Transportera trillingar

Långochreslig

Aktiv medlem
Transportera trillingar
Hur gör man bäst för att transportera/träna trillingar?

Tid för träning finns inte längre förutom om man tar med sig alla ungarna. Än så länge löser jag det genom löpning och liggvagn (gammal tung Emmaljunga) men vill så småning om även komma ut på cykelrundor.

Är inne på en Thule CX2 och thules barnsits på styret. Finns det några vagnar för 3 ungar?

Transportera trillingar
Jag kommer vara i ungefär samma situation i höst och är inne på samma lösning. Lådcykel är ett alternativ, men har inte hittat någon låda med plats för tre annat än hembyggen.

Transportera trillingar
Min första tanke är lastcykel+trailer. En tvåhjulig cykel, typ Bullitt eller Omnium med en unge och så de andra två i kärran. Det finns olika sittlösningar, men för små barn är det smidigaste att spänna fast en bilstol på flaket.

Cykelstol är inte optimalt för längre turer då barnen har en tendens att somna och då, bokstavligt talat, börjar hänga med huvudet. Som förälder kan man då lätt få lite dåligt samvete om man insisterar på att cykla vidare nån längre stund.

Bilagor

• IMG_3076.JPG
    IMG_3076.JPG
    145.8 KB · Besök: 40
Transportera trillingar
ohellstrom sa:
Cykelstol är inte optimalt för längre turer då barnen har en tendens att somna och då, bokstavligt talat, börjar hänga med huvudet. Som förälder kan man då lätt få lite dåligt samvete om man insisterar på att cykla vidare nån längre stund.

Lite bättre barnstolar, t ex Hamax Siesta, är tiltbara så att de inte hänger med huvudet. Här är en bildjämförelse mellan tiltbar (Siesta) och icke-tiltbar (Sleepy):

IMG_4708.JPG

Källa: https://happyride.se/forum/read.php/1/566832/page=1

Transportera trillingar
Långochreslig sa:
Hur gör man bäst för att transportera/träna trillingar?

Tid för träning finns inte längre förutom om man tar med sig alla ungarna. Än så länge löser jag det genom löpning och liggvagn (gammal tung Emmaljunga) men vill så småning om även komma ut på cykelrundor.

Är inne på en Thule CX2 och thules barnsits på styret. Finns det några vagnar för 3 ungar?

Mina trillingkusiner åker/åkte christianiacykel.

Transportera trillingar
Finns en del 3 hjuliga lastcyklar som du kan ha 4 ungar i. Ja 6 också för den delen. Men cykelupplevelsen blir väl lite lidande med en sån.
Bullit med två ungar i lådan och en bakom sadeln i stol eller omnium +barnstol på flaket med chariot 2 skulle jag kört på.

Transportera trillingar
Senast ändrad:
Transportera trillingar
wobblie sa:
ohellstrom sa:

Lite bättre barnstolar, t ex Hamax Siesta, är tiltbara så att de inte hänger med huvudet. Här är en bildjämförelse mellan tiltbar (Siesta) och icke-tiltbar (Sleepy):

Källa: https://happyride.se/forum/read.php/1/566832/page=1

Det där är bra! Vi har en Yepp som är lätt och smidig att flytta mellan olika cyklar. Den är dock inte justerbar i vinkel och när man dessutom monterar den på en lite sportigare cykel med därtill hörande sadelrörsvinkel gör man ont värre...

Transportera trillingar
Se där, verkar ju faktiskt finnas en del lastcyklar. Tror att jag kräver en tvåhjuling för att våga slå till dock...

Angående sadelrör så har jag istället problemet att sadelröret på min kärrdragarcykel är böjt så att det inte passar med barnstol (Kona Honzo ST).

Transportera trillingar
wobblie sa:
Se där, verkar ju faktiskt finnas en del lastcyklar. Tror att jag kräver en tvåhjuling för att våga slå till dock...

Angående sadelrör så har jag istället problemet att sadelröret på min kärrdragarcykel är böjt så att det inte passar med barnstol (Kona Honzo ST).

Finns även tvåhjuliga :)
58505271-KCQkx.jpg

Två barn i bredd och man kan köpa till en extra bänk för 600kr, lär ju funka med 3 barn ett tag i alla fall. :)
23kkr med el och skivbromsar http://www.lastcykel.se/store/p/2-hjulingar-224648/babboe-city-e-sverige-edition-648214
13kkr utan el och utan skivbromsar http://www.lastcykel.se/store/p/2-hjulingar-224648/babboe-city-475533

Jag har själv letat lastcykel, och är inte kopplad till företaget på något sätt.

Senast ändrad:
Transportera trillingar
Konstigt nog så verkar det gå rätt bra med cykelolycksstatistiken i Nederländerna trots att väldigt få använder hjälm.

Att Babboe är ett nederländskt företag är nog snarare ett gott tecken. :)

Transportera trillingar
Jag tror dig, Ileberg :-) Om jag ska rannsaka mig själv så är det nog så att jag innerst inne vill ha en Bullitt (eller möjligtvis en Omnium) och försöker hitta fel på alla andra cyklar...

Transportera trillingar
Jag har 3 barn mellan 1 och 6 år gamla. Har en Chariot chinook för 2 barn och cykelstolen Hamax som går att fälla rejält. Jag har inte genomfört något riktig träning med denna utrustning och 3 barn dock har jag fått rejält med vardagsmotion.

Ska man transportera 3 barn i ur o skur på ett ok sätt är detta i min mening en jättebra lösning(Hamax har ett bra regnskydd till stolen).
Blir dock alltid orättvist då endast 1 kan åka i cykelstolen....

Chinook har fördelen jmf cx2 att man kan fälla sätena om jag inte minns fel.

Tillbaka
Topp