Trans Provence 2011

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Trans Provence 2011
24 september åker vi ner för att köra årets upplaga av Trans Provence

Såg att ytterligare en svensk letat sig in på anmälningslistan förutom jag och Malin, skoj!

Citerar:

IT'S ALL ABOUT SINGLETRACK

Trans-Provence is pretty much as 'All-Mountain' as you're going to find in a multi-day MTB event. Throughout this unique week-long journey, the full spectrum of riders' technical mountain biking ability, fitness and craft is tested to the limit on some of the wildest bikeable terrain in Europe.

Most specifically, due to its innovative format of four mainly downward-pointing timed stages per day, Trans-Provence rewards the ability to descend mountains quickly on technical trails, making it a race which is won on singletrack, and NOT on 4x4 tracks.

Trans-Provence is strictly limited to 50 participants per year. This is partly due to contraints brought about by the event's format and location, but also because we like to keep things small and personal.

Det är 320km cykling, 9500 höjdmeter klättring 15900 meter utför. Lite assistans med klättringen alltså men ändå en hel del jobb.

Jag kommer cykla på en Commencal Meta Team av årets modell och Malin på en Ellsworth Moment.

Trans Provence 2011
Det blir grymt.

Vi får köra taktiksnack i tråden när det närmar sig, det enda som kan va bra att planera i god tid är att man har ett par väl inkörda cykelskor som är bekväma att klättra i berg med. Eller i alla fall promenera nån timme.

Trans Provence 2011
Första funderingen är vad jag ska köra med för däck. På Metan sitter 2.25 Nobby Nic / Rocket Ron av nån OEM-variant, de är läskigt hala redan på torra berg så något annat måste på.

Jag har Maxxis Minions 2.5" i 40 och 42-gummi hemma men det känns inte som något som jag vill klättra med.

Malin kommer köra med WTB Stout 2.3", dom rullar OK jämfört med DH-Minions men har ändå riktigt bra grepp.

Trans Provence 2011
cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur får man en plats bland dom där 50?

Man anmäler sig något av de första dygnen när anmälan är öppen, tror det tog 3-4 dar innan det blev fullt.

Trans Provence 2011
Vi svenskar körde alla med Minions förra året, single ply modellen 42 tror jag, funkar bra men inte de lättaste (runt 750g). Nästan all klättring är grusväg o då tycker jag minions funkar ok map rull. Har för mig ganska många körde Nobby Nic förra året, nya varianten, evo + snakeskin o allt vad de heter. Tror det finns några trådar på singletracks forum där det diskuterats däck tidigare år.

Edit. Ganska osäker på om det var pacestar eller trailstar dom hade som körde NN.

Senast ändrad:
Trans Provence 2011
Hur gjorde ni med försäkring när ni körde? De vill ha ngt slags intyg på att man är försäkrad, det kanske är lite annorlunda iom att det är en "tävling" eller funkar det med kortet från försäkringskassan som vanligt?

Trans Provence 2011
Första året hade jag inte med nåt speciellt förutom hemförsäkringslappen där det stod nåt i stil med att jag var försäkrad in case of emergency. Gick igenom men dom var aningen kinkiga. Andra året fixade jag ett brev från försäkringsbolaget där det stod att jag var försäkrad för alla transporter (typ helikopter) + sjukvård och att det även gällde tävling. Har folksam o de har ganska generös olycksfallsföräkring.

TP organisatörerna vill ju mest va säkra på att någon betalar för er om ni skadar er. Jag hade ringt försäkringsbolaget o beättat om evenemanget o bett dom utfärda ett intyg.

Trans Provence 2011
Det där kommer bli så grymt!

Däck att fundera på förutom minion/high roller single ply:
* Nobby Nic Evo Snakeskin (inte något annat Nobby Nic utan Evo eller snakeskin)
* Continental Mountain King 2 2.4" Protektion (har Black chili gummi, samma som på deras DH-däck och ett helt fantastiskt kurvgrepp)

Trans Provence 2011
Får kolla vad som gäller med vårt försäkringsbolag helt enkelt. Vi har ändå tänkt byta så det här kanske kan vara en god orsak.. tack för tipsen, det är guld värt.

