Trans Provence 2011

Trans Provence 2011
En del till intressanta namn, typ Geoff Kabush och Adam Craig från USA och Jérome Clementz (fjolårsvinnaren). Blir intressant att se om de håller med om Mark Weirs uttalande om enduro i USA vs i Europa:

"American enduro is pedal real hard to the finish line. European enduro is fall down the mountain at speed to the finish line"

Trans Provence 2011
Alla proffsen var kalastrevliga, det var rätt fascinerande att se hur sjukt snabba de faktiskt är och det här då dessutom på för dem helt nya och ofta väldigt exponerade stigar.

Nico låg ju bra till väldigt länge! Han körde till skillnad från de andra nästan alltid solo även på transporterna och såg ut att trivas väldigt bra.. Fabian Barel körde oftast i slutet av fältet, antagligen för att spara sig på transporterna.

Lycka till! Och glöm inte att, precis som Peter och Ola skrev till oss tidigare, träna på att släpa cykeln upp för branta stigar, backar, i terrängen. Gärna ett par timmar i stöten.. :-)

Trans Provence 2011
Bra!

Sen kan man ju ha lite olika strategi för dagarna också. Jag och Malin tog inte särskilt mycket pauser men körde transporterna långsamt. Det var skönt att vara tidig tillbaka till lägret för att slippa stressa.

Trans Provence 2011
Intressant. Jag tror jag ska läsa igenom den här och tidigare TP-trådar ett par ggr under våren och fundera ut lämplig strategi. Som du säger låter det rätt gött att inte komma in med andan i halsen, pressa ner käk och sen sova direkt

Trans Provence 2011
Det var nog mest de två första dagarna man riskerade tidsbrist. Jobbigt att gå upp innan gryningen och gå till sängs efter. Packa klart så mycket som möjligt för morgondagen innan du går och lägger dig, försök ha lite fasta rutiner så känns det enklare.

Många av tipsen i förra och denna tråden var mkt bra!

Tittade på anmälningslistan, det är faktiskt förvånansvärt få namn jag känner igen från förra året.

Trans Provence 2011
Vi håller tummarna o spanar efter dig på de dagliga filmerna.

Det ska nog gå bra som ensam svensk, du får väl bonda lite med stjärnorna:)

Formen är bra skorna väl ingångna?

Trans Provence 2011
Mycket bra tråd Frostic, jag ska kolla alla gopro-filmer också vid tillfälle. Du verkar haft en grym säsong för övrigt, härligt!

oberg: Jepp, jag räknar nästan med att ha äldst, repigast och mest tärd cykel i startfältet. Jag gillar verkligen Propheten, men han börjar ha gått rätt långt nu...

jomper: Jag är ju plattiskille, så 510 spitfire blir det för min del. Har 2 par med mig för säkerhets skull. Sköna att gå i är de iaf.

Trans Provence 2011
Jag skulle vilja påstå att startfältet spottades upp rätt rejält med proffsens intåg förra året. Själv tycker jag det är lite tråkigt faktiskt..

Marran, det allra bästa tips jag kan ge är att du ska ha superkoll på var du har alla prylar och förbereda precis allt innan du går och lägger dig på kvällen. Framför allt de första dagarna är det tight med tid och det är tidiga morgnar hela tiden, ännu tidigare några av dagarna.

Nu körde jag ju tillsammans med min fru och det underlättade definitivt, själv hade jag känt mig rätt ynklig tidvis om jag krupit in själv i mitt tält dödstrött i mörkret..

Trans Provence 2011
Tänk igenom rutinerna redan i förväg. Duscha direkt när du kommer tillbaka innan det är kö istället för att dö en stund t.ex.

Trans Provence 2011
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper: Jag är ju plattiskille, så 510 spitfire
> blir det för min del. Har 2 par med mig för
> säkerhets skull. Sköna att gå i är de iaf.

Kör du låga eller mid?

Om du är hungrig av dig kan det vara idé att ha med sig powerbars har jag läst mig till, då middagarna verkar kunna komma sent. För återhämtningssyfte märker jag själv också skillnad om jag direkt smäller i mig något efter att ha tagit ut mig, istället för att dö och vänta, och ska man köra så många dagar i rad lär det vara viktigt. Så skulle jag köra skulle jag lägga upp taktiken mot protein + dusch direkt vid återkomst till lägret.

Men det kan säkert dom som faktiskt har kört kommentera om det är vettigt. :)

Trans Provence 2011
jomper skrev:
> Jag skulle vilja påstå att startfältet
> spottades upp rätt rejält med proffsens intåg
> förra året. Själv tycker jag det är lite
> tråkigt faktiskt..

