Transition Bikes, Bandit 29" - nåt att ha tror ni?

kalis

Aktiv medlem
Såg att Transition Bikes äntligen släppt sin första 29er, the Bandit 29" med 140mm fram och 130mm bak! Mina två tigare Transition-hojjar (Dirtbag & Covert) var jag väldigt förtjusta i, så denna kanske kan vara något när jag tröttnat på Stumpjumpern.

Som vanligt, inga överkomplicerade länksystem eller annat hokus-pokus, bara enkelt och funktionellt! Vad tror ni, är det nåt att ha?

Bandit29_1.jpg

http://transitionbikes.com/Bikes_Bandit29.cfm

Har haft en Dirtbag. Tycker att Transition gör bra hållbara cyklar, så jag ser inte varför den där inte skulle hålla minst samma känsla av kvalitet.

Nu är filmen uppe också. OK, det är ju inte vilka "everyday riders" som helst i filmen, men den ser ändå sjukt rolig ut. Kan definitivt bli aktuell för nästa inköp om nåt/några år!

Shredability! Bästa ordet.

Intressant med utförsinriktade 29ers. Till våren är din FSR-29a (väl?) gammal, då får du köpa den där istället.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Shredability! Bästa ordet.
>
> Intressant med utförsinriktade 29ers. Till våren
> är din FSR-29a (väl?) gammal, då får du köpa
> den där istället.

Ja, en Stumpy29 håller väl knappt ett år ens ;-)
Nä, den får nog leva kvar i MINST två säsonger tror jag. Sen är gen2 av Bandit29 släppt och då jäklar.

De där stigarna som är maskin byggda skulle ju va lika flowiga på en helstel 29er eller 26a för den delen. Kul dock att man börjar göra lite AM 29ers. Det tar många år innan "de stora" krafterna i cykel industrin fattar och följer...... Det är de små tillverkarna/ byggarna som leder cykelindustrin framåt och bestämmer utvecklingen. Precis som i skid/bräd industrin.

...men jag gillar utvecklingen :-)

"We really knew that we wanted to keep it short rear end" — och ändå kan man parkera en Fiat mellan bakdäcket och sadelröret?

Senast ändrad:
Yep, the bend ST solves tyre clearence issues (theres room enough for a 2.4" Ardent) aswell place the front der. proberly in position.
As far as the chainstay/"short rear end" - despite however it "looks" the chainstay measures aprx.447.04mm, compared to many XC 29´rs with only 80/100mm travel that also have 445-448mm chainstays, so i guess you could say that a 130mm travel single pivot 9´r with identical measures is short rear end´d.

I väntan på Foxgaffeln, börjar jag bygga lite. Den lär väl hamna på dryga 13 kg hoppas jag.
DSC_0574.JPG

DSC_0577.JPG

Kashima RP23
DSC_0584.JPG

Kedjestyrare för 2x10.
DSC_0587.JPG

DSC_0589.JPG

Reverb ska bli kul att testa.
DSC_0590.JPG

DSC_0594.JPG

mtbkr skrev:
> Läckert!
>
> Från vilken butik köpte du ramen?

Från lokal lbs. Dom tog kontakt med Rasmus på Behindbars i danmark, och han fixade utan problem.

Den där blir ju hur grym som helst rooth! Ett riktigt läckert bygge. Jag misstänker att det där gröna monstret kommer att kunna klättra uppför och nerför vad som helst. Kanske dags att öka svårighetsgraden på stigarna nu Bang? Våra befintliga "dödsdropp" kanske inte blir tillräckliga?

Prophet skrev:

> Ska bli kul att bli kränkt av den där.

Japp, den är ju kränkgrön. :)

Det är nog ingen risk, min nuvarande form borgar för att jag kommer att ligga sist i kön hela våren....

crallan skrev:
> Det där blir ju riktigt smaskigt!!

+1

Äntligen har gaffeln kommit. Tog några månader (!) längre än beräknat, men efter en hjälteinsats av Ras på BehindBars i danmark fick jag till slut hem en Float 29. Tack som fan.

Upptäckte att min styrlagerpress inte fixade feta styrlager. Dags att fulmeka mao. Tog hjälp av två gamla bromsskivor, så gick det bra. :)
DSC_0597.JPG

Lätt? Nja. Snabb? Får se.
DSC_0712.JPG

DSC_0715.JPG

DSC_0720.JPG

Spec;

Ram Transition Bandit 29" M
Gaffel Fox Float 34 140
Hjul Hope/Crest/DT Rev+Comp
Vevar XTR 26/38
Vevlager XTR
Framväxel XT dir mount dual pull