Trasig elmotor (Bosch)

mr.K

Medlem
Trasig elmotor (Bosch)
Hej

Jag har en elcykel med en "Bosch Active Line Plus" motor. Under en tid har jag upplevt ett litet spel i "vevlagret" och tänkt att jag ska kolla upp det. Sen började det gnissla från motorn när jag trampade. Åkte direkt till butiken för att rådgöra och han trodde att motorn behöver bytas och troligen får jag betala kalaset själv, eftersom garantitiden är förbi. På vägen hem så började det rassla från motorn och jag tror något lager gav sig på något sätt. Så slutade direkt att trampa för att inte förvärra tillståndet inne i motorn. Cykeln är knappt 4 år och har bara rullat lite drygt 1000 mil, pendling runt Göteborg. Så ingen tuff körning i skog osv.

Säljaren har sagt att jag ska lämna in cykeln så ska de ha en dialog med Bosch. Finns en liten chans att de hjälper mig som good will. Men gissar att kostnaden hamnar på mig...

Nu till frågan. En ny motor kostar galet mycket pengar och jag har sett på nätet att det går att byta lager. Jag mekar en del enklare grejer själv, men vill inte försöka mig på detta. Så söker tipps på verkstäder i Göteborg (eller i närheten) som ni tror kan byta lager och restaurera min motor.

Någon mer som upplevt liknande? Motorn har som sagt bara gått lite drygt 1000 mil. Känns riktigt kass. Kan det var någon form av fabrikationsfel, eller har de inte bättre kvalitet än så här? Jag trodde att motorn skulle vara det sista som gav upp på cykeln.

Trasig elmotor (Bosch)
Lager är det som brukar gå på elmotorer, om du är händig så finns det gör-det-själv-satser för att byta dessa. Ex: https://www.ebikemotorcentre.com/

eMTB forums är ett bättre ställe än här för sådana frågor, det är ganska tunt med elcyklister här.
https://www.emtbforums.com/community/

Edit: För att svara på frågan... Känner inte till ngn i Gbg som fixar sådant här men du kan ju alltid ringa till t ex Elcykel-kompaniet o fråga om dom kan fixa sån't eller om dom vet vart du kan vända dig.

Trasig elmotor (Bosch)
Jag har liknande bekymmer med min elcykel, med Shimano motor som gått drygt 700 mil. Verkstaden jag lämnade in cykeln på säger att motorn behöver bytas (men att det går bra att cykla vidare så länge). Hur löste det sig för dig? Jag upplever det inte som att motorn går dåligt, men däremot knakar och låter det en del.

Trasig elmotor (Bosch)
Kanske den här länken kan hjälpa, https://www.bosch-ebike.com/se/service/aaterfoersaeljarsoekning/default-c63eea8551/goteborg-347

Jag är inte up to date med vad som gäller för service/reparationer på elcykelmotorer. Men för några år sedan så erbjöd Shimano i princip bara att skruva av motorn och skicka till något servicecenter i Sverige eller någonstans i Europa.
Bosch däremot utbildade cykelmekaniker på sina motorer, så en "auktoriserad" verkstad kunde laga motorn i sin verkstad. Det var tydligen också en del problem med lager på de tidigaste Bosch motorerna, jag tror det berodde på en dålig tätning på drivsidan. Men din motor är förmodligen av en yngre generation.
Jag tror att det är stor möjlighet att hitta en verkstad som kan laga din motor.

Tillbaka
Topp