Transportväska Cykelcity

JohanM

Ny medlem
Transportväska Cykelcity
Hej!

Någon som har erfarenhet av cykelcitys transportsäskor? Skillnad mellan den billigare blåa och den dyrare vadderade. Duger någon av dessa att transportera cykeln med flyg?

Sedan undrar jag ifall konduktören brukar gnälla hejvillt på tåget ifall man kommer med en sådan pass stor väska

/Johan

Transportväska Cykelcity
Jag har aldrig blivit tillsagd av någon konduktör. Har de haft något att kommentera, har det oftast varit att de tycker det är roligt. Jag och en vän hade till och med två cyklar i samma väska (ja, den blev ganska stor och välfylld) på tåget mellan Göteborg och Åre. På hemvägen tyckte konduktören att vi kunde ställa in väskan i hans låsta utrymme för paket, så slapp vi hålla uppsikt på väskan.

/Christian

Transportväska Cykelcity
Jag har en cykelcity väska, den ovaderade. Tog cykeln på tåget till öland förra sommaren och det funkade ok. Dock var väskan för liten (!) så jag var tvungen att ha cykeln på "snedden". Nu har jag skaffat längre gaffel och är ganska säker på att jag måste montera av gaffeln för att få ner den i väskan... inte bra.

Flyga med den skulle jag aldrig. Då funkar nog cykelkartonger bättre.

f

Transportväska Cykelcity
För liten det låter inte lovande med tanke på att jag har en 60 cm ram på min racer.

Skönt iallafall att det fungerar på tåget. Jag funderar på Vänern runt med Linnex och tåget har blivit ett alt. + att jag ska ned till södra Sverige till pingst med tåg.. vill ha med mig cykeln.

Någon som har erfarenhet av den vadderade när det gäller flyg?

Transportväska Cykelcity
Nope men när det gäller flyg så är det min erfarenhet att om något kan gå sönder så kommer det gå sönder när de lastar av eller på på flygplatsen. Allt som är mindre skyddat än den "svarta lådan" de alltid letar efter när ett plan störtat är sålunda troligen trasigt när och ffa OM det kommer fram. =)

;~}

Transportväska Cykelcity
Ledsen att väcka en gammal tråd till liv, men jag tittar lite på lite olika alternativ som ovan. Dock har jag sett en annons i en engelsk cykeltidning om en specialkarton med strategiskt placerade hål för stroppar och så. Någon nån har testat? Verkar vara ett budgetalternativ för mej som bara åker tåg med min hoj! =)

/magnus

Transportväska Cykelcity
Det var någon som undrade varför man inte bygger hela flygplanet i samma material som den svarta lådan, som aldrig går sönder :)

Transportväska Cykelcity
Hej JohanM,

CC:s ovadderade väska är bra för transporter på tåg. Senast jag fraktade min mtb på tåget så undrade konduktören vad det var i den. Hon hade ingen aning om att den kunde innnehålla en cykel...Väskan blir så pass platt att man kan stuva undan den ganska lätt på tåget och jag tror knappast att konduktören har invändningar mot detta. Men man vet aldrig, ibland är de griniga och då får man koppla på charmen.

Väskan är som sagt lite liten, men man måste naturligtvis vrida styret och få in cykeln precis rätt i väskan, då funkar det bra. Dessutom kan man ex.vis använda bubbelplast eller rörisolering i skum för extra skydd av utsatta delar. Flyga går inte med denna väskan.

Transportväska Cykelcity
Satsa på en hårdskalsväska, det enda riktiga alternativet tycker jag. www.drspoke.se har fått in finfina sådana, även cykelcity har en som är bra. De kostar lite grann, ca 3000:- men det är det helt klart värt om du reser mycket. Troligen kan du också hyra ut den till andra behövande....

Transportväska Cykelcity
Tips till al-Qaidamedlemmar som transporterar dynamit i cykeltansportväskor på tågen i Sverige:

1. Cykeltransportväskor drar till sig uppmärksamhet. Använd istället en vanlig bag, ryggsäck eller resväska för att transportera dynamiten.

2. Det går inte att åka X2000 till USA.

;-)

Tillbaka
Topp