Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Ingen action på Antons tracker på snart 2,5 timmar och ingen på väg mellan Alleghe och Giau. Min gissning är att det ösregnar där nu.

xyklisten sa:
Finns en liten video i slutet av detta inlägg http://www.transcontinental.cc/blog...al&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer där han förklarar missen. Blandade tydligen ihop vägnumren...

Fascinerande. Om jag fattar det rätt har hans GPS slutat funka och han har någon (felaktig) idé om vägnummer och kör på detta. Jag tycker det visar på att det faktiskt finns en poäng att ha en väl inpräntad mental bild av både karta och höjdprofil. Det är trots allt inte så många stigningar på över 1000 hm de ska göra på rutten så när en sådan dyker upp helt oväntat borde man reagera, i synnerhet som det enligt profilen ska gå utför i dalen. Sen kan jag förstå att sömnbrist gör hjärnan degig och att man fattar knasiga beslut. Känns dock i min bok som en liten miss i förberedelserna.

GoranS sa:
Fascinerande. Om jag fattar det rätt har hans GPS slutat funka och han har någon (felaktig) idé om vägnummer och kör på detta. Jag tycker det visar på att det faktiskt finns en poäng att ha en väl inpräntad mental bild av både karta och höjdprofil.

Man kan köra hängslen och livrem också, som jag gjorde i Italien.

IMGP0239.jpg

Ja, någon form av backup-system till en GPS verkar lämpligt. Fast det bästa är förstås att provcykla banan i förväg tillräckligt många gånger s.a. man kan den utantill. ;-)

På Sverigetempot slog jag inte på gps-spåret förrän i Ulricehamn. Kändes skönt att fiska fram noterna då och då och kolla att hjärnan funkade. Fjärde natten slutade jag lita på hjärnan :)

Och det verkar som att Sandholt kommer att ta vägen söderifrån in mot kontroll 4.

Inte så oväntat kanske då det verkar vara ca 3 mil kortare och färre hm.

Senast ändrad:
Vägen in till CP4 kommer vara dryg för de som kommer västerifrån. Kristof kommer vara närmare ett dygn före andreman skulle jag tippa.
Han stämplade 21:49:49 igår kväll.

Kanske hybridvägen som 75 och 80 tar är den mest optimala?

JLarsson sa:
Vägen in till CP4 kommer vara dryg för de som kommer västerifrån. Kristof kommer vara närmare ett dygn före andreman skulle jag tippa.
Han stämplade 21:49:49 igår kväll.

Kanske hybridvägen som 75 och 80 tar är den mest optimala?

Mest optimala? Antingen är den optimal eller så är den inte det. Går inte att komparera! Den kan vara bra, bättre eller bäst, och är den bäst är den optimal. Att säga mest optimal är som att säga mest bäst! (Sorry, yrkesskada från ett antal år på avdelningen för optimeringslära och systemteori på KTH)

I sak verkar det dock onekligen finnas en hel del intressanta överväganden kring vägvalen mellan kontroll 3 och 4. Och jag tror att det som är bäst för en cyklist inte nödvändigtvis är bäst för en annan. Dock verkar det som att Kristofs inledningsvis lite förvånande nordliga rutt nog inte var så konstig som den verkade med tanke på besvären att ta sig inåt landet mot kontroll 4 om man följer kusten länge. Tycker dock den branta backen han hade in i Slovenien verkade rätt jobbig.

Anton har bara drygt 100 hm till toppen av Giau nu. Blir intressant att se vilket vägval han gör när han sedan kommer ner till Cortina.

JLarsson sa:
Förlåt, jag menade optimalaste

Om du riktigt vill tortera mig kan du börja säga optimisera också, istället för det korrekta optimera. Har en del kollegor som finner ett oerhört nöje i att reta mig med ordmässigt missbruk kring detta.

Anton uppe vid Giau nu. Christian, Max och Adam på väg upp mot Selva di Cadore där klättringen på allvar börjar. Eyvind har klarat av utförskörningen från San Pellegrino och jobbar sig uppåt i dalen mot Alleghe.

Gavia-finnen kör den nordliga rutten och har efter att ha passerat Toblach tagit en paus strax innan San Candido.

60 och 172 kommer förmodligen även de att komma in mot kontroll 4 söderifrån. De verkar dock gå mot en lite nordligare väg in i Montenegro (R432/R6) än vad Sandholt gjort. Den senare verkar f.ö. tagit en paus (ingen uppdatering på en timme).

Ser verkligen ut som Kristof kommer att undvika Kosovo helt. Min gissning just nu är att han kommer att fortsätta i NO riktning på 207:an till strax efter Boturici och där ta av in på 208/222 och följa den ner till Blac och sen ta sikte på Nis och sedan ner mot Sofia.

