Transcontinental no.4 start 29/7 2016

nieves sa:
GoranS sa:
Nyfeler (56) verkar gå lite annan väg än de övriga förföljarna i de främre leden.
Jepp ser ut som en kostig där den tar slut, hoppas att han rekat den innan.

Nej, det verkar som att han antingen hade en väldig lust att besöka Dugopolje eller så körde han fel för han har vänt och verkar nu vara på väg ner mot Knin som 66,77 och 172 precis passerat (troligen på plats 3-5). Nyfeler måste åtminstone ha fått en del höjdmeter extra i onödan med sin lite nordligare rutt, felkörningen obeaktad. Förstår inte riktigt varför han gjorde så om det inte var så att han trodde att det skulle gå att fortsätta från Dugopolje.

Vad ska man tro om fortsatta vägvalet? Ser ut att finnas en hel del kupering. Försöker han komma bort mot Sofia varifrån det verkar gå att köra hyggligt platt bort mot Turkiet eller går han på en sydligare rutt?

Anton snart uppe vid San Lugano-passet. Övriga sydligt gående svenskar har nu också börjat klättringen upp medan Eyvind verkar parkerad i Bolzano (ingen uppdatering på snart en timme).

GoranS sa:
Förstår inte varför så många väljer vägen Bolzano-Cardano-Corneido-Costalunga. Första biten upp från Cardano är inte speciellt snäll: http://www.salite.ch/oelgartn1.asp?Mappa= Jag tror Anton, Adam, Max och Christian gjort rätt val som kört ner till Ora och klättrar upp den betydligt snällare stigningen där: http://www.salite.ch/san10.asp?Mappa=

Kör man förstnämnda vägen har man dessutom en 500 hm kvar upp till Costalunga. Är förvisso även höjdmeter för de som kör via Val di Fiemme att ta efter San Lugano, men det är mer slakmotor upp till Moena där de rimligen tar San Pellegrino för att komma över till dalen innan Giau.
Får ju ont i benen av att internetcykla de där backarna. Vill inte tänka på hur de känns under loppet....

Avstånden som anges som kvar till nästa kontroll på trackern, är det fågelvägen? Körde in sista biten i ridewithgps och den föreslår en rutt som är över 100 mil, d.v.s. betydligt längre än 68 mil. Och det ser inte ut som man kan fila så mycket på den längdmässigt att man skulel komma i närheten av 68 mil.

Ledarcykeln finns hos http://road.cc/content/tech-news/199727-transcontinental-2016-kristof-allegaerts-jaegher-interceptor
photo-norbert-munch.jpg

Ser ut som ledaren snart är på väg in i Kosovo. Om han följer väg 106 in så ser det ut att bjudas på en slingrig utförskörning.

Anton har drygt 300 hm upp till San Pellegrino. Tre efterföljande svenskarna mellan Tesero och Predazzo. Eyvind har precis börjat klättra uppför från Cardano och tar tydligen den vägen jag tycker verkar jobbigast.

Undrar vad Sandholt tänkt sig för väg till kontroll 4. Har han tänkt sig att komma in söderifrån? Om inte så måste han dra sig över bergen inåt landet rätt snart.

Alleghe som är nästa CP är för övrigt en trevlig liten by även om snötillgången var usel när jag skulle åka skidor där.

mhenry sa:
Verkar som att Anton har navigerat fel och kört en sväng i spenaten. Fast kollar man Trackleaders ser det ut som att två koordinater har hamnat snett: http://trackleaders.com/transconrace16i.php?name=Anton_Lindberg

Det måste vara fel på trackingpunkterna. Det är totalt omöjligt att navigera fel i den där dalen. Det är bara att följa stora vägen uppåt. Och det är tydliga skyltar mot San Pellegrino. Dessutom skulle det ta en enorm tid att släpa upp en cykel för bergssidan i den där terrängen.

Svenskarna i förföljargruppen har drygt 200 hm till toppen av San Pellgrino medan Eyvind strax är framme i Nova Levante och har närmare 600 hm upp till Costalunga.

