Transcontinental race No 7

Tre man inne i slutparcouren - Froese, Kloc och Bagoly. Bör väl vara i mål inom 1-2 timmar.

Därefter tre cyklister i en "utspridd klunga". Dessa kan jag inte se Pontus rå på. Ligger sen ytterligare tre stycken som nog blir tufft att göra något åt. Sen skulle man dock kunna tänka sig första svensk i mål, vilket skulle innebära en 25:e plats. Dock finns åtminstone två åkare som starkt konkurrerar om den platsen - 58 (Brinkman) och 84 (Mäkinen).

GoranS sa:
desmo sa:
Hur blir man bra på ultra-cykling?
Jag menar, att det går att träna upp sig för att cykla fort, det förstår jag.
Men hur tränar man i att hantera sömnbrist? Att orka cykla dag ut och dag in med ett minimum av vila?
Är det genetiskt? Är det erfarenhet?
Gissar friskt att det är precis som med det mesta annat - man kan träna upp det men det finns genetiska aspekter som påverkar hur lätt man har att tänja gränserna.

Det räcker nog långt att bara vara lite ”speciell” ?

NLC sa:
GoranS sa:
desmo sa:
Hur blir man bra på ultra-cykling?
Jag menar, att det går att träna upp sig för att cykla fort, det förstår jag.
Men hur tränar man i att hantera sömnbrist? Att orka cykla dag ut och dag in med ett minimum av vila?
Är det genetiskt? Är det erfarenhet?
Gissar friskt att det är precis som med det mesta annat - man kan träna upp det men det finns genetiska aspekter som påverkar hur lätt man har att tänja gränserna.

Det räcker nog långt att bara vara lite ”speciell” ?

Sömnbrist - heltidsarbetande småbarnsförälder?

Bild som illustrerar positionerna för svenskarnas prickar/flaggor:

Capture.PNG

Rött - Pontus
Blått - Stina
Grönt - Katja
Rosa - Amy
Lila - Anna
Orange - Erik
Brun - Lorenza

GoranS sa:
:
Erik har tagit ett udda ruttval och skippat Col de Mont Cenis. Gisssningsvis kommer han att köra upp över Galibier söderifrån för att ta sig till parcoursstarten, för det kan väl ändå inte vara s.a. han tänker sig att replikera en viss finsk rutt?!
:
Nej, ta mig tusan! Erik tog "den finska rutten"!
Capture.PNG

heffe sa:
Är det någon som lyssnar på podcasten? Roligt att höra deltagarnas egna berättelser om vad som har hänt och hur de upplever racet.
https://www.transcontinental.cc/podcast
+35, bättre än sommarpratarna i stadsradion.
Öht så tycker jag att TCR är mycket bra på reportage, visst har dom mycket material att ösa ur men det är gjort med stor finess.
Bilderna som fotograferna förmedlar är ofta så fruktansvärt bra att man baxnar. Inte bara vyer utan även ansikten som ler av glädje (hur det nu är möjligt) men också tröttheten, slitaget....grymt jobb.

Med 20 cyklister i mål har vi följande. Lite intressant att notera att Gruebner på 19:e plats faktiskt var 7 min efter Pontus vid CP4. Stark avslutning!
                    CP1           CP2            CP3            CP4           Mål
 1: Kolbinger      8.47  (2)   1.14.16  (1)   5.08.38  (1)   7.08.20  (1)  10.02.47
 2: Davies        +0.04  (5)     +0.05  (2)     +4.12  (2)     +7.38  (2)    +10.32
 3: Hendrickx     +0.03  (3)    +12.12 (11)    +22.50  (4)    +23.22  (3)    +13.01
 4: Schuster      +0.15  (6)     +1.45  (3)    +23.23  (5)    +25.49  (4)    +25.17
 5: Thomas        -0.04  (1)     +2.11  (4)    +24.30  (6)    +28.52  (5)    +31.18
 6: Le Roux       +0.18  (7)    +11.05  (9)    +26.34  (7)    +31.11  (6)    +31.58
 7: Jacobson      +2.48 (88)    +14.01 (16)    +31.27  (8)    +32.28  (7)    +35.15
 8: Green         +1.59 (46)    +19.12 (54)    +32.44  (9)    +42.13 (10)    +35.59
 9: Daniel        +1.17 (24)    +12.26 (11)    +34.13 (12)    +42.28 (11)    +37.04
10: Ouaja         +0.49 (16)    +11.56 (10)    +33.56 (11)    +41.24  (9)    +42.30
11: Nash          +0.42 (11)    +13.42 (15)    +45.31 (20)    +34.05  (8)    +43.00
12: Thomas        +0.46 (13)     +9.50  (8)    +19.04  (3)    +42.57 (12)    +50.12
13: Ehrl          +2.31 (64)    +16.50 (28)    +50.42 (26)    +48.59 (15)    +51.50
14: Cassidy       +0.03  (4)     +4.02  (7)    +43.37 (15)    +46.24 (13)    +53.00
15: Rogóz         +1.08 (21)     +4.00  (6)    +33.47 (10)    +50.07 (17)    +54.12
16: Froese        +0.48 (15)    +18.20 (46)    +47.30 (21)    +50.02 (16)    +56.01 
17: Kloc          +1.34 (33)    +20.19 (70)    +44.28 (17)    +51.36 (20)    +56.35
18: Bagoly        +1.42 (36)    +18.34 (49)    +40.50 (14)    +47.38 (14)    +57.16
19: Gruebner      +2.00 (47)    +16.00 (21)    +50.26 (25)    +55.20 (26)    +58.49
20: Falconer      +1.27 (28)     +3.40  (5)    +43.45 (16)    +51.14 (19)    +60.07

Inom parentes placering vid resp. CP bland de som inte brutit.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
GoranS sa:
En liten jämförelse mellan några olika fart-tid-grafer.

Först Pontus:

Sen Stinas:

Kolbingers:

Och Allegaerts från 2016:

Tycker det är ganska talande bilder.

Onekligen, gammal randosanning; det är pauserna som kostar...
Allegaerts farter är ju något out of the ordinary. Med samma upplägg hade han nog krossat det här startfältet.

Jag ställer mig tveksam till en sådan slutsats. Det ser ut som om han offrade sig mer i slutspurten. Tanken är att inte bara vinna utan pressa sig så mycket som möjligt. Fiona tog någon timmes sömn när hon kunde kostat på sig många fler. Hon säger dock att hon kunde pressat sig mer, Allegaerts hade mer erfarenhet samt ligger säkert närmre sitt yttersta vilket möjligen ger att Allegaerts skulle vunnit om han haft 2016 form idag men om det hade blivit kross är svårt att säga.

Årets upplaga med nord-västlig riktning verkar ha gett extremt mycket motvind alt sida motvind, tex nordlig vind i Serbien (där det enligt Martin nästa alltid blåser nordlig pga väderfenomen) samt 5-6m/s sida-mot för täten i Frankrike. Hade det varit 5-6m/s medvind istället hade vi sett betydligt högre snittfart. De åren som startats i Belgien får med större sannolikhet dessa väderfenomen med sig.

Vad man skulle kunna göra för att få något bättre jämförelser (dock även de grova) är att rekonstruera (interpolera) ovanstående rutter (gärna Hayden också) från tracker-punkterna och simulera dem i https://www.bestbikesplit.com/ . Den tar även hänsyn till historisk väderdata. Utöver det har vi faktorer som värme, krämpor, mekanik-strul, vägunderlag, terräng, hur vädret påverkade cyklisten, etc. I bergsområden och lågtryck har säkerligen även historisk väderdata väldigt mycket spridning.

Senast ändrad:
Om man tittar på 2016 års lopp och utvecklingen för topp-5 så var den enligt:
                 CP1        CP2        CP3        CP4      Mål
Allegaert      1.00.16    2.07.37    3.16.17    5.23.06    8.14.38
Phillips         +9.12      +8.47     +18.05     +31.48     +26.57
Mazon            +9.49      +4.49     +16.59     +33.16     +32.17
Hayden           +0.34     +33.30     +32.13     +30.50     +38.37
Sandholt        +11.42      +8.16     +17.43     +??.??     +42.50

Det finns en tid registrerad på Sandholt vid CP4, men den är uppenbart orimlig och tittar man på trackerspåret ser man också attd et varit strul med trackern från CP4 och en bra bit mot mål så den tiden som står är meningslös att basera något resonemang kring.

Åtminstone tvåan och trean tar ju tid på Allegaert från CP4 till mål, vilket inte stödjer hypotesen om att belgaren skulle pressat extremt hårt på slutet. Min känsla är att Allegaerts storhet är att han maler ner allt motstånd med ett oerhört konsekvent cyklande med lite tid av cykeln och den tiden han är av cykeln använder han till det väsentliga samt att han håller uppe trycket bra när han cyklar.

Man skulle ju kunna titta lite på hur hans utveckling kontra konkurrenterna var i de två andra segerloppen och se om man kan finna något stöd för att han ev. slår av lite på slutet om han har en stor ledning. Just 2016 har jag för mig att han tog en ganska mkt nordligare rutt än övriga. Skulle ev. kunna vara en anledning till att han gick relativt svagt från CP4 till mål.

Angående vindar kan man också fråga sig vilka vindriktningar den historisk databasen tar hänsyn till. I bergiga trakter på på varma sommardagar är min erfarenhet att även om det på en större skala är tämligen vindstilla så är det rätt vanligt att det på morgonen är motvind om man kör nere i en dalgång där det lutar uppför medan man samma väg typiskt har medvind på em/kvällen. Detta p.g.a. att kall luft på morgonen går ner i dalen medan varm luft på em går uppåt.

Ett ställe där den effekten är helt vansinnig är om man åker SS12:an från Ora mot Bolzano på em en varm och solig dag. Den skjutsen man får av vinden där under några km lätt får hjälp med 10+ km/h. Effekten avtar sen men finns kvar upp mot Bolzano. Har observerat denna vid ett antal tillfällen (gissningsvis någonstans mellan 5 och 10).

Hacker har gått i mål som tvåa i damklassen och 21:a totalt. Ytterligare sju cyklister inne i slutparcouren. Därefter kommer Pontus vilket innebär att han borde gå mot en 29:e plats. Antingen har han tappat lite på slutet eller så har jag tidigare missat några cyklister när jag försökt räkna fram hans placering genom att titta på prickarna. Är inte alltid helt lätt att se alla nummer då de kan ligga mer eller mindre ovanpå varandra om cyklisternas positioner är väldigt nära och jag har inte orkat zooma in varje prick maximalt för att se att det verkligen bara är en prick det rör sig om.

Stina slog nattläger strax efter klockan 7 med 373 km på mätaren för dagen. Min gissning är att hon har i underkant 40 mil kvar, så med en likartad etapp under fredagen som idag kommer hon att gå i mål i morgon kväll, d.v.s. sub-2 (veckor).

Saxat detta från nätet och man får väl ta de med en nypa salt. Inte kollat om siffrorna stämmer men
"The 2016 and 2017 routes were designed so that someone who averages about 250 km per day should finish in time for the party... Someone who wants to be in the top 25% of finishers probably needs to average at least 300 km per day. Someone who rides more than 350 km per day should finish in the top 5%. Someone who only averages around 200 km per day not only won’t make the party..."

Min skattning säger att Pontus har drygt 10 mil kvar, Stina som sagt knappt 40 mil, Katja och Amy båda runt 70 mil, Anna drygt 100 mil och Erik 115 mil (är mitt i parcours CP4). Lorenza är en bit väster om Zürich och har kanske 160 mil kvar.

Oooh sa:
Saxat detta från nätet och man får väl ta de med en nypa salt. Inte kollat om siffrorna stämmer men
"The 2016 and 2017 routes were designed so that someone who averages about 250 km per day should finish in time for the party... Someone who wants to be in the top 25% of finishers probably needs to average at least 300 km per day. Someone who rides more than 350 km per day should finish in the top 5%. Someone who only averages around 200 km per day not only won’t make the party..."
Enligt wikipedia så var 2016 års rutt 380 mil medan 2017 års liksom årets 400 mil, naturligtvis med brasklapp för det fria vägvalet under större delen av loppet men som en fingervisning. Jag vet inte om tiden från cykelstart till partystart varit densamma så det är ju lite svårt att uttala sig exakt om dagsetappslängder, men gissningsvis är väl de angivna siffrorna vad gäller längder ungefär lika giltiga i år som 2016/2017.

https://www.transcontinental.cc/report/2019/8/8/race-report-day-13
Stephane Ouaja sa:
“I found it very, very hard this year. I was suffering every day. In other years, I always enjoy the views, I enjoy the climbing. But this year I was just pushing on the pedals. The parcours this year were…”. He shakes his head, searching for the word. “…they were monstrous.”

Han har åkt de senaste 5 åren, det säger nog lite att det var en tuff bana i år även om antal skattade höjdmeter är liknande mot några tidigare lopp så är det kanske skillnad på meter och meter. Kanske mattades han även av vinden.

Senast ändrad:
Torgil sa:
https://www.transcontinental.cc/report/2019/8/8/race-report-day-13
Stephane Ouaja sa:
“I found it very, very hard this year. I was suffering every day. In other years, I always enjoy the views, I enjoy the climbing. But this year I was just pushing on the pedals. The parcours this year were…”. He shakes his head, searching for the word. “…they were monstrous.”

Han har åkt de senaste 5 åren, det säger nog lite att det var en tuff bana i år även om antal skattade höjdmeter är liknande mot några tidigare lopp så är det kanske skillnad på meter och meter. Kanske mattades han även av vinden.
Känns som parcourerna i år varit längre än tidigare och det var väl bara tvåan av de numrerade som var en backe. De tre övriga har varit 2-4 backar. Och min känsla är att de varit tuffare. En hypotes kan vara att de tidigare varit tvungna att korsa berg utanför parcourerna och/eller åka genom områden med backig terräng på ett annat sätt än vad som krävdes i år och att det gjort att antalet höjdmeter totalt i årblev relativt normalt.

Senast ändrad:
Stina drog igång redan strax före klockan två för vad som förhoppningvis bli etappen som tar henne till Brest.

Pontus stannade vid elva i går kväl inte så långt från slutparcouren och äg fortfarande stillastående.

Pontus inne i slutparcouren. Borde bli målgång vid lunchtid.

Någon som vet när happys egen långloppsmålgångsstreamare, aka Anton, drar igång sändningen från Brest? För hans relativa tystnad i tråden på sistone utgår jag beror på att han riggat sändningsutrustningen.

Senast ändrad:
ooms sa:
GoranS sa:
Någon som vet när happys egen långloppsmålgångsstreamare, aka Anton, drar igång sändningen från Brest? För hans relativa tystnad i tråden på sistone utgår jag beror på att han riggat sändningsutrustningen.
Satt inte han i husarrest i USA?
Fast det var väl mer komma tillbaka in än att komma ut som var problemet!?

En varning för kebab i Angers verkar vara på sin plats:

Yesterday was hard. I got food poising from a kebab in Angers and was vomiting throughout the night so we had to stop early and take shelter from the rain in a petrol station. Today is going to be challenging with no food to give me energy and overall exhaustion. The finish has never felt so far away. #TCRno7cap249b

Från https://www.facebook.com/groups/Transcontinental.en/

GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Jo, så brukar det vara. Frågan är om han vill riskera det.

ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Jo, så brukar det vara. Frågan är om han vill riskera det.
Lite får han väl offra kan jag tycka. Jag menar, att få ta emot ett antal härjade, väderbitna, svettmarinerade och urblåsta (på mer än ett sätt) svenska cyklister i Brest måste väl vara ganska mkt värt!?

30 cyklister i mål, Brown in som trea bland damerna och 30:e totalt. Pontus trea i ledet in mot mål, skulle möjligen kunna ta en placering. Ser ut som Stina ligger nia av de som inte nått slutparcouren. Skulle i så fall tala för en nuvarande placering av 42.

Rätt lite extrakläder? Måste ju ha både jacka, mössa och långa byxor utanför bild? Och klena lysen, eller är det bara extralysen?

Fast med facit i hand är det ju det vinnande konceptet... :-)

Runt 3,5 mil till mål för Pontus.

(Börjar uppenbarligen gå in i väggen nu. Två editeringar för att lyckas få detta inlägg språkligt hyggligt rätt.)

Senast ändrad:
GoranS sa:
Runt 3,5 mil till mål för Pontus.

(Börjar uppenbarligen gå in i väggen nu. Två editeringar för att lyckas få detta inlägg språkligt hyggligt rätt.)
Du får väl kosta på dig en powernap på en kvart eller så. ?

Tillbaka
Topp