Sandholt rullar igen. Blir intressant att se vem som är tvåa in till kontroll 4. Kommer dock, som JLarsson påpekat, att vara en gigantisk lucka fram till Kristof.

Svensktrion där bakom har nu inte långt kvar till toppen och Eyvind kom till Alleghe för en dryg halvtimme sedan.

Tack för allt jobb och för alla uppdateringa Gorans och ni andra som hjälper till. Ni lyfter internetcyklingen till helt nya höjder!

Jag blir farligt sugen på det här loppet.

bigmollo sa:
Tack för allt jobb och för alla uppdateringa Gorans och ni andra som hjälper till. Ni lyfter internetcyklingen till helt nya höjder!

+1
jag med, sablar vad det rycker i långcyklartarmen. Hur ofta körs denna galenskap?

JLarsson sa:
JLarsson sa:
Misstänker att 172 tagit HELT fel väg mot CP4. Snart kommer han att "run out of road"

Eller så traskar han obanad terräng i 500 meter vid vägs ände, så kommer han till en annan väg som leder rakt ner till början av kontrollsträckan...

Om man kikar på satellitbilderna så tycker jag det ser ut som han är på en grusväg som om en litet tag (efter något skogsparti) ev. övergår i belagd väg och som leder ner mot dammen.

Fjärdebrunn sa:
bigmollo sa:

+1
jag med, sablar vad det rycker i långcyklartarmen. Hur ofta körs denna galenskap?

Verkar som det körts varje år sedan 2013.

GoranS sa:
JLarsson sa:
JLarsson sa:
Misstänker att 172 tagit HELT fel väg mot CP4. Snart kommer han att "run out of road"

Eller så traskar han obanad terräng i 500 meter vid vägs ände, så kommer han till en annan väg som leder rakt ner till början av kontrollsträckan...

Om man kikar på satellitbilderna så tycker jag det ser ut som han är på en grusväg som om en litet tag (efter något skogsparti) ev. övergår i belagd väg och som leder ner mot dammen.

Den där vägen är en riktig gamechanger.

Mm, gör ju onekligen den mer kustnära rutten attraktivare. Ser ut som det rör sig om 4-5 km grusväg på toppen (är dock svårt att avgöra med säkerhet från satellitbilderna).

Får dock säga att det tyder på ett ganska bra förarbete på hemmaplan av 172. Vi får väl se hur de som kommer senare gör.

46 som ju tidigare gick en nordligare rutt än alla andra har mellan Lubljana och Novo Mesto valt en sydligare väg än vad Kristof tog. 218 + 2x226 verkar å andra sidan gå än nordligare rutt än Kristof, så det finns helt klart olika meningar om vad som är bästa vägvalet. Om man ska vara petig så vek de senare av från Kristofs spår redan i Krnaj, en bit norr om Lubljana.

Eyvind snart uppe vid Selva di Cadore och har då en mil till toppen. Övriga tre svenskar verkar fortfarande "häcka" däruppe.

GoranS sa:
46 som ju tidigare gick en nordligare rutt än alla andra har mellan Lubljana och Novo Mesto valt en sydligare väg än vad Kristof tog. 218 + 2x226 verkar å andra sidan gå än nordligare rutt än Kristof, så det finns helt klart olika meningar om vad som är bästa vägvalet. Om man ska vara petig så vek de senare av från Kristofs spår redan i Krnaj, en bit norr om Lubljana.

Och 46.an fortsätter sina egna vägval. Nu kör han söderut från Novo mesto i stället för att dra sig bort mot Zagreb som Kristof.

Trackern för Adam och Max är igång igen så vi kanske kan vänta oss att de snart är på väg ner till Cortina. Christians tracker är fortfarande sovande. Eyvind har drygt 300 hm kvar till passet.

172 (Phillips) är framme vid Pluzine och inledningen av sträckan vid kontroll 4 medan 60 (Mazon) bör vara igång med utförskörningen dit ner när som helst.

Vår danske vän Sandholt (77) kämpar på, men jag undrar om han inte ångrar sitt vägval med att hålla sig längs kusten längre än 172 och 60. Känns som han fått en rätt rejäl extra sväng p.g.a. det.

Eyvind strax uppe vid Giau. Den svenska trion verkar ha beslutat sig för att vända tillbaka och åka ner samma väg de åkte upp.

Fjärdebrunn sa:
+1

+1
RAAM, Sverige Tempot och TCR... Kan det bli bättre?? Ypperlig rapportering!!! Jag får ta ett varv runt Mälaren i morgon tror jag för att stilla nerverna!

Säga vad man vill om nr 46, men inte tar han genaste vägen. Min gissning är att han kommer att ha 20 eller kanske 30 mil mer på mätaren än många vid kontroll 4.

Tillbaka
Topp