Transport av dirt på tåg

Greywind

Ny medlem
Transport av dirt på tåg
Jag ska ner till Blekinga Vecka 8, men undrar hur man ska få med cykeln på tåget?

Om någon har gjort detta tidigare och kanske har lite tips?

Yours,
Greywind

Transport av dirt på tåg
Packa ner den i en låda, tror inte sj har någon begränsning för storlek på bagage.
Har provat SJs "cykelbiljett" på tåget till åre, men jag tror detta gäller bara åretågen, och bara 4 cyklar per tåg.

Transport av dirt på tåg
Jag har åkt nårra gånger med cykel och du MÅSTE packa ner den i ex. en kartong om du tar cykeln hel får du betala en biljett för cykeln...

Föresten vad ska du göra i blekinge? Kom inom o cykla hos mig? Har dirthopp och north shore banor i skewgen :)

Senast redigerad av en moderator:
Transport av dirt på tåg
Lite drygt att det ska tas extra betalt för att ha med cykel alltså..

Så är det på bussen här.
Även om jag betalar 900 kr i månaden får månadskort,
så kostar ändå cykeln 30 kr enkel väg(om man inte hinner byta sig hem).
Lite jobbigt läge när man vill cykla med allt folk i Göteborg, och bor
cirka 6 mil därifrån. Och som om inte det vore nog, så måste jag cykla
1.5 mil för att ens komma på bussen. Här på ön vägrar de cykel på buss.

Nej, nu ska jag sluta gnälla. :)
Ska allt försöka få flyttat in istället.

/Roger

Transport av dirt på tåg
En sak jag HATAR är att mammorna får ta med deras löjliga jävla barnvagnar som bara blir större och större utan att betala extra och vi får inte ens ta en cykel som säkerligen kräver mer utrymme än en bred jävla barnvagnshelvete det gör mig ordentligt upprörd som ni kanske märker.

Transport av dirt på tåg
Bara att täcka cykeln, plocka av hjulen och införskaffa svarta sopsäckar. Två till ramen och en till vardera hjul (om du inte har hjulväska). Stick sadelstolpen genom påsen så får du ett handtag att bära i också. Har åkt så fler gånger än jag önskat (har riktig väska numera...) men det fungerar utan bekymmer.

Transport av dirt på tåg
Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak jag HATAR är att mammorna får ta med
> deras löjliga jävla barnvagnar som bara blir
> större och större utan att betala extra och vi
> får inte ens ta en cykel som säkerligen kräver
> mer utrymme än en bred jävla barnvagnshelvete
> det gör mig ordentligt upprörd som ni kanske
> märker.

lol...lugn o fin nu...vänta lite och tänk efter...

Transport av dirt på tåg
nej tänker inte tänka efter SJ kan ta sej där det är mörkt när det gäller detta finns inget som rättfärdigar att våra cyklar inte ska få tas med...

Transport av dirt på tåg
Det beror på vart ifrån du åker.
SJ är inte speciellt glada i att ta med cyklar på tåg. Går bara vissa på sträckor.

Från Göteborg, Småland och Skåne till Blekinge kan man åka med cykelbiljett. Gråa danska tåg med "avkapade" ändar. Det tycker jag är bekvämare än att packa ner cykeln. Då kan man ju cykla till och från stationerna också...

Men om du kommer från nån annan del av landet så blir det nog till att packa ner, eller i alla fall täcka över. Jag byggde en trälåda med hjul till min cykel som jag smusslade in på på tåget när ingen konduktör var i närheten. Gick skitbra.

Lycka till.

Transport av dirt på tåg
Flippad_unge skrev:
> En sak jag HATAR är att mammorna får ta med
> deras löjliga jävla barnvagnar som bara blir
> större och större utan att betala extra och vi
> får inte ens ta en cykel som säkerligen kräver
> mer utrymme än en bred jävla barnvagnshelvete
> det gör mig ordentligt upprörd som ni kanske
> märker.

Som många skriver kan man köra hur mkt skrot som helst nästan på tåget. Jag körde cykeln i IKEA kassar som ngn skrev.

Du kan väl inte gnälla på barnvagnar. Även fast jag älskar att cykla kan du väll inte dra streck imellan en cykel och en levande varelse i vagnen. Väx upp!

Transport av dirt på tåg
Nissepop skrev:
> Det beror på vart ifrån du åker.
> SJ är inte speciellt glada i att ta med cyklar
> på tåg. Går bara vissa på sträckor.
>
> Från Göteborg, Småland och Skåne till Blekinge
> kan man åka med cykelbiljett. Gråa danska tåg
> med "avkapade" ändar.

Dom sträckorna är det inte SJ som trafikera ;)

SJ har jobbat ganska hårt för att det ska bli en "EU standard" på tåg resor, enklare att köpa biljetter till andra länder mm. När dom väl började få med sig andra länder på iden så visade sig att SJ kommer att få gå med på cykel på tågen också, efter som alla andra länder i stort sätt tillåter det. lol

Tillbaka
Topp