trasig bakväxel efter att lossat bakhjulet?????

ett litet tips som inte har med ditt nuvarande problem att göra..

När du får på dina nya prylar, förvara INTE hojen i ett allmänt cykelförråd.... I alla fall inte om du vill ha hojen kvar en längre tid......

ne du den ska vara i vårat förrådlåst med ramlås/blocklås samt att den ska vara det i nåt fast inne i förrådet, så nej du den förvaras inte i nåt allmänt cykelrum då inte

Har precis plöjt alla 4 sidorna. Shit vad spännande. Bra att slutet blev lyckligt.

Petri, kom ihåg att inte trycka in bromshandtagen om inte bromskivan är på plats. Gör du det så trycks beläggen in och det försvårar/gör det omöjligt att få in bromsskivan i oket. Råkar du göra det ändå så ta en bred skruvmejsel och bänd isär beläggen igen. Ta det nätt. Vi vill ju inte förstöra mer. :-)

jo du robban det är som en thriller man mot cykel :)

men det är nåt vajsigt kolla första bilden längst ner i sida 4. där tar det tvärstopp jag får inte ner den i klykan det är fan i mig nästan omöjligt tok drar jag kedjan snett nästan så den ligger diagonalt på kasetten då åker hjulet in helt men då är det ju kedjan då.
Men man ska väl fanken inte behöva göra så för att få fast ett hjul?

skivan ligger bra mellan beläggen av vad jag kan se, men de tär som sagt svårare än vad jag haft med nåt bakhjul att få dit detta.

Hej Petri!

Du har fått många tips, vet ej om du har kollat allt. Men du börja med att se till att bromsskivan går ned mellan bromsbeläggen. Ofta fastnar den lite, så man behöver trixa ned den. Då "plötsligt går hjulet på plats".

Sen en liten grej till angående eventuellt skeva växelöron. Växelörat är skruvat i ramen med en insexa, innan du tar för givet att det är skevt kan du ju kolla så det är ordentligt fastdraget.

Det tar lite tid att lära sig meka, men det kommer. Nog. Det finns professionella cyklemekaniker som gärna frågar Happy om hjälp. Så du är i gott sällskap! Lycka till!

/Fredrik

För att vara en person som ställer frågor om väldigt grundläggande saker är du förvånansvärt säker på vad som är fel och inte. Istället för att ta tillfället i akt och försöka lära dig något kör du på som om inget har hänt, och det dröjer väl inte så lång tid innan vi får se en ny tråd om något trivialt där du inte lyssnar på de råd du får...

Kolla med ficklampa. Jag tror inte att den ligger mellan beläggen. Den ligger mellan sidorna i oket men troligtvis ovanpå ett av beläggen. Alt släpp snabblåset mer. Ta även emot tipset längre upp om att växla till lägsta växel bak så du vet var på kassetten kedjan ska ligga. Annars bråkar det också med dig. Allt du troligtvis behöver för att få kläm på det är att någon pekar och förklarar irl.

Skulle tro att Plumse har svaret på ditt problem, bromsskivan nyper i oket och gör att du inte får hjulet på plats. Kan också vara så att kedjan i vissa lägen styr hjulet till det när du ska sätta dit det igen. Har den efarneheten av det från tidigare Sram 9 och XT bromsar.
Om det inte hoppar på plats direkt, testa att lägga kedjan i annat läge på kasseten, kolla sedan noga hur bromsskivan styr in mellan bromsklossrna, så det går fritt mellan dom. Sedan bör du kunna lira hjulaxel och snabbkoppling på plats. Se till att ställ cykeln med hjulen i backen innan du till slut drar fast snabbkopplingen så du garanterat får in den i gaffeln riktigt.
Tar nått emot, börja om utan våld. Det går med fint lirkande om du ser till att styra allt rätt.

det är inte det att jag inte tar till mig vad ni säger det gör jag.
Men går bet ändå på detta den sidan Vänstra med skivan och oket där är hjulet monstruöst svår att få på plats, ändå tittar jag att skivan går mellan beläggen vilket jag tycker den gör, visst kan vara som robban säger att den ändå inte är riktigt på plats.
Men om den inte är det och man rullar hjulet borde det låta eller?
för efter det sätt, jag föröskt beskriva fått fast hjulet ordentligt snurrar bakhjulet otroligt snabbt medna jag växlar från 1-9 och 9-1 med lilla klingan fram-stora klingan fram och tillbaka.
men så fort jag tar loss hjulet så kommer problemen.
Vet inte vad mer att göra, funderar på att cykla den till mekarn imorrn för att kolla vad han tycker, samt visa fram oket

Det är möjligtvis inte så att du råkat vända fjädrarna som sitter på snabbkopplingsaxeln fel? Det sitter två st. koniska fjädrar på varje QR, och den smala änden ska peka in mot navet. Om den breda änden istället pekar inåt, kan det bli väääldigt svårt att få i hjulet ordentligt!

Bilagor

• 15458.jpg
    15458.jpg
    21 KB · Besök: 25
Maillard du kanderar till årets happy-sherlock. Jag är rätt säker på att din hypotes är valid. Zoomade en av bilderna. Tänkte lägga upp den, men jag är tydligen inte gimpkompatibel.

Skönt nu slipper jag ligga sömnlös.

Dolk skrev:
-------------------------------------------------------
> Maillard du kanderar till årets happy-sherlock.
> Jag är rätt säker på att din hypotes är
> valid. Zoomade en av bilderna. Tänkte lägga upp
> den, men jag är tydligen inte gimpkompatibel.
>
> Skönt nu slipper jag ligga sömnlös.

Om så är fallet så fanns lösningen på sidan 3.
freddan skrev:
>Sätt dit hjulet utan snabbkopplingen i navet. Kolla om det fortfarande tar i någonstans.

ja hur ska jag övertyga er att det är nåt fel med bakändan på hojen?
en cykelkompis som precis bytt till sommar däck på sin MTB hade inga bekymmer alls, medna jag ja vad ska jag säga, jag är inge dirket idiot på cyklar men jag vet när nåt är fel men jag vet inte vad.
Så därför ska jag cykla den till cykelreparatörn så han får se om han tycker det är nåt vajsing med att ta av och få dit den.
jag vet inget annat sätt att få reda på vad som bråkar.

den bilden Dolk visar, är själva problemet den går inte ner ordentligt som bilden visar, visst man kan ta det för att den ligger och vilar där men faktum är att längre ner än så går den inte.
så jag säger det en gång till jag måste tok vålda för att få i hjulet.
det är väl för bövelen inte så det ska gå till?

när hjulet väl sitter där snurrar det riktigt bra inga oljud från oket smat den stannar tvärt när jag bromsar.

så jag hppas ni förstår nu att det är nåt fel nånstnas man ska inte behöva vålda ner ett hjul i en cykel eller?

jepp lade den "smalaste spetsen inåt och den större ändan mot "vippen" och skruven så de smala ändorna pekar inåt mot navet eller hur man ska säga.
så den bilden än en gång visar hur långt den ändan går ner i drop outen= inget alls det tar tvärstopp men våldar jag med kedjan och rycker trycker och sliter då får jag i den.

Men nån "naturlig" gång in i drop outen finns inte överhuvudtaget

när den där distansen/konan ligger så snyggt mitt i droppouten (näst sista bilden på sidan 4, även förstorad här ovanför) och hindrar hjulet från att ramla på plats, hur ser det då ut på kassettsidan? ligger axeln i dropouten eller ser det likadant ut på där? en distans/kona som stoppar?

nä där sitter den i på kasett sidna men då sitter hela hjulet snett istället.
som sagt enda gången hjulet går i är om jag tok lägger kedjan över kasetten sedan försiktigt trmapar så den läggs rätt.

men det är inget tillvägagångs sätt som kommer hålla i längden innna bakväxeln är kaputt kedjan och ramen tror jag. men vad fan som hänt cykeln vet jag däremot inte, kanske ny fäglarna är för bred att den inte riktigt passar i men det borde ju cykel killen märkt direkt tycker jag.

Petri skrev:
> nä där sitter den i på kasett sidna men då
> sitter hela hjulet snett istället.
> som sagt enda gången hjulet går i är om jag tok
> lägger kedjan över kasetten sedan försiktigt
> trmapar så den läggs rätt.
>
> men det är inget tillvägagångs sätt som kommer
> hålla i längden innna bakväxeln är kaputt
> kedjan och ramen tror jag. men vad fan som hänt
> cykeln vet jag däremot inte, kanske ny fäglarna
> är för bred att den inte riktigt passar i men
> det borde ju cykel killen märkt direkt tycker
> jag.

Fast, alla på happy var överens om att den mekaniker du anlitade till att montera frambromsen var en riktig sopa + ANNAT.

jepp de är nya på denna cykel oket har jag inte haft av, har kollat när jag sätter di hjulet att skivan verkligen ligger rätt, för när hjulet väl sitter där så snurrar bakhjulet utan problem, växling allt fungerar men frågan är hur bra sitter hjulet vad händer om ajg cyklar på den.
dessa saker snurrar i huvvet på mig blan många andra saker

s skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nä där sitter den i på kasett sidna men då
> > sitter hela hjulet snett istället.
> > som sagt enda gången hjulet går i är om jag
> tok
> > lägger kedjan över kasetten sedan försiktigt
> > trmapar så den läggs rätt.
> >
> > men det är inget tillvägagångs sätt som
> kommer
> > hålla i längden innna bakväxeln är kaputt
> > kedjan och ramen tror jag. men vad fan som
> hänt
> > cykeln vet jag däremot inte, kanske ny
> fäglarna
> > är för bred att den inte riktigt passar i men
> > det borde ju cykel killen märkt direkt tycker
> > jag.
>
> Fast, alla på happy var överens om att den
> mekaniker du anlitade till att montera frambromsen
> var en riktig sopa + ANNAT.

jo sant men alla kan väl göra fel proffs som amatörer?

Tänk efter lite nu Petri. Hur skulle fälgen påverka hur hjulet sitter i ramen? Jag kan nästan lova att det är skivan som tar i för att du försöker sätta dit hjulet på fel sätt. Skivan ska träffa rätt i oket och i mellan beläggen innan hjulaxeln hittar ner i sitt slutliga läge. När du väl fått in skivan så drar du bak växelkroppen för att ge plats åt hjulet och kassetten och vips så är hjulet på plats. Eller så gör du som mollo skrev och juckar/ruckar hjulet på plats, efter skivan är i oket..

ja jag har fan snart provat allt jag kan men det är lika jävligt iaf.
men får väl fortsätta tills jag löser det

ett alternativ är ju såklart att istället för att trampa skiten på plats faktiskt pressa isär bakgaffeländarna lite när du lägger dit hjulet.

du kan ju också ta och mäta avståndet mellan insidorna på dropoutsen och även bredden på navet(utan snabbkoppling) för att se att de matchar varandra. fälgarna är knappast för breda, men jag slutar aldrig skratta om navet är 150mm.. :)

nu matar jag trollet igen men vaffan.. :)

Jag är trollbunden.

Du kan ju börja med att eleminera några felkällor.

1. Som freddan skrev: Prova utan quick releasen (spänna åt hjulet pinnen). Alltså lägg quickreleasen på exempelvis golvet.
2. Montera hjulet i ramen utan att lägga kedjan över kassetten, det är lite lättare (quickreleasen ligger fortfarande på golvet)

Fota fota fota

Petri skrev:
> jo sant men alla kan väl göra fel proffs som
> amatörer?

alla kan göra fel, men att montera en frambroms som din var monterad har man gått över alla gränser. faktiskt. du kanske inte förstår hur illa det är, men det är nog den mest amatörmässiga, okunniga och korkade montering av en frambroms jag någonsin sett rulla ut från en cykelbutik. den som har monterat den har verkligen ingen koll alls. så illa är det.

Petri skrev:
> nä där sitter den i på kasett sidna men då
> sitter hela hjulet snett istället.
> som sagt enda gången hjulet går i är om jag tok
> lägger kedjan över kasetten sedan försiktigt
> trmapar så den läggs rätt.

Detta låter lite skumt...

Du bör sätta in hjulet rakt så att det går i både dropouts samtidigt. om du sätter in den hela vägen på den ena sidan bara är det inte konstigt att det blir snett.

Du borde inte behöve krångla med kedjan. Lägg i högsta växlen (minsta drevet bak), lägg kedjan på detta drev, kolla att skivan är på väg in mellan beläggen, och trycka i både dropouts samtidigt.

den går inte i som den ska därav bekymret, med v-bromsarna var det aldrig nå problem men dessa nya hjul samt skivbromsarna verkar vara krångligare, tyvärr

Dolk skrev:
> Jag är trollbunden.

Eller hur? Lite magiskt liksom.

> Alltså lägg
> quickreleasen på exempelvis golvet.

> (quickreleasen ligger fortfarande på golvet)

Utmärkta tips. :)

Jag har haft en kärvande hope-axel med något större diameter än dropoutspårets bredd. Krävdes mycket våldande för att få i det hjulet (innan jag filade lite).

Petri, är det lika stort problem att ta av hjulet som att sätta tillbaka det? Om svar "ja" kan det vara liknande problem som jag beskrev.

(Har inte läst tråden i detalj, om detta tagits upp innan så strunta i mitt inlägg.)

Det "ska" vara 135mm mellan drop-out'sen i ramen. Och hjulet (navet) "ska" vara 135 mm. Men det är inte alltid det stämmer i verkligheten. Om nu nu köpt nya hjul så kanske det diffar några millimeter. Inget ovanligt med det. I så fall får du finna dig i att bända hjulet lite lätt på plats. Värre saker kan man råka ut för. Sluta noja nu.

InlineOla skrev:
> Jag har haft en kärvande hope-axel med något
> större diameter än dropoutspårets bredd.
> Krävdes mycket våldande för att få i det
> hjulet (innan jag filade lite).
>
> Petri, är det lika stort problem att ta av hjulet
> som att sätta tillbaka det? Om svar "ja" kan det
> vara liknande problem som jag beskrev.
>
> (Har inte läst tråden i detalj, om detta tagits
> upp innan så strunta i mitt inlägg.)

loss kommer det lättare faktiskt

Gå å lägg dig nu Petri. I morgon tar du cykeln till en vettig butik så styr grabbarna/tjejerna upp skiten åt dig.
Sedan kan du ut å cykla igen istället för att sitta framför datorn ;)

Bang skrev:
> Gå å lägg dig nu Petri. I morgon tar du cykeln
> till en vettig butik så styr grabbarna/tjejerna
> upp skiten åt dig.
> Sedan kan du ut å cykla igen istället för att
> sitta framför datorn ;)

Håller med Bang. Thank god it's tuesday! Lycka till med cyklandet framöver.

Tillbaka
Topp