Trek fuel ex 7 / YT izzo core 2?

robba_86

Ny medlem
Hade helst vänt mig till den lokala cykelaffären för köpråd, men fick där till svar att dom inte har för avsikt att ta in någon heldämpad i min storlek så testar jag här...

Har idag en enklare Haro cykel där framdämparen är allt annat än mjuk och följsam. Nya cykeln vill jag ska ha bättre komfort och kollar därför på heldämpade alternativ. Cyklar i princip bara xc spår med mycket uppför och nedför. Åker hellre skönt än snabbt och vill gärna ha en poppig/lekfull cykel. Cyklar inte i någon klubb men skulle i framtiden kunna tänka mig att söka mig till en utan att ha några ambitioner att tävla. Cyklar mest för att det är kul och träningen man får är en bonus.

Med det sagt så vill jag ha en cykel med lite mer dämpning utan att behöva känna mig fel placerad i en xc klubb.

Får ta mig 15mil för att testa och ev. köpa en fuel ex 7, kommer därför inte vända mig till samma butik för exempelvis service.

Izzo cykeln ger lite bättre prestanda för pengarna men där har jag ingen möjlighet att testa cykeln innan för att avgöra vilken storlek som känns bäst.

Funderade ett tag på en Yt Jeffsy men känns lite Overkill för den cyklingen jag gör?

Både Trek och Yt har ju storlekar i XL och XXL, känns som att man ligger där emellan?

Jag är 35år, 193cm, 90kg och hyfsat vältränad.

Hälsingland

Aktiv medlem
Med dina mått behöver du definitivt en Fuel ex i XL. YT är ju små i strl jag skulle inte köpa en mindre än xxl och då är jag lite kortare än dig.

Jag är 190 cm och har en fuel ex XL

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Vi kanske är stöpta i samma form? jag har 89 cm innerben och ett apindex på strax över två meter. Cyklar runt på gamla jeffsyn i XL som stundtals känns liten, den har 465 i reach.

Berk

Aktiv medlem
Det berör också på preferenser. Jag är 179 med relativt lång överkropp och för mig var Fuel Ex i L kort, trots rimliga 475 mm reach. Tror att det var för att stack är riktigt låg och distanser under stam ger kortare effektiva reach. Jag skulle ville ha XL.

SaDle

Medlem
Hade helst vänt mig till den lokala cykelaffären för köpråd, men fick där till svar att dom inte har för avsikt att ta in någon heldämpad i min storlek så testar jag här...

Har idag en enklare Haro cykel där framdämparen är allt annat än mjuk och följsam. Nya cykeln vill jag ska ha bättre komfort och kollar därför på heldämpade alternativ. Cyklar i princip bara xc spår med mycket uppför och nedför. Åker hellre skönt än snabbt och vill gärna ha en poppig/lekfull cykel. Cyklar inte i någon klubb men skulle i framtiden kunna tänka mig att söka mig till en utan att ha några ambitioner att tävla. Cyklar mest för att det är kul och träningen man får är en bonus.

Med det sagt så vill jag ha en cykel med lite mer dämpning utan att behöva känna mig fel placerad i en xc klubb.

Får ta mig 15mil för att testa och ev. köpa en fuel ex 7, kommer därför inte vända mig till samma butik för exempelvis service.

Izzo cykeln ger lite bättre prestanda för pengarna men där har jag ingen möjlighet att testa cykeln innan för att avgöra vilken storlek som känns bäst.

Funderade ett tag på en Yt Jeffsy men känns lite Overkill för den cyklingen jag gör?

Både Trek och Yt har ju storlekar i XL och XXL, känns som att man ligger där emellan?

Jag är 35år, 193cm, 90kg och hyfsat vältränad.
Var bor du? I Nacka finns det XL Trek ex 8 att hyra om du vill provcykla.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Är 193 och har izzo i xxl. Jag tycker den är lite lång med den 60mm stem som kommer på vid köp. Men hade redan från början tänkt korta ner till 40mm. Nu funderar jag på att skaffa en ännu lite kortare faktiskt och samtidigt försöka få upp styret lite. Men jag har de-xc-fierat min rätt mkt, gillar backar 🙂

Berk

Aktiv medlem
Är 193 och har izzo i xxl. Jag tycker den är lite lång med den 60mm stem som kommer på vid köp. Men hade redan från början tänkt korta ner till 40mm. Nu funderar jag på att skaffa en ännu lite kortare faktiskt och samtidigt försöka få upp styret lite. Men jag har de-xc-fierat min rätt mkt, gillar backar 🙂

XC-fiering är motsatsen mot dina planerade ändringar. Åt andra sidan passar dom din användarnamn!

