trasig bakväxel efter att lossat bakhjulet?????

har inget skruvstäd så får köpa en ny, men det är inte så illa att jag måste köpa hela växeln ny?

Nej du behöver inte köpa en ny växel, endast ett nytt växelöra. Se då till att du får rätt öra som passar just din ram.

Är det som jag tror att snabbkopplingen böjt växelörat så är växeln oskadd.

Börja med att byta örat.

Jag tror på lite justering av vajerspänningen och eventuellt justera ändläget på bakväxeln.

Edit: fast nu ser jag att växelörat är fubar.

Senast redigerad av en moderator:
Så länge växeln är rak och utan skador behöver den inte bytas, men det är mycket svårt att se på bilderna om växeln är okej eller inte. Du borde ju kunna se själv om något inte är rakt, eller?

Tyvärr, finns bara en sak att göra när man klantat sig så brutalt

KÖP NY CYKEL.

När flärpmojen inte spårar med mojängen och det finns mikrosprickor i grundfjunken så är det bara att skrota cykeln.

Lämpligen köper du den nya på Cykelringen för god service och hög kompetens.

nä nån ny cykel blir det inte, ny växel+öra kan jag sträcka mig till men hoppas växeln klarat sig behöver inga merkostnader på mtb´n just nu, med tanke på paketet jag väntar på men är örat väck så¨köper jag ny den är ju billigare än en ny växel.

xtr som är ännu ömtåligare, nä får kolla om volvo gör cykeväxlar det håller iaf. ;)

XTR är ju så dyyyr XT duger men om denna växel börjar ge upp så får det bli shadow i värsta fall eller nåt sånt.
Men hoppas nytt växelöra hjälper, liten öroninflammation ;)

1) Hitta ett shimanohjul. Typ ett hjul med shimanonav. Dessa nav hava egenskapen att gängan vara densamma som växleörat.

2) Skrufva in ofvan nämna hjul i örat.

3) Äro hjulet parallellt med hjulet som sitter på sin plats?

Nu inträffar några intressanta scenarier...

Hjulen är parallella: Du är dum i huvudet
Hjulen är inte parallella: Bänd tills hjulen är parallella.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 1) Hitta ett shimanohjul. Typ ett hjul med
> shimanonav. Dessa nav hava egenskapen att gängan
> vara densamma som växleörat.
>
> 2) Skrufva in ofvan nämna hjul i örat.
>
> 3) Äro hjulet parallellt med hjulet som sitter
> på sin plats?
>
> Nu inträffar några intressanta scenarier...
>
> Hjulen är parallella: Du är dum i huvudet
> Hjulen är inte parallella: Bänd tills hjulen är
> parallella.

Vet du.. Du må ha rätt i hur man kan göra för att rikta ett växelöra men att kalla folk för dumma i huvudet är att gå till personangrepp.
Du borde skämmas!

Man kan inte rå för att man är nybörjare eller hur? Var inte du det engång i tiden?

Var fasen är Happy på väg egentligen... Det är tragiskt.

DU BEHÖVER INTE NÅGON NY BAKVÄXEL.
Som s ju så skarpsynt påpekat: du har satt fast hjulet snett. Börja med att sätta hjulet rätt, och testa sedan om du kan lösa det därifrån.

ska prova igen imorgon men som jag påpekat om jag får ner ena sidan av "snabbkopplingen" så åker den andra sidan ur så hur ska jag få dit den ordentligt när jag kämpat med den hela dan?

Någonting är uppenbarligen skevt om du inte kan få axeln att ligga rätt i dropoutsen. Kolla cykeln noggrant, du borde själv kunna se om någonting inte är rakt.

ska kolla det bättre imorgon för det som är konstigt är att hjulet beroende på hur man fäster det i droputsen tar i andra sidan kring låset i ramen men som det är nu snurrar det friktionsfritt men då sitter inte snabbkopplingen i 100% kan ram fan blivit sne av nån konstig anledning eller nåt i hjulet?