Däck är något av ett dilemma. Det skulle ju kännas rätt bra utför med Minions 2.5:orna men kanske inte uppför.. :)

Trans Provence 2011
jomper skrev:
> Får kolla vad som gäller med vårt
> försäkringsbolag helt enkelt. Vi har ändå
> tänkt byta så det här kanske kan vara en god
> orsak.. tack för tipsen, det är guld värt.

TryggHansa hade iallafall tidigare en PDF på sina websidor där det står på engelska att så länge man inte deltar i tävlinmg som professionell har man en tillräcklig olycksfallsförsäkring hos dem. Den funkade klockrent. Hittar den dock inte nu men jag letar väl för dåligt.

> Däck är något av ett dilemma. Det skulle ju kännas rätt bra utför med
> Minions 2.5:orna men kanske inte uppför.. :)

Baserat på den beskrivningen vill du ha de däck som Ola skriver om, Minions 2.35" single ply. Du vill garanterat inte släpa DH-däck hela den vägen...

Glöm inte MTB-skor som är vettiga att gå i, och se till att träna på att göra det uppför nån lokal backe, puttandes cykeln du ska köra med.

Annat bra att ha:
* Varm jacka och mössa på campingen kvällstid (det var frost och nån minusgrad en morgon förra året).
* Nån tunn mössa som man kan ha i uplift-bilen på vägen upp på morgonen och sen knöla ner i ryggsäcken är skönt när det är kallt ute och man knappt vaknat.
* Resorb eller liknande vätskeersättning. Jag gjorde av med typ två tabletter varje kväll och en vissa av mornarna förra året. Då slapp jag vakna mitt i natten av att vara fullständigt uttorkad. Sportdryck funkar nog ungefär lika bra.
* Öronproppar. Man har visserligen eget tält men de står rätt tätt och många trötta personer på liten yta brukar betyda mycket snarkande...
* Sinne för att läsa kartor och komma ihåg instruktioner för vägval.
* Tvättmedel och tvättlina. Campingen efter tredje dagen har bra tvättmöjligheter och hyfsat med kvällssol för att hinna torka kläderna.

Annat bra att veta:
* Jen (en av de som sköter tidtagningen) är van vid att svenskarna försöker köra på henne i slutet av specialsträckorna. Glöm inte att hålla den traditionen vid liv :) Hälsa gärna från oss.
* Pausa när ni kommit in i skogen på sista klättringen dag 2. Ät. Ni har långt kvar...
* Tro inte på Ash om han säger att man klarar sig hela veckan på singelklinga fram. Alla mänskliga deltagare kör en lillklinga fram och använder den ofta.
* Gå i branta uppförsbackar. När man trampar på lillklingan fram och största bak går det ungefär lika fort att promenera och man sparar cykelmuskler (som behövs till senare).
* Ash är fantastiskt dukig på att underskatta hur jobbigt grejer är. Man lär sig dock ganska snabbt att förstå vad han egentligen menar...
* Håll koll på kartan! Både när ni cyklar transportsträckor (de flesta men inte alla korsningar är skyltade här) och framförallt inför specialsträckorna. Läs och repetera instruktionerna för hur man navigerar specialsträckorna innan starten av varje sträcka. Felkörningar kostar grymt med tid. Skyltningen är betydligt bättre på specialsträckorna men det är ändå lätt att missa grejer.

Det var vad jag kom på nu. Jag är för övrigt grymt avundsjuk...

Trans Provence 2011
Rock skrev:
> tar det 7dagar att köra 32mil? Dom skulle gjort
> en etapp av det hela istället

Nä, det tar inte 7 dagar. Egentligen cyklar man bara en förmiddag, resten av tiden dricker man whisky och babblar. Den här passagen trampade jag på storklingan förra året:
5051109245_f39a2a33fb_z.jpg

Edit:

Det är lika roligt varje gång jag läser en mening som innehåller både Schwalbe och kantgrepp.

En liten fågel viskade förresten att en viss Monsieur Barel överväger att vara med och rejsa i år.

Senast ändrad:
Trans Provence 2011
Peter_K skrev:
> En massa vettiga saker, bl a

> * Tro inte på Ash om han säger att man klarar
> sig hela veckan på singelklinga fram. Alla
> mänskliga deltagare kör en lillklinga fram och
> använder den ofta.

