Transportera syklar i släp

Oscar_biker

Ny medlem
Har ett skåpsläp på 320x180 som jag vill transportera cyklar i och letar lite olika förslag på lösning.

Dom kraven som jag har:
Ska vara lätt att ta in och ut cyklarna.
Ska vara lätt att fästa dom
Få plats med många cyklar

Någon som byggt något och har erfarenhet?

^Såhär. Köp snabfästen som på bilden (Tex Thule Low Rider 821, finns andra), skruva fast dem på en två tum fyra i lämplig längs för att låsa sig sälv från rotation i släpet (180 cm i ditt fall). Hitta nåt sätt att se till hela ekipaget inte glider. Brukar finnas fästöglor i golvet på släpet du kan nyttja. Tada!

EDIT: Jag missade visst "många" i kravspecifikationen. Man kan iofs tänka sig två reglar och övelappa cyklarna. Men mer än 5 blir den nog inte med 180 cm bredd...

Bilagor

• 81h4qztaiTL[1].jpg
    81h4qztaiTL[1].jpg
    291.6 KB · Besök: 670
Senast ändrad:
Täckt släp gör det ju lite svårare att få in många cyklar. Varianter av det här (bilden är från Trans Provence 2011) är rätt vanligt hos guidefirmor utomlands:

6251435800_700cd496ba_b.jpg

För många cyklar så skulle jag tro att det ger bättre packning om man tar av framhjul och har dessa i hjulväskor och fäster framgaffeln i en snabbkoppling som på något sätt är fixerad i vagnen. Lämpligen bör även bakhjulet låsas. Kan t.ex. ske genom att det sätts i en skena och dras fast med ett litet spännband. För ökad packningsgrad är nog även ett alternerande mönster där framände på ena cykeln matchas med bakände på nästa cykel.

Tillbaka
Topp