Provat att snurra på snabbkopplingen? Låter helmysko.
Testa att räta växelörat med en skiftnyckel eller dra lite i växeln tills örat ser ut att sitta sitta rakt. Kolla att axeln är rak. Kolla att ramen, baktriangeln är rak.

vilken axel pratar ni om?
ram triangeln ska kolla särskilt runt där hjulet ska i.
så imorgon får vi se om jag blir cykellös i skogarna, för är ramen sne äre ju kört, men sannolikheten borde vara väldiigt liiten ;)
att axeln skulle vara sne dvs den som går genom hjulet "snabbisen" ?

den ska till en mekaniker butiken där den är köpt, visst han har kanske eller han har väl gjort fel med frambromsen men alla kan väl göra fel proffs som amatörer.
men han ska få ta en rejäl titt på den sedan när resten av mina prylar kommer.
fasen vad jag längtar efter torra stigar och annat skogligt :)
men ska kolla mer imorgon

Petri skrev:
> att axeln skulle vara sne dvs den som går genom
> hjulet "snabbisen" ?

PTV kallas det, dock inget att vara orolig över.

Preacher skrev:
> Petri, besök en cykelmekaniker.

+1

i det här läget önskar jag att jag kunde köpa en ny cykel med bra gaffel bra bromsar och komponenter men tyvärr är det inte ett alternativ nu, men är ramen sne viklet är osannolikt ja då ställs ju allt på sin spets.
DVs ny cykel eller lägga ner MTB´n och bara köra lvg

Alltså grabbar och tjejer
jag börjar bli less på detta skit med trasiga delar det är fan alltid nånting vare sig det är cykel eller inte, jag är fan inte gjord av pengar kan inte byta ut hela jävla tiden hade jag vetat detta för några veckor sedan.
Skulle jag beställt ny bakväxel från CRC nu är det ju inte bakväxeln men ett öra en axel är en merkostnad jag inte behöver.
Är nu olyckan så jävlig att ramen är sne nånstans ja då är det slutet då får jag nöja mig med LVG cyklande, helt enkelt, men för att triangeln ska vara sne bör den väl fått sig en rejäl smäll till att börja med och det har den fan inte fått vad jag vet.

men allt den där ska jag kolla imorgon om jag nu kan sova med alla dessa möjliga fel på bakdelen.
gonatt hörs imorgon
en trött förtvivlad cyklist singerar ut.....

Hörru, du borde ta och lugna dig lite grann, mest för din egen skull. Ramen går inte och blir sned av sig själv. Har du inte hittat på något dumt så kan inte ramen blivit sned av sig själv. Som många redan sagt till dig verkar bakväxeln vara helt okej, så mest troligt är att det är växelörat som fått sig en kyss, och om du inte har lust att böja tillbaka det själv så är det bland de billigare delarna på cykeln att byta ut. Eftersom du beställt cykeldelar trots att de gamla delarna fungerade så borde ett växelöra inte vara något större bekymmer.

Slappna av lite. Det är ingen som tvingar dig att hålla på med cykling, har du inte råd så har du inte, och det är nog inget folk här är särskilt intresserade av heller.

visst ska jag försöka lugna ner mig och nej ingen tvingar mig att cykla det är en skö motions form som ger mig mer än nåt av de tidigare idrotts formerna jag hållt på med.

visst växel öroch axel är väl inga stora kostnader så det är lungt.
Men kom på här nyss att cykeln har stått låst i det almänna cykle rummet det bor en del tvivelaktiga personer i huset kan de ha varit på cykeln utna att man märkt det direkt, för jag har ju aldrig tänkt att nån kan ha varit på den då den stått där.
men hur pass exkat måste växel öron vara för ramen? finns det nån universla mall för sånt eller är de ram specifika?
FÖr om de är det så är det väl från Merida man måste beställa eller är det shimano som gör de?

Här brukar jag köpa mina växelöron
http://www.poison-bike.de/frame.php...y1=7&lay2=25&lay3=0&lay4=&prodid=Schaltauge-1

Det är ramspecifikt men det är inte en tillverkarunik form. Har för mig att Kona och Scott ofta passar t.ex, men inte alltid. Man tar helt enkelt ett som passar och sen struntar man i vem som tillverkat det.
Du skall nog gå till en handlare men gå för guds skull inte till den klåpare som skruvade ihop din frambroms. Hade det funnits en variant av besökförbud mellan människa och cykel skulle den handlaren fått besöksförbud för länge sedan.

JLarsson skrev:
> gängan vara densamma som växleörat.

...

> 3) Äro hjulet parallellt med...

Man ska kanske inte använda äldre pluralformer av verb om man inte behärskar dem...

Petri var bor du, det måste ju finnas någon vänlig happyit som kan hjälpa dig.
Det verkar inte riktigt som cykelmeka är din specialitet, detta kan ju vara ett litet handhavande
eller annat lättlagat fel.

North skrev:
> Petri var bor du, det måste ju finnas någon
> vänlig happyit som kan hjälpa dig.
> Det verkar inte riktigt som cykelmeka är din
> specialitet, detta kan ju vara ett litet
> handhavande
> eller annat lättlagat fel.

+1

Petri skrev:
> ska kolla det bättre imorgon för det som är
> konstigt är att hjulet beroende på hur man
> fäster det i droputsen tar i andra sidan kring
> låset i ramen men som det är nu snurrar det
> friktionsfritt men då sitter inte snabbkopplingen
> i 100% kan ram fan blivit sne av nån konstig
> anledning eller nåt i hjulet?

Låset? Vilket lås? Menar du ditt blocklås? Då är det låset som sitter snett eller möjligen hjulet som inte är korrekt centrerat över navet. Ramen har jag mycket svårt att tro att den är sned. Ta som sagt hjälp av ett par erfarna ögon, happyit eller proffsmekaniker.

Finns här någon happyit som inte bor långt från Bredsand i sundsvall som kan komma kolla på detta nån dag?
ska ner om en liten stund i förrådet ta loss hjulet kolla axel och sånt jag kan med ögat.
visst kan jag prova böja örat men risken finns ju att den blir värre det vore ju inte så där jättebra men då måste ju växeln tas av samt kedjan och för det har jag inga verktyg.

Leta upp NilsK eller Fischer89 här på forumet... Dom kan garanterat fixa de där. Dessutom bor dom i Sundsvall, vet inte exact var men... i Sundsvall.

Petri skrev:
> ska prova igen imorgon men som jag påpekat om jag
> får ner ena sidan av "snabbkopplingen" så åker
> den andra sidan ur så hur ska jag få dit den
> ordentligt när jag kämpat med den hela dan?

Du borde kunna se vad hjulet rider på när du växelvis trycker ned de olika sidorna, dvs vad som hindrar hjulet från att åka ner helt i drop outsen.

Petri, om du har hjulet på plats i ramen, och har snabbkopplingen öppen och trycker på tex sadeln så ska hjulet hamna rakt. Vad gäller växelörat så har det hänt att jag dragit försiktigt i växeln för att rikta om jag dragit växeln i något. Har funkat utan problem.

Gambler skrev:
> Petri, om du har hjulet på plats i ramen, och har
> snabbkopplingen öppen och trycker på tex sadeln
> så ska hjulet hamna rakt.

Japp. Vänd cykeln rätt och jucka med hjulet tills det sitter rätt.

bigmollo skrev:
>
> ...jucka med hjulet...

Men bigmollo då, tänk på att det kan finnas barn här.

har redan ett par baby hjul kan inte ta hand om fler ;)
ska ner om en stund och kolla vad som jävlas med att hjulet inte vill hamna på plats ordentligt

bigmollo skrev:
> Gambler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Petri, om du har hjulet på plats i ramen, och
> har
> > snabbkopplingen öppen och trycker på tex
> sadeln
> > så ska hjulet hamna rakt.
>
>
> Japp. Vänd cykeln rätt och jucka med kuken
> tills hjulet sitter rätt.

+1

om det är nån här som vet om försäkringar osv. KAnske kan svara på om jag törs ta av ramlåset på cykeln utan att tappa försäkringen?
har ett Abus vajerlås köpt på teamsportia den borde vara godkänd?

örgelgörgel skrev:
> Ja tyker du scka låsa den med ett packetsnöre,
> dom e ricktiggt stark!

Fåna dig inte.

Tillbaka
Topp