Trek Domane 2.3 omdöme?

Jazz73

Medlem
Trek Domane 2.3 omdöme?
Ni som har en eller har testat.
Vad tycker ni om hojen?
Har bara provat en kort runda och vill höra lite mer om hur den är när man kör lite längre.

Trek Domane 2.3 omdöme?
Jag tycker att hela Domane-koncepet är väldigt intressant
(och då menar jag mer än enbart ISO Speed-leden för sittröret)

Men tyvärr har de modeller som går att köpa en VÄLDIGT speciell sittställning,
en sittställning som inte alls funkar för mig.

Tex är sittställningen hos Domane tom mer upprätt än den hos Treks touring-ram
Trek_CrossRip.png

Jag vet att Trek-sponsrade cyklister, tex Spartacus, har specialbyggda Domane-ramar med H1-geometri (ser det ut som åtminstone), förhoppningsvis kommer de ramarna även att gå att köpa framöver.
(Specialbeställda Trek enl ProjectOne gäller väl enbart färg och utrustning, åtminstone om jag har förstått rätt)

Kanske ingen hjälp för dig, men om sittställningen funkar för dig, liksom cykeln i övrigt, så borde det vara stora chanser för att du skall bli nöjd med den.

/Håkan

Senast ändrad:
Trek Domane 2.3 omdöme?
Har cyklat ca 100 mil med min 2,3, komforten är helt underbar jmf mot min tidigare Cannondale Caad8.

Jag upplever inte körställningen som nåt problem öht. Upplever man den som för upprätt så kan man bara flytta distanserna lite.

Kan inte tänka mig en bättre cykel att cykla långt och bekvämt men ändå med god fart för mkt rimliga pengar. Det enda negativa skulle vara att cykeln är lite tung, min första uppgradering när plånboken tillåter är ett annat hjulset.

Trek Domane 2.3 omdöme?
Som ett litet svar till Håkan.

Du har helt rätt angående den geometrin som är på de sponsrade cyklisternas Domanes, dom har ett H1 styrhuvud. Det har gått att köpa Domane H1 som ramset i 6-serien, dock endast med RadioShack-lack.

Jag hade gärna haft en H1 eller H2, men jag spenderad ca 600 timmar varje år på min racer. En H1 skulle bli för extrem för gissningsvis 9 av 10 motionärer och det skulle bli en skyskrapa av spacers under stammen.

Trek Domane 2.3 omdöme?
Rock:
Tack för info.
Tyvärr räcker det inte med ett H1 styrhuvud för att en Domane skall passa mig, jag behöver (minst) lika långt överrör som på H1 Madonen,dvs både stack och reach. Den av mina nuvarande ramar jag sitter bäst på har stack: 615 reach: 420

/Håkan

Trek Domane 2.3 omdöme?
Får nog ringa min lbs imorgon och kolla om han har någon kvar i min storlek så jag kan prova lite mer.
Fan va det ska va svårt att välja ny racer...

Trek Domane 2.3 omdöme?
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har helt rätt angående den geometrin som är
> på de sponsrade cyklisternas Domanes, dom har ett
> H1 styrhuvud. Det har gått att köpa Domane H1
> som ramset i 6-serien, dock endast med
> RadioShack-lack.

Nu finns Domane Classics Edition som komplett cykel på Treks hemsida

Enl geometritabellen är det inte enbart styrhuvudet som har H1-geometri
Trek-2014.png

Det betyder att en 62cm Domane CE skulle passa mig riktigt bra,
men vad som inte passar är priset. Tyvärr.

/Håkan

Tillbaka
Topp