Transcontinental race No 7

GoranS sa:
Oooh sa:
GoranS sa:
f.ö. finnen Samuli Mäkinen, 10:a i TCR No5 (2017).

Han är hardcore ;) erfaren och snabb. Han blev 10a i TCRn5 och 14nde? i TCRn4. Cyklade NorthCape-Tarifa ifjol och slutade 3a
Som uppladdning körde han nytt "rekord" från den finska sydliga speltsen till norra speten https://samulimaekinen.wordpress.com/2019/07/12/fastest-known-time-across-finland/

Iår i TCR körde han omkull och har rätt stora skrapsår längs ben och armar.
Han brukar alltid börja segt och avsluta starkt
Bara för Stina att ta "mental rygg" på honom då!

De har i stort sett vart "nära" varandra sen CP1, (+- 50km). Hyfsat lika rutt oxå. Stina var väl mer före de första dagarna i början av racet och nu de senare dagarna efter Stina cykel strul har Samuli gått förbi. Ska se om jag hittar nån bild på Samulis ben..

GoranS sa:
OscarWilde sa:
Nu är det spännande. Fiona har stått stilla utan GPS-registrering i över 1h nu, mitt i en korsning. Kan det vara strul med något, eller är det bara trackern som inte fungerar för tillfället? Som det är nu ser det ut som att Ben tar in en hel del. Någon som vet?
Hon hade ju tidigt i loppet en del hopp där trackingen inte uppdaterade som den skulle men på senare tid har den väl varit mer "lydig".

Det mest troliga är trackern.. ser gärna att hon fixar detta hela vägen.

Bild på benet

Bilagor

• Screenshot_20190802-202449.png
    Screenshot_20190802-202449.png
    340.8 KB · Besök: 123
Nu säger trackern att senaste registrering för Kolbinger var för 1 min sen. Dock samma ort som tidigare.

Känns som närmare 1,5 h är för lång tid för alla rimliga stopp såvida hon inte hade akut behov av sömn.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Nu säger trackern att senaste registrering för Kolbinger var för 1 min sen. Dock samma ort som tidigare.

Känns som närmare 1,5 h är för lång tid för alla rimliga stopp såvida hon inte hade akut behov av sömn.

Någon form av akut stopp lär det ha varit, annars hade hon inte stannat på den platsen. Punktering som strulade, eller akut sömnbehov, kanske.

Jacobson (236) har också valt rutten mot Engadindalen och Comosjön. Känns som han fn går raskare än sin ruttvalskollega Pulawski (160).

Stina har nu klarat av utförskörningen mer mot Bolzano. Någon km in till centralare delarna. Får strax se om min prediktion med Bolzano som dagsetappmål stämmer.

GoranS sa:
Stina har nu klarat av utförskörningen mer mot Bolzano. Någon km in till centralare delarna. Får strax se om min prediktion med Bolzano som dagsetappmål stämmer.
Ser ut som hon valt att stanna rätt omgående efter att ha kommit ner från utförskörningen. Ger i så fall några meter extra som uppvärmning i för brytbacke ut från Bolzano imorgon.

Idag var jag klen. Dagen började i vanligt regn, framåt lunch tittade solen fram ett tag. Benen lyste dock med sin frånvaro. Träffade på en tysk(?) på mtb som hade krockat med en bil på den branta cykelbanan ner mot borneo. Ringa ambulans och ben i högläge då knäet var riktigt fult nerskrapat. Tänkte sedan köra gardena, men som ni redan listat ut så körde jag rakt in i ett åskoväder. Blött och 7grader, burr. Bestämde mig för att ta in på hotell, det blev ett SPA. Låg i utomhuspool och hejade på de som cyklade förbi. Nu fine dining i badshorts, underställströja och spatoffl8r. Skippade deras finmeny och går hårt på kallskurna buffén.

Tack för uppdateringen. Vet av erfarenhet hur kallt det kan bli i skyfall ner från Passo Gardena (och den gången var det ändå runt 15 grader i luften), så det låter som ett klokt beslut. Dessutom ser det ju ut som du kommer att få njuta av de vackra vyerna uppe vid passet imorgon då väl vädret ska bli bättre till dess!?

Torgil sa:
GoranS sa:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3457943/3592119#msg-3592119 Från Comosjön är det väl till att snedda ner mot Turin-hållet och sedan över Col de Mont Cenis på väg till Telegraphe/Valloire.

