TREK Checkpoint SL 7 ?

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Finns det snabba landsvägsdäck som maxar bredden i en Checkpointram?
In en annan tråd tipsas om Schwalbe Marathon Almotion som har låg rullmotstand och man kan får i 40 mm. Jag kör Marathon Supreme på min vinterpendlar I 42 mm, som är mycket lättare och har lite högre rullmotstand.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
In en annan tråd tipsas om Schwalbe Marathon Almotion som har låg rullmotstand och man kan får i 40 mm. Jag kör Marathon Supreme på min vinterpendlar I 42 mm, som är mycket lättare och har lite högre rullmotstand.
Jag läser tydligen för få LVG och pendlartrådar :)

Berk

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag läser tydligen för få LVG och pendlartrådar :)
Vet inte. Det är väl bättre att vara ute och cykla.
Ser nu att Schwalbe själva säger att Supreme har mindre rullmotstand. Bicyclerollingresistance säger tvärtom: https://www.bicyclerollingresistanc...motion-2016-vs-schwalbe-marathon-supreme-2016
Hursomhelst, jag är jättenöjd med min Supreme 42 mm, rullar yckey lättare än jag trodde förut.

Men varför vill du breda lvgdäck på en racercykel? Man vill väl ha smala lvgdäck (max 32 mm), eller breda graveldäck, typ Schwalbe G-one.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Är det inte Checkpoint som fixar 50mm breda 622 däck med bakhjulet ställt i max bakposition i dropoutsen? Officiellt 45mm clearance?
I så fall är det ju dessa däck du skall ha, extralight:

Tack.
Officiellt 45 ja. Vet inte hur det är med 50mm och nödvändigt utrymme för smuts, flex, skeva hjul mm.
Har aldrig sett nämnda däck tidigare, är de bra? Bara att Hiawatha nämndes i texten ger pluspoäng i min värd.

molleben

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag kör GP5000 32 mm, klockrent. Bredare än så verkar korkat på landsväg. Kanske kör VR med den setupen i år istället för racer med 25mm bara för att testa

robsa

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Kan flika in med två setups på min Checkpoint. Vintersetup med 40mm däck å skärmar, å Vårklassiker-setup med 32mm däck på 3v hjul. :) Och som tidigare meddelat går den få hyffsat lätt.
CED5AF2D-A1B6-4ECD-B2E6-B5A24D493A65.jpeg
93919783-3EF4-4954-AE12-53D798253552.jpeg

Senast ändrad:

Murdock

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Tack.
Officiellt 45 ja. Vet inte hur det är med 50mm och nödvändigt utrymme för smuts, flex, skeva hjul mm.
Har aldrig sett nämnda däck tidigare, är de bra? Bara att Hiawatha nämndes i texten ger pluspoäng i min värd.
Har inte använt ännu så jag kan inte komma med egna erfarenheter.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag kör GP5000 32 mm, klockrent. Bredare än så verkar korkat på landsväg. Kanske kör VR med den setupen i år istället för racer med 25mm bara för att testa
De däcken verkar snabba men kanske väl smala om man kör där det är mycket sprickor i asfalten? Och även om man blir lite sugen på lite grus.

robsa

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Gillar du originaldäcken, eller har du funderat på G-one eller andra däck i samma bredd?
54-ramarna ser fina ut, men kanske inte perfekt om man är 181-182cm som jag?
yes GR1 är fina. Nöjd. De är ju väldigt lika G-one i mönster. Ramstorleken beror på hur du ser ut i kroppen och vilka mått du har samt t.ex. hur lång styrstam du vill ha.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
yes GR1 är fina. Nöjd. De är ju väldigt lika G-one i mönster. Ramstorleken beror på hur du ser ut i kroppen och vilka mått du har samt t.ex. hur lång styrstam du vill ha.
Mönstret är ju inte hela sanningen om hur ett däck upplevs, men de lite finare Bontrager-däcken brukar ju ofta vara ganska najsa.

Dålig koll på kroppsmåtten, men mätte lite själv med en glidande bok i grenen. Boken gled mest omkring så jag är ytterst osäker på om 89cm grenmått är ens i närheten av sanningen. Utsträckta armar mäter 191cm mellan långfingerspetsarna. Kroppslängd på eftermiddagen är 181cm.
Alla dessa mått är troligen helt galet mätt, men styrstam vill man ju ha kortast möjlig och styret ska ju vara brett enligt den moderna MTB-trenden ;)

