Transition Blindside (bilder)

Ok, skall läsa lite mer på mtbr.com, då det kanske ROCO WC man skall satsa på till kommande hojj. Och det passar ju bra, jag som gillar europeiska komponenter ;-)

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> skippa flytande broms när man väl kan få det?
> Det är typ största anledningen till att jag
> väljer just den här.
>

Hmm... jag ser det mer som ett fulmek/efterhandskontruktion till en ram som är felbyggd från början. Varför inte välja en ram där du slipper det, som en deve-länk, majstrå, hårst etc?
Annars kan man lika gärna välja en ren singelpivot.

jonzén skrev:
> pelle hå: en singelpivot får ju annan axelpath
> än alla vpps. och för att då få rätt
> bromskänsla väljer man en floatbroms.

Det är det jag menar, varför köra en ful flytande bromsarm på en faux-bar istället för att välja en ram som rätt från början.

Fast blir det HELT rätt med bromsen om man byter till då tex dw, moderatlänk eller horst.

Är de länkaget helt immuna mot bromstrams?

Carl skrev:
> ...
> Är de länkaget helt immuna mot bromstrams?
>
Jag satt och läste om det tidigare idag. Horst länk skall tydligen vara helt imun mot brake jack. Och om jag förstod det rätt så var syftet det för KarlHeinz Nicolai exjobb. Sedan att den råkade bli trampeffektiv också är ju inte helt fel. Hittade nedaståen bl a.:

"4 BAR LINKAGE DESIGNS: AKA HORST LINK
There’s never been a more hotly contested suspension design on the market then the 4-Bar linkage design with the Horst Link. This design has been around only slightly longer then the original Outland VPP, but its instant success and many attributes have made it the most valued and fought over suspension design in the world. The original design was developed by Horst Leitner at AMP research. The driving goal behind the design was to isolate braking forces from affecting the suspension performance. The first generation Horst bikes did not stiffen up or lift (brake jack) under hard braking. They were and still are to this day “fully active”. The icing on the cake was that the original bikes pedaled better then anything else at the time.

The original Horst patents were purchased by Specialized Bicycles and are selectively licensed to only a few companies in the USA. In Europe and Canada where the US patents don’t apply, Horst Link style bikes are the dominant suspension design. Just like with virtual pivots, and floating bottom bracket designs, many of today’s 4 bar designs are at least 3 generations beyond the original. Everything has been changed to make the already great pedaling design even better without affecting the bike’s excellent performance under braking. Four bar bikes, are light, strong and can be built extremely stiff without the complexity and issues associated with other suspension designs, plus they don’t stiffen up under braking. If you own a suspension bike, you want the suspension to work. One of the worst traits a suspension bike can exhibit is to have the shock get progressively more locked out as you are braking hard into a bump filled corner. This is when you need the suspension most and this is just one of the areas where the 4 bar delivers and others can’t.

So what’s the downside? There is almost nothing bad that can be said about a well made 4-bar design. However, nothing is perfect. Because of the way the suspension works, long travel 4 bar bikes frequently need to have an interrupted seat tube design to the front triangle. Although there is no performance or handling downside to this, some riders prefer the traditional look of a standard front triangle and/or like to have the wider range of seat post adjustment of non-interrupted seat tube bikes.

Bottom Line: Current 4-bar designs from high end companies have the edge over anything else on the market. The ability to build light, class leading bikes at any travel range with ample tire clearance, great pedaling feel, in a fully active chassis with the highest level of durability is a combination that cannot currently be matched by any of the competing designs on the market. "

Beklagar att jag kappade tråden lite :-( Din hojj är fortfarande grym!

Hörde om en kille som måste flytta från Åre till Kalmar gå grund av att all BrakeJacking fått hans tänder att säga ifrån, han måste vila upp dem...

hahaha... rickmantrollet = tandtroll. :)

Tja jag vet inte, som sagt den är fortfarande grym! Men Miches inlägg ger ju en pluspoäng till den gamle välkände Horst som jag inte tänkt på. Där behöver man ju faktiskt inget stag.

Men Spesh Demon då? Om de nu kör med fetinghorstlänkage? Varför ser den ut som den gör med trippla länkarmar??

Oops, sorry för trådkapningen. Blir det mycket får det la bli en egen tråd.

Demon har en helt vanlig Horst. Det som skiljer mot tex Big Hiten är placeringen av dämparen, sedan har de lagt till det extra staget för att driva dämparen och styva upp bakvagnen. Osso ska det förstås se frääänt ut. =)
Det finns alltså inga extra leder, eller annat hokus-pokus, utan staget sitter ihop med kedjestaget framför Horstlänken.

titta här
demo http://web3.custompublish.com/getfi...p/06_DEMO_8_web.jpg?return=www.specialized.no

big hit http://web3.custompublish.com/getfi...xp/bighit-black.jpg?return=www.specialized.no

Senast redigerad av en moderator:
Visst är det ett horstlänkage det är ju därför jag undrar varför de ska ha den där pakethållaren?

Den ligger ju helt separat så det enda jag kan se är att den styvar upp, fast du skriver att den driver dämparen?? hmmm... lost me there.

Syns tydligare på 08an att de inte har nåt med varann att göra tycker jag. En länk för bromsen och en för dämparen = onödigt när dämparlänkaget har horstlänken. Ta bort det övre.

...nu fattar jag förresten, vi snackar om olika grejer. Jag menade att den övre var ett stag till bromsen fast på anabola medan du pratade om den undre.

9387-200_l_6358.jpg

Nej, jag tror inte heller att det övre staget har med bromsen att göra. Om du tog bort det staget helt skulle ju cykeln bli en single pivot. Jag tror att det är där för att styva upp samt ge cykeln ett jävligt vertical eller rear ward wheel path eller vafan det heter.

Kan ingen slänga upp den där grafen som visar att specialized vanliga horstlänks axle-path skiljer sig ungefär en millimeter från vad man kan åstadkomma med en vanlig singelpivot.

Det känns som att enda vinsten med det hela är den frikopplade bromsen. Vilket med vanliga länkage löses med en floater.

Börjar vi kika på VPP, QUAD, Maestro och DW-link mfl. tror jag skillnaderna är större. Men jag kan komma ihåg fel från jämförelserna jag har sett.

GodSpeedSWE: Förlåt, du har en jättefin hoj.

Men, diskussionen har faktiskt lite med just din hoj att göra. Vi jämför ju länkagekonstruktionen hos den med den hos andra. Det kan väl knappast vara ot i tråden?

OK, detta blir mitt sista inlägg i den här tråden, förlåt GodSpeed

Men varför skulle man göra ett helt extra stag som ska agera Floater när Four bar-länkaget ändå är nästan helt neutralt under bromsning?

Blindsiden är dessutom sjukligt jävla fin!

stepanov: För att utan det där staget blir inte Demo-länkaget ett fourbar.

Armen till dämparen är bara en praktisk lösning för att få rätt utväxling till den.

GodSpeedSWE skrev:
> Nu får ni faktiskt ta och ge er, skapa en ny
> tråd där ni diskuterar olika länkage och dess
> funktionalitet. Detta är trådkapning utan dess
> like!!

trådkapning? vill du att vi ska ösa på sida efter sida med jubel över hur snygg din cykel är då eller? om diskussionen inte passar kan du avprenumerera på tråden

GodSpeedSWE: Du får skylla dig själv lite, slänger du upp en fin hojj med en intressant lösning så kommer den att diskuteras, debateras och jämföras samt viss trådkapning ;-) Sitter själv och väljer mellan en Horst länk ram och en ren singel pivot ram med DOPE-arm. Tycker inte valet är givet ännu (har dock Horst länk nu på min Helius FR).

Miche skrev:
> GodSpeedSWE: Du får skylla dig själv lite,
> slänger du upp en fin hojj med en intressant
> lösning så kommer den att diskuteras, debateras
> och jämföras samt viss trådkapning ;-) Sitter
> själv och väljer mellan en Horst länk ram och
> en ren singel pivot ram med DOPE-arm. Tycker inte
> valet är givet ännu (har dock Horst länk nu på
> min Helius FR).

Japp det kan jag klart köpa att det har med hojen att göra till viss del, men när det börjar bli en massa bilder på Specialized hojjar och "tävling" mellan olika länkage typer tror jag man har tillräckligt att diskutera för att det ska räcka till en ny tråd :)

mtbhappy:

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, tråden handlar om den nya blindside ramen, är det så svårt att förstå? Jag tror inte att det är speciellt roligt för någon som är intresserad av cykeln och försöker få "läsa på" lite om den att sitta och läsa sida efter sida med diskussioner om länkage som inte ens finns på denna cykel modell. Vad folk tycker om min cykel skiter jag ärligt talat i bara jag trivs på den, att lägga upp bilderna här är ren reklam.

"om diskussionen inte passar kan du avprenumerera på tråden"

Ja eller så kan du låta bli att skriva en massa skit i den...

He he... när jag kollade översättningen av Blindside med WordFinder 2000 fick jag upp dessa träffar:

1) Köra in i sidan på, köra på från sidan
2) ta på sängen
3) Trampa... på en öm tå

Har vi trampat nån på en öm tå kanske... eller har nån blivit helt tagen på sängen...

/ joakim

Engelskt uppslagsord
blindside

Svensk översättning
förbluffa, överraska, förstumma, överrumpla

eller, köra på [från sidan]

Nog kan den ramen förstumma...

/Adam

Tillbaka
Topp