Trasigt bromsvajerfäste

wijndrufs

Ny medlem
Trasigt bromsvajerfäste
Hej happy!

Idag gick ett av mina bromsvajerfästen av, kunde gått riktigt illa.

Det satt fast med två popnitar som helt sonika har gått av. Nu skulle jag behöva laga det, men behöver tips/hjälp.

Jag tror att det ska gå att nita fast igen, men det är trångt och jag funderar på om man behöver en extra smal popnitstång. Tror jag kan låna nittång på jobbet men vet inte om den passar.

Ramen är av kolfiber och fästet vet jag inte men jag skulle tippa på aluminium. Vilket material bör jag ha på popniten? Bör jag även använda något lim mellan fästet och ramen (såg inte ut som de använt det från fabrik) och i så fall vilen typ av lim? Jag har tummen mitt i handen men tar gärna emot tips och råd.

Jag bor i närheten av Göteborg om någon vänlig själ kan hjälpa mig eller om jag behöver lämna in cykeln till lämplig verkstad.

Tacksam för all hjälp.

/wijndrufs

Bilagor

• 20160328_171541.jpg
    20160328_171541.jpg
    203.3 KB · Besök: 66
  • 20160328_171522.jpg
    20160328_171522.jpg
    292.2 KB · Besök: 71
  • 20160328_171456.jpg
    20160328_171456.jpg
    206.3 KB · Besök: 64
Trasigt bromsvajerfäste
Förmodar att du menar att popnithuvudet till tången är för brett och du når inte ner mot anläggningsytan med niten? kan du lägga en liten mutter eller 2 som distans mellan niten och huvudet? mutter/muttrarna (distansen) mindre än det försänkta hålet då självklart.. :)

hur det funkar att nita i kolplast tänker jag inte uttala mig om men tror att du bör vara försiktig
Hur funkar mattejp mellan fästet och komposit, kan det tänkas utmatta materialet? tänker nojjan på hjälmar och dekaler...

Trasigt bromsvajerfäste
Jag skulle tro att du behöver någon form av specialmunstycke för nittången för att kunna nita. Det borde gå med en liten rörstump annars som du använder mellan nit och tång (en avsågad prestaventil kanske?).

Om du kommer åt med nittången, använd aluminiumnit. Med nit i rostfritt stål, är risken stor att du krossar kolfibern. Fäst i sådana fall niten med en bricka på baksidan om du kan komma åt där med pincett eller liknande.

Jag skulle ha lmmat fast fästet med epoxylim tillsammans med popniten. Om det inte går att komma åt med nittången, skulle jag ha limmat nitarna på plats odragna, efter att ha plockat bort splinten. Det är trots allt bara ett vajerfäste.

Senast ändrad:
Trasigt bromsvajerfäste
UPDATE:

Kontaktade aldrig Carbix då jag löste det själv. Men det var som jag trodde, bromsvajerfästet var alldeles för trångt för att komma åt med en vanlig nittång utan modifikationer. Blev lite som svebilius var inne på, var tvungen att att ha något emellan nittången och niten. Blev till att kapa av toppen på ett blåsmunstycke för tryckluft, använde även en mindre mutter för ena niten. Sen blev det lite epoxylim för att sitta extra säkert. Så nu sitter det (förhoppningsvis) fast bättre än innan.
svebilius sa:
Jag skulle tro att du behöver någon form av specialmunstycke för nittången för att kunna nita. Det borde gå med en liten rörstump annars som du använder mellan nit och tång (en avsågad prestaventil kanske?).

Bilagor

• 20160330_202530.jpg
    20160330_202530.jpg
    147 KB · Besök: 77
  • 20160330_202649.jpg
    20160330_202649.jpg
    149.6 KB · Besök: 61
Tillbaka
Topp