Haha, jag frågade faktiskt Ash på FB när jag funderade på om jag kunde vara med i år. Han svarade att många kör på singelklinga. Varpå jag tänkte efter och insåg att jag aldrig skulle klara mig utan lillkingan. =)

Vad blir det för däckval Jonas och hur går det med hojinställningarna? Minion DHF single ply 2.35 fram och High Roller 2.35 single ply bak kanske? Hårda compounden bak för att slippa rullmotståndet (men kanske också fram?) Bak blir då 775 g och fram 785 eller 825 beroende på hård eller mjuk compound.
http://www.maxxis.com/Bicycle/Mountain/Minion-DHF.aspx

Otroligt kul med de stora namn som ska köra. Barel och Moseley minsann, där kommer det liggas i..

Trans Provence 2011
Peter_K skrev:
> Det är lika roligt varje gång jag läser en
> mening som innehåller både Schwalbe och
> kantgrepp.

+1
För övrigt tror jag inte det är samma gummiblandning i Mountainking som i DH-däcken, som jag förstått det är Black chili ett samlingsnamn på de gummiblandningar som är värda att köpa av Conti, men de finns olika hårda BC-gummin i de olika däcken. Fast Westie kanske har mer koll än jag här.

Lycka till alla som ska köra, jag är grymt avis. Nästa år...

Trans Provence 2011
marran skrev:
> Peter_K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är lika roligt varje gång jag läser en
> > mening som innehåller både Schwalbe och
> > kantgrepp.
>
> +1
> För övrigt tror jag inte det är samma
> gummiblandning i Mountainking som i DH-däcken,
> som jag förstått det är Black chili ett
> samlingsnamn på de gummiblandningar som är
> värda att köpa av Conti, men de finns olika
> hårda BC-gummin i de olika däcken. Fast Westie
> kanske har mer koll än jag här.
>
>
Det har jag faktiskt inte koll på! :) Däremot är jag grymt nöjd med greppet och rullmotståndet i MK2. Och vikten! Men inte punkaskyddet. Alltså hade jag inte valt dom för att rejsa utför med, utan siktat på något med lite stabilare sidoväggar, typ maxxis.. Jonas är ju en fullvuxen kille också så oddsen att slippa genomslagspunkor med MK2 är kanske inte jättegoda.

Senast ändrad:
Trans Provence 2011
Peter: Ja det hade väll kunnat gått bättre. Jag vurpade lite tokigt i somras och fick attans ont i ryggslutet vilket saboterade rätt många veckors träning och cykling. Nu är det äntligen bättre, men jag hade helt klart velat ha betydligt mer cykling i benen. I förra veckan upptäckte både jag och Jonas att våra cykelskor visst sjöng på sista versen och t o m gått sönder i sulan, nya är beställda men det rimmar dåligt med det ni skrev om vikten av att ha väl ingångna skor... Sen har Jonas haft en del huvudbry med sin Commencal som inte alls känts bra för ändamålet, lite tweakande här och där, nya delar på ingång så ska det väll bli om inte perfekt så i alla fall ganska bra. Hoppas vi :-)

Så, inte helt optimalt med andra ord. Men det är som det är och får bli som det blir, det ska hur som helst bli otroligt kul!

Tack för jättebra input i inläggen ovan. Nu när det närmar sig börjar vi fundera på alla detaljer, packning, skydd, hjälmar, kläder och allt sånt. Och säkert kommer en massa mer frågor poppa upp :-)

Hur tänkte ni med hjälm, vanlig hjälm ser det ut som på bilderna? Man vill inte ha fullface? Och skydd, körde ni bara med knäskydd? Ryggplatta?

Och hur var det med maten... tyckte ni att den energi som man fick räckte till eller bör man fylla på med eget att ha med under själva cyklingen, bars och sånt?

//M

Trans Provence 2011
Malina skrev:
> Så, inte helt optimalt med andra ord. Men det är
> som det är och får bli som det blir, det ska hur
> som helst bli otroligt kul!
>
> Tack för jättebra input i inläggen ovan. Nu
> när det närmar sig börjar vi fundera på alla
> detaljer, packning, skydd, hjälmar, kläder och
> allt sånt. Och säkert kommer en massa mer
> frågor poppa upp :-)
>
> Hur tänkte ni med hjälm, vanlig hjälm ser det
> ut som på bilderna? Man vill inte ha fullface?
> Och skydd, körde ni bara med knäskydd?
> Ryggplatta?
>
> Och hur var det med maten... tyckte ni att den
> energi som man fick räckte till eller bör man
> fylla på med eget att ha med under själva
> cyklingen, bars och sånt?
>
> //M

Låter som en lite småstrulig uppladdning men det kommer nog gå bra, om inte annat kan ni köra er i form under loppet:-) Hälsa Jonas att Metan duger på Transan, han kan sova lugnt.

