Transport av räcer

Bigblue

Ny medlem
Transport av räcer
Jag har planer på att köra några motionslopp när det värmer på och ville höra vad som gäller för transport. Inne i bilen är självklart bäst, men hur är det med cykeln på ett dedikerat takräcke. Är det vansinne eller helt ok. Tänker på cykelns välbefinnande (20 tkr carbonhoj).

Transport av räcer
Tänker du då att de ev. insekter som smackas mot styrhuvud, framdäck, och gaffel utgör ett hot mot cykelns hållfasthet? Vari ligger vansinnet? (förutom möjligen frågeställningen då)

Transport av räcer
så länge man inte kör in i garaget eller carporten med cyklarna på taket är det lugnt... De allra flesta brukar frakta cyklarna på taket så man får in cyklister och packning i bilen.

Transport av räcer
hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> så länge man inte kör in i garaget eller
> carporten med cyklarna på taket är det lugnt...

Usch, been there, done that, gav mig själv en riktig utskällning.
Som tur var blev det väldigt lite skador på cykeln, bara skinnet på sadeln som sprack lite och det gick att fixa med nål och tråd.

Transport av räcer
hakanf skrev:
> så länge man inte kör in i garaget eller
> carporten med cyklarna på taket är det lugnt...

Hahaha, får mig osökt att tänka på när jag nästan drog ner ett skärmtak med hjälp av ett par kajaker jag hade surrat på taket av min gamla folkabuss! Har nog sällan känt mig så långt från världens intelligensreserv :)

Transport av räcer
StaffanS skrev:
> Usch, been there, done that, gav mig själv en
> riktig utskällning.
> Som tur var blev det väldigt lite skador på
> cykeln, bara skinnet på sadeln som sprack lite
> och det gick att fixa med nål och tråd.

+1
fast det var inte jag som körde, morsan körde med full fart (för en massa år sen) in på en bensinmack med min mtb på taket, dropplisterna slets loss från bilen men på cykeln behövde bara bakhjulet riktas lite, bra kvalitet...

Jag har lite samma fundering som ovan, spelar det ngn roll om man fäster cykeln i ramen eller framgaffeln? Fördelar/nackdelar? Kan man fästa både 20mm axel och vanlig QR i framgaffelfästet? Jag har själv bucklat en alu-ram mha cykelhållaren, men den ramen var ölburkstunn.

Transport av räcer
Att fästa i ram eller framgaffel har diskuterats flitigt tidigare. Sök lite så hittar du nog trådar. Men något givet svar tror jag inte att du hittar.

Transport av räcer
Om man vill respektera sporten så ska cyklarna sitta på taket i framgaffelfäste. Ännu viktigare är att värdet på cyklarna är större än värdet på bilen. En faktor på fyra tror jag kan vara ett riktmärke (4*bilens värde = summan av cyklarnas värde). Farfar som cyklade i cykelklubben Nipus på 30 talet skulle väl aldrig ha kommit på tanken att transportera cykeln på något annat sätt än genom att cykla den till tävlingen, tävla och sedan få en härlig nervarvningscykling hem efter loppet.

Transport av räcer
om min cykel mot all förmodan inte för plats i bilen på resa, d.v.s. när min sambo vill åka med mig istället för tåg så kör jag sambo till resmålet sen hämtar jag cykeln och kör den inne i bilen.
Skämt åsido. Jag har tappat två av sveriges dyraste mtb´s på motorvägen. Skulle jag behöva frakta cykel på bil så blir det definitivt på taket.
mvh Danne

Senast redigerad av en moderator:
Transport av räcer
Bara +50k, är du säker på att det är en riktig? :-)

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Cervelo (+50tusen)

Transport av räcer
schture skrev:
> Bara +50k, är du säker på att det är en
> riktig? :-)
>
> Little Stereo (på jobbet) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cervelo (+50tusen)

Japp, men zipphjulen ligger i bakluckan undan transporten -brukar ha ett simpelt träningshjul bak på taket... :-) t

Senast redigerad av en moderator:
Transport av räcer
Glömma framhjulet bredvid bilen har jag testat. Inte lika kul som det låter. Men det stod kvar där jag glömde det några timmar senare. Men då bodde jag på Östermalm... Eller så säger det mer om mina hjul.

Transport av räcer
Jag föredrar att ha cykeln på dragkroken, bakom bilen. där sitter den skyddad mot flugor och skit.
Dessutom så drar bilen 2 dl mindre per mil.

Risken att cykeln blir påkörd av en annan bil bakifrån är liten, eftersom jag alltid kör jätte snabbt.

