trasig bakväxel efter att lossat bakhjulet?????

Försäkringen har inget med om låset hänger på cykeln eller inte. Se till att ha cykeln låst när det finns risk att den blir snodd.
/J

örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja tyker du scka låsa den med ett packetsnöre,
> dom e ricktiggt stark!

Käft.

Så länge du har ett godkänt lås så ska det inte ha någon betydelse, men kontrollera gärna med försäkringsbolaget.

Nej, wire-lås är aldrig godkända.
Många här kommer säkert råda dig att aldrig lämna cykeln ute.

Om du ändå behöver göra det, använd ett bra bygellås och se till att låsa genom bakhjul, ram och i något fast (inte en skyltstolpe som ofta går att lyfta rakt upp).

Abus Granit X-Plus är tex ett trevligt lås.

Blocklåsen har sviktande säkerhet om inte annat för att du inte låser-FAST cykeln i något.
Nästan alla wirar är väldigt enkla att klippa av.

EDIT: sprkåfle

Senast redigerad av en moderator:
Det finns en bra guide till hur man låser cykeln så säkert som möjligt. Jag tror det är MarkusF som skrivit. Men jag hittar den inte nu. Verkar inte finnas under läsvärt.

här fler bilder på bland annat axeln som är sne
vad är fel på sista bilden?

Bilagor

• DSCF4852.jpg
    DSCF4852.jpg
    38.7 KB · Besök: 29
  • DSCF4855.jpg
    DSCF4855.jpg
    59.4 KB · Besök: 18
  • DSCF4868.jpg
    DSCF4868.jpg
    73 KB · Besök: 23
  • DSCF4870.jpg
    DSCF4870.jpg
    74 KB · Besök: 26
  • DSCF4876.jpg
    DSCF4876.jpg
    56.7 KB · Besök: 29
Petri skrev:
> vad är fel på sista bilden?

Här syns det tydligt att växelörat är böjt. Det skall ligga i samma plan so drop out:en.

Jag avråder stark från att försöka böja tillbaks det där det sitter i ramen, som antytts här ovan, då kommer du med stor sannolikhet att sabba ramen också.

felet är att det inte sitter något bakhjul på sin plats.

1) gör rent i de där små U-formade ställena där du sätter fast bakhjulet (dropouts)
2) växla ned bakväxeln till tyngsta växeln (utan hjul funkar också)
3) se till att bromsskivan går mellan klossarna
4) se för fan till att axeln på hjulet ligger mot ramen i den U-formade delen av ramen
5) sätt tillbaka snabblåset och spänn åt
6) kolla igen att hjulet sitter rakt i ramen (vilket det inte gör på dina första bilder)
7) växla igenom kassetten

fortfarande problem?

ja problemet är en sne axel, får jag i det ordentligt i droputsen så tar hjulet emot i ramen, rätar jag hjulet centrerat hoppar snabblåset av från U´et skulle kunna ta bilder på skiten men kolla noga på axel bilden så ser ni att dne är sne.

Den böjer du väldigt lätt tillbaka, men jag tror inte att det löser dina problem.

Ta nu detta råd till dig: Gå till en cykelmekaniker.

Men allvarligt, satt inte hjulet på tidigare? Hur har du lyckats böja snabbkopplingen? Hur kan det ta ett dygn att sätta på ett hjul?

Gambler skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja tyker du scka låsa den med ett
> packetsnöre,
> > dom e ricktiggt stark!
>
>
> Käft.

app app inte så hårda ord här, folk kan bli krängckta.

bigmollo skrev:
> Men allvarligt, satt inte hjulet på tidigare? Hur
> har du lyckats böja snabbkopplingen? Hur kan det
> ta ett dygn att sätta på ett hjul?

jag önskar jag visste men jag antar att när jag igår väl fick på hjulet och provcyklade, det var då jag märkte nåt var fel när växlarna inte alls fungerade och för någon vecka sedan inga problem.
så antingen böjdes axeln/snabbkopplingen under provturen nåt annat vet jag inte.
men jag ska som sagt lämna in den i veckan hoppas jag och får väl då veta vad som behöver bytas på den.

*Mikael* skrev:
> Den böjer du väldigt lätt tillbaka, men jag
> tror inte att det löser dina problem.
>
> Ta nu detta råd till dig: Gå till en
> cykelmekaniker.

jag ska lämna in cykeln när mitt CRC paket kommer

Det är trots allt bara en hoj! Vissa grejer är naturligtvis krångliga för en nybörjare men fortsätt kämpa så kan du snart lika mycket som den genomsnittlige happymobbaren.

Brando skrev:
> 3:e bilden
> Gott me öl vid fel tillfälle ;)

hehehe nä du jag e nykterist sedna 4 år tillbaka, pga diabetesen visst det går att ta en öl då och då men inte jag ;)

undra om det ska vara en Deore axel eller en XT axel? det skiljer nästan 400kr i pris Cyclecomponents har merida öra men den är slut inte i lager ej hos leverantör heller.
säg mig om man inte hitta en växelöra som passar ramen vad gör man då?

Petri skrev:
> undra om det ska vara en Deore axel eller en XT
> axel? det skiljer nästan 400kr i pris

De fungerar likadant. XT är lite lättare därav priset.
Men den du har går att böja tillbaka

> Cyclecomponents har merida öra men den är slut
> inte i lager ej hos leverantör heller.
> säg mig om man inte hitta en växelöra som
> passar ramen vad gör man då?

Till Merida lär det inte vara något problem. Kolla med din lokala handlare. Annars finns det alltid att köpa på: http://derailleurhanger.com/merida.htm
#67 gissar jag är det du behöver.

Men som sagt, ditt öra går att rikta med skruvstäd och skiftnyckel.

örgelgörgel skrev:
> Gambler skrev:
> -----
> > örgelgörgel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja tyker du scka låsa den med ett
> > packetsnöre,
> > > dom e ricktiggt stark!
> >
> >
> > Käft.
>
> app app inte så hårda ord här, folk kan bli
> krängckta.

Om du känner dig illa behandlad här på grund av vad du skriver, så är du kanske i fel vardagsrum så att säga?

HUr stor är risken att om man böjer tillbaka örat+axel att de försvagas?
samt finns där nån chans att växel tar skada om växelörat böjs?

Att axeln till snabbkopplingen inte är helt spikrak spelar igen roll. Det påverkar inte funktionen över huvud taget. Den rätar sig när du spänner den. Din snabbkopppling bör inte vara några problem.

Att växelörat ser snett ut när du inte har hjulet i och åtdraget med snabbkopplingen spelar heller ingen roll. Det är inte det läget du är intresserad av. Örat kläms in mot ramen och därmed sitt rätta läge först när du spänner snabbkoppligen.

funderar om man skulle för säkerhetsskull skulle köpa ny öra axel och bakväxel så att man inte åker på nå skit framöver?
onödig kostnad förstås

jag har provat det mesta men det är inte ok, dvs. jag kna inte ha hjulet och axenl ända nere för då ta hjulet emot ramen om man inte vill det kanman inte få i hjulet ordentligt

Det här måste ju va nåt enkelt skitfel? Har du ingen kompis som kan meka hoj som kan titta på det?
Ge fan i att köpa nya grejer nu(utom kanske ett växelöra), det är ju bara att montera dessa rätt.

1. Se till att hjulet sitter rakt(lossa oket till skivbromsen om det är det som gör att hjulet inte vill gå ner i dropoutsen)
2. Se till att växelÖRAT är rakt, byt om du måste.
3. Justera in bakväxeln enligt guiden. Ställ ändlägesskruvarna och vajerspänningen rätt så ska du se att det funkar

ok en gång till.
jag kan inte få dit hjulet rakt ok.
det är axeln som är sne som gör att den inte går i ordentligt.
om jag får dit hjulet ordentligt i drop out: en så tar hjulet i ramen, därav den sammanfattningen att axel och växel öra behöver böjas tillbaka alternativt ersättas

Om det fortfarande är den axeln du visade på bild som är sned så påverkar den inte hjulets läge i ramen. Sätt dit hjulet utan snabbkopplingen i navet. Kolla om det fortfarande tar i någonstans. Gör det inte det sätt i snabbkopplingen och dra åt..

Men hjulaxeln är väl inte sned? Du har visat att snabbkopplingen är sned, men som freddan ovan påpekar: det spelar ingen större roll i detta läge. Testa att montera hjulet i ramen UTAN att snabbkopplingen sitter genom hjulaxeln. Se till att cykeln är rättvänd, så att hjulen står på backen och du kan säkerställa att hjulaxeln vilar mot ramen i bägge dropoutsen.

edit: freddan hann före...

Senast redigerad av en moderator:
Petri skrev:
> ok en gång till.
> jag kan inte få dit hjulet rakt ok.
> det är axeln som är sne som gör att den inte
> går i ordentligt.
> om jag får dit hjulet ordentligt i drop out: en
> så tar hjulet i ramen, därav den
> sammanfattningen att axel och växel öra behöver
> böjas tillbaka alternativt ersättas

Det kan omöjligt vara axeln som är så sned så att inte hjulet går in i ramen.

Det du behöver är en cykelreparatör.

ok förklara för mig ddetta då:
1 hjulet går i på båda sidor, men när man snurrar på det märker man att den tar i ramen.
2 om jag flyttar på hjulet så den centreras mer, då åker snabblåset ur drop outen.
om och när jag får hjulet så pass att den snurrar fritt inge skav från ram eller oket, men då sitter inte snabblåset riktigt i som det ska.

förklara detta för mig så jag förstår för nåt är jävligt fel med axeln dvs där snabblåset´s vipp sitter eller drop out´sen soms agt önska jag kände en skicklig happyit där jag bor men de som kan någorlunda om cyklar bor för långt bort.

Skevt hjul?

Pissekrade hjul har väl funnits förr.

(fråga till happymobben) Går det att vända ett bakhjul eller tar skivan i ramen?

Prova att sätt i hjulet bakofram !

Jag kan inte förklara för jag fattar inte något av allt som skrivs. Det jag fattar är att utifrån alla beskrivningar så är det uppenbart att någon som begriper behöver se cykeln, och de som gör sånt kallas cykelreparatörer. Kan man inte får man konsultera proffsen, inget konstigt med det.

Har du monterat hjulet utan snabbkopplingen i? Vad har du för däcksdimension? Ta bort däcket och prova utan.

Detta är snabbkopplingen.
hu308z02blk__f____100.jpg

Det här är hjulaxeln. Den antar jag inte sned.
15836shimano_l.jpg

Snabbkopplingen har inget med om hjulet tar i ramen eller inte så glöm den.. Om du inte har krökt den jävligt mycket mer sen du tog bilden men det verkar ju bara jävligt dumt att göra..

Har du cyklat med de hjulen och däcken på tidigare? Funkade det då? Det kan ju vara så att du har för breda däck för ramen. Dina superfeta fälgar lär ju inte göra däcken smalare direkt.
/J

ahh förlåt mig mina vänner det är snabbkopplingen som är böjd inte axeln sorry ;)

ja jag vet inte va MAxxis ranchero har för dimension men med nokian extreme och schwalbe ice spiker så hade jag inga problem med ny fälgarna

Tillbaka
Topp