Angående hjälm så är det ingen som kört riktig fullface under de 2 åren vi kört. Några deltagare har haft sån där "fullface light" i tunnare modell eller sådan med avtagbart hakskydd men annars har det varit vanliga hjälmar. Det är inte ofta jag saknade fullfacen, kanske på 1-2 specialsträckor. Det är dock mycket cyklande mellan specialarna där man vill ha hjälm på men inte fullface, och framförallt många specialare är för mycket trampa uppför för att kännas bekväma med riktig fullface. Stigarna är till största del mer flow än supertekniska, är det svåra partier tar man det kanske aningen lugnare än man gjort med full dh-mundering.

Knäskydd körde väl alla utom Chris som vann förra året, några kör armbågsskydd, men ganska få med ryggskydd. Lite samma sak där som med hjälmen, man får väga för- och nackdelar. Det kan vara rusktigt varmt om dagarna och allt man inte behöver släpa på är en bonus. Fast skulle jag välja mellan rygskydd eller fullface skulle ryggskydd nog kännas mer "rätt". Knäskydd ska helst vara av varianten trampbara eftersom det är mycket trampa även på specialarna.

Maten då? Middagarna är kanon och det gäller bara att proppa i sig så mycket man kan. Frukosten är OK. Dagspaketet är dock i klenaste laget (i alla fall tyckte vi det), jag hade med 2 extra bars per dag + en flaska vitargo utöver det man fick, ännu mer dag 2 som är en riktig killer. Bättre att ha med sig för mycket än för lite...

Man saknade mat direkt när man kom tillbaka till campen, typ mellan kl 16 och 20, la in ett förslag om pastasallad där på eftermiddagen, får se om det gick igenom:-)

Trans Provence 2011
Kung Stalle skrev:
> "-Why don't you serve what we in sweden call
> 'pastasallad'?"
> "-Pardon???"
>
> Stalle

Haha. Jag föreslog pastasallad även i utvärderingen efter år 1 men ingen sallad dök upp år 2...nu förstår jag varför.

Trans Provence 2011
Jag borde verkligen beställa däck. Är ju väldigt nöjd med Maxxis Minion DHF 2.5 42 dual ply både fram å bak (till och med 40-däcket fram ibland!) för lite mer ren utförscykling så en lättare variant av dem låter som en enkel väg på det problemet. Måste beställa ASAP.

Så, finns det nån fördel med att ha Highroller bak istället för Minion? 42 eller 60? Måste nästan beställa typ idag..

Meta 55:an har fått en Fox 36 Float i fronten och lite tuffare hjul än Crossride som sitter på från början, jag tror det blir bra men gaffel behöver service.

Senast ändrad:
Trans Provence 2011
jomper skrev:
> Så, finns det nån fördel med att ha Highroller bak istället för Minion?

Nu är jag inte inne i allmountainmatchen alls längre, men Highrollers kallades förr för No-Rollers, kanske slitigt att trampa höjdmeter med?

Trans Provence 2011
> Så, finns det nån fördel med att ha Highroller
> bak istället för Minion? 42 eller 60?

Minion 2.35 single ply både bak och fram. 42 fram, 60 bak. Köp! :)

Angående skor och kondition löser sig båda de två under veckan :) Se till bara att ni inte har superstyva XC-pjucks utan nåt man kan gå i och som är bekväma. Och ta med compeed.

Skydd håller jag helt med Ola. Skulle verkligen inte vilja ha FF-hjälm. Sen är det i fallande prio-ordning knäskydd, armbågsskydd, smalbensskydd (behövs kanske inte om man inte rejsar), ryggskydd. Ryggsäcken tar det mesta, därför har jag låg prio på ryggskydd.

Trans Provence 2011
Vi har köpt likadana skor som de som pajat så förhoppningsvis ska det funka, det är "trailskor" eller vad man ska kalla det för. Specialized Tahe till mig och Scott Trail Lady till Malin. Båda har hållt i tre-fyra år så det ska nog funka.

Det enda som kvarstår är väl egentligen knäskydd till mig. POC-skydden i storl L som jag har är alldeles för små, tror de var väldigt små i storlekarna första året, ska se om jag kan hitta några nyare..

Trans Provence 2011
jomper skrev:
> Vi har köpt likadana skor som de som pajat så
> förhoppningsvis ska det funka, det är
> "trailskor" eller vad man ska kalla det för.
> Specialized Tahe till mig...

Mina Tahoe har promenerat genom 2 Transor och varit hur bekväma som helst.

Har ni teleskopsadelstolpar?

Trans Provence 2011
Mina har spruckit i hårdplastsulan på ena sidan bredvid klossen, men fram till dess var de sköna.

Malin har en GD Turbo Multi som hon hunnit köra lite med och jag en Joplin som tyvärr inte är upphämtad och monterad ännu.

Trans Provence 2011
Tack för lycka till :-)

Oki.. det blir knäskydd på och ingen fullface! Höhö "köra er i form under loppet". Det blir nog bra med det :-) (konditionen är rätt hyffsad, det är mest cykling som har saknats)

Men maten! Ingen mat på fyra timmar efter avslutad cyklingen för dagen! Vi kommer ta med oss Trangiat!

Teleskopsadelstolpen verkar funka fint, men det är lite knepigt att hitta till mellanläget ibland. Himlans bra grej ändå!

//M

Trans Provence 2011
Riktigt j_vla snygg den där hojjen..men visst lillklinga fram vore trevligt:) Själv anser jag mig ganska hyfsad uppför men skulle inte ens fundera på att skippa lillklingan på Transan.

Nu börjar det närma sig, inte utan att man saknar det lite. Peter skrev en massa bra tips, fyller på med några få stigrelaterade.

* Specialare #1 första dagen är en best. Hög höjd som man inte är anpassad till, mycket uppför och en tokbrant bära-cykel-klättring mitt i då man redan är helslut om man kört för hårt. Tappa inte modet, de andra stigarna är mindre uppför (de flesta i alla fall)

* Specialare #3 dag 2 kör väldigt många fel på. Det är en låååång grusvägsklättring till Col D Suene sen kör man ner längs en uttorkad bäckfåra på andra sidan toppen. Vid ett ställe kommer man fram till en korsande skogsväg, det står skyltat rakt fram men ser inte ut att vara nån väg rakt fram, däremot vänster och höger. Man SKA rakt fram, kör man fram till kanten ser man det. (jag körde vänster 2 år i rad, Peter körde vänster förra året...)

* Specialare #3 dag 4, grey earth trail...ta det lite lugnt o håll er till skyltarna, man kan hamna väldigt fel om man kör nåt eget spår som ser kul ut (och där är många spår som ser väldigt roliga ut)

Ja det var väl allt, ett stort lycka till.

Trans Provence 2011
Nu är allt packat och klart. Jag har laddat upp med halsfluss sen i söndags för att vara extra pigg. Kommer antagligen inte köra första dagen, sen får vi se hur det blir. Malin känner sig inte heller helt kry :-P

Maxxis DHF 42 resp 60 2.35 Single Ply ramlade in igår till båda våra cyklar. Det blev DHF både fram och bak, det har jag kört förr med DH-2.5:or som sagt och det är inte alls tokigt.

Måste bara säga att jag avgudar Evocs cykelväskor, det är ett rent nöje att packa ner hojarna i dem. Det blir tredje resan för året med såna väskor!

Vi får försöka rapportera lite under veckan om det går. Jetboil-köket får stanna hemma, det verkade vara rätt tveksamt att ha med brännbar gas under högt tryck i flygplanet om man kikade på bagagereglerna.. :)

Trans Provence 2011
Hittade man några happyiter på dagens video? Eller var det bara proffsen som fick vara med på bild?
Kul att se iaf. Hoppas ni sover gott ikväll och lycka till resten av veckan!

NNNN

Trans Provence 2011
Svårt att känna igen folk på korta filmsuttar men det verkade inte bara proffs som blev filmade. Lite kul dom som sammanfatta första dagen med "hard"...o då var ändå en specialsträcka struken, undrar hur dom kommer sammanfatta dag 2 som verkligen är HARD:)

Trans Provence 2011
Jäklar vilken fin åkning, single track descending FTW!

Var kan man se ställningarna, dag för dag? Såg att ngn kommenterade på Dirt att Steve Jones låg tia efter dag ett, så ngnstans kanske de går att se även för oss som inte är där?

Tillbaka
Topp