Trasig frihjulsbody

skebo

Medlem
Trasig frihjulsbody
Minsta drevet på kassetten på min Specialized Vado SL 4.0 släppte helt plötsligt. Jag trodde det var kassetten som var trasig, men visade sig att frihjulsbodyns gänga spruckit!
oxVsBsf.jpeg

Min fundering är om det är rätt frihjulsbody för 11-växlad kassett? BMB-00412O1A/HFH-0001 anges som 10-spd på många ställen:

Verkar kort, minsta drevet ligger utanför och fäster bara med kraften från sparringen. Förra ägaren av cykeln har bytt delar för fullt och allt är inte standard. Jag är ny på att skruva cykel och om det går att byta till en annan body som passar bättre vore det ju bra. Eller var det bara utmattning som gjorde att gängan gick av?

Trasig frihjulsbody
Skulle säga att de flesta hubbar är underdimensionerade för E-mtbs. Jag bytte en gång på min, men när den gick sönder gång nummer två så bytte jag till DT-swiss 350 med XD-hub - sen dess har jag inte haft några bekymmer. XD-driver ska enligt många hålla bättre. HG är inte bra anpassad för 11s det blir för lite gånga kvar.

Trasig frihjulsbody
Skulle säga att de flesta hubbar är underdimensionerade för E-mtbs. Jag bytte en gång på min, men när den gick sönder gång nummer två så bytte jag till DT-swiss 350 med XD-hub - sen dess har jag inte haft några bekymmer. XD-driver ska enligt många hålla bättre. HG är inte bra anpassad för 11s det blir för lite gånga kvar.
Vad behöver jag byta då, allt inkl nav?

Tillbaka
Topp