Murdock

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Har du en Checkpoint och Snoq-däck väntandes i garaget?
Jag hade gärna ägt en Checkpoint, och det är mkt möjligt det blir en sådan ifall min nuvarande finhoj skulle haverera - vilket är mindre troligt. Jag funderar dock på vilka René Herse däck jag skall testa, och det lutar åt standard 650b 42mm:
...ifall jag skulle bli sugen på att montera fasta skärmar. Bredare däck än så kan bli för trångt på min cykel med skärmar. Just nu kör jag på 650b 47C WTB Byway, och de är himmelska på grus. Men de känns inte optimala ifall man vill köra 100% asfaltsmotionslopp.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Jag hade gärna ägt en Checkpoint, och det är mkt möjligt det blir en sådan ifall min nuvarande finhoj skulle haverera - vilket är mindre troligt. Jag funderar dock på vilka René Herse däck jag skall testa, och det lutar åt standard 650b 42mm:
...ifall jag skulle bli sugen på att montera fasta skärmar. Bredare däck än så kan bli för trångt på min cykel med skärmar. Just nu kör jag på 650b 47C WTB Byway, och de är himmelska på grus. Men de känns inte optimala ifall man vill köra 100% asfaltsmotionslopp.
Kul med cyklar där man kan experimentera med däck och hjul för att hitta olika egenskaper.
Är det fult att hoppas på ett snabbt haveri på nuvarande cykel? :)

molleben

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Kan flika in med två setups på min Checkpoint. Vintersetup med 40mm däck å skärmar, å Vårklassiker-setup med 32mm däck på 3v hjul. :) Och som tidigare meddelat går den få hyffsat lätt.Visa bilaga 403680Visa bilaga 403679
Tjena! Funderar oxå på ett par lättare hjul som komplement till Paradigm Comp (Checkpoint SL6 2019). Man kommer ju ner ca 200g med Aeolus Pro3V. Gör det stor skillnad? Blir det "nästan" racerkänsla i Checkpoint då?

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Tjena! Funderar oxå på ett par lättare hjul som komplement till Paradigm Comp (Checkpoint SL6 2019). Man kommer ju ner ca 200g med Aeolus Pro3V. Gör det stor skillnad? Blir det "nästan" racerkänsla i Checkpoint då?
Detta är en intressant fråga som gör att jag speglar tillbaka en variant på samma fråga till dig...
Tycker du att din Checkpoint med dina hjul känns seg motför en riktig LVG?

molleben

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Detta är en intressant fråga som gör att jag speglar tillbaka en variant på samma fråga till dig...
Tycker du att din Checkpoint med dina hjul känns seg motför en riktig LVG?
Känns seg vid acceleration men när man väl fått upp farten så är det nog inte så stor skillnad. Jag sitter lite mer upprätt och tar lite mer vind, sedan tror jag att man lurar sig på mer däcksvolym som gör att det känns långsammare när det är mindre stötigt. GCN har gjort en jämförelse som kan vara värt att kolla på

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Känns seg vid acceleration men när man väl fått upp farten så är det nog inte så stor skillnad. Jag sitter lite mer upprätt och tar lite mer vind, sedan tror jag att man lurar sig på mer däcksvolym som gör att det känns långsammare när det är mindre stötigt. GCN har gjort en jämförelse som kan vara värt att kolla på
Intressant video igen... Jag gillar GCN.
Synd att de inte visade siffrorna med slicks, men kul att höra dem berätta hur lite det skiljer då.

robsa

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Yes med de jag hunnit testa känns de riktigt bra. Beror på hur breda däck du har på såklart. Men den känns snabb i geometrin även på ren asfalt.

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Då tycker jag att jag har lite bättre koll på däckval.
Typ GP 5000 28-32mm max om man bara ska köra asfalt.
Snoq-45mm om man vill ha feta snabba som går på både grus och asfalt.
Original eller G-one 40 är annars ett helt ok val för grusväg med kortare asfaltspartier eller små utflykter utanför vägen.

Men... Nu kommer nästa fråga...
Hur är det med sadelstolpe/mast?
Är detta någon slags standard, eller är det Treks egna mått?
Funkar det att montera normal stolpe på något vis, eller är det ett big no no?

Laxel

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Byta stolpe går inte då den lösa del man höjer å sänker är utvändig runt seat tube röret. Eller tänker du köpa en alu-hoj kanske?

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Byta stolpe går inte då den lösa del man höjer å sänker är utvändig runt seat tube röret. Eller tänker du köpa en alu-hoj kanske?
Jag tänkte att det kanske skulle finnas någon slags adapter eller liknande ifall man skulle vilja köra med stolpe av någon anledning. Men det kanske inte funkar med stolpe i det flexande sadelröret?

molleben

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
56:a. Inte slanglöst ännu men kanske senare... jag brukar alternera mellan olika däck så tycker inte det känns klockrent...

Lars.E

Aktiv medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
56:a. Inte slanglöst ännu men kanske senare... jag brukar alternera mellan olika däck så tycker inte det känns klockrent...
56:an ser ut ungefär som jag tänker mig en LVG åt en som är 181cm, men jag kan ha fel då jag har dålig koll på vägcykling av alla former.
Ja det blir ju lite kladd att byta däck om man kör TL, och har man en lätt slang och gillar höga tryck så kanske det inte känns värt det. Själv skulle jag inte tveka på TL om jag hade 2 hjulpar och hunnit lista ut vilket som är mitt favoritdäck.

molleben

Medlem
TREK Checkpoint SL 7 ?
Angående storleken så valde jag mellan 54/56. Är 179 och har bytt till rak stolpe och lite kortare styrstam. 54:an hade oxå funkat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer