crallan skrev:
-------------------------------------------------------
> Den blev ju sjukt fin! Nu vill vi ha en RR!
Tack för alla fina kommentarer!
Här kommer en första RR av B29an. Har kört två rundor på sammanlagt ca tre timmar.
Mina två senaste cyklar har varit en Giant Reign och en Titus Motolite II, och jag har också spenderat mycket tid på min sambos Scott Genius i väntan på Banditen. Dessa cyklar är de jag främst jämför med.
Jag kände mig direkt hemma på cykeln. Alltså direkt. Jag blev sjukt förvånad att det inte kändes mer ovant eller konstigt på något sätt. Jag hade nog väntat mig att jag skulle sitta mer uppe på cykeln, men det känns mer än någon annan cykel jag provat som att jag sitter ”i” cykeln.
Jag har kört stökiga och tekniska stigar mest, och upplever att den känns förvånansvärt smidig, trots slaglängd (typ av cykel) och hjulstorlek. Ibland när det blir stopp på nån sten eller rot, kan det kännas lite trögt att få igång cykeln igen. Men annars är den lätt att trixa och bända med. Den är verkligen lekfull, kul att hoppa runt och ploja med.
Dämparna lär kräva lite mer inkörning, men så här långt känns ffa gaffeln ganska hård. Jag har dock långt kvar tills jag har hittat rätt i inställningarna. Bakdämpen fick jag dra i mer luft i, trots att det kändes som rätt sag i garaget innan körning. Men Kashiman gör att den sjunker ihop mer än vanligt, åtminstone inbillar jag mig det. Får däremot ingen ordning på propedal. Känner helt enkelt ingen skillnad på öppen och stängd. Märkligt.
Efter ett par timmar kan jag konstatera att det som verkligen sticker ut är att bakänden känns riktigt stabil. Den spårar fint och är lugn när man landar. Sjukt stor skillnad mot Titusen, där bakänden for runt som en snorloska. 142x12 verkar vara bra skit.
Den väger ca 13,5 kg, så den är ingen bergsget direkt, men ska man inte slå några svettorekord är den absolut tillräckligt bra uppför för min typ av cykling iaf. (läs min syreupptagningsförmåga) I princip inget bob alls sittande, och bara lite när man står upp.
Men utför är den alldeles glimrande. Den är en riktig uppviglare, den verkligen ber om att det ska gå fortare. Den behöver inga bromsar. Sikta och kör, liksom. :)
Det är ingen DH-cykel, men känslan är absolut att den inte gör bort sig i Åre eller Gesunda, så länge man inte kör de allra stökigaste banorna. För maskinbyggda leder lär den gå som en dröm.
I övrigt gillar jag XT bromsarna skarpt(trots att det känns som att jag inte behöver dom så ofta), och Ardent 2.25 funkar fint på stig och hällar så länge det är hyfsat torrt. Har en uppsättning Hans Dampf jag ska prova också vad det lider.
Reverben känns lite överskattad för vanlig stigcykling. I bikeparks eller i alperna är den nog grym, men än så länge har jag inte använt den mycket.
Mkt nöjd än så länge.
plus
- känns smidig
- galet bra utför
- stabil bak
- kul och bra stigcykel, inte bara bra utför
- XT-bromsarna
- XTR-reglagen, såå bra
- Ardent, finfint rull och bra grepp. Bra allround, men kass i lera dock.
minus
- lite tung
- som alla redan vet, 26” känns lite kvickare. Men bara lite. :)
edit; överdrev lite