Vädret i Sydtyrolen idag är enligt http://www.provinzia.bz.it/meteo-ladin/suedtirol.asp

Danmisdé passel debota n frunt frëit da vest a ost y al vëgn te tröc posć de gran ploiüdes y de gragn temporai. Ia por le domisdé, alplü tert da sëra, él indô te tröc posć assüt. Al dâ ma dainré sorëdl. Sön la Ciadëna zentrala dles Alpes y tl ost dla provinzia romagnel le plü dî instabil. Föhn da nord renfreschëia dassënn. Les temperatöres s'arbassa dassënn. Ares ne vá nia sura i 15 cina 23 degrá fora.

eller på den som inte är flytande på Ladin:

In the morning a cold front will pass from west to east, therefore widespread and partly heavy rain showers and thunderstorms will be expected. In the afternoon, at least in the evening, mostly dry. Little sunshine. Along the Alpine crest and towards the east more unstable weather. The temperatures will decrease significantly with maximum values between 15°and 23°.

Lindberg och Krabbe verkar ligga sked i dikena nu på väg till CP3. Väldigt nära varandra.

EDIT: de har för övrigt samma nummer (211)!?

Senast ändrad:
Nr 11 (Keevill) har verkligen gått sin egen väg och har kört österut från Cortina upp över Passo Tre Croci. Han har sen fortsatt ner mot Auronzo di Cadore. Frågan är hur planen ser ut framöver. Fortsätter han österut kommer han bort mot Monte Zoncolan till. Om han plockar den så har nog den finske Gavia-bestigaren fått sin överman vad det gäller ambitiös extrastigning på detta lopp.

Sandholt verkar vara på väg mot Krivaca. Därefter kommer vi att få reda på hur han tänkt sig att ankomsten till kontroll 4 ska ske. Drar han iväg norrut blir det nog M20 upp till Brod och sedan samma väg som Kristof. Om han åker åt söder borde det bli M20+R431+M6+E762. Ingen utav alternativen är speciellt "rakt på".

172 och 60 har gått en lite nordligare rutt än dansken och är snart framme i Mostar. Frågan är vilken väg de tänkt sig därefter.

Lite längre bak har 80 och 75 valt att bryta av inåt landet betydligt tidigare än de flesta andra och de verkar ta sikte på Sarajevo. Därifrån kommer de förmodligen att följa Kristofs väg (mer eller mindre).

Kristof är nu f.ö. inne i Serbien. Troligen kommer han dock ganska snart att åka över in i Kosovo.

GoranS sa:
mhenry sa:
Verkar som att Anton har navigerat fel och kört en sväng i spenaten. Fast kollar man Trackleaders ser det ut som att två koordinater har hamnat snett: http://trackleaders.com/transconrace16i.php?name=Anton_Lindberg

Det måste vara fel på trackingpunkterna. Det är totalt omöjligt att navigera fel i den där dalen. Det är bara att följa stora vägen uppåt. Och det är tydliga skyltar mot San Pellegrino. Dessutom skulle det ta en enorm tid att släpa upp en cykel för bergssidan i den där terrängen.

Jo absolut. Jag tror att Free Route försökt hitta närmsta tänkbara "väg" utifrån de felaktiga koordinaterna. Och den "vägen" ser ut att vara mitt i ett liftsystem, och hur trött Anton än har varit har jag svårt att se honom klättra med en randohoj i en skidbacke :)

Sista åkare, nr 228 Mattia Biffi+Alberto Varni, stressar verkligen inte. Fortfarande 26 mil till kontroll 2 enligt trackern. Och enligt Speed-vs-Time-plotten ser det ut att handla om rejäl nattvila. Verkar rätt behagligt.

mhenry sa:
GoranS sa:
mhenry sa:

Jo absolut. Jag tror att Free Route försökt hitta närmsta tänkbara "väg" utifrån de felaktiga koordinaterna. Och den "vägen" ser ut att vara mitt i ett liftsystem, och hur trött Anton än har varit har jag svårt att se honom klättra med en randohoj i en skidbacke :)

Ja, man får nog vara rätt trött om man ska ge sig på denna "väg" vilket verkar vara den som är konsistent med trackingpunkterna och ett antagande att han tagit en bro snarare än vadat/simmat över floden i botten på dalen.
Capture.PNG

GoranS sa:
Kristof är nu f.ö. inne i Serbien. Troligen kommer han dock ganska snart att åka över in i Kosovo.

