Trek 6700- please lämna åsikt

Chokdee

Ny medlem
Hej!

Jag har möjlighet att få köpa en ny Trek 6700 (ord pris ca 13-14000:-) för 7500:-

Nu är det så att jag redan har en bra Hardtail i form av en Cube ltd race. Hade aldrig ens övervägt att köpa Treken för ordinarie pris.

Problemet är att jag inte hittar så mycket recensioner om Trek 6700 från de senare modellerna. På modellerna runt 06-07 klagade man ofta på styrtappen (som var för lång) samt sadeln och lite annat. Någon som har erfarenhet från en 2010 eller 2011 modell?

Ska man slå till?

OBS. jag tänker inte köpa den för att sälja den direkt utan det ska vara för att det är en bra cykel helt enkelt som jag kan variera med.

Tar tacksamt emot all info eller åsikter ni har om denna cykel.

Mvh

C

Senast redigerad av en moderator:
Chokdee skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag har möjlighet att få köpa en ny Trek 6700
> (ord pris ca 13-14000:-) för 7500:-
>
> Nu är det så att jag redan har en bra Hardtail i
> form av en Cube ltd race. Hade aldrig ens
> övervägt att köpa Treken för ordinarie pris.

Men varför överväger du att köpa en till XC-hardtail då (även om priset verkar bra)? Vad får du med Treken som Cuben inte klarar? (fast det är ju förstås OK att vilja ha två hojar :))

> Problemet är att jag inte hittar så mycket
> recensioner om Trek 6700 från de senare
> modellerna. På modellerna runt 06-07 klagade man
> ofta på styrtappen (som var för lång) samt
> sadeln och lite annat. Någon som har erfarenhet
> från en 2010 eller 2011 modell?

Styrstam och sadel är ju i och för sig lätta att byta. Du får nog mer input om du postar en bild och en komponentlista och geometritabell. Huvudsaken är att storleken passar dig. Om det är en 2010 med Recon-gaffel, Juicy3-bromsar etc så ser det ju funkis ut.

> Ska man slå till?
Det är säkert ett OK köp.

> OBS. jag tänker inte köpa den för att sälja
> den direkt utan det ska vara för att det är en
> bra cykel helt enkelt som jag kan variera med.

Men blir det inte mer variation med en racer, BMX, helstel SS-29er eller nåt annat kul för pengarna :)

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Men blir det inte mer variation med en racer, BMX,
> helstel SS-29er eller nåt annat kul för pengarna
> :)

+1
Att komplettera en HT med en annan HT i ungefär samma komponentnivå verkar inte så meningsfullt? Lägg pengarna på en annan typ av cykel är mitt bud också, inte för att det är nåt fel på Trek men en FS eller racer skulle ju ge betydligt mer variation.

Jag hade en 6700 fast av årsmodell 2008 eller 2009 minns inte riktigt. Min fru tvingade mig att sälja den när jag köpte min cross vilket jag ångrar bittert än idag (säljet alltså, crosssen äger!) Min hade Shimano XT växlar och skivbromsar, tror att det satt en Reba gaffel på men minnet sviktar en del på den punkten. Hjul, sadel och de flesta andra komponenterna var Bontrager vad jag minns. Jag var mycket nöjd med den och använde den för enklare stigcykling samt pendling till jobbet. Det enda problemet jag hade var att naven glappade en hel del trots idoga justeringar. Sadel och stam passade mig i alla fall.

Tillbaka
Topp