Trehjulig elcykel till morsan?

Snuten

Aktiv medlem
Mamman är gammal och behöver en trehjuling. I egenskap av cykelintresserad son är jag är inkopplad som inköpskonsult.

Föräldrarna bor nära Roslins cykel i Ystad och har därför siktat in sig på denna:

http://roslinscykel.tictail.com/product/prophete-genisser-e3r

Jag har upptäckt att det finns betydligt billigare alternativ på annat håll, men antar att det är klokt tänkt att ha nära till service när man inte kan/vill/orkar meka själv. Eller är det värt att ta smällen med garantikrångel på distans om det blir mycket lägre inköpspris?

Jag har försökt lobba för en lådcykel istället eftersom det vore mera praktiskt, men hon verkar inte sugen på det. Kanske skulle det trots elassistansen ändå bli alltför tungt och åbäkigt med en lådcykel för en liten gammal tant?

Det är mycket svårare än man kan tro för en gammal människa som är van vid en tvåhjuling att lära sig cykla trehjuling. Den uppför sig helt annorlunda och gamla kunskaper som sitter i ryggmärgen måste läras om. Jag och mina syskon försökte lära min mamma cykla på en elektrisk trehjuling. Det misslyckades. Hon ville verkligen ha den och försökte verkligen lära sig men det gick inte. Efter att ha cyklat på tvåhjuling i 80 år så gick det inte lära om utan det slutade med försäljning.

Vad är det som är annorlunda?
1. En trehjuling lutar åt det håll vägen lutar. Inte åt det håll man svänger.
2. En trehjuling styrs nästan enbart med styret, inte med kroppen.
3. En trehjuling svänger åt det håll som vägen lutar. Man måste verkligen hålla emot med styret för att den ska gå rakt fram på en bomberad väg och inte cykla in i trottoarkanten (med bakhjulet först som man inte ser).
4. Cyklar man bara lite fortare än promenadtakt så måste man börja burka i gathörnen. Om man inte gör det och cyklar lite för fort så välter cykeln utåt i svängen.

Allt detta är ganska enkelt att lära sig för en ung frisk människa men inte för en gamling.

Om den elektriska trehjulingen dessutom är billig så är drivningen ryckig och försvårar ytterligare.

Senast ändrad:
en nihola eller liknande lastcykel ser mycket coolare ut (större stöldrisk), finns med el och med två framhjul blir cyklingen stabilare och mer normal i känslan. själv har jag en kiffy, finns också att få med el, men skulle inte säga att den lämpar sig perfekt för en äldre människa med balanssvårigheter, det kan bli knixigt i lågfart.

elcyklar med föreskriven momentarm istället för gashandtag lever sitt eget liv i lågfart, kan kännas otäckt för en ovan cyklist. det kan vara bättre och mycket billigare att köpa utan el, bara se till att det finns riktigt låga växlar.

kan man köpa lokalt kan din moder ju pröva hojen först, stor fördel. men ni har inte långt till köpenhamn där trehjuliga lastcyklar med och utan el är legio.

Bilagor

• IMG_0046.JPG
    IMG_0046.JPG
    48.7 KB · Besök: 1,255
Kanske är en Opus-3 en idé? Det gör man ofta i Holland när man blir gammal eller osäkert på en tvåhjulcykel. Det är lätt, passar alltid, också på en icke e-bike såsom en racer eller fatbike. Fördelen är att den gamla cyklar på sin egna vanliga cykel och att man kan välja hjulstorleken, kan vara kul att ha stora tjocka hjul :)
Vet inte vad det kostar i Sverige men i tex Holland kostar Opus-3 (inkl montage i butiken) 1000 -1500 euro. Prisskillnaden är om cykeln har derailleur, fram/bakmotor, behövs nytt nav etc.

Några Opus-3 cyklar bilder : http://www.driewielers-altena.nl/fotos.html

Skulle tagit en titt på begagnad liggcykel (med tre hjul), så minimerar eller eliminerar du ovan nämnda trehjulingsproblem.

Kanske en Performer JC20 som är billig så du får många kulor över till elektrifieringen.

Liggcyklar håller obegripligt högt andrahandsvärde oftast (kanske pga att mindre ”utveckling” sker varje år), vilket kan vara trevligt när det skall säljas.

Jonas sa:
Kanske en Performer JC20 som är billig så du får många kulor över till elektrifieringen.
...vet inte hur spänstig personen ifråga är men kan tänka mig att en såndär är kämpig att komna i och ur när man är äldre. Annars är det ju väldigt bra å andra sidan, svårslagen komfort och stabilitet.

Sambal: Mycket möjligt om man har skrangliga knän att det kan vara jobbigt. Men det är lätt att testa hemma. Det finns högre varianter (och allsköns variationer på temat), beroende på vart man vill lägga sig i kurvstabilitet i relation till enkelt av/påstigning.

Tillbaka
Topp