Senast ändrad:

occepocke

Aktiv medlem
Jag valde också mellan fuel ex och Izzo landade på Izzo. Men provade aldrig fuel ex. Vad jag läste mig till var att treken var lite vassare utför och mer plush Izzo mer rap och poppig.

UprightCitizen

Aktiv medlem
XC-fiering är motsatsen mot dina planerade ändringar. Åt andra sidan passar dom din användarnamn!
Ändring till 40mm stem gjordes dag ett, nya däck bredare styre... men nu tänker jag att lite kortare och högre handposition eventuellt skulle vara fördelaktigt av just den anledningen du syftar på, att hamna i en mer upprät position. Kan ibland känna att tyngdpunkten hamnar en aning långt framåt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Angående izzo vs fuel ex: har inte testat fuel ex men izzo har rätt styv bakdämpnig initialt och med mkt progression. Några skriver på WWW om att dom tagit ut spacers från negativa luftkammaren i bakdämparen för att få mer plush initailt slag och mer mid support och offrar lite trampstyvhet. Geo är rätt typisk lång låg och (hyfsat) slack, rätt lik fuel ex. Har varit supernöjd med min izzo. Har inte varit supernöjd med YTs kundservice och nästa cykel blir nog ett märke med gott rykte inhandlad på LBS för ease of mind.

jonte987

Aktiv medlem
Spacers i neg bör jusyteras så att man får lagom small bumb utan för mycket bob. Mer volym drar mer tryck för samma sag => mer mid stroke support.

Berk

Aktiv medlem
Ändring till 40mm stem gjordes dag ett, nya däck bredare styre... men nu tänker jag att lite kortare och högre handposition eventuellt skulle vara fördelaktigt av just den anledningen du syftar på, att hamna i en mer upprät position. Kan ibland känna att tyngdpunkten hamnar en aning långt framåt.

Förstår inte vad du menar med "den anledningen du syftar på". Användarnamnet? ;)

Stack skiljer sig bara några 39 mm mellan S och XXL. Så en XXL har alltid relativt extrem låg stack och tror att långa åkare behöver många distanser. Dock flyter styret bakåt med hälften av distanser, så kanske behöver man inte en kortare stam när man höjer styret.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Spacers i neg bör jusyteras så att man får lagom small bumb utan för mycket bob. Mer volym drar mer tryck för samma sag => mer mid stroke support.
Ja precis. Den DPS-dämpare som följer med har två spacers i negativa. Initial stroke är rätt styvt. Tror idén med izzo är att den ska vara rätt styv och snabb på rätt släta flowiga trails men att den ändå har 130mm för att ta upp landningar i hopp och drops. Det går såklart att göra justeringar till en viss gräns för anpassa för andra förhållanden.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar med "den anledningen du syftar på". Användarnamnet? ;)

Stack skiljer sig bara några 39 mm mellan S och XXL. Så en XXL har alltid relativt extrem låg stack och tror att långa åkare behöver många distanser. Dock flyter styret bakåt med hälften av distanser, så kanske behöver man inte en kortare stam när man höjer styret.
Ja precis, användarnamnet 🙂

Tyvärr är steerer kapad så det går inte att höja så mycket om man inte köper stem med väldigt smal steerer clamp eller uppvinkling.

Berk

Aktiv medlem
Tyvärr är steerer kapad så det går inte att höja så mycket om man inte köper stem med väldigt smal steerer clamp eller uppvinkling.

