Transcontinental Race No. 8

Jag har kört både 28 mm och 32 mm och märker ingen större skillnad förutom när jag tittar på däcken. Cyklistens förmågor gör nog större skillnad i sammanhanget.
Jag är (också) ganska imponerad av de slanglösa 5000-däcken. @mhenry, @svebilius och jag körde en del stök utan punka i somras. (Tomas körde slangvarianten dock och fick en punka då en gammal lagning gick upp, men det räknas inte.) Själv har jag ännu inte märkt någon skillnad mellan de nya och gamla, men har läst att de nya har 3 lager sidoväggsväv isf 2, vilket talar för dem.

Och det är väl som @mhenry skriver m att cyklisten är mer begränsande, iaf i mitt fall..

Delad hytt med kamratanda modell randolukt?
Tättrion gör gemensam sak och specialbeställer en extra färjetur!? Tuffare för de som kommer ensamma.

Dom bokar såklart hela färjan själv. Det är väl inte så långt över, men någon öl & räkmacka hinner dom med. Sen 3 flaskor whiskey till Kaptenen, så att färjan stannar i hamn i minst 24h.

Bild från senare del av parcour 4:
1659368529833.png

Pulawski över på norra sidan Donau sen 2.20.
1659368948896.png

Jakubek är halvvägs ute i floden och cyklar på en ö. Får se om Vousden och Gemperle tar den vägen också. I Pulawskis hjulspår cyklar Saint-Exupéry. Dessa ska om inget speciellt inträffar göra upp om placeringarna 4 till 8 för bakom dem är det ganska långt ner till förföljarna:
1659369166097.png

Strassers prick har nu dykt upp en bit in på gruset. Bialek framme vid start. Undrar om Bartholomeos är stilla vid CP4 IRL eller inte?
Med mindre än att han har något problem tycker jag det känns som en skum taktik och sitta och häcka vid CP4 och vänta på solnedgången för att ge sig ut på en parcour med dåligt underlag i mörker. Min gissning är därför att hans prick inte speglar hans verkliga position.

Edit: Eller om han är dödstrött och känner att han bara måste få lite sömn innan han ger sig på parcouren.

Uppskattningsvis hade Strasser 25 min försprång på Bialek in i parcouren. Nu ser det ut att vara dryga kvarten så Bialek har tagit kanske 10 minuter. Och då har de avverkat kanske 1/5 sträckmässigt. Min gissning är att Bialek kommer att avsluta parcouren före Strasser.

En timme och tjugo minuter till dess solen går ner i Malaia (nära slutet på parcouren). Har svårt att se dem hinna med hela parcouren innan solen gått ner. Enligt detta FB-inlägg har vädret också slagit om. Gissar att det innebär att det åtminstone är mulet vilket innebär att det ganska snart efter solnedgången blir mörkt. Får säga att jag är glad att jag inte ska göra det täten ska göra nu.

Antal cyklister som är registrerade vid de olika CP hittills (inom tiden kontrollen var öppen om jag tolkar det rätt):

CP1: 212
CP2: 162
CP3: 34
CP4: 3

Från TCR-FB-sidan:

"Concerned about the weather on the parcours, Ulrich knew he had to just keep going. Christoph had previously recce'd the section - when asked if he was looking forward to it again?: "No!"

Jag tolkar det som att Bartholmoes faktiskt inte sitter och häckar vid CP4 utan att det är prick-uppdateringen som fallerar snarare än han.

Strasser verkar nu ha en ledning på drygt 10 minuter.

Hoppas mysteriet med Bartholmoes snart kan få sin lösning. Om han verkligen vilar vid CP4 känns det som en rätt rejäl chansning (om han har segerambitioner) då han kommer att vara tvungen att cykla hela parcouren i mörker givet att Strasser och Bialek hinner med första färjan på det bästa stället imorgon bitti.

Enligt tidigare är det från Bechet 05.00, från Turnu Magurelu 08.00 och från Zimnicea 08.30. Dock bör väl dessa vara lokala tider, d.v.s. det handlar om 04.00, 07.00 och 07.30 svensk tid. M.a.o. om de satsar på t.ex. Bechet-färjan är det 7,5 timme kvar till det den ska gå enligt tidtabell.

Undrar lite vilken färja de kommer att satsa på. Spontant känns Zimnicea-Svishtoc som den som vore bäst om de kan hinna med.

Om jag låter RWGPS rita in väg från färjan på södra sidan floden till starten på sista parcouren och säger åt den att "avoid highways" får jag från

Oreahovo: 386 km (västligaste)
Nikopol: 314 km (mellanalternativ)
Svishtoc: 260 km (östligaste)

Även om den västligaste färjan går 3,5 timmar före den östligaste kompenserar det väl knappast för 126 km längre rutt!? För inte kan de väl snitta 36 km/h i detta skede av loppet och med inte helt platt väg!? Mellanalternativet känns hur som helst som väsentligen oanvändbart om man kör för segern.

Felnavigering trodde jag inte att det var, snarare att han hade förflyttat sig till ett väderskydd utmed en stig etc etc. Jag har inte sådan koll på vädret över honom för att inte tro att det skulle kunna vara rimligt.

Men när du säger det så var han på den andra sidan av vägen förra gången. ?

Där Strassers och Bialeks prickar befinner sig verkar det vara skog. Om ett tag kommer de ut på vad som mer ser ut som ängsmark och det förefaller vara det fram till sista biten av parcouren där det åter blir skog en kort bit.

I min ruttplanering insåg jag att västligaste alternativet endast hade varit aktuellt om jag hade kört parcoursen baklänges/tagit checkpointen sist. Annars hade det inneburit en rejäl omväg. Min strategi var att sikta på den östligaste då den innebär kortast resväg med enda undantaget om man missar sista färjan (17.30 om jag minns rätt) men kan hinna med sista från mellanalternativet (20.00 från samma dåliga minne) då var det värt de extra kilometrarna men endast då. Allt detta från någon som hade varit jävligt glad över att få gå i mål :) och inte någon som har med tätstriden att göra.

När vi var i krokarna tidigare i sommar kom ett helt galet skyfall som var väldigt lokalt. Så det går inte att utesluta lokala vädervariationer.

Jag gissar på att de kommer att köra färjan till Svishtov (var kommer "Svishtoc" ifrån?), sedan väg 504 söderut mot Veliko Tarnovo och väg 55 över bergen. Vi körde samma rutt åt andra hållet. Tror 55:an är lägsta passagen och 504:an var i princip bilfri, men väldigt kuperad och varm. 37-38 grader över öppna fält. Fyfan.

När vi var i krokarna tidigare i sommar kom ett helt galet skyfall som var väldigt lokalt. Så det går inte att utesluta lokala vädervariationer.
Sådana får man väl mer eller mindre se som slumphändelser som nästan är omöjliga att ha någon strategi mot. Händer det så händer det och då får man försöka ”överleva” det bäst det går.

Jag gissar på att de kommer att köra färjan till Svishtov (var kommer "Svishtoc" ifrån?), sedan väg 504 söderut, och sen väg 55 över bergen. Vi körde samma rutt åt andra hållet. Tror 55:an är lägsta passagen och 504:an var i princip bilfri, men väldigt kuperad och varm. 37-38 grader över öppna fält. Fyfan.
Jag tog det från första inlägget där färjorna nämndes. Har ingen känsla för vare sig bulgariska eller rumänska för att döma ut något. Troligen är det väl en felskrivning så jag lovar bot och bättring.

Tror absolut inte att det är ngt medvetet ”fusk” men det skulle ju kunna bli en fördel i slutstriden att kunna cykla under de andras radar,
Tror knappast någon har mental kraft nog till att köra smarta tricks dag 8 på en sån här tävling ;) Jag var rätt korkad redan dag fyra. (Dag två ska jag vara helt ärlig)

Jag tog det från första inlägget där färjorna nämndes. Har ingen känsla för vare sig bulgariska eller rumänska för att döma ut något. Troligen är det väl en felskrivning så jag lovar bot och bättring.

Свищов stavas det tydligen. Har inte heller nån känsla för språken, men min bulgariska kollegas fru rekommenderade rutten dit, så jag fick höra ortens namn uttalas IRL.

Tillbaka
Topp