Intressant. 20 och 18 verkar också vika ner söderut. Vägen över Brig ser annars väldigt gen och fin ut och ser ut att gå mestadels i dalsänka.
Hm, är det något i stil med detta du menar bort till Brig?
Skrmklipp.JPG

I så fall blir det ju, förutom Arlbergpass, både Oberalppass och Furkapass. Redan där har du väsentligen lika mkt klättring som varianten via Comosjön och över Malojapass och Col de Mont Cenis ger. Dessutom tror jag du får en stigning väster om Chur. Och då har du ändå problemet att ta dig vidare från Brig. Ska du ha någonrlunda platt blir du tvungen att gå upp till Lac Leman och då har du tappat lite av fördelen med att det blir rakt. Dessutom ska stora vägen genom Wallis inte vara så rolig enligt http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/82simplon.html (se Other comments). Men, vi får se om någon tar den varianten.

Ja, Thomas (nr 20) verkar satsa på den vägen medan Thomas (nr 18) gissningsvis tänker sig Passo San Bernardino och ner mot Lago Maggiore. Såvida han inte satsar på den rätt spektakulära serpentinvägen upp till Passo Spluga. Den leder dock ner till Comosjön och vill man dit är Engadindalen och Malojapass garanterat snabbare.

Intressant! Om man vore hyperambitiös skulle man förstås försöka analysera vad utfallet faktiskt blir på något vettigt sätt. Känns dock som man skulle behöva tänka lite för att vara hyggligt säker på att det verkligen är ruttvalets inverkan som man analyserar.

Torgil sa:
GoranS sa:
Ja, Thomas (nr 20) verkar satsa på den vägen.

Edit: Hade fel. 20 åkte över Lichtenstein.
Tänkte mig en väg över Chamonix som såg gen ut. Skall lära mig att plotta höjdmeter, vilket program kör du?
Jag använder RideWithGPS.

Om du ska över till Chamonix blir det kanske rakt i någon mening men där har du 1000 höjdmeter att göra och sen kommer du ändå att behöva gå upp mot Lac Leman om du inte vill dra på dig ytterligare höjdmeter.

Min erfarenhet är att ruttplanering i bergiga områden är väldigt svårt att göra utan god information om höjder. Kartritningsprogram är om inte oumbärliga så i alla fall väldigt underlättande. Kräver dock som allt annat att man är observant på resultatet. Finns en massa förstörande skräp man kan drabbas av om man använder dem helt okritiskt.

nisseson sa:
Hrmm, ska iofs cykla i helgen men det där kan bli knepigt...

Apropå annat: hur länge kör Fiona ikväll? Fram till starten av CP4?

Nja, ser nu att det är typ 800hm från Saint-Michel - Valloire upp till starten av CP4, men kanske fram dit och sen börja med klättrandet i morgon.

Kolbinger no66 ser ut att rulla på igen. Loppet har nu pågått 7 dagar, vilket förmodligen känns som 14 för deltagarna. Om man spekulerar kring slutider i dygn förutsatt nuvarande dagsform (om det nu finns något kvar), vad har man kvar att göra i tid efter cp 4?

Senast ändrad:
Davies hade fyra timmars nattpaus medan Kolbinger hade knappt sex timmars paus (grovt räknat). Davies nuvarande position passerade Kolbinger för 12.20 sedan och mdd avdrag för Kolbingers paus är ledningen nog runt 6,5 timmar nu.

Långt kvar ännu, men det känns nu som att om inget strul inträffar eller att hon helt enkelt börjar tappa fart för Kolbinger så kommer hon att vara först till Brest. Har svårt att se hur Davies skulle kunna cykla ikapp det. Om han inte tar tid utan snarare tappar trots mindre pausande lär det vara svårt att tjäna tillräckligt med tid på att dra ner sömnen. Det skulle, förutom att vara farligt, nästan kunna vara kontraproduktivt. Och att göra en så stor fartökning relativt sent in i loppet kräver nog rätt mycket.

Hm, hoppas detta är en felregistrering och om inte att Marcus inser att han missat avtaget ner till Ponte Gardena.
Skrmklipp.JPG

Om det inte är en felregistrering har han alltså kört enligt röda strecket nedan istället för enligt gröna (bortsett från mitt frihandsritningsdarrande).
Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
Genomgång av svenskarnas förehavanden så här på lördagmorgonen:

Pontus stannade tydligen inte alls för natten strax norr om Merano utan hade bara ett stopp på kanske tre kvart. Han körde istället över Passo Rombo/Timmelsjoch och stannade först i Zwieselstein, strax norr om Sölden, dit han kom vid kvart i tre och han har inte kommit igång med lördagsetappen ännu.