Smal clamp, uppåtvinklad, riktigt snygg och fina färger:

s1600_Nukeproof_Horizon_Stem_50mm_blue.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
xc spår med mycket uppför
vad coolt med någon förutom mig som också gillar Upcountry!! 😀
Dagens cyklar är väldigt kapabla, bara man hittar rätt size! Får man föreslå att du kikar på en Allebike Alpha också? De ska komma efter årsskiftet (var det senaste jag hörde). XL har 505mm reach och ska enligt tabellerna passa upp till 196cm. Finns att prova i södra delarna av landet om du har möjlighet. Här XT-modellen:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Smal clamp, uppåtvinklad, riktigt snygg och fina färger:

Är en av dom jag kikat på, men valet faller nog på denna: https://www.funnmtb.com/products/equalizer/

Lyfter upp lite mer, vad jag förstår. Inte helt lätt att jämföra alltid eftersom måtten inte är standardiserade.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja precis. Den DPS-dämpare som följer med har två spacers i negativa. Initial stroke är rätt styvt. Tror idén med izzo är att den ska vara rätt styv och snabb på rätt släta flowiga trails men att den ändå har 130mm för att ta upp landningar i hopp och drops. Det går såklart att göra justeringar till en viss gräns för anpassa för andra förhållanden.
Det låter väldigt likt min Fuel EX 7 2021 med DPS. En grön i positiva och två spacers i negativa. Trampar bra, jag kör den i princip hela tiden med dämparen i helöppet, och jag har hittills inte lyckats bottna hårt. Framgaffeln (RS 35 Gold) känns mjuk och följsam efter att jag gjorde underbensservice, men DPS:en är för styv för min smak. Med det sagt så presterar den onekligen bra för min åkning, men den ger inte den komfort och följsamhet som jag skulle önska. Får se om en DPX2 åker på när pengar och tillfälle sammanstrålar.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det låter väldigt likt min Fuel EX 7 2021 med DPS. En grön i positiva och två spacers i negativa. Trampar bra, jag kör den i princip hela tiden med dämparen i helöppet, och jag har hittills inte lyckats bottna hårt. Framgaffeln (RS 35 Gold) känns mjuk och följsam efter att jag gjorde underbensservice, men DPS:en är för styv för min smak. Med det sagt så presterar den onekligen bra för min åkning, men den ger inte den komfort och följsamhet som jag skulle önska. Får se om en DPX2 åker på när pengar och tillfälle sammanstrålar.
Du kan ju testa att ta ut neg spacers i DPSen, det borde vara ett lätt ingrepp. Ska nog prova det på min.

Hälsingland

Aktiv medlem

Dpx2 utgår väl nu till förmån för float x men finns säkert att få tag på ett tag till. Jag köpte dock en float x istället 👍

ege

Ny medlem
Input från en Izzo-åkare!
Jag är 190cm och är då spot on för en XL enligt YT.
Jag upplever XL som något stor, men tror ändå att en L hade varit för liten.
Någon skrev att du borde satsa på en XXL från YT, men det tvivlar jag verkligen på.

Jag bor i Katrineholm om du vill testa🙋

Mback72

Aktiv medlem
Input från en Izzo-åkare!
Jag är 190cm och är då spot on för en XL enligt YT.
Jag upplever XL som något stor, men tror ändå att en L hade varit för liten.
Någon skrev att du borde satsa på en XXL från YT, men det tvivlar jag verkligen på.

Jag bor i Katrineholm om du vill testa🙋
Det är inte så att du upplever cykeln stor, men hur du sitter på cykeln ok? Jag är 190 och skulle bara drömma om att köra L. T.o.m. XL har för kort reach och stack för mig. En XXL med 50mm stam och 40mm riserstyre skulle nog passa mig. Men gillar man att sitta dubbelvikt och med styret 100mm lägre än sadeln så funkar det nog.

ege

Ny medlem
Det är inte så att du upplever cykeln stor, men hur du sitter på cykeln ok? Jag är 190 och skulle bara drömma om att köra L. T.o.m. XL har för kort reach och stack för mig. En XXL med 50mm stam och 40mm riserstyre skulle nog passa mig. Men gillar man att sitta dubbelvikt och med styret 100mm lägre än sadeln så funkar det nog.
Upplever nog att jag sitter rätt bra men att cykeln känns lite stor.
Skulle jag ändra på ngt så ev korta ner styrstammen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer