Trasig växelväljare

• Trådstartare Trådstartare ma.
  • Start datum Start datum

ma.

Ny medlem
Trasig växelväljare
Har en gammal Cycklepro pinnacle comp som jag nyligen efter åtskilliga år dammat av i motionssyfte.

Tyvärr märkte jag att *växelväljaren* till bakväxlarna är alldeles glapp och konstig när man försöker växla.
Försökte spänna åt med insexnyckel men skruven tog inte gäng utan snurrade istället inne i själva växelväljaren.

Växlarna på denna cykel är Deore Dx och jag har något svagt minne från min ungdom då vi var mer aktiva att dessa växelväljare är förbrukningsvara?

Nu till nästa problem, cykeln har 7 drev bak vilket knappt verkar förekomma på hyffsade hojjar idag och därför verkar alla nya växelväljare vara avsedda för 8 el 9 drev, hur göra?

**För att klargöra ev missförstånd som jag kanske skapat så menar jag med växelväljare den man trycker på för att växla =)

Tack på förhand

Trasig växelväljare
det kan vara gammalt fett som stelnat och hindrar klackarna att fästa...ja du förstår om du skruvar upp locket. En rejäl dusch med 5-56 brukar hjälpa. Börja med det.

Trasig växelväljare
Det Rippa föreslår är vettigt, men det finns faktiskt reglage att köpa för 7-del. Dock så är de av tvivelaktig kvalitet men vad gör det när man skall återuppliva hästen. :)

Trasig växelväljare
Tack för så snabba svar! Trevligt forum föresten!

Det känns som något annat fel, hela reglaget är glappt liksom och när jag försöker spänna insexskruven på ovansidan tar den inte gäng utan snurrar bara..

Jo det är ju det som är det tråkiga, har sett att det finns reglage för 7 delat men då av billigare modell, tycker det är trist att byta ner sig då det vad jag förstått inte är en helt kass hoj. Det var iallafall inte det -95 då jag köpte den.

Min förhoppning vore att få tag på xt el xtr prylar, försöker succesivt ersätta allt trasigt med bättre prylar.

Är det ett rimligt alternativ att byta ut till 8 el 9 delat bak? Det låter som en dyr affär. Antar att man förutom kassetten och växelväljaren måste byta ut växelföraren bak(?) och då börjar det ju dra iväg.

Tack på förhand!

Trasig växelväljare
För att byta upp till 8-delat behöver du ny body, kasett och växelreglage, dessutom brukar man behöva centrera om bakhjulet efter byte av body.

Växelväljaren kan i vissa fall fungera även med lite större span, många deore från 7-delat-tiden har lika stort span som de senare.

Trasig växelväljare
Brukar inte vara någon omöjlighet att gräva fram ett bättre 7-delat reglage, typ Shimano XT tum-reglage, finns väl rentav 8-delade med som man kan ställa om till friktion om jag inte tar miste helt, och då köra 7-delat?

eBay är ju ett helt bombsäkert kort att du kan hitta sånt, men det dyker ju med jämna mellanrum upp på K&S här på Happy med...

Eller att fråga hos lokala cykelhandlarna, dem där med egen verkstad av gammalt snitt, brukar ofta finnas lådor där fynd kan göras för en billig peng (och handlaren i regel inte vet vad det är dem säljer, hihi)

Trasig växelväljare
Zvenzzon: Kollade Biltema men hittade bara gripshift reglage, kan dessutom inte avgöra om det är nått att ha.

DIRAVI: En dum fråga kanske men vad menas med Body i dessa sammanhang?

Niko/Frost: Får kika på ebay. Synd dock att det inte ska gå att få tag på via någon butik!

Trasig växelväljare
Jag tackar er båda för tipsen!

Är den där engelska sidan bra att handla från?

Hur funkar det om man monterar en växelväljare för 8-delat? Föraren bak har ju ändå bara 7 steg, den borde ju inte "växla över" så man tappar kedjan?

Trasig växelväljare
ma. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tackar er båda för tipsen!
>
> Är den där engelska sidan bra att handla från?
>
> Hur funkar det om man monterar en växelväljare
> för 8-delat? Föraren bak har ju ändå bara 7
> steg, den borde ju inte "växla över" så man
> tappar kedjan?

Det är växelreglaget som avgör det... har du rätt reglage och bakväxeln har sina ändlägesskruvar rätt... då händer det inte.

Trasig växelväljare
Växelföraren "bak", alltså bakväxeln är helt steglös. Den har inga inbyggda steg utan allt sköts från växelreglaget... Monterar du av vajern bak och flyttar den för hand kommer du känna att det finns inga "snäpp" utan bara ett rörligt länkage, inget mer.

Den engelska sidan är riktigt bra, för att inte säga en av dem absolut bästa vad gäller köptrygghet, leverans, säkerhet osv. Helt klart bättre att handla grejer där för halva priset än hos lokale cykelhandlaren för dubbla priset :-)

Tillbaka
Topp