Transportera cykel med tåg i Sverige

Eliasvt

Aktiv medlem
Hi guys (and girls) jag är invandrar från Nederländerna och undrar hur det är med att tar med mig en cykel på tåget i Sverige.
I Nederländerna/Tyskland/Frankrike/Belgien är det inget problem men har aldrig sätt det här i Sverige......
Hur gör jag om jag vill cykla från Stockholm till Östersund, och sedan vill tillbaka till Stockholm (men inte vill cykla).

Hej,

Från SJ hemsida: ”Du kan ta med din cykel på din resa om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Väskan ska placeras på ett ledigt utrymme ombord.”

Det går även att åka norrtåg https://www.norrtag.se/#/ Åre-Sundsvall. Sedan x-trafik Sundsvall-Gävle, lite oklart vilka cyklar som får tas med (ring och fråga) https://xtrafik.se/ . Sedan Upptåget https://www.ul.se/ Gävle-Stockholm. Snälltåget kör Siemens Vectron-lok, vilket är bra. God tur!

Norrtåg, Åre-Sundsvall, inga problem med vanliga cyklar
X-tåget, Sundsvall-Gävle, inga problem med vanliga cyklar
Upptåget, Gävle-Uppsala, inga problem med vanliga cyklar
SL pendeltåg, Uppsala-Stockholm, inga problem med vanliga cyklar

Senast (sommaren 2018) jag åkte var det en mindre avgift på Norrtåg, X-tåget och Upptåget men ingen avgift på SL:s pendeltåg.

Tandemcyklar, cykelvagnar och andra specialare får vanligen inte tas med.

Men eftersom det är flera olika operatörer och trafikhuvudmän så
varierar regler och avgifter en hel del och de har ändrats ibland de senaste åren.

/Fedde

jaha, det blir inte lätt och enkelt.
enklaste sätt är väl att cyklar till nånstans och sedan hyra en bil med en engångsväg avgift.

jaha, det blir inte lätt och enkelt.
enklaste sätt är väl att cyklar till nånstans och sedan hyra en bil med en engångsväg avgift.
Det är nog smartast att hyra en-vägs bil!
Kör du på 1 dag så är det inte så farligt i pris eller så prövar du "https://www.hertzfreerider.se", har du tur så får du en gratis bil från Östersund till Stockholm. (Vet inte hur det är med cyklar).

Som tur vill vet jag att en-vägs hyra går bra hos Hertz, men det kostar en extra avgift - inte billigt.
gör det ofta på jobbet.
Men tack, då vet jag att SJ är inget bra alternativ.

Flixbus ska ju ha bokningsbara cykelplatser, men har aldrig provat själv. Kan vara värt att kolla upp.

Jag har tagit med cykel i delar i soppåsar några gånger på SJ-tåg. Småbökigt, men det har funkat varje gång.

Som tur vill vet jag att en-vägs hyra går bra hos Hertz, men det kostar en extra avgift - inte billigt.
gör det ofta på jobbet.
Men tack, då vet jag att SJ är inget bra alternativ.

Raftö skrev följande:
Från SJ hemsida: ”Du kan ta med din cykel på din resa om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Väskan ska placeras på ett ledigt utrymme ombord.”

Och vad som är en lämplig cykelväska tolkas väldigt olika, rätt många/många
i SJ:s personal är flexibla.
Om du plockar isär cykeln och stoppar hjulen i svarta plastsäckar och
sedan tejpar ihop några svarta plastsäckar kring ramen kan det mycket väl gå bra.
Det har fungerat för ett antal personer genom åren men det finns ingen garanti
för att det accepteras.
Svarta plastsäckar och tejp hittar du i många affärer för 50-100 kr.

Ett knep kan vara att hitta en avgång med rätt få passagerare, då finns det
sannolikt gott om plats för bagage.
Ett annat knep är antagligen att hitta en avgång med ett "icke-snabbtåg", i
vagnarna i traditionella tåg finns det normalt mer bagageutrymme.

Så det kan mycket väl gå bra och enkelt med SJ.

Vill du vara mer säker på att få med cykel är det alternativet med
Norrtåg, X-tåg, Upptåg, SL pendeltåg som gäller.

En detalj som är väsentlig för vissa tåg (X-tåg, Upptåg) är att antalet platser för cyklar
är mycket begränsat och platserna kan aldrig bokas i förväg.

/Fedde

Nja, reglerna här https://www.sj.se/sv/reseinfo/bagageregler.html säger: "Cykelmåste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska.). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar." (min fetstil). Jag tolkar inte soppåsar som en en "för ändamålet anpassad cykeltransportväska". Med det sagt dock, du har rätt i att SJs personal tolkar ganska fritt i praktiken när man väl åker, så oftast går det antagligen fint med soppåsväska med lite eftertanke om tid och tåg.

Eller kolla flyget, kollade snabbt och SAS hade som billigast för 759 kronor, sedan tillkommer cykelavgiften som jag inte vet hur mycket det är.

Nja, vi pratar om en cykel med full bepackning.....såsom på profilbild....
och jag har jättedålig erfarenhet mer att ta med cykel på flygg.
det blir bil

Ja, tråkigt att det funkar så dåligt i Swe. Oklart vad som gäller överallt. Samma med flyg i Eur, man kan läsa reglerna hos flygbolagen att det är ok, och sen kommer man till incheckningen på flygplatsen och får veta att helt andra regler gäller just här. Ett lotteri & ett stort problem & väldigt trist. Ev kan det funka med tåg, om man packar hojen enligt ovan.
Men tåg i Europa kan man alltid lita på, funkar suveränt.
Du kan ju gömma cykeln i skogen, ta tåget tillbaka, hämta bilen, köra tillbaka och hämta hojen ---
Kolla in Bussgods, man kan skicka förpackade cyklar.

Jag tänkte ta med mig cykeln på Vys nattåg. Men nu har dom lagt till den här trevliga överraskningen om att jag måste betala 3500 för en egen kupé ifall cykeln ska få följa med.

Någon som provat?
F4C8E869-0BE0-4209-8680-497A77E093B7.jpeg

Jag tänkte ta med mig cykeln på Vys nattåg. Men nu har dom lagt till den här trevliga överraskningen om att jag måste betala 3500 för en egen kupé ifall cykeln ska få följa med.

Någon som provat?
Visa bilaga 615701
Oj, det var en riktig sunkig lösning av Vy. Jag och en kompis bokade nyss biljetter till Narvik i slutet av sommaren, vi kommer ta med två cyklar. Då vi ändå är två och resan är så lång tog vi egen kupé, men det där hade blivit en kalldusch annars.

Det ironiska är att de vid bokningen hade "cykel" som möjligt tillägg, men med den rutan ikryssad gick det inte att boka biljetten...

Oj, det var en riktig sunkig lösning av Vy. Jag och en kompis bokade nyss biljetter till Narvik i slutet av sommaren, vi kommer ta med två cyklar. Då vi ändå är två och resan är så lång tog vi egen kupé, men det där hade blivit en kalldusch annars.

Det ironiska är att de vid bokningen hade "cykel" som möjligt tillägg, men med den rutan ikryssad gick det inte att boka biljetten...
iofs så borde man inte vara förvånad med tanke på hur dåligt VY har skött tågtrafiken. Jag mailade kundtjänst nu för att se vad som gäller vid sittplats. Att köpa sovkupé för en tågresa 17.00-01.00 kändes lite overkill :)

bekräftade med Vys kundtjänst nu. Ifall jag vill ta tåget från Luleå till Örnsköldsvik och få med cykeln så är det privat sovkupé för 3200kr som gäller

Kikade på det också. Men verkar bli ett prispåslag på 4000 utöver standardhyran ifall jag tar envägshyra.

Så just nu håller jag ögonen öppna efter en Hertz Freeride :)
Alternativt bussgods. Eller höra av mig till Norwegians kundtjänst och höra mig för ifall det är okej med en kartong,

Skärmavbild 2023-03-28 kl. 20.40.33.png

Det är ju så att man har gammalt material (vagnar) som inte är anpassade för skrymmande saker som cyklar. När dessa vagnar gjordes så hade de ju fortfarande godsvagnar med på tåg och man kunde pollettera en cykel. Och personal att hantera allt.

Nu är det ju i princip Trafikverket som bestämmer hur trafiken ska gå till genom kraven i trafikupphandlingen. Sen kan ju operatörerna erbjuda service utöver det men gör det väl enbart där vinst finns. Skjutsa cyklar lär det inte finnas så mycket pengar i så har Trafikverket inte krävt att operatörern ska erbjuda det (till rimligt pris) så blir det väl såhär, orimligt dyrt. Var det kravstält men utan kostnad är det fel i upphandlingen.

Det kommer ju nya regler som säger att cykeltransportmöjligheter måste erbjudas (hela cyklar, inte i låda) men gäller bara nya fordon eller ombyggda fordon. I en bransch där vagnarna håller 30-50 år så tar det ju ett tag innan det ger nämnbar effekt.

Lånar tråden.

Någon som vet om man kan få med sig en lådcykel (Bullitt) på pendeltåget i Stockholm? Vill åka Södra station - Nynäshamn

Jag minns (men kanske fel) någon websida som hade information om vilka regionaltåg som tillåter cykel, och till och med en reseplanerare för det. Är det någon här som minns bättre och kanske tom. minns en länk?

Varför måste det här vara så knöligt i just vårt land?
Det vore så jäkla grymt att bara cykla iväg dit näsan pekar och bara köra på tills man fått nog.
När man ätit sin glass och kollat runt lite i valfri stad hoppar man bara på ett tåg och drar hem.
Är det nån konstig principfråga ifrån tågföretagen?
Jag menar att man slagit in på nån linje och det skulle vara nån slags prestigeförlust att ändra.
Skulle det innebära miljonförluster för ett tågbolag att koppla på en tom vagn med en massa krokar i taket där man bara hänger upp sin knarr?
Om tåget har fjorton eller tretton vagnar borde väl inte spela nån jätteroll?
Eller tänker jag knasigt?
Jag vet inte ett jota om tåg mer än att jag gillar att åka med dom.
Om det går att lösa i övriga Europa borde det väl gå att lösa här?
Det är underbart att det fungerar på pendeltågen i Sthlm i alla fall.
Jag får kännslan av att det största problemet är brist på vilja och då är det ju helt omöjligt att lösa.
Vet inte tågföretagen att den här efterfrågan finns ens?

Jag minns (men kanske fel) någon websida som hade information om vilka regionaltåg som tillåter cykel, och till och med en reseplanerare för det. Är det någon här som minns bättre och kanske tom. minns en länk?
https://rosnix.net/~per/tag/bike-train-sweden/ finns.

Jag har precis åkt Östgötapendeln med cykel och gått på Mälartåg. Det är trångt med tre cyklar. Fyra får nog plats, speciellt om det är racercyklar. Här är det min cykel och två bikepackers med dubbla sidoväskor.

Så, fick ihop följande möjlighet för att ta cykel med tåg Stockholm - Kalmar en vardag i augusti. Supersmidigt.

Mälartåg Stockholm - Norrköping 9:43 - 11:26
Östgötatrafiken Norrköping - Mjölby 12:48 - 13:35
Östgötatrafiken Mjölby - Tranås 13:45 - 14:05
Krösatåg Tranås - Nässjö 14:16 - 14:45
Krösatåg Nässjö - Alvesta 15:08 - 15:59
Öresundståg Alvesta - Kalmar 16.36 - 17.59

Totalkostnad ca 700kr

Senast ändrad:
Det vore så jäkla grymt att bara cykla iväg dit näsan pekar och bara köra på tills man fått nog.
När man ätit sin glass och kollat runt lite i valfri stad hoppar man bara på ett tåg och drar hem.
Jag menar att man slagit in på nån linje och det skulle vara nån slags prestigeförlust att ändra.
Skulle det innebära miljonförluster för ett tågbolag att koppla på en tom vagn med en massa krokar i taket där man bara hänger upp sin knarr?
Jag får kännslan av att det största problemet är brist på vilja och då är det ju helt omöjligt att lösa.
Du tänker knasigt utifrån att längden på tåg, ie antal vagnar, begränsas av den kortaste perrongen på sträckan.
Men i övrigt tänker du rätt men inget lär hända innan miljöperspektivet tas på allvar. Men med tanke på vad som händer runtom oss blir det nog snart.

Så, fick ihop följande möjlighet för att ta cykel med tåg Stockholm - Kalmar en vardag i augusti. Supersmidigt.

Mälartåg Stockholm - Norrköping 9:43 - 11:26
Östgötatrafiken Norrköping - Mjölby 12:48 - 13:35
Östgötatrafiken Mjölby - Tranås 13:45 - 14:05
Krösatåg Tranås - Nässjö 14:16 - 14:45
Krösatåg Nässjö - Alvesta 15:08 - 15:59
Öresundståg Alvesta - Kalmar 16.36 - 17.59

Totalkostnad ca 700kr

Kostnaden tycker jag inte är så mycket att säga om.
Vad är kostnaden om du åker utan cykel? Ungefär samma?

Är det bara 1 st byte om du åker utan cykel?
5 st byten om du tar med cykel.....
Cykelturister från andra länder undrar nog varför Sverige är
så cykelovänligt. Och den frågan är lite svårbesvarad.

Det finns flera sidor som sammanställt sådan information
men det är som regel privatpersoner som gjort det och svårigheten
är - som vanligt - att hålla sidorna uppdaterade.
Sök ex på "Guldkort SJ", mannen bakom den sidan har försökt göra
sammanställningar flera gånger.

Någon reseplanerare för detta kan jag inte minnas på rak arm.

Det finns ingen vilja från tågföretagen, det har bl a hävdats av och till
att efterfrågan inte finns.
Och eftersom det finns rätt många tågoperatörer m m så blir det därefter.

För ett antal år sedan kom det en rekommendation/riktlinje på EU-nivå
att det ska underlättas att ta med cykel på tåg m fl färdsätt.
Detaljerna minns jag inte men det var/är frivilligt vill jag minnas.
Men det var/är ingen lag.

Kostnaden tycker jag inte är så mycket att säga om.
Vad är kostnaden om du åker utan cykel? Ungefär samma?

Är det bara 1 st byte om du åker utan cykel?
5 st byten om du tar med cykel.....
Cykelturister från andra länder undrar nog varför Sverige är
så cykelovänligt. Och den frågan är lite svårbesvarad.
SJ utan cykel vid samma tid kostar ungefär detsamma (drygt 600kr), men då blir det bara ett byte och 4t43m resa istället för 8t16m. Det stora problemet är väl att byten innebär risker att man missar nästa tåg och då får problem resten av dagen. Dock, regionaltågen går ju rätt ofta och man köper inte biljett till specifika tåg, så det är inte som att försöka koppla ihop resor med vanligt tåg ner i Europa. Fram kommer man, troligen samma kväll man tänkt.

Du tänker knasigt utifrån att längden på tåg, ie antal vagnar, begränsas av den kortaste perrongen på sträckan.
Men i övrigt tänker du rätt men inget lär hända innan miljöperspektivet tas på allvar. Men med tanke på vad som händer runtom oss blir det nog snart.
Ett tåg kan, efter passagerarna klivit på/av, köra fram en vagn och då plockar nån tågvärd fram/emot den/de cyklarna som ska tas fram/emot. I teorin, såklart.

Jag tror att det helt enkelt är en dålig affär för tågföretagen att ta med cyklar. De får in mindre med pengar på cyklister än de förlorar på färre stolar för "vanliga" resenärer. Med cyklar i vanliga vagnar måste tågbolagen även räkna med ersättning för nersölade kläder. Med cyklar i en separat vagn kommer varje stopp på en station att ta ca 5 minuter extra, passagerare ska med lite marginal hinna gå till godsvagnen, leta reda på sin cykel/sina cyklar, lyfta ut cykeln/cyklarna som kanske har hamnat bakom massa andra låsta cyklar osv. En resa från Stockholm till Göteborg skulle då ta minst 30 minuter extra och tågbolaget skulle tappa passagerare till flyget eller till de bolag som inte har cykelmöjlighet. Om tåget blir för långt för en vanlig plattform och därför måste köra fram några meter för att ge åtkomst till godsvagnen blir det säkert den dubbla tidsförlusten.

Tillbaka
Topp