Ja, proffsen kör aningen fortare än oss vanliga dödliga...men som du säger, även bredden på duktiga amatörer verkade högre förra året. Tycker det vore kul om dom kan behålla en klass för vanliga knegare så det inte slutar med att det bara är proffs + halvproffs som får plats.

Trans Provence 2011
Spitfire mid är det jag har, som går upp precis över fotknölen.

Jo jag ska bunkra med lite snacks av något slag som man kan kasta i sig direkt när man kommer tillbaka, det brukar vara vettigt.

Trans Provence 2011
Snacks och powerbars hade vi med oss men rörde knappt, vi hade mera bars med oss hem än vi hade när vi åkte dit.

När man kommer fram finns det både snacks och läsk/öl och recoverygrejor.

Trans Provence 2011
Jag klarade mig finfint på ett par skor (FiveTen Karver), kände aldrig nåt behov av att ha med fler par. Ett par extra ben hade varit klart bättre.

Jag skulle säga att ett bra tips är att försöka komma med i sovmorgon-gruppen (dvs andra upliftomgången). Då har man lite mer tid på mornarna. Vet dock inte hur realistiskt det är i och med alla proffs som är med, vi slank med i den med en hårsmån för två år sen. Vilka som är med i den baserade sig för två år sen på hur lång tid man tog på sig totalt för att ta sig till lägret första dagen, tror det är samma sak i år. Kan i och för sig vara rätt individuellt om det är en fördel, är man morgonmänniska kanske första omgången är bättre.

Såhär såg min rutin ut när vi kom tillbaka till lägret:

Lämna in cykeln hos meken för översyn. Berätta för honom om något verkar knasigt. Lämna in timingchip. Ligg ner, drick en öl och en sportdrycksflaska med två resorb-tabletter, njut av att inte behöva trampa på ett tag. Duscha. Häng upp kläder på tork. Slappa. Kolla läget med din cykel hos meken. Ta ner kläder från tork. Ät mat. Koma. Sov. Vakna. På med cykelkläder, extratröja, fleece, regnjacka och mössa för att hålla värmen. Frukost. Hämta lunch och timingchip. Av med extratröja och fleece. Packa in i uplift. Sitt i bilen och njut av att inte behöva cykla upp för backen ni åker uppför. Trampa. Repetera.

Prylar att ta med som inte är uppenbara:
* En tunn lätt mössa (att ha på morgonen och i upliften på väg upp på mornarna, det är kallt då).
* Två rör med resorb, vätskeersättning eller liknande (inte som del av obligatoriska första-hjälpen-kitet utan för återhämtning på kvällen).
* En vanlig vattenflaska (så man kan sörpla vatten eller liknande på kvällen och få i sig sina resorb utan att behöva lägga dem i camelbaken).
* Nån sorts energikakor eller liknande att ha som komplettering under dagen och att peta i sig innan middagen på kvällen.
* Extra handskar (alternera under veckan, händerna tar en del stryk).
* Smalbensskydd om du vill slippa se ut såhär:
filename=Ola_Carmonius_legs.jpg

Lycka till! Tror det kommer att gå hur bra som helst.

Trans Provence 2011
Peter_K skrev:
> Lämna in cykeln hos meken för översyn. Berätta
> för honom om något verkar knasigt. Lämna in
> timingchip. Ligg ner, drick en öl och en
> sportdrycksflaska med två resorb-tabletter, njut
> av att inte behöva trampa på ett tag. Duscha.

Du glömde det viktigaste av allt...två kapsyler Whiskey till ölen och resorben för att snabbare komma in i komastadiet.

Snygga ben för övrigt.

Trans Provence 2011
Förra året var startgrupperna mera slumpmässiga, men jag var glad över att starta tidigt eftersom det innebar att jag kom tillbaka tidigare, många trillade in efter att det blivit mörkt (behöver inte betyda att de var långsamma, Barel var en av de som kom in sist varje dag t.ex, han sparade sig på transporterna).

Det fanns ingen allmän mekhjälp att få, däremot var det inga problem att låna verktyg och sånt i nån teambuss om man behövde något speciellt. Mojo-folket var väldigt hjälpsamma med allas gafflar och dämpare också, en snubbe som pajade som RS-gaffel fick t.ex. en Fox "på garanti" :)

Jag körde bara med knäskydd och såg inte alls ut sådär :-)

Tillbaka
Topp