Trasig AM/trail ram, lite ideer om ny?

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har original mojo, ibis, har mailat ibis, vi får se om de tar det på crash replacement eller inte.
Det är övre "lagerskålen" för styrlagret som inte längre är plan. Jag har landat hårt eller något. Nu
ligger inte lagret stabilt där längre. Utan vickar en gnutta fram och tillbaka.

Funderar på att köra med loctite "axel mot innerlagerring" som fyller lite, se om det fungerar. Kan fanimej köra med epoxy också. Det lagret lär hålla 5 år till, det räcker. Men kan bli crashreplacement också. Vi får se vad ibis säger.

Det är lite svårt att inte börja tänka ny hoj nu.
Köras i åre en vecka då och då. Inte köra DH spåren rakt ner, utan mer grävda saker med berms och tabletops.
Annars Hellas hojjande. Min original mojo kördes/körs med fox36 talas from och dhx air 5 bak.
Sånt som dyker upp i huvudet:

Mojo 3, en gnutta lite slaglängd bak kan jag tycka men det är nog inget problem.
intressant med boost och 27.5+ men kanske lite tidigt ute? Risk att den är tidigt ut och valt fel?
Bra crash replacement, men dyr kanske.

YT capra cf race, lite överbyggd kanske, men reviews säger att den är rimligt pigg och poppig. Inte stabil och slö. Helt sjukt bra pris, men usel crash replacement, du betalar rakt av för en ny ram.

Santa cruz, inget som lockar.

Pivot, inget som lockar.

Yeti, SB6 är trevlig, men för komplicerad i länkaget.

Cotic Rocket. Jag gillar stål men den rena 27.5an är lite "gammal" och 29/27.5 varianten är jag inte helt övertygad om de valt rätt.
Mojo3 tror jag är mer rätt.

Bird aeris intressant den med men ska vara flexig bak, så det går nog bort.

Sen fanns det någon liten konstellation, typ 3 brittiska snubbar som själva cyklar, som byggde/bygger en avskalad full suss, storbrittanien. . Kommer inte ihåg vad de heter, googlat fan och hittar inte.

Trek, Spesh, Giant, Canyon et al går bort.

Några andra ideer?

Senast ändrad:
HD3an kanske passar dig bättre än M3an? Väldigt snarlika vad gäller geometri, möjlighet att köra +däck osv, men 150 mm istället för 130.

Ja, kikade nu, har kikat på den förr, så kikade inte igen, nu har de ju addat det.
Då kan det kanske vara mer rätt. Med tanke på att jag kör sönder ramar så är mer överbyggt än underbyggt rätt.

Räkna inte bort Bird Aeris. Deras MK1 var flexig bak enligt nån recensent. Nu har de åtgärdat det med MK1.5 som har fått till följd, om jag fattat saken rätt, att en framväxel inte lägre får plats. Men vem använder framväxel numera ;-) Fråga Rattnalle han har både en MK1 och MK1.5 i sitt hushåll.

Ah, ok, jag kör 1 delat fram, så det stör inte.

Tack för infon.

Jag hittade en udda fågel, för mig, Evil Insurgence, lite för utförsinriktad, men bara så coooool, men sen såg jag sadelrörsvinkel, eh, fungerar väl om du är 175 lång. Jag är 188.

Santa Cruz Nomad måste väl ändå vara intressant?

Nicolai har väl bra garantier?

Intense Uzzi?

Släppte inte Salsa nån enduromoppe nyligen också?

Var det Airdrop du var ute efter med britterna?

Ibis svarat att det går på crash replacement, ska testa om jag får bra resultat med loctite 642, fan vet om det håller där, det håller vevlager på plats för press fit skräp, så kanske, kostar inget att prova.

Stervelo sa:
Ibis svarat att det går på crash replacement, ska testa om jag får bra resultat med loctite 642, fan vet om det håller där, det håller vevlager på plats för press fit skräp, så kanske, kostar inget att prova.
Har de fortfarande original-Mojo-trianglar att erbjuda?

Senast ändrad:
Jag kör Canfield Riot, har en handlare som tar hem och bygger nere i gbg området. Kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd!

27.5:an Balance ser ju fin ut också!

Stervelo sa:

Det tumme upp för ibis. De är grymma att ha att göra med. Kundsupport i världsklass!!!

Nya 3:an ser riktigt najs ut.....men.....om du kört din mojo med 36:a och coil och vill fortsätta den typ av åkning så vore det väl självbedrägeri att inte köpa deras HD3??

Vad har du för nav? Om du har DT eller Hope så kan du köpa en adapter för boost (sök lindarets boostinator) så slipper du köpa nya hjul.
Finns säker adaptrar för andra nav också om man kan googla =)

Jag var länge inne på en mojo men det blev lite för dyrt känner jag plus att jag redan ägt två.
Ville testa nåt annat denna gången.
Lycka till.

Klavikel sa:
Stervelo sa:

Det tumme upp för ibis. De är grymma att ha att göra med. Kundsupport i världsklass!!!

Nya 3:an ser riktigt najs ut.....men.....om du kört din mojo med 36:a och coil och vill fortsätta den typ av åkning så vore det väl självbedrägeri att inte köpa deras HD3??

Vad har du för nav? Om du har DT eller Hope så kan du köpa en adapter för boost (sök lindarets boostinator) så slipper du köpa nya hjul.
Finns säker adaptrar för andra nav också om man kan googla =)

Jag var länge inne på en mojo men det blev lite för dyrt känner jag plus att jag redan ägt två.
Ville testa nåt annat denna gången.
Lycka till.
Jag har kört med 36a och DHX AIR, inte coil. Så kittade jag den 2008, för att den skulle fungera till allt, det har den gjort också.
Jag har hyrt dh släde i åre, och kört shimano och annat som jag gillar, då föredrar jag mojon faktiskt. Alltid bra däck, rätt däckstryck, alltid rätt inställd fjädring. Den är kunglig.

Det är klart att den kan kännas "lite livilig" när det går som fortast i bermsen, men det är inga problem.

Visst blir det dyrt med ny mojo, men har NÅGON tillverkare en bättre crash replacement eller support?
Det är värt en del. Men, jag har bränt puckade pengar på TThoj och LVGhoj i år och förra året, så mojon får leva en stund till.

Men, visst har jag dt hjul, 440 sitter på, finns adapters för boost och annat. Det har jag kollat. Tack ändå.

SRAM går ju att få med 12 delat bak och singel fram, en 50 kaka bak, det helt puckat ut.
Sen boost+ och boost super+ och så vidare. Jag HOPPAS att det stabiliseras lite, sen kan jag köpa hoj.
Inte jättekul att köpa hoj för något däck som bara görs av två tillverkare och sen är du rökt.

Crossmax sa:
Stervelo sa:
Hej, jag skrev ett svar, men det landade hos moderatorerna, vet inte vad för ord jag fick dit som provocerade. Det var ett inlägg som det här.

Jo, igen då, De har originalmojos kvar, tro det eller ej. Jag går upp en storlek, jag har alltid suttit lite trångt, så jag tar en XL framtriangel, den har 2 cm mer reach. De ska ha 450 usa pengar för det. Sen ska svenska importören betala frakt och skatt och försäkring så vi får de vad slutnotan blir.

Svenska importören (=Cykelkraft) får alltså betala frakt, tull och moms på nåt dom inte ens sålt från första början???

Epic win!!! =o)

Stervelo sa:
Crossmax sa:
Stervelo sa:
Hej, jag skrev ett svar, men det landade hos moderatorerna, vet inte vad för ord jag fick dit som provocerade. Det var ett inlägg som det här.

Jo, igen då, De har originalmojos kvar, tro det eller ej. Jag går upp en storlek, jag har alltid suttit lite trångt, så jag tar en XL framtriangel, den har 2 cm mer reach. De ska ha 450 usa pengar för det. Sen ska svenska importören betala frakt och skatt och försäkring så vi får de vad slutnotan blir.
Måste det gå via svenska importören nödvändigtvis då? Jag köpte min crash replacement framtriangel direkt av Ibis, hade den på en vecka från kontakt med dem. Fick såklart själv tulla och momsa.

Om du vill ha slaglängd och 27.5+ så har ju Niner just släppt en ny RIP med 150/170mm. Helt i kolfiber så den lär bli svindyr i Sv. Ryktas dock om alu varianter så småningom.

Yep, man måste verkligen tänka sig för både en och två ggr. innan man handlar ngt utanför EU.
Och definitivt räkna på det innan på tullverkets hemsida.
Den där billiga prylen på eBay kan snabbt dra i väg i pris och kan bli dyrare än saker köpt från tyska/engelska/svenska nätbutiker.

Man ska t.ex betala frakt, försäkring, tull och moms. Dessutom kan garantiärenden lätt förvandlas till en mardröm om man har otur..
Vilket jag tyvärr vet av egen erfarenhet.

Så det gäller att ha lite kyla i avtryckarfingret när man shoppingsurfar.

Tja, IBIS har framtriangeln redo, men cykelkraft svarar inte på mail.
Tydligen så måste min huvudtriangel in till cykelkraft, sen ska ibis skicka.

Den här sommaren är över helt uppenbart.
Funderar på att skita i crash replacement och bygga nytt.

Stervelo sa:
Tja, IBIS har framtriangeln redo, men cykelkraft svarar inte på mail.
Tydligen så måste min huvudtriangel in till cykelkraft, sen ska ibis skicka.

Den här sommaren är över helt uppenbart.
Funderar på att skita i crash replacement och bygga nytt.

Lite jävla flexibla måste dom ju kunna vara!
Dom har ingen democykel du kan få låna sålänge då??

Vet inte om det hjälpte men nu är ramen skickad till sverige, idag. Men jag har inte hört av cykelkraft. Det ibis sade från början var att min fronttriangel måste vara hos cykelkraft innan de skickar ramen. Men men, jag satt och var på väg att klicka hem en helt ny hoj, jag skojjar inte, hade kreditkortet framme, nu backar jag, då löser jag det så här. Trodde att det här cr ärendet skulle ta jättelång tid, men nu kanske det går snabbt nog, så jag får ihop en hoj inom två veckor.

Jepp, precis så, jag satt med kredikortet i handen, var på väg att strunta i crash replacement och köpa helt ny hoj, hade bestämt färgen, då kom mailet från ibis, att den var skickad.

Sommaren här är så kort att man måste få bra hjälp snabbt.

Jag fick en spricka bakswingen på min HD3, som jag köpt på GoCycle.de. Då skickade Ibis ny bakswing till GoCycle sedan var jag tvungen att skicka min bakswing till GoCycle innan jag fick den nya. Det tog tyvärr ett par veckor av min cykelsommar.. Men till Ibis försvar så var de väldigt trevliga och det var inget snack trots att det visade sig bara vara en spricka i färgen. Det som strulade var att frakten tillbaka från Tyskland tog 2 veckor på någon mjölkvagn eller nåt..

Tillbaka
Topp