trasig bakväxel efter att lossat bakhjulet?????

Petri

Ny medlem
Ser denna bakväxel hel ut? ska den peka rakt bak som den gör där (cykel upp och ner)

när jag försöker sätta dit hjulet vill inte växel armen hamna rätt den stannar uppe på kedjan/kuggen sedan när jag växlar ner till ettan kuggar den av kedjan så den hamnar bakom kasetten.
Det vet jag den inte ska göra hjulet sitter rakt det sitter fast men ändå är det något som spökar, då det knappt går att få på hjulet.
Den andra bilden visar hur bakväxeln såg ut då den satt på innan ajg lossade hjulet igår.

Bilagor

• DSCF4804.jpg
    DSCF4804.jpg
    95.1 KB · Besök: 65
  • DSCF4593.jpg
    DSCF4593.jpg
    82.6 KB · Besök: 62
Senast redigerad av en moderator:
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> men i vilket fall är den mer eller mindra
> trasig?

Hur drog du den slutsatsen? Läs inläggen igen. Om du inte har mer information som du inte gett oss.

hur ska jag förklara detta.
när jag sätter på kedjan på stora kuggen bak så åker inte växel armen ner samt att det är skit svårt att få på bakhjulet överhuvudtaget.
Det är som om växeln långa del vill hamna uppe på kuggarna när man fått dit hjulet eller ja den går inte riktigt på plats samt att 4:ans växel fungerar ettans kuggar bakom kassetten 2 3 rasslar och krånglar.
När vi väl fått bort hjulet så går den inte att få på igen nå tar emot men inget som syns med blotta ögat.
ska prova igen ta foto när hjulet sitter på så ni ser om växeln är ok eller inte.
Det ska ju inte vara svårare att få av och på ett bakhjul med skivbroms jämfört med v broms denna bakhjul har aldrig krånglat så här förrän idag.

Växeln ser som sagt hel ut.

Släpp ner växeln på minsta kugghjulet bak så går det lättare att både lossa och sätta tillbaks hjulet.

mycket fin guide det där men som sagt aldrig haft dessa besvär tidigare med byte av däck osv.
Men inte ska det väl vara nån större skillnad med skivbromsar?

Nej det är ingen skillnad, LÄS guiden gör om gör rätt, du får ha tagit i bra hårt om du ska ha haft sönder något.

Petri skrev:
> mycket fin guide det där men som sagt aldrig haft
> dessa besvär tidigare med byte av däck osv.
> Men inte ska det väl vara nån större skillnad
> med skivbromsar?

Kolla att skivan sitter mellan belägg som det ska, bara en tanke...

captain8track skrev:
> Skit...

Ska du bestämma vilka trådar som får skapas?
Då vill jag vara med och bestämma vilka inlägg folk ska skriva!

Inte för att det har någon större sexuell betydelse, men möjligen kan man kritisera den oroliga bakgrunden med vita bilar/hus då.

captain8track skrev:
> Petri sluta olla ner forumet med 8miljoner
> trådar, håll dig till din crc tråd...

Låt nu inte din ilska gå ut över Petri bara för att din crc-leverans dök upp i tid... ;)

örgelgörgel skrev:
> Va ere för kånstig slang typ som går till
> veckseln ska den värkjkligen va där eler e den
> trassig typ?

+1 +ANNAT

nä nu sitter hjulet men växlarna fungerar inte växlar man ner till 2´an så kuggar den kedjan balom största klingan och hanmnar bakom kasetten enda växlar som fungerar är 4-9 1-3 kuggar den bakom kasetten
så nåt verkar för mig inte vara riktigt rätt.

Kaptenen bara för att du ber mig så snällt ska jag hålla mig till CRC tråden framöver, så alla svar seriösa som oseriösa tas i CRC tråden om det är ok för alla?

Skogling skrev:
> Jag tycker inte det är ok. Jag vill ha en NY
> tråd !

tyvärr det är för många som klagar så jag måste avsluta tråden här ses i CRC tråden ciao ;)

Strunt i kaptendrygtrack, du får mer hjälp i den här tråden som har en passande rubrik. Pakettråden känns överspelad så det är nog inte så många som följer den.

Sitter kassetten fast ordentligt? Den skall inte gå att att rucka i sidled.

Ta en bild på växeln bakifrån så vi kan se om växelörat är böjt etc.

ska fixa bilder på bakväxeln.
Tilläggas kan att om jag har lilla klingan på fram och ska växla till ettan så redan vid 3´an börjar den kännas "stram" att trampa 2´an resulterar i att kedjan hamnar bakom kasetten. Det är inte så många veckor sedan som jag hade ut cykeln och putsade av skiten på den, och oljade kedjan då fungerade allt klockrent sedan har den stått i förrådet, så varför den plötsligt inte kan växla 1-9 och viceversa förstår jag inte.

här är bilder på växeln ur lite olika vinklar, som jag sa 4-9 fungerar mest troligt ok, 1-3 inte alls

Bilagor

• DSCF4846.jpg
    DSCF4846.jpg
    66.7 KB · Besök: 35
  • DSCF4845.jpg
    DSCF4845.jpg
    82.6 KB · Besök: 30
  • DSCF4847.jpg
    DSCF4847.jpg
    65.3 KB · Besök: 28
  • DSCF4844.jpg
    DSCF4844.jpg
    100.9 KB · Besök: 46
På första bilden ser det ut som att växelörat kan ha få sig en smäll. Ser inte ut att vara riktigt i linje. Det är lite svårt att säga om det är vinkeln bilden är tagen i eller om det kan vara örat som är snett. Är det örat kan det gå att bryta tillbaka det lite försiktigt med en rejäl skiftnyckel. Men bästa är det att köpa ett nytt öra.

nope inget, den bara började tok krångla idag, inget sådant här förut, jag vet att man kan justera för den stora klingan bak på den övre lilla skruven den nedre klingan med den nedre skruven ( 2 små skruvar) den där lilla svarta plast skruven justerar väl vajern?
Tror jag

Som sagt, släpp snabblåset och tryck till så att hjulet verkligen sitter i botten på gaffeländarna. Kolla att kassetten sitter fast ordentligt också.

ja det är ju en grejj till, det är när jag trycker ner den ändan av snabbkopplingen där själva spaken sitter då lyfter den andra ändan samt att den drar hjulet lite snett. Men när den sitter som nu inte 100% rätt så snurrar hjulet ordentligt men det är nån liten millimeter som inte är rätt.
kan det ha suttit lite fel då jag hämtade cykeln efter att de satt på hjulen och bromsdarna och att under den färden dragit hjulet lite snett?

hur tusan kan det gått till?

har ej våldskört hojjen eller ramlat med den på växel sidan den har dock gått omkull av blåst samt nån gång när skorna ej lossnat men då mest stilla stående, det är de gånger den gått omkull men ej under körning eller skog, enda gågnen det kan ha hänt var när jag got lost i skogen de slutade med polis patrull, men då kanske för då fick jag släpa cykeln genom skog och sumpmark.
men annars ska den inte ha fått nå rejäla smällar.

Sannolikt har du dragit åt snabblåset när hjulet inte varit helt på plats i drop outen och därmed har du böjt växelörat.

Om du jämför bild nummer två i första inlägget med din senaste så syns det tydligt att axeln ligger fel i den senare. (I bild två ser det rätt ut.) Titta på märkena som snabblåset gjort i växelörat så borde det vara uppenbart vad som är fel.

Du kan som nämnts rikta växelörat med t.ex. en skiftnyckel. För att göra det så måste du ta loss växelörat och sätta det i ett skruvstäd och sedan försiktigt rikta det med skiftnyckeln tills det är 100% plant. Lyckas inte det så får du köpa ett nytt.

Tillbaka
Topp