TREK Checkpoint SL 7 ?

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Nu med däckfrågor...
Finns det snabba landsvägsdäck som maxar bredden i en checkpointram?

Tidigare var frågeställningen som nedan...

Är TREK Checkpoint SL 7 snabbare än en lika dyr MTB HT om man vill cykla blandade norrlandsvägar med nyhyvlade grusvägar, potthål och dålig asfalt med sprickor och grusiga snabellagningar?
Och hur står sig en Checkpoint med landsvägsdäck mot en renodlad Landsvägare på fin asfalt?
Hur skulle en Checkpoint fungera om man gör en avstickare på ett gammalt övergivet motionsspår eller en gammal körväg för skogsbruk?
Var kan man dra gränsen för när den ena cykeln är bättre än den andra?

Landsväg, CX och Gravel har jag väldigt dålig koll på, men MTB har jag rätt bra koll på.
Såg denna och blev lite nyfiken då det i mina ögon liknar en landsvägscykel som blivit MTB-pimpad med elektrisk eagle 12s, breda tubless-fälgar och hydrauliska skivbromsar.

Jag har inte någon plan på att köpa någon cykel, men blev lite nyfiken på varför jag borde hålla mig till MTB med breda däck eller gå all in och skaffa en läskig Landsvägare med jättesmala däck som aldrig kommer att användas.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag har haft det väldigt roligt med min Grail (700c/40mm G-one bite) på rejält stökiga stigar. Snabbt slutar det gå först när det blir stenigt på allvar. Vart gränsen går för när det slutar vara snabbare med gravel än MTB är väl svår att säga, men tror YouTube-kanalen GCN testat en jämförelse. Japp!

Klippt och klistrad utan att kolla så osäker på hur underlaget överlappar ditt. Kan finnas en del andra filmer i samma genre. Värt att kolla runt efter då en bild/film säger mer om underlag än hundra ord (en mans stök är en annans grus, etc.).

kais01

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
n+1 är bra ; )

tror inte ht hjälper så vansinnigt i fart när det blir stökigt, men att fs gör mer skillnad?

om det ska få fort kan jag gärna ha framgaffeln låst, men har den trampeffektiva bakfjädringen öppen, utan olägenhet.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Så...
Hittills så tolkar jag det som att en HT är ett sämre alternativ?
Checkpoint om man inte vill eller behöver ha fjädring bak, annars en FS.

Men hur står sig en Checkpoint mot en Landsvägscykel på slät asfalt?

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Men hur står sig en Checkpoint mot en Landsvägscykel på slät asfalt?
Checkpoint är väl en lvgcykel med breda däck, mtb kassett och en enkelklinga. Så om du släpper på smala däck, mtb kassett och en lvg bakväxel är den lika snabbt (på platten, annars behöver du också en dubbelklinga).

Lingon

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Mina två ören.
Ja, den är lite snabbare framför allt pga att du sitter mer aero. Den är också mycket bekvämare på långturer pga att du kan variera handpositionerna. Traktorvägar och enkla stigar funkar utmärkt att cykla, jag tycker det är roligare än på en mtb, eftersom det blir lite mer utmanande.
På landsväg med smala däck skulle jag tro att den största nackdelen är de stora stegen på kassetten, men det är ett mindre problem för mtb-cyklister som är vana vid att variera kadensen..

NickPick

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
En HT går ju överallt. Roliga cyklar. Något med bock i skog brukar bara bli sådär trots utsago.

Däremot sitter man oftast bättre med krullstyre... Köp en av varje 🤷‍♂️

Ove-Rall

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Vill inte ge mig in i diskussionen gravel vs racer vs mtb men vill ändå bara flika in att jag har en Checkpoint SL6 med Ultegra. Helt fantastisk cykel! Har faktiskt inte något att gnälla på när det gäller den cykeln (händer inte ofta), väldigt mångsidig och skulle jag ”bara” få ha en cykel hade den varit första valet!

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Mina två ören.
Ja, den är lite snabbare framför allt pga att du sitter mer aero. Den är också mycket bekvämare på långturer pga att du kan variera handpositionerna. Traktorvägar och enkla stigar funkar utmärkt att cykla, jag tycker det är roligare än på en mtb, eftersom det blir lite mer utmanande.
På landsväg med smala däck skulle jag tro att den största nackdelen är de stora stegen på kassetten, men det är ett mindre problem för mtb-cyklister som är vana vid att variera kadensen..
Detta svar är ju precis det jag inte vill ha eftersom jag inte planerar någon +1 nu.

Men gällande handpositioner så skulle man lika gärna kunna bygga en monstercross av en helt vanlig 29 tums HT som man köper billigt på Blocket.
Det var faktiskt just styren jag surfade när jag hittade Checkpoint och blev nyfiken.

1581971221718.png

Blev lite sugen på att testa det mellersta styret på denna bild och kollade vidare och hittade lite andra intressanta styren... och en Trek :) .

1581971244279.png

Både Thomson och Enve är 48cm dropbars som ser trevliga ut, men kanske inte så billiga...

Stora steg på kasseten ser jag inte som ett problem då jag gillar 1x12 på min fatbike och aldrig märkt att stegen är för stora (kanske jag skulle tycka annat om jag var en klungcyklist?).

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Stora steg på kasseten ser jag inte som ett problem då jag gillar 1x12 på min fatbike och aldrig märkt att stegen är för stora (kanske jag skulle tycka annat om jag var en klungcyklist?).
När man cyklar i klungan är stora steg ingen problem. Det kan finnas problem när man cyklar ensam på platten, framförallt med motvind (som jag var van i Nederländerna).

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
En HT går ju överallt. Roliga cyklar. Något med bock i skog brukar bara bli sådär trots utsago.

Däremot sitter man oftast bättre med krullstyre... Köp en av varje 🤷‍♂️

En HT på landsväg brukar bara bli sådär trots utsago.

Innan jag ens sett min första MTB så hann jag på mina hemmastigar köra skrot av ett par puchar liknande denna med växelreglagen rammonterade.
1581972045242.png

Nu är det mest Fatbike jag cyklar oavsett underlag.
1581972941288.png

Och det jag lärt mig under åren är att det är kul att cykla även med cyklar som inte riktigt är optimerade för rådande underlag.

Och det där med att köpa båda... Jag vill inte köpa någon cykel just nu även om jag alltid är nyfiken på olika cyklar.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
När man cyklar i klungan är stora steg ingen problem. Det kan finnas problem när man cyklar ensam på platten, framförallt med motvind (som jag var van i Nederländerna).
OK... Motvind är aldrig kul oavsett hur täta växlar man har. Jag brukar växla ned tills det känns bra i benen oavsett vilken fart det då ger.

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
OK... Motvind är aldrig kul oavsett hur täta växlar man har. Jag brukar växla ned tills det känns bra i benen oavsett vilken fart det då ger.
Cykla med motvind är (behöver) en state of mind. Jag har länge bot i en provins nära sjön, nästan utan träd, så man måste acceptera att cykla flera timmar med starka motvind.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Vill inte ge mig in i diskussionen gravel vs racer vs mtb men vill ändå bara flika in att jag har en Checkpoint SL6 med Ultegra. Helt fantastisk cykel! Har faktiskt inte något att gnälla på när det gäller den cykeln (händer inte ofta), väldigt mångsidig och skulle jag ”bara” få ha en cykel hade den varit första valet!
Den cykeln är rätt lik SL7 förutom växelsystemet som är av helt annan typ.
Finns det något utrymme för ännu bredare däck på den, eller är 40mm max?
Kul att höra att du gillar den.

Örjan Lax

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
"Bare drille, drille, drille, drille, drille! Och, plötsligt så sprutade det upp! MEN, det var inte olja. Det var vinäger, hahaha! Och det var ingen dressin dom hade åkt på, det var en dressing!"

- geologen Sten Lindeman

(fritt och ej korrekt reciterat från minnet, ej ordagrant, Lindeman säger nog borra och inte drille t.ex.)

Senast ändrad:

Laxel

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Min Checkpoint med 40mm slanglösa däck på Bontrager Aeolus PRO 3V, singelklinga 40T - 10x42 .. XXX-styre är lättare än min Trek Madone SLR med mekanisk Ultegra, Scope R5D 57mm hjul.
Älskar min checkpoint :) även Madonen ;)
65C93A2C-B039-40AA-BCA9-E2B318047EF8.jpeg

jolov

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Innan jag ens sett min första MTB så hann jag på mina hemmastigar köra skrot av ett par puchar liknande denna med växelreglagen rammonterade.
Visa bilaga 402937

Nu är det mest Fatbike jag cyklar oavsett underlag.
Visa bilaga 402938

Och det jag lärt mig under åren är att det är kul att cykla även med cyklar som inte riktigt är optimerade för rådande underlag.

Och det där med att köpa båda... Jag vill inte köpa någon cykel just nu även om jag alltid är nyfiken på olika cyklar.

cyklade du glassbonden måntro?

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Det var kul, många som såg väldigt besvikna ut när dom satt på fina kolfiber-gravelräsers och såg fatbiken försvinna i horisonten :D
Jo, det var en riktigt trevligt tillställning med fint väder och god glass.
30t framdrev räckte inte riktigt till på de snabba delarna, men annars funkade fatbiken ganska bra.
Med 28,2km/ medelfart och 57,2km/h som max så fick man iallafall vispa luft fler än en gång innan man var framme (lite missvisande medelfart då jag glömt att starta strava och gjorde det strax innan Traktorn svängde åt sidan).

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Min Checkpoint med 40mm slanglösa däck på Bontrager Aeolus PRO 3V, singelklinga 40T - 10x42 .. XXX-styre är lättare än min Trek Madone SLR med mekanisk Ultegra, Scope R5D 57mm hjul.
Älskar min checkpoint :) även Madonen ;) Visa bilaga 402958
Vad är det för storlek och hur lång är du?
Jag är inte riktigt van att titta på liknande cyklar, men tycker att hjulen ser små ut och styrhuvudet långt på din bild.
Men det kanske är extra små cyklar på Treks hemsida?

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag är inte riktigt van att titta på liknande cyklar, men tycker att hjulen ser små ut och styrhuvudet långt på din bild.
Checkpoint har standard lvgcykel geometri. Do reach skiljer sig bara 2.6 cm mellan mindre och största storlek, men stirhuvuds längd skiljer sig 11 cm. Så blir största storleken 61 cm (som är den på bilden tror jag) konstigt högt.

Laxel

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Det är en 61a som sagts. :) jag är 188 med 93cm grenmått. Skulle vilja få ner styret nån cm till. Även köpt en sadelstolpe med mindre seat back.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Det är en 61a som sagts. :) jag är 188 med 93cm grenmått. Skulle vilja få ner styret nån cm till. Även köpt en sadelstolpe med mindre seat back.
OK. Intressant information.
Skulle du hellre valt en 58 om du fått byta nu?
Själv är man ju van MTB som snarare växer på längden än höjden när man väljer större storlekar.

Laxel

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Då måste du byta till 58a: 29 mm lägre stack och bara 6 mm kortare reach.
ähh kan ju byta till vanligt styre å lös styrstam med -17 grader ;) stolpe finns en modell med mindre seat back, men tar emot att köpa hehe
Köpte ny stolpe till Madonen, den va inte gratis 😂

Laxel

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
OK. Intressant information.
Skulle du hellre valt en 58 om du fått byta nu?
Själv är man ju van MTB som snarare växer på längden än höjden när man väljer större storlekar.
ja 58 hade nog passat bättre egentligen.. ogillar att sitta ”gubbigt” vilket jag gör nu ;) fast bekvämt.
iofs med annan stolpe sitter jag nog riktigt bra. Dock kör vi mest fina grusvägar å asfalt nu under vintern å då sitter jag hellre närmare som jag gör på Madonen.
den är en 60cm.

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
ja 58 hade nog passat bättre egentligen.. ogillar att sitta ”gubbigt” vilket jag gör nu ;) fast bekvämt.
iofs med annan stolpe sitter jag nog riktigt bra. Dock kör vi mest fina grusvägar å asfalt nu under vintern å då sitter jag hellre närmare som jag gör på Madonen.
den är en 60cm.
Tack för info.
Röda faran ser snabb ut

Mange.

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Min checkpoint klarar lite grusväg och traktorspår riktigt bra, Funderar på ett par 650b hjul för att göra det ännu bättre. På lvg är den riktigt grym, Jag har byggt med 42/11-28 just för att jag cyklar mycket asfalt och sportgrus på pendlingen. Cyklade även en brm1000 med den och överlevde, Då hade jag iofs framväxel, Men kan inte tänka mig att min lvg hoj hade gjort det bättre, Snarare tvärtom.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Måste erkänna att jag är lite sugen på en Checkpoint med bredast möjliga däck och brett styre med lagom mycket flare. Tror att en sådan cykel skulle vara snabbare än fatbiken om man håller sig på väg av olika kvalitet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer