Trasiga ekrar, cykla ändå?

Shayla

Ny medlem
Frågar för min sambos räkning. Tittade igenom hans cykel idag och upptäckte inte mindre än 3 avbrutna ekrar på bakhjulet. Nu undrar han om det går att cykla ändå tillsvidare eller om det rent av kan vara farligt? Finns det risk att fler ekrar går av för att några redan gjort det? Cykeln är en Monark Classic, helt vanlig 3-växlad damcykel typ.

Svar önskas snarast, då han använder cykeln i jobbet.

Jag tror inte att han riskerar att slå sig pga att någon eker till sticker men risken är stor att hjulet/fälgen blir förstörd och måste bytas ut. Det bör åtgärdas innan cykeln används mer.

+1 på Rock och Mattias A. Det är dessutom lätt hänt att hjulet slår sig så att det tar i ramen. Då kan den inte användas alls och han kommer försent eller inte alls till dit han skall. Fixa genast det är billigast.

Jag hade nog varit mest oroad över belastningsskador på navet. Särskilt om fler ekrar går av. Å andra sidan är jag ingen civilingenjör.

Tack för de svar jag fått hittills. :)

Hmmm, det får nog bli att fixa den snarast.
Det där med att hjulet kan bli förstört lät ju inte som någon hit.
Han cyklar ca en mil om dagen på den, och det är kanske lite mycket i det
skick den är i nu...

Naven brukar nog tåla en del brustna ekrar men däremot kan fälgen ta stryk av det. Det finns också risk för slitskador i ekerhålen i navet om man kör länge med hjul som har brustna ekrar och där hela ekersättet i övrigt är löst.
Ofta beror ekerbrotten på för veka fälgar som "tröttar ut" ekrarna i böjen särskilt i kombination med tunna stålflänsar med onödigt stora ekerhål i navet, vilket gör det möjligt för ekern att röra sig fram och tillbaks varje hjulvarv. Har haft många 3, 4 och 7 växlade Nexusnav som varit rena ekerknäckare tillsammans med billigare enkelkammarfälgar.

Det där med att fler ekrar riskerar gå kan jag intyga. Jag upptäckte två trasiga ekrar och tänkte "jaja, åka-till-affären-hojen, det får vara". När jag inspekterade hojen lite senare var hela sex ekrar av. Dock var hjulet fortfarande hyggligt rakt. Numera har den hojen ett biltemahjul bak.

Tillbaka
Topp