Jag vågar gissa på Pristina (Kosovo), Skopje (Makedonien), Shtip, Strumica, Petrich (Bulgarien), Serres (Grekland).

Jag har själv cyklat på motorvägen från bulgariska gränsen till Serres i Grekland och det gick alldeles utmärkt.

GoranS sa:
mhenry sa:
GoranS sa:
mhenry sa:

Ja, man får nog vara rätt trött om man ska ge sig på denna "väg" vilket verkar vara den som är konsistent med trackingpunkterna och ett antagande att han tagit en bro snarare än vadat/simmat över floden i botten på dalen.

Lol! Just eftersom jag vägrade cykla på vägen som leder till Serres har jag faktiskt blivit jagad vakthundar på en stig inte helt olik den på bilden. Till slut ingrep ägaren vars tomt jag lyckats inkräkta på och hjälpte mig även smyga förbi grannarnas blodtörstiga byrackor. Det var utanför Blagoevgrad i Bulgarien, och mitt förnuftigare resesällskap cyklade i "vägrenen" med lastbilarna på i bästa fall en armlängds avstånd.

GoranS sa:
Nr 11 (Keevill) har verkligen gått sin egen väg och har kört österut från Cortina upp över Passo Tre Croci. Han har sen fortsatt ner mot Auronzo di Cadore. Frågan är hur planen ser ut framöver. Fortsätter han österut kommer han bort mot Monte Zoncolan till. Om han plockar den så har nog den finske Gavia-bestigaren fått sin överman vad det gäller ambitiös extrastigning på detta lopp.
Andy Sallnow (144) gjorde tydligen en liten felnavigering och tog vägen över Stelvio :)

xyklisten sa:
GoranS sa:
Andy Sallnow (144) gjorde tydligen en liten felnavigering och tog vägen över Stelvio :)

Ouch! Keevill verkar dock ha besinnat sig och tagit vägen över Ampezzo mot Tolmezzo för att sannolikt ge sig ut på platten söderut sedan.

Hm, Kristof verkar inte vilja köra in i Kosovo utan har fortsatt norrut längs väg 22/E-761 snarare än väg 65/E-31 som jag trott.

Kan det finnas några administrativa problem med att köra genom Kosovo och att han därför försöker runda det och sedan ta sig bort mot Sofia?

GoranS sa:
xyklisten sa:
GoranS sa:

Ouch! Keevill verkar dock ha besinnat sig och tagit vägen över Ampezzo mot Tolmezzo för att sannolikt ge sig ut på platten söderut sedan.
Från Val Mustair upp mot Stelvio (1100hm) och ner till Bormio där han vände och klättrade hela vägen upp till Stelviopasset (1450hm).....Till råga på allt så verkar han ligga bra till totalt precis utanför topp 10.

GoranS sa:
Hm, Kristof verkar inte vilja köra in i Kosovo utan har fortsatt norrut längs väg 22/E-761 snarare än väg 65/E-31 som jag trott.

Kan det finnas några administrativa problem med att köra genom Kosovo och att han därför försöker runda det och sedan ta sig bort mot Sofia?

Det var såklart förmätet att gissa den mannens vägval. Jag har hört ganska dåliga saker om cykling i Makedonien, men det gör man förstås om i princip alla länder. Din gissning på Sofia verkar trolig.

Hur tusan kan man navigera så fel? Han har ju dessutom vänt strax före Valdidentro, en bit efter Bormio-avtaget och på väg bort mot Foscagno. Visserligen verkar han ha kommit till Sta Maria precis efter solen gått ner, men det är inte direkt svårt att åka rakt fram (rätt väg) i den byn istället för att ta av 90 grader höger och åka upp över Umbrail. Om man rekat rutten lite bör man också inse att vägen ner genom Münstertal troligen inte innehåller en 13 km lång och rätt tuff uppförsbacke.

Tillbaka
Topp