det ju ibland också en önskan att få lätta från sadeln när tillfälle ges :)
Jag styrketränar inte heller men har åas inga imponerande muskler och för mig är ståbrytandet i backar på längre turer en direkt konsekvens av att det är så förbannat svårt att sitttrampa i 60-65 rpm när benen redan är som ”utbajsat äppelmos” (för att citera en mytomspunnen cykelbloggare).
Visst går det att påvisa att en låg kadens är mer energieffektiv men eftersom utomhuscykling är en aerobisk sport är min uppfattning att det i längden betalar sig bättre att inte mosa sönder musklerna med hög kraftutveckling och låg trampfrekvens.
Men samtidigt ser jag på egen data att på de rundor som loggats med effektmätare så ligger medelkadensen (utan nollvärden) för rundor över 50 mil (5 st) mellan 69 och 86 rpm, rundor mellan 30 och 50 mil (20 st) har haft en medelkadens mellan 80 och 90 rpm och för rundor över 20 men mindre än 30 mil (20 st) har medelkadensen varierat mellan 79 och 88 rpm.
Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Ej faktagranskat påstående.
Kan man beställa förimpregnerade sådana? Vem blir i så fall först med den "klädseln" på TABR?NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Gäller även när man har saltimpregnerat chamoisen i cykelbyxan...
NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Fast enklast är väl ändå att strunta i att montera sadeln!? Gör ju dessutom att man slipper sadelstolpe och därmed har man ju sparat en massa vikt.Hasse#7 sa:NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Ja, det tror jag. Även napalmkryddad babianröv är främjande för ståcykling.
GoranS sa:Fast enklast är väl ändå att strunta i att montera sadeln!? Gör ju dessutom att man slipper sadelstolpe och därmed har man ju sparat en massa vikt.Hasse#7 sa:NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
GoranS sa:Fast enklast är väl ändå att strunta i att montera sadeln!? Gör ju dessutom att man slipper sadelstolpe och därmed har man ju sparat en massa vikt.Hasse#7 sa:NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Något för geologen kanske?Hasse#7 sa:GoranS sa:Fast enklast är väl ändå att strunta i att montera sadeln!? Gör ju dessutom att man slipper sadelstolpe och därmed har man ju sparat en massa vikt.Hasse#7 sa:NLC sa:Hasse#7 sa:Med en rejält oskön sadel blir man bra på att ståcykla och ha bra tryck på pedalerna och låg kadens när man sitter. Ju längre man ska desto bättre blir man. :)
Perfekt för ett lågkadenslopp på omkring 680 mil.