Transportväska för hopfällbar cykel omöjligt att få?

banders

Medlem
Jag köpte nyligen en hopfällbar cykel Hoptown 320 nedan (dimensioner
L 78 cm, h 66 cm, b 34 cm)
som jag tänkte packa med mig på flyget till en utlandsresa, och trodde det var en smal sak att kunna köpa en transportväska för detta ändamål.

http://www.decathlon.se/cykel-hopfallbar-hoptown-320-id_8352599.html

Döm om min förvåning när jag inte hittar något sådant vare sig i Stockholms affärer eller på nätet, och det enda i närheten som jag funnit är denna från Bilterma som verkar snäppet för litet för min modell.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...varingsvaska-for-hopfallbar-cykel-2000020563/

Ska det vara så svårt att hitta en transportväska till flyget? Alla tips till köpställen mottages tacksamt!

Använd en kartong det funkar utmärkt. Rörisolering på känsliga ställen så är det ganska safe. Överdrag och remmar så är det top notch och nästan gratis.

En väska för transport på tåg (och i viss mån buss) är ju mest till för att göra den till en "icke-cykel" och att inte andra väskor blir så nedsmutsade som de skulle bli av en naken cykel. De behöver inte stå emot bagagekastare. Och lätthet är ju en klar fördel då man tar med sig väskan.

Jag har en japansk (Giza products) rinko-väska på kanske 200g högst, som rymmer en vikcykel upp till 20" Dahon utan problem. Inköpt för under 200 kr i cykelaffär i Kyoto. Har inte hittat något lika lätt och fint (eller billigt) som den.

Jo, i mitt fall vill jag ju ta cykeln på flyget så det kanske känns lite tryggare med att den sistnämnda uttryckligen nämner det, medan den andra som är 2kg lättare verkar mjukare och nog inte tål samma oömma behandling.

Rinko väskan verkar praktiskt men är kanske inte riktigt lika lämpad för transport på flygplan, eller är det extra bubblewrap som kanske gäller då?

Synd att jag drar om mindre än två veckor, då det annars finns många väskor för vikbara på Ebay. :)

En annan detalj är att bredden på cykelväskorna jag sett ligger på 20-30cm vilket verkar i smalaste laget då min vikbara är 34cm vilket knappast är ovanligt för vikbara cyklar. Kompenserar mjuka cykelväskor med utrymme på något sätt, eller blir vikabar för breda?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp