Nu så. Hemma igen efter fantastiska Trans Provence veckan.
Det började verkligen inget vidare med både dunderförkylning och Jonas som fick halsfluss 6 dagar innan start. Vi velade in i det längsta och bestämde oss inte förens dagen innan avfärd att vi faktiskt skulle åka. Då blev det bråttom att packa. Åka gjorde vi och det ångras inte en sekund, vilken fantastiskt bra cykling! Dag efter dag.
Den första dagen fick vi dessvärre hoppa över cyklandet då ingen av oss var i form för tusen-meters-klätting i höga berg. Av alla fick vi höra att skulle vi missa en dag så var första dagen isåfall den bästa att missa. Plåster på såren. Det var också enda dagen med regn.
Dag två som blev vår dag ett var en rivstart kan man säga. Den längsta dagen av alla, nästan sex mil och närmare 1900 höjdmeter klättring. Herregud, vilken prövning :-) Det var generellt jobbigare uppförsklättringar än vad jag hade föreställt mig, framförallt trodde jag inte det skulle vara så mycket släpa, gå, kräla, klättra och bära. Många gånger kändes det helt klart som en extremt dålig ide hela grejen, men man glömmer ju fort det jobbiga. :-)
Jag kraschade dumt lite illa två gånger under första dagen. Har ju lite dåliga erfarenheter av alpkrascher så vi bestämde oss då för att skippa det där med tävlingsmomentet och istället ta det relativt lugnt, njuta och bara ha kul. Eftersom vi inte var med första dagen så var vi ändå inte med i tävlingen. Det var ett skönt beslut och var befriande att inte ligga på gränsen hela dagarna.
Tävlingen var mycket väl organiserad och allt flöt på. Dagarna gick undan, en efter en med varierad längd och höjd. Den andra (vår första) var definitivt allra jobbigast. Personalen var helt fantastiskt, köks/catering folket var underbara som tog hand om oss alla trötta cyklister. Jättefina middagar, de visste precis vad man ville ha efter en lång cykeldag.
De första cyklingsdagarna var det stressigt att hinna med allt, då kom vi också relativt sent tillbaka till campen efter avslutad cykling. Flämta, koma, stirra tomt framför sig, duscha, snabbt förbereda nästa dag, äta, sova. De långa dagarna var det så tidiga morgnar att det forfarande var mörkt när vi gick upp och packade ihop för nästa dag. Pannlampan var bra att ha. Tur att cyklarna fungerade fint de här dagarna för något mekkande hade då inte hunnits med. Efter ett tag hittade vi bra snurr och rutin på allt och blev också piggare, några dagar var vi först av alla tillbaka till campen. Då fanns mycket tid att bara slappa vilket var välbehövligt.
Stigarna utförs höll mestadels en hög teknisk nivå, vilket var fantastiskt kul - framförallt i början. Men de sista två dagarna var jag så slut så trött att jag inte hade orken att utmana, fokusera och njuta av utförscyklingsstöket, det blev då mest jobbigt med de tekniska terrängen och jag ville helst bara komma fram till målet för dagen. Så mer träning innan hade inte skadat. Det var också varmt, riktigt varmt. Runt 25 grader vissa dagar. Peeew.
Vi hade skön stämning bland deltagarna, exceptionellt god stämning det här året tydligen. Lite mysigt så där när man befinner sig i en bubbla och det bara är gänget och allt runt i kring tävlingen som existerar. Alla sitter i samma båt, och man hjälpte varandra där det var tungt. Det var otroligt stor bredd på deltagarna vad gäller ålder, tekniska färdigheter och kondition. Coolast var en äldre brittisk gentleman i 65-70 års åldern som nära var snabbast av alla uppför. Eller var det kanske brassen som bara cyklat knappt ett år som tog till musik när det blev som allra jobbigast. Some engery and som music.
Kul också att träffa alla proffsen som var med. Det är inte alltid man finner sig själv snicksnacka under dagarna med världsåkare och proffs. Rätt kul. De körde helt oförståeligt fort. På stigar de aldrig sett förut, imponerande är bara förnamnet. Man blev livrädd när de kom dundrande bakom en på stigen, då var det bara att snabbt som attan kasta sig åt sidan :-)
Hur som haver, ett fantastiskt arrangemang och en fantastisk upplevelse i ett tokvackert landskap.
Men jag är sjukt glad att det är över :-)