Trasigt drev

Sjoebrink

Ny medlem
Trasigt drev
Hej!
Under kvällens tur i Änggårdsbergen lyckades jag med en felväxling som resulterade i ett utböjt mittendrev på den främre klingan. Hur skall jag byta detta? Cykeln är en Nishiki Team med Truvative 5 vevparti med tillhörande klingor. Måste jag ta ut hela vevlagret, eller räcker det med att lossa vevarmen och de två yttre klingorna? Vad kostar ungefär ett mittendrev och kan man köpa tex Shimano om man ej hittar Truvatives?
Tacksam för hjälp!
/Linus

Trasigt drev
1. det räcker med att ta loss vevarmen. Det går nog tom utan att ta loss vevarmen, men det blir _mycket_ enklare att göra det.

2. 100-200kr?

3. med största sannolikhet ja.

Trasigt drev
Till mitt truvativ-vevpart (OEM från 2001) passade det alldeles utmärkt med Shimano XT mellanklinga. Men det finns ju några olika infästningar (4 & 5 bults t ex) Jag behövde inte ta av vevarmen heller. En XT mellanklinga kostar 245 på cykelcity.

Trasigt drev
köp inte shimanos klingor om du inte måste.
de är som smör, kostar skjortan och det finns betydligt bättre alternativ.. exempelvis BBB

exempelvis har jag rullat 400mil vinterslask med bbb klingor, utan att sköta det speciellt pedant (skäms) och de är inte slut än, de ska rulla nästa vinter också.

Senast redigerad av en moderator:
Trasigt drev
kört sönder tvä mellan klingor redan ..inte ens 100 mil,lx/xt klingan gick det en stor bit ur och på deore klinget la sig kuggarna efter kedjebyte.cykelstället har stål drev för 200 pengar

Tillbaka
Topp