Stina startade sin lördag vid halv sex efter drygt 10 timmar av cykeln. Hon passerade precis San Genesio och har längdmässigt 10,5 mil fram till Pontus inklusive grovt räknat kanske 2500 höjdmeters klättring.

Marcus lämnade spat någon gång runt klockan fyra (svårt att veta exakt då första registreringen idag är en bra bit från nattviloplatsen). Hans nattpaus var sannolikt närmare 11 timmar. Han är just nu i de nedre delarna av Val Gardena och han befinner sig ungefär 4,5 mil bakom Stina.

Katja har passerat La Villa och har alltså inte långt upp till starten på parcouren. Hon ligger drygt 4 mil bakom Marcus. Hon startade sin dag (cyklingsmässigt) vid kvart i sex efter 6,5 timmars stopp.

Amy har precis gått in i stigningen upp mot starten på parcouren och ligger närmare tre mil bakom Katja. Hon ser ut att välja den alternativa mindre vägen på östra dalsidan i nedre delen av Badiadalen, något jag tror är ett långsammare alternativ. Hon började trampa strax före halv sju efter sju timmars paus.

Anna är i Valdaora och ser ut att ev. vara på väg att ta vägen upp över Passo Furcia (som jag tidigare ifrågasatt vad det gäller tidsåtgång). Hon är f.n. knappt två mil bakom Amy. Hon startade i morse vid femtiden efter bara fyra timmars stopp.

Erik hade en nattvila på runt 9 timmar i västra Slovenien och gav sig iväg för lördagens etapp runt kvart i fyra. Han befinner sig nu sys-sydost om Udine och har gissningsvis ungefär tjugo mil upp till parcoursstarten.

Lorenza är i Varazdin, i västra Kroatien, dit hon kom vid tiosnåret i går kväll.

Gert-Åke blev andra svensk att bryta. Skedde i trakterna av Völkermarkt vid 7-8-tiden i går kväll.

Hm, inte helt lätt att avgöra hur det där gick. Bara att hoppas att han insåg misstaget och cyklade tillbaka upp och tog det korrekta avtaget, givet att det nu verkligen var en felnavigering och inte bara en felregistrering.
Skrmklipp.JPG

Kolbinger är ni inne i parcours CP4 och på väg upp mot loppets högsta punkt, Col de Galibier, 2642 möh, åtminstone så länge ingen får för sig att ta ett vägval över Col d’Iseran på väg till den parcouren.

Thomas (nr 18) tar tydligen vägen över Passo Spluga trots allt. Måste nästan ligga turistiska överväganden bakom det valet.

Antal som valt de olika rutterna från CP3 hittills
A: 4 st - St Moritz-Malojapass-Comosjön
B: 1 st - Arlbergpass-Passo Spluga-Comos.
C: 1 st - Arlbergpass-Furkapass-Brig
D: 6 st - Arlbergpass+”norra rutten”

Sen har nr 127 åkt s.a. det kommer att bli B, C eller någon ytterligare annan variant.

Ytterligare 6 st har lämnat CP3 i västlig riktning så för dem kan alternativ A uteslutas.

Senast ändrad:
Peth sa:
Får börja med metainternetcykling och följa GoranS och rapportera vilotider etc.
Hm, ser vissa problem att uppnå tillförlitliga siffror utan total övervakning av de hjälpmedel jag använder. Dessutom tror jag intresset vore ytterst begränsat om man ska uttrycka det diplomatiskt.

Stina har nu klarat av själva parcouren och har nu ”bara” sista biten kvar upp till Timmelsjoch/Passo Rombo, näst högsta passet på resan.

Pontus prick är nere i Inntal, sydväst om Imst. Är nu en och en halv timme sedan senaste positionsregistrering. Trackerstrul eller verklig paus?

Senast ändrad:
Katja är nere vid Ponte Gardena medan Amy är på väg ner genom Val Gardena och inom en inte alltför avlägsen framtid också bör vara där. Anna har nått och starten på parcouren.

Erik håller på och korsar den italienska slätten i huvudsakligen öst-västlig riktning för att komma bort till bergen och kunna börja gärden norrut upp genom dalgångar mot Caprile och Arabba för att sedan via Passo Campolongo på 1875 möh till starten på parcouren.

Tillbaka
Topp