Man kan inte köra så fort med cyklar på taket ;-)

Transport av räcer
Det värsta med att ha cykeln bakom, är ju just när det regnar... Snacka om att det skvätter smuts...!! (säger jag som har ett dragkroksfäste på min cykelhållare :-) )

Transport av räcer
Tack för kommentarer. Det verkar som om mina farhågor var obefogade - i alla fall delvis. Med tanke på att alla av bilderna att dömma tycks förvara sina cyklar i vardagsrumssoffan :-) så tänkte jag att ett takräcke inte är värdigt dessa skapelser. Nä, jag funderade mer på insektsgeggan som man lär få efter transporten och sedan om det kunde vara negativt att köra i regn som piskar in i mekaniken i 110 km/h.

Transport av räcer
Duratec skrev:
> Det värsta med att ha cykeln bakom, är ju just
> när det regnar... Snacka om att det skvätter
> smuts...!! (säger jag som har ett dragkroksfäste
> på min cykelhållare :-) )

Dessutom lär det enligt vissa förståsigpåare vara så att det vid lite högre farter bildas ett kraftigt undertryck bakom bilen med resultat att regnvatten (som slagits sönder till mikrodroppar av kaross/hjul etc) sugs in med högt tryck mot nav, vevlager etc. Kort sagt: cykeln utsätts för finfördelat vatten under högt tryck på ett sätt som den inte är konstruerad för.

Sant el myt vet jag inte. Mina hojjar åker i varje fall på taket i gaffelfäste el inne i bilen (förutom Cervelon som alltid åker inne...).

Transport av räcer
Min R3:a åker på taket. Och jag vill påstå att jag är rätt rädd om mina hojar. Man kan ju alltid tejpa lite plast för de utsatta partierna om man skall åka långt. Jag är mest skraj för att glömma att jag har en cykel på taket och köra in i garage...

-Skogling

Transport av räcer
Bigblue skrev:
> Tack för kommentarer. Det verkar som om mina
> farhågor var obefogade - i alla fall delvis. Med
> tanke på att alla av bilderna att dömma tycks
> förvara sina cyklar i vardagsrumssoffan :-) så
> tänkte jag att ett takräcke inte är värdigt
> dessa skapelser. Nä, jag funderade mer på
> insektsgeggan som man lär få efter transporten
> och sedan om det kunde vara negativt att köra i
> regn som piskar in i mekaniken i 110 km/h.

har då inte märkt nå skador, mer än mosade insekter som man kan tvätta bort, under de snart 14 år jag kört me hoj monterat på takräcke.

tror även typ cykelcity sålde nå skydd mot insekter, men tror inte de har det i sitt sortiment längre, var väldigt länge sen jag såg det i deras katalog.

Transport av räcer
Jag kör med hållare på dragkrok. Dels snker det förbrukningen och dels köpte svärfar någon jättesriös modell från Thule för 3000:- som jag gladeligen lånar...

Transport av räcer
JKolmo skrev:
> Duratec skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> Dessutom lär det enligt vissa förståsigpåare
> vara så att det vid lite högre farter bildas ett
> kraftigt undertryck bakom bilen med resultat att
> regnvatten (som slagits sönder till mikrodroppar
> av kaross/hjul etc) sugs in med högt tryck mot
> nav, vevlager etc. Kort sagt: cykeln utsätts för
> finfördelat vatten under högt tryck på ett
> sätt som den inte är konstruerad för.
>
> Sant el myt vet jag inte. Mina hojjar åker i
> varje fall på taket i gaffelfäste el inne i
> bilen (förutom Cervelon som alltid åker
> inne...).

HA HA !
Det var nog det mest korkade jag har hört på hela dagen...
Det undertryck som uppstår bakom en normal bil är, typ ingeting mot trycket som uppstår mot cykeln som står på taket. Microdroppar osv.

Det verkar vara en myt skapad av en takräckesförsäljare.

Transport av räcer
Räkna på trycket i en vattenslang och lufttrycket så kommer du nog snart fram till vad risken är... Det farligaste med cykel på tak är garage och gamla låga bensinmackar. Vi har tre cm ifrån att skrota 4 MTB utanför Örebro en gång. Det värsta var att alla stod utanför bilen och tittade på med andan i halsen medan förare körde (snabbt) in för att tanka. Tystnaden var total i ett par sekunder...

Transport av räcer
ething skrev:
> Räkna på trycket i en vattenslang och
> lufttrycket så kommer du nog snart fram till vad
> risken är...

Om jag inte har något undertryck (ännu lägre än bakom bilen)i lagerna, nav eller liknande så varför skulle "microdropparna" åka in där ?
Du borde i så fall ha ett högre lufttryck i fartvinden uppe på taket, eller ?

Om det är något jag inte har fattat, så vore det kul om någon kan förklara för mig ....
( ang. cyklar bakom bilen)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp