Transcontinental race No 7

Ska man gissa att hon försöker klara av parcouren idag, d.v.s. ner till CP4 och sedan sista stigningen upp och ner och därefter tar paus för natten för att sedan ha tre dagar med (relativt) plattmosande till målet?

GoranS sa:
Ska man gissa att hon försöker klara av parcouren idag, d.v.s. ner till CP4 och sedan sista stigningen upp och ner och därefter tar paus för natten för att sedan ha tre dagar med (relativt) plattmosande till målet?

Målgång fredag eftermiddag/kväll. Låter som en stabil plan och jag gissar också att det är så det blir :)

Efter 10,5 dag av kamp och umbäranden så är det vid CP4 över 20 tävlande inom knappt två fågelmil.

_20190806_162100.JPG

Stina nöjer sig tydligen inte med att bara klara av parcouren för nu har hon trampat en halvtimme sedan hon lämnade parcouren bakom sig.

Utvecklingen i avstånd mellan de tre i täten vid CP:erna (placering vid resp. CP bland de som inte brutit inom parentes)
                CP1         CP2            CP3           CP4           Mål
Kolbinger      8.47 (2)   1.14.16  (1)   5.08.38 (1)   7.08.20 (1)  10.02.47
Davies        +0.04 (5)     +0.05  (2)     +4.12 (2)     +7.38 (2)    +10.32
Hendrickx     +0.03 (3)    +12.12 (11)    +22.50 (4)    +23.22 (3)    +13.01

Så Davies håller jämna steg med Kolbinger till CP2 och tappar därefter kontinuerligt. Var väl egentligen i östra Österrike som tappet började med på allvar om jag minns rätt. Hendricks tappar rejält redan mellan CP1 och CP2. När jag nu tittar ser det ut som han hade en första nattvila på nästan nio timmar vilket troligen bidrog. Sen tappade han en rätt rejäl mängd tid ytterligare till CP3 för att gå relativt jämnt med Kolbinger till CP4 och sedan komma med en riktigt bra långspurt.

Fjärdeplatsen känns rätt troligt att Schuster kommer att ta såvida han inte ligger på extremt sömnbehov och måste stanna många timmar. Om femteplatsen är det däremot mer eller mindre helt jämnt mellan Thomas och Le Roux. De är inte heller direkt hotade bakifrån så de kommer nog att bli femma och sexa, men i vilket ordning, tja, säg det.

Har ju fokuserat rätt mkt på Pontus och Stina under dagen så en liten titt på övriga svenskars positioner innan det är dags att avsluta den elfte dagens följande av loppet.

Katja har precis påbörjat parcours CP4. Frågan är om hon tänker sig att stanna till i någon by rätt snart eller om hon tänker sig att köra över Galibier i mörkret. Ingen trackeruppdatering på drygt 20 min talar kanske för det förstnämnda.

Amy har passerat Albertville och är i dalgången som leder fram till klättringen upp till Télégraphe och Galibier.

Anna är precis norr om Lac Léman (Genèvesjön) och i höjd med Lausanne.

Erik är vid norra änden av Lago di Mezzola, strax norr om Comosjön.

Lorenza slutligen verkar ha slagit nattläger strax söder om San Leonardo och kommer i så fall att efter en kort uppvärmning ha Timmelsjoch att ta sig an under inledningen av morgondagen.

GoranS sa:
Fast nu har hon stannar efter 197 km och enl Strava 4300 hm.

Jäklarns vilka höjder. Jag har ingen egen erfarenhet och upplever dem extra enorma när jag ser att en person jag har träffat har klarat av dem på medan jag har levt en platt dag hemma. Stiligt, Stina!

YES!

Miko Mäkipää levererar i år igen!

Jag är rätt säker på att detta är loppets absolut mest galna ruttval. Till starten på parcours CP4 har han nämligen valt att ta sig över Col des Rochilles.

En grov inritning från Susa där de som tagit rutten via Comosjön börjar klättringen upp till Col de Mont Cenis (NV om Susa) har/ska Miko alltså tagit en rutt som är något i stil med nedanstående för att ta sig till starten på parcouren.
Skrmklipp.JPG

Petert sa:
GoranS sa:
Fast nu har hon stannar efter 197 km och enl Strava 4300 hm.

Jäklarns vilka höjder. Jag har ingen egen erfarenhet och upplever dem extra enorma när jag ser att en person jag har träffat har klarat av dem på medan jag har levt en platt dag hemma. Stiligt, Stina!
Personligen brukar jag räkna en dag med 3000 höjdmeter som en riktigt bra dag på en cykelresa och börjar det närma sig 4000 höjdmeter är det riktigt tufft. Att då dag 11 på loppet slänga in 4000+ hm är mkt starkt.

Jag vet inte hur exakta Strava-siffrorna är, men från dalen upp till Galibier är det totalt över 2000 höjdmeter om man beaktar utförskörningen ner till Valloire från Col du Télégraphe och jag tänker mig att stigningen till Alpe d'Huez genom att den väl hade lite utför i sig nog är runt 1000 höjdmeter. Och backen efter CP går från strax över 700 möh till nästan 1700 möh. Med någon liten knix extra kan Strava-siffran inte vara alltför galen.

Är nu nio cyklister som fortfarande inte påbörjat parcours CP3. Fyra av dem skulle jag säga rätt säkert kommer att påbörja parcouren imorgon. Ev. ytterligare en medan de fyra sista nog får vänta en dag ytterligare (åtminstone).

GoranS sa:

Var nästan lite besviken på han ifjol då han cyklade en "vanlig" rutt med typ inga överraskningar.
Iof flög han direkt från mål för att direkt cykla Silk Road Mountain Race med samma cykel... En Tunturi hybrid (?) Från 2003. Förstår fortf inte hur han kom sig runt i srmrno1
För att sen komma imål och cykla nästa lopp...
Iår blir de PBP efter Tcr

Inte så långt kvar till sista parcouren för Schuster nu. En sedan knappt tre timmar pausande Thomas har nu ett ganska klart försprång i kampen om femteplatsen. Där bakom är dock Le Roux upphunnen efter att inte haft ngn rörelse på sju timmar. Green är förbi, Jacobson är inte långt efter och även Daniel hotar att ganska snart passera. Så i värsta (rimliga) fall kan Le Roux rasa till nionde plats (om det nu inte är ngt ordentligt problem för då kan det ju förstås bli än sämre).

GoranS sa:
YES!

Jag är rätt säker på att detta är loppets absolut mest galna ruttval. Till starten på parcours CP4 har han nämligen valt att ta sig över Col des Rochilles.

En grov inritning från Susa där de som tagit rutten via Comosjön börjar klättringen upp till Col de Mont Cenis (NV om Susa) har/ska Miko alltså tagit en rutt som är något i stil med nedanstående för att ta sig till starten på parcouren.

Där kan vi snacka slakmota......

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
YES!

Övre delen av "slakmotan" har ett parti på 2,5 km där det verkar vara 11% snitt.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
YES!

Övre delen av "slakmotan" har ett parti på 2,5 km där det verkar vara 11% snitt.

Klassisk slakmota, så som de ser ut hemmavid.

;-)

Peth sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
YES!

Klassisk slakmota, så som de ser ut hemmavid.

;-)

En sån där väg som citeras som "Jag brukar cykla fram och tillbaka till skolan".

Bilder finns på hans Twitter @mkpaa
Ser ut som de va mycket grus. Där hittar ni även en bild av hans Tunturi (jag undrar vad den ramen väger o skulle va intressant att höra Sixten om dess geometri)

Vackert, men jag hade nog föredragit att inte ha en cykel att dra på om jag skulle dit, alternativt en mer adekvat cykel.

Senast ändrad:
Schuster i mål som fyra. Uppdaterad tabell för progress genom loppet. Inom parentes placering vid resp. CP bland de som inte brutit.
                CP1         CP2            CP3           CP4           Mål
Kolbinger      8.47 (2)   1.14.16  (1)   5.08.38 (1)   7.08.20 (1)  10.02.47
Davies        +0.04 (5)     +0.05  (2)     +4.12 (2)     +7.38 (2)    +10.32
Hendrickx     +0.03 (3)    +12.12 (11)    +22.50 (4)    +23.22 (3)    +13.01
Schuster      +0.15 (6)     +1.45  (3)    +23.23 (5)    +25.49 (4)    +25.17

Katja startade trampandet strax före fem i morse och har klarat av Galibier och nerfarten och har påbörjat stigningen upp till Alpe d'Huez.

Amy drog igång vid halv sju och har precis kommit upp till Valloire och ska därmed påbörja parcouren.

Anna hade morgonrevelj redan klockan fyra och har nu tagit sig söderut ner till Annecysjöns norra strand.

Erik har nyligen passerat Como vid Comosjöns sydvästra spets efter att vid halv sex lämnat övernattningen vid sjöns norra spets.

Lorenza tog lite sovmorgon och startade klockan 8 och håller nu på och jobbar sig uppför den första delen av stigningen upp mot Timmelsjoch.

Sitter och undrar över Stinas vägval. Visst känns det bra att undvika Lyon men det verkar vara rejält med berg på den sydliga sträckning hon är påväg mot. Mindre med knölar och taggiga vägar i norr vad jag kan se.

EDit: Kolbringer vände brant norrut sydväst om Lyon, kanske ett bra vägval genom låglänt terräng.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
Sitter och undrar över Stinas vägval. Visst känns det bra att undvika Lyon men det verkar vara rejält med berg på den sydliga sträckning hon är påväg mot. Mindre med knölar och taggiga vägar i norr vad jag kan se.

EDit: Kolbringer vände brant norrut sydväst om Lyon, kanske ett bra vägval genom låglänt terräng.
Stina kommer, om hon inte ändrat plan radikalt sen jag pratade med henne några veckor innan loppet, att göra en liknande manöver som Kolbinger och följa det flackare området i närheten av Loire-floden. Tanken var nog dels att passage av städer tar tid och dels att försöka hitta en rutt som undvek höjdmeter (utan att bli farligt mkt längre). Förutom att ge höjdmeter så är vägar i bergiga trakter också typiskt mer kurviga vilket gör att det som kan se ut som en klart kortare väg i verkligheten kanske inte är så mkt kortare. Och lägger man på höjdmeterna kanske den vinsten också är uppäten.

En liten jämförelse mellan några olika fart-tid-grafer.

Först Pontus:
Capture.PNG

Sen Stinas:
Capture.PNG

Kolbingers:
Capture.PNG

Och Allegaerts från 2016:
Capture.PNG

Tycker det är ganska talande bilder.

GoranS sa:
En liten jämförelse mellan några olika fart-tid-grafer.

Först Pontus:

Sen Stinas:

Kolbingers:

Och Allegaerts från 2016:

Tycker det är ganska talande bilder.

Onekligen, gammal randosanning; det är pauserna som kostar...
Allegaerts farter är ju något out of the ordinary. Med samma upplägg hade han nog krossat det här startfältet